linux newbie
Fra : ?

Dato : 15-07-02 14:43

Jeg har hentet den nyeste version af red hat nu er mit spørgsmål hvad jeg
så gør kan man dele en partion op uden at slette hvad der er i forvejen?

Jacob

Fra : !

Dato : 15-07-02 15:06

? wrote:
> Jeg har hentet den nyeste version af red hat nu er mit spørgsmål hvad jeg
> så gør kan man dele en partion op uden at slette hvad der er i forvejen?

Du boer goere dig selv en tjeneste og gaa forbi wwwsslugdk/linuxbog/ der
kan du faa en nem og hurtig introduktion til unix generelt og linux
specifikt med hensyn til dit spoergsmaal om at dele partitioner saa
skal redhat linux have sin egen partition og du kan lave en saadan med
fx partition magic der vistnok koster penge eller med fips der
formentlig foelger med din redhat braend iso filen ned paa cdrom og tag
et kig herpaa med fips kan du resize en eksisterende partition som du
fx har windows paa nu saa der bliver plads til linux hvis du ikke
synes det er vildt tillokkende at begynde at formindske dine eksistrende
partitioner selvom mange har gjort det foer dig uden at tabe data saa
vil det nemmeste vaere hvis du skaffer dig en dedikeret harddisk til
linux

Vh,

!

Fra : ?

Dato : 15-07-02 15:26

det vil sige at hvis jeg formidsker partionen bliver det jeg har liggene der
i forvejen eller hvad?

---Jacob---

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-07-02 15:32

? wrote:
> det vil sige at hvis jeg formidsker partionen bliver det jeg har liggene der
> i forvejen eller hvad?
>
> ---Jacob---

Ja. Du burde ikke miste data ved det. Hvis din C-partition (jeg antager du
tidligere har koert DOS/Windows) fylder hele harddisken, kan du med
Partition Magic formindske den, saa den kun fylder halvdelen. Den anden
halvdel lader du saa Linux bruge.

Det kraever naturligvis at din C-partition har plads til overs.

Men tag nu og gaa paa "http://www.sslug.dk/linuxbog/".

-- Ole

Fra : ?

Dato : 15-07-02 16:24

> Men tag nu og gaa paa "http://www.sslug.dk/linuxbog/".

ok bare et sidste spg. hvor meget plads behøver jeg, og kan jeg evt lægge
det på mit E drev?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 16:48

? wrote:

> ok bare et sidste spg. hvor meget plads behøver jeg, og kan jeg evt lægge

Det kommer an på distributionen samt især hvad du skal bruge den til. Jeg
ville sige mindst 1Gb. Måske kan du presse den mere ned, hvis du virkelig
ikke har plads nok.

> det på mit E drev?

Du bruger formentlig FAT32 eller NTFS. I så tilfælde nej. Du kan ikke
installere Linux på FAT32 eller NTFS. Du skal bruge en separat
Linux-partition.

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-07-02 17:05

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Du bruger formentlig FAT32 eller NTFS. I så tilfælde nej. Du kan ikke
> installere Linux på FAT32 eller NTFS. Du skal bruge en separat
> Linux-partition.

Hvis du i forvejen har Windowsdata paa din E-partition, skal du, med
partition magic, formindske denne, saa der bliver plads til en Linux
partition.

Hvis du ikke har data paa din E-partition, kan du blot angive, under
installationen af Linux, at Linux maa bruge denne del af din harddisk.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : ?

Dato : 15-07-02 17:40

> Hvis du i forvejen har Windowsdata paa din E-partition, skal du, med
> partition magic, formindske denne, saa der bliver plads til en Linux
> partition.

og hvordan gør jeg det ?

Mvh. Jacob

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 18:06

? wrote:

> og hvordan gør jeg det ?

Læser dokumentationen for Partition Magic. FIPS skulle også kunne gøre det.

Fra : ?

Dato : 16-07-02 12:07

ok har jeg fundet ud af det, men nu har jeg et andet problem når jeg tænder
computeren starter den op i xp (som jeg godt vil beholde) hvordan skifter
jeg mellem xp og red hat ) helst så jeg kan vælge når jeg starter op

Mvh. Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-02 18:11

Den Tue, 16 Jul 2002 13:07:05 +0200 skrev 12345@pastil.dk:
>ok har jeg fundet ud af det, men nu har jeg et andet problem når jeg tænder
>computeren starter den op i xp (som jeg godt vil beholde) hvordan skifter
>jeg mellem xp og red hat ) helst så jeg kan vælge når jeg starter op

Installerer LILO (evt. GRUB) i MBR.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : ?

Dato : 18-07-02 14:32

har jeg prøvet men det virker ikke

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-02 14:39

Den Thu, 18 Jul 2002 15:32:21 +0200 skrev 12345@pastil.dk:
>har jeg prøvet men det virker ikke

Hvordan "virker ikke"?

- den tager altid XP
- den tager altid Linux
- maskinen kan ikke boote
- harddisken siger mærkelige lyde
- BIOS'en klager over bootsektor-virus
- ...

?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Bo Simonsen

Dato : 15-07-02 15:02

In article <agujik$2lpc$1@news.cybercity.dk>, ? wrote:
> Jeg har hentet den nyeste version af red hat nu er mit spørgsmål hvad jeg
> så gør kan man dele en partion op uden at slette hvad der er i forvejen?

Der findes en del forskellige værktøjer til dette..
det mest kendte er nok Partision Magic fra PowerQuest.

Men der findes også et gratis værktøj der hedder FIPS,
det kan hentes her.

http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/

Med venlig hilsen
Bo Simonsen