Radioaktiv kilde?
Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 15-07-02 14:11

Hej,

Jeg eksperimenterer pt. med en simpel geigertæller, baseret på et alm.
glimrør, istedet for det noget dyre geiger-müller rør.
Til mine forsøg, kunne jeg godt bruge en beta- ell. gammakilde, der er en
anelse kraftigere en baggrundsstrålingen,
så med risiko for at at blive belært om basal strålehygiejne, undesøgt af
PET og kontaktet af diverse ekstremister, tillader jeg mig
alligevel at spørge
Er der nogen her i NG, der ved hvor man får fingrende i en svag beta eller
gammakilde? Selvfølgeligt skal den være forsvarligt forseglet,
f.eks. i stil med de kildesæt man anvender til undervisning.

hilsen Søren

Fra : Tommy Schou

Dato : 15-07-02 14:27

On Mon, 15 Jul 2002 15:10:36 +0200, "Søren Kjærsgaard"
<soren-kj@image.dk> wrote:

> [...]
>gammakilde? Selvfølgeligt skal den være forsvarligt forseglet,
>f.eks. i stil med de kildesæt man anvender til undervisning.

Hmmm.. ved ikke hvor svag den er eller hva' stråling den afgiver...
Men sæt gace-bind for mundingen på en støvsuger at lad den stå og suge
i en beton-kælder i et par timer. Så skulle der nok bliver givet noget
udslag. Men det er selvfølgelig lidt surt, hvis det er alpha-stråler
der kommer ud af det! :)
--
Tommy

Fra : john D

Dato : 15-07-02 14:32

"Tommy Schou" <verndroid@hotmail.com> wrote in message > >Er der nogen her i
NG, der >
> [...]
> i en beton-kælder i et par timer. Så skulle der nok bliver givet noget
> udslag. Men det er selvfølgelig lidt surt, hvis det er alpha-stråler

Nu er det ikke ligefrem i fysiktimerne jeg har hørt mest efter men hvorfor
er det surt hvis det er alpha stråler der kommer ud ?

7

Fra : Tommy Schou

Dato : 15-07-02 14:36

On Mon, 15 Jul 2002 15:32:21 +0200, "john D" <jj@noemail.com> wrote:

> [...]
>
>Nu er det ikke ligefrem i fysiktimerne jeg har hørt mest efter men hvorfor
>er det surt hvis det er alpha stråler der kommer ud ?

Fordi det var en beta- el. gamma-kilde, der blev efterspurgt! :)

--
Tommy

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 15-07-02 14:39

Hej John,

Det er det fordi, at alphastrålingen ikke kan gennemtrænge det forholsvis
tykke glas
i glimlampen jeg bruger som detektor.

Mht. anvendelsen af kilden i røgalarmen, så mener jeg det er en alpha-kilde,
måske
kan nogen be/afkræfte dette?

-hilsen Søren

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 15-07-02 17:19

On 15 jul 2002 Søren Kjærsgaard enriched usenet with:

> Mht. anvendelsen af kilden i røgalarmen, så mener jeg det er en
> alpha-kilde, måske
> kan nogen be/afkræfte dette?

I røgalarmer bruges Americium-241, som er en alpha-kilde. Den udsender
dog svag gammastråling, jvf http://www.uic.com.au/nip35.htm

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

All, most, or some of the above may or may not work yet.

Fra : Mads Breddam

Dato : 15-07-02 14:28

> Er der nogen her i NG, der ved hvor man får fingrende i en svag beta eller
> gammakilde?

Ikke at jeg har nogen anelse om hvilken type stråling det er..... men i en
alm. røgalarm sidder der i hvert fald en radioaktiv kilde. Jeg vil gætte på
at det er gamma-stråling.

> Selvfølgeligt skal den være forsvarligt forseglet,

Hmm... .... Det er den jo nok så længe man ikke splitter alarmen ad.... og
det er man jo næsten nød til.

--
Mads Breddam
breddam@esenet.dk

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-07-02 15:20

Søren Kjærsgaard wrote:
> Jeg eksperimenterer pt. med en simpel geigertæller, baseret på et alm.
> glimrør, istedet for det noget dyre geiger-müller rør.

Har sådan et ikke en relativ tykt glas omkring sig? I såfald får
du ikke meget alfa eller beta stråling ind i det.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Where do you not want to go tomorrow:

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 15-07-02 15:51

"Søren Kjærsgaard" skriver:

> [...]
> gammakilde? Selvfølgeligt skal den være forsvarligt forseglet,
> f.eks. i stil med de kildesæt man anvender til undervisning.

http://www.blackcatsystems.com/science/radprod.html

Så vidt jeg husker er især nøddeskaller rige på kalium. Asken burde give
udslag.
Granit?

Jeppe

Fra : Mikkel

Dato : 15-07-02 20:29

I min røgalarm er der Am241 (Americum) 4 kBq (0,11 µCi)

Fra : 15kw

Dato : 15-07-02 19:29

"Søren Kjærsgaard" <soren-kj@image.dk> skrev i
> [...]
> gammakilde? Selvfølgeligt skal den være forsvarligt forseglet,
> f.eks. i stil med de kildesæt man anvender til undervisning.

Find et gammelt radio rør,"brug et stort rør" forbind alle benene sammen og
forbind dem til +25KV-dc eller mere, læg en ring af folie på rørets anden
ende, forbind ringen til 0V.
I hullet i ringen har du lidt gamma stråling ( hvis det er et godt rør du
bruger er der en meget kraftig stråling).
Se http://www.noah.org/science/x-ray/index.html

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 19-07-02 02:15

In article <3d3314c3$0$12714$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
nospam15kw@tdcadsl.dk says...

> [...]
> I hullet i ringen har du lidt gamma stråling ( hvis det er et godt rør du
> bruger er der en meget kraftig stråling).

Du beskriver hvordan man kan lave røntgen-stråling. Det er ikke det samme
som gammastråling, da fotonenergierne er meget mindre. Men det kan dog
sagtens påvirke et GM-rør.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-07-02 19:37

"Søren Kjærsgaard" <soren-kj@image.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her i NG, der ved hvor man får fingrende i en svag beta
eller
> gammakilde?

Fyren her fandt en del spændende ting rundt omkring.
Historien er, om ikke andet, sjov.
http://www.dangerouslaboratories.org/radscout.html

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-07-02 20:22

Søren Kjærsgaard <soren-kj@image.dk> skrev i en
> Hej,

---
> Er der nogen her i NG, der ved hvor man får fingrende i en svag beta eller
> gammakilde? Selvfølgeligt skal den være forsvarligt forseglet,
> f.eks. i stil med de kildesæt man anvender til undervisning.

Til undervisning kan fås indkapslede plaststænger med
alfa- beta- og gammakilder. Jeg ved ikke om de kan anskaffes
af private.
Det er svært at få fat i gammakilder uden alfahenfald.

Tobak er en plante der optager en masse tungmetaller -
der er ofte ret stort indhold af thorium og polonium.
Radondøtrene giver byger af henfald - her skulle der
være noget at tælle på. ( hvis man er heldig med at
tobakken er dyrket i jord med megen thorium.)

Per A. Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-07-02 22:08

"Per A. Hansen" wrote:

> Til undervisning kan fås indkapslede plaststænger med
> alfa- beta- og gammakilder. Jeg ved ikke om de kan anskaffes
> af private.

Én forhandler af disse finder du på

http://www.sflab.dk/pdf/Radioaktiv.pdf

Så er det vel bare at kontakte dem og høre hvad de skal have for en
gammakilde ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 16-07-02 10:19

Tak for de mange gode svar

Jeg prøvede at ringe til den forhandler, der blev nævnt et stykke nede i
tråden. Han kunne ikke hjælpe ret meget,
da de alle holder sommerferie, men han gav mig en kontaktperson og
opfordrede mig til at ringe om 14 dage.
Han sagde dog, at det nok ikke er uden problemer for private, at købe
radioaktive kilder.
Ethvert køb skal godkendes af Risø, samt den lokale politimester (!) og man
skal have dokumenteret kendskab
til radioaktive kilder/strålehygiejne, f.eks. i kraft af at være
fysiklærer...
Jeg ved ikke om min titel af svagstrømsingeniør er kvalifikation nok, men
når jeg har snakket med dem igen, skal
jeg nok vende tilbage med mere info

Imellemtiden skilte jeg igår en gammel røgalarm ad for at se om den lille
smule gammastråling den udsender var
nok til at få 'kliks' i min tæller: det var det faktisk, men ikke meget over
3-5 klik / sekund.

Så jagten på kilder fortsætter

hilsen Søren