Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Euroen er nu igen mere værd end Dollaren
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 15-07-02 16:30

Noteringskurserne i København i dag: EUR 742.89 - USD 741.11

Så skete det igen. Nu er den amerikanske Dollar igen under Euroen. Nu
er det spændende at se om den fortsætter yderligere nedad, og om vi
nogensinde får Euroen op på dens startkurs fra januar 1999, som vistnok
var 1,18 USD = 1,00 EUR.

/michael

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-07-02 18:49

"Michael C. Nielsen" wrote:

> [...]
> er det spændende at se om den fortsætter yderligere nedad, og om vi
> nogensinde får Euroen op på dens startkurs fra januar 1999, som vistnok

Og du vil melde ud med hvad ?

Det er alene nationaløkonomisk negativt, at USA ikke kan styre sin
egen økonomi, og det koster nu i europa,
det var bedre, da USA's stormagtsdrømme også kostede dem.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Britt Malka

Dato : 16-07-02 12:23

On Mon, 15 Jul 2002 19:48:55 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Det er alene nationaløkonomisk negativt, at USA ikke kan styre sin
>egen økonomi, og det koster nu i europa,

Jeg var 15, da jeg for sjov læste Nationaløkonomi på Handelshøjskolen,
så det er nogle år siden. Vil du ikke være sød at bære over med mig,
når jeg ikke forstår, hvordan det kan koste europa, at USA har
problemer, og at dollaren falder, mens euroen stiger?

Vi skal fx betale færre penge for det mailprogram, vi sælger, og som
vi betaler en fast pris i dollars for.

Britt Malka

Hvor meget tid kan du spare ved at bruge et bedre mailprogram?
Prøv det prisbelønnede mailprogram The Bat! gratis i 30 dage. Læs mere på www.malka.it

Personlig hjemmeside: www.malka.it/home/britt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-02 14:35

Britt Malka wrote:

> [...]
> problemer, og at dollaren falder, mens euroen stiger?
>
> Vi skal fx betale færre penge for det mailprogram, vi sælger, og som

Hvordan tror du det ville se ud, hvis du skulle betale for programmet i
euro og sælge det for dollar i USA? Når dollaren falder bliver det
sværere for euro-landene at eksportere til USA og andre lande, der
afregner i dollar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Britt Malka

Dato : 16-07-02 22:53

On Tue, 16 Jul 2002 15:35:00 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

> [...]
>euro og sælge det for dollar i USA? Når dollaren falder bliver det
>sværere for euro-landene at eksportere til USA og andre lande, der

Ah, okay... Det giver mening! Så på langt sigt er det dårligt? Jeg
kunne godt tænke mig at få fat i nogle bøger om National-økonomi. Det
er for længe siden.

Fra : Mogens

Dato : 17-07-02 11:46

wrote:

> [...]
>euro og sælge det for dollar i USA? Når dollaren falder bliver det
>sværere for euro-landene at eksportere til USA og andre lande, der

Godt så lærte vi det. Vi må derfor straks undlade at foretage indkøb i
forretninger som giver rabat!

Med min husmandslogik (er dog godt økonom også), så mener jeg nu at et
land der sælger ud af sine ydelser til lavpris skyder sig selv i
foden. Før EMS var det godt nok populært at devaluere for at få
overskud på handelsbalancen, men for mig at se forærer man mere væk
end man får ind.

Konen og jeg er allerede begyndt at overveje en tur til USA hvor vi
så kan få rigtigt meget mere for vores penge end i Euroland. Det giver
selvfølgelig amerikanerne nogle valutaindtægter som de forhåbentlig er
glade for.

Mogens

Fra : BN

Dato : 19-07-02 02:59

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D342104.1DAF@mail.dk...

> [...]
> euro og sælge det for dollar i USA? Når dollaren falder bliver det
> sværere for euro-landene at eksportere til USA og andre lande, der

Og da det bliver dyre at sælge europæiske varer til USA, hvorved
arbejdsløsheden stiger, som så får Euro ned igen. (bl.a.)
I kølvandet på de de første budgetter i Europa, skal man forvente at Euroen
mister værdi. Her vil især Frankrig være synderen.
Dog vil dollaren sandsynligvis også falde, da de som nævnt ikke har styr på
økonomien. (underskud på handelsbalancen og statsfinanserne). Som dark horse
i verdensøkonomien har man Asien. Lidt uventet har overskuddet på den
japanske handelsbalance steget, hvilket redder Yen'en et stykke tid. De
andre asiastiske lande, kan risikere at tage det extra salg, som Euroland
skulle have haft pga, af den faldende valuta.
Så fremtidens økonomiske billede er lidt grumset. Vi i Danmark skal glæde os
over at vi har overskud, både på handelsbalancen og statsfinanserne. Og at
vi er en af de landene der har mest orden i vore samfund.

BR BN

Fra : Britt Malka

Dato : 19-07-02 22:57

On Fri, 19 Jul 2002 03:58:55 +0200, "BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

>I kølvandet på de de første budgetter i Europa, skal man forvente at Euroen
>mister værdi. Her vil især Frankrig være synderen.

Hvorfor det?

Fra : BN

Dato : 19-07-02 23:26

Britt Malka <britt@malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d398b30.54218161@news.wanadoo.fr...

Euroen

> Hvorfor det?

BN SVAR:

Pga. af den lovede skattesænkning på 30%. Dette forventes at give problemer
på statsfinanserne. Landene har forpligtet sig til ikke at have underskud på
mere end 3% af BNP. I Danmark vil det svare til 36 milliarder kroner, dog
havde vi sidste år et overskud på 24 milliarder.
Men Frankrig er ikke alene om dette problem. Det store, almægtige Tyskland
var i foråret det 'næstdårligste' land mht. underskud på statsfinanserne.

I fx. Grækenland, førte man en meget stram finanspolitik så man kunne leve
op til Euro kravene. Resulatet var at arbejdsløsheden sted fra 9 til 14%. Nu
vil befolkningen gerne have at regeringen begynder at bruge lidt penge,
således at folk kan komme i arbejde.

Altså; man har ikke styr på landet, dens erhverv er ikke konkurrencedygtigt
og derfor har valutaspekulanterne ikke tillid til Euroland og derfor
forventes Euroen at falde igen, på et eller andet tidspunkt. Men som nævnt i
forrige postering, hænger Euro kursen sammen med hvad der sker i USA, Japan
osv.

BR BN

Fra : Britt Malka

Dato : 19-07-02 23:46

On Sat, 20 Jul 2002 00:25:54 +0200, "BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

>Pga. af den lovede skattesænkning på 30%.

Der er da vist et eller andet galt her. De har lovet 5 % fald i
skatten. Ikke 30 %. Hvor har du det fra?

Fra : BN

Dato : 20-07-02 10:00

Britt Malka <britt@malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3a967d.57111562@news.wanadoo.fr...

> Der er da vist et eller andet galt her. De har lovet 5 % fald i
> skatten. Ikke 30 %. Hvor har du det fra?

BN svar. Du har ret, 30% er højt. Og formentlig en fejl. Men det ændre ikke
ved samhængen.

-

Fra : Britt Malka

Dato : 15-07-02 18:57

On Mon, 15 Jul 2002 17:29:38 +0200, "Michael C. Nielsen"
<send.ingen@mails.tak> wrote:

>Så skete det igen. Nu er den amerikanske Dollar igen under Euroen.

Det var da gode nyheder.

Kan I ikke snart gå over til euroen i Danmark? Det vil gøre mit
honorar mere værd

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-07-02 20:35

Britt Malka wrote:

> Det var da gode nyheder.
>
> Kan I ikke snart gå over til euroen i Danmark? Det vil gøre mit
> honorar mere værd

Det var da fint, da du ikke mener at have nogen priselastisitek
i dine honorarkrav,

så det vil da spændende, at få at vide hvad du laver ?

Fra : Britt Malka

Dato : 16-07-02 12:24

On Mon, 15 Jul 2002 21:34:53 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Det var da fint, da du ikke mener at have nogen priselastisitek
>i dine honorarkrav,

Ikke til min hovedindtægtskilde i Danmark, desværre.

>så det vil da spændende, at få at vide hvad du laver ?

Mange ting, men en af dem er at skrive edb-hæfter for IDG. De aflønner
i danske kroner indtil videre.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 25-07-02 19:56

"Britt Malka" <britt@malka.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke til min hovedindtægtskilde i Danmark, desværre.

> Mange ting, men en af dem er at skrive edb-hæfter for IDG. De aflønner
> i danske kroner indtil videre.

Danske kroner er da lige så gode at blive aflønnet i som i Euro, da DKK
følger Euroen og ikke Dollaren.

/michael

Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-02 13:18

On Thu, 25 Jul 2002 20:56:08 +0200, "Michael C. Nielsen"
<send.ingen@mails.tak> wrote:

>Danske kroner er da lige så gode at blive aflønnet i som i Euro, da DKK
>følger Euroen og ikke Dollaren.

Dels følger den ikke euroen nøjagtigt, dels koster det gebyr at
modtage penge overført fra Danmark, fordi Danmark ikke er euro-land

Checks udstedt til en fransk bank i euro koster dog ikke gebyr.

Det betyder dog, at jeg ikke kan overføre penge fra min danske bank og
til min franske, uden at skulle betale gebyr begge steder.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:07

hvad er din pointe?

Fra : BN

Dato : 15-08-02 21:56

Tag og læs om hvordan det går de store Eurolande. fx. i Børsen d.13/8.
Euroland har så mange problemer, at det halve kunne være nok. Ganske vist,
er det samme gældende for USA, men da Euroland er et hybrid og ny, så vil en
negativ opfattelse af økonomien ramme hårdest her.

mvh Brian

smølf <bamsefarogkyllingen@mailer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5ba6be$0$675$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-02 22:44

On Thu, 15 Aug 2002 22:55:48 +0200, "BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

>Tag og læs om hvordan det går de store Eurolande. fx. i Børsen d.13/8.
>Euroland har så mange problemer, at det halve kunne være nok.

Det kommer vist an på, hvordan man ønsker at tolke statistikkerne.

I Frankrig fx piver man over, at skatten er for høj, men den bliver i
øvrigt sat ned med 5 %.

Alt er dog relativt, for man betaler ikke desto mindre kun en brøkdel
i skat her i forhold til, hvordan man plukkes i Danmark. Varerne er
desuden langt billigere og i øvrigt af en bedre eller tilsvarende
kvalitet.

I Danmark vil man gerne bekræftes i, at man har valgt rigtigt, når man
har sagt nej til euroen og stadig skal betale vekselgebyr i bankerne.
Hvis man da ellers kan veksle pengene. I udlandet vil de ikke længere
have noget med kronen at gøre i mange banker.

Man tolker derfor statistikkerne, så de passer ind i dette billede:
Ergo - de har det slemt i Euroland. Det er godt, at vi er danskere og
har vores egen lille valuta.

Desværre passer det ikke, det smukke glansbillede.

Fra : BN

Dato : 16-08-02 02:02

De problemer du hentyder til er kun sekundære.

Det jeg refererer til er at fx. havde Italien en produktionsnedgang på ca.
5% i Juli. At den samlede vækst i landet blev på 0,2%. At konvergens kravet
på max. 3% i underskud på statens budget, overskrides af Italien eller
Frankrig (har pt. ikke Børsen foran mig). Samt det mere velkendte 4 mill.+
arbejdsløse i Tyskland. At der er lande med inflations problemer, især
Irland, men Danmark er også pænt med. (selvom vi ikke er med i Euroland, er
der et bånd).
Men nu står Italien, Frankrig og Tyskland for en meget stor del af Euroland
og er derfor toneangivende. Det eneste som redder Euroland, er at folk får
for få børn, og derfor begynder de lave årgange at skulle ind på jobmarkedet
i fx. Italien, der så vil opnå faldende arbejdsløshed. Hvilket selvfølgelig
skaber nye problemer i samfundsøkonomien. Artiklen havde intet om Spanien
som er det fjerde store Euroland, men et godt bud er at de ligner Italien.

Tilsidst, så er artiklen / tolkningen trykt i Børsen. Er det et medie i
Danmark der er Euro venligt, så må det da være Børsen.
* Min egen mening om sydeuropæiske banker, der ikke vil tage imod danske
kroner, er bare endnu en ting, der gør at de kan betegnes som uduelige og
som skal tages op politisk. Disse banker skal simplethen straffes økonomisk,
når de låner af centralbanken.

Mht. vekselgebyr og omregning, uha da hvor er det dyrt og besværligt. Man
har ikke noget imod at betale 4-5000 for en ferierejse, men at skulle betale
15-20 kr. i gebyr !!!. Omregning; kan man ikke hovedregning, fåes
lommeregner i kreditkort format. Eller endnu bedre, hvad med at inddrage
Thailand, USA osv. i Euroland, da en stor del af vore turister rejser
udenfor Euroland.

Undskyld, hvis ovenstående lyder lidt hårdt, sådan er det ikke ment.

BR BN

Britt Malka <britt@malka.fr> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5f1fb5.62656955@news.wanadoo.fr...

Fra : smølf

Dato : 16-08-02 21:08

så længe man kan få mad på bordet og TV-avisen kommer kl 19 og kl 21 kan man
vel være ligeglad med valutakurserne med mindre man har penge i skidtet..

Fra : Peter Sørensen

Dato : 17-08-02 15:51

In article <3d5d5ac9$0$257$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
bamsefarogkyllingen@mailer.dk says...
> så længe man kan få mad på bordet og TV-avisen kommer kl 19 og kl 21 kan man
> vel være ligeglad med valutakurserne med mindre man har penge i skidtet..

Nej, ikke helt, jeg er f.eks ansat i et firma der er Amerikansk ejet, og
da vores budgetter overfor moderfirmaet er lagt i $, betyder den faldene
$ kurs at vi må spare i DK for at budgettet hænger sammen (lønninger mv.
udbetales jo i kr).

Firmaer der eksportere til US bliver også ramt, da deres vare vil blive
dyrer for en køber i USA.

Vi kan jo så tilgengæld glæde os over faldende benzin priser

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Britt Malka

Dato : 17-08-02 17:40

On Fri, 16 Aug 2002 03:02:16 +0200, "BN" <brn@nielsen.mail.dk> wrote:

>Mht. vekselgebyr og omregning, uha da hvor er det dyrt og besværligt. Man
>har ikke noget imod at betale 4-5000 for en ferierejse, men at skulle betale
>15-20 kr. i gebyr !!!

Nu talte jeg ikke om ferie eller rejser, men om vekslegebyrer, og det
var ikke dem, i 15-20 kroners størrelsen, jeg tænkte på. I øvrigt ved
jeg ikke, hvor du har de cifre fra. De svarer ikke til noget, jeg har
betalt i hvert fald. Gang det med ti, og du kommer nærmere.

Hvis du skal sende en check fra Danmark til et eu-land, der ikke har
sagt nej til euroen, så koster det mellem 60 og 100 kroner afhængigt
af bankens gebyrpolitik.

Hvis du skal sende en check fra et euro-land til et euro-land, så er
det gratis.

Hvis man handler jævnligt over nettet, har dette stor betydning.

Vi sælger et lille, men mægtigt mailprogram. Vores kunder i Sverige og
Norge er kede af, at de endnu ikke har fået euroen, fordi det koster
dem dyrt at betale for licensen. Det er jeg også ked af på deres
vegne, må jeg indrømme. Programmet koster p.t. 36 euros, så
forholdsmæssigt udgør bankens fortjeneste en hel del.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs