Noob spørgsmål til Linux (fx. Suse 8.0)
Fra : TH

Dato : 14-07-02 23:03

Davs,

Som ny Suse 8.0 bruger må jeg sige at Linux nu for alvor ligner et system
man endda som newbie kan komme hurtigt igang med...Der er dog et par småting
som jeg stadig ikke kan hitte rundt i. Jeg har higet og søgt, men indtil nu
uden resultat....derfor dette indlæg. Jeg har 5 vigtige spørgsmål som jeg
mangler for "rigtigt" at kunne bruge Linux:

1)
Jeg forstår at man med RPM systemet kan installere programmer. Således kan
man via RPM-manageren også fjerne programmer igen. Senest prøvede jeg
VMWare's RPM i Yast2. Installerede uden problemer...dog kan jeg ikke fjerne
den igen? Jeg klikker naturligvis "Afinstallér" men ingenting sker...hvad
misser jeg her?

2)
Hvis jeg installerer et program udenom RPM har jeg INGEN føling med hvad der
installeres hvor...Mit specifikke problem er: Suse 8.0 kommer med Mozilla
0.98 installeret...men jeg ville selvfølgelig gerne have Mozilla 1.0 og
installerede derfor denne...MEN problemet er nu at jeg tilsyneladende har
både version 0.98 OG 1.0 installeret....Hvorfor nu det? Og hvordan fjerner
man et program som ikke har brugt RPM til installation?

3)
Jeg har en Exchange Server som jeg har brugt meget til mine
Win-PCer...fordelen er selvfølgelig at jeg kan tjekke min mail (samme
mailbox, og een backup) fra alle PC'er. Findes der ikke nogen tilsvarende
til Linux? Det er et MEGA problem at jeg ikke kan tilgå dagens arbejdsmails
fra fx. en bærbar i stuen...Hvad gør I?

4)
Findes der en "remote control" a'la Windows' Terminal Services til Linux?
Altså en måde at kunne kontrollere andres Linux-maskiner? Noget der er lidt
hurtigere end TridiaVNC...?

5)
Findes der en WINE-Newbie-howto? Efter at have læst side op og side ned i
Wine's Docs ved jeg stadig ikke om jeg skal bruge en FAT partition eller
ej...(Altså hvad der er bedst/hurtigst)...og hvordan man finder ud af hvilke
DLL'er man skal kopiere til et program...help ;)

Mvh
TH

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-07-02 23:19

TH wrote:

> [...]
> 1.0 og installerede derfor denne...MEN problemet er nu at jeg
> tilsyneladende har både version 0.98 OG 1.0 installeret....Hvorfor nu det?

Fordi 0.98 rpm'en stadig er installeret, og du ved siden af har installeret
1.0.

> Og hvordan fjerner man et program som ikke har brugt RPM til installation?

Sletter filerne manuelt. Det forudsætter, du ved, hvor de er blevet
installeret.

> [...]
> til Linux? Det er et MEGA problem at jeg ikke kan tilgå dagens
> arbejdsmails fra fx. en bærbar i stuen...Hvad gør I?

Kan din exchange-server ikke snakke IMAP? Det kan mange postprogrammer til
Linux snakke. Ellers er der vel POP3.

> Findes der en "remote control" a'la Windows' Terminal Services til Linux?
> Altså en måde at kunne kontrollere andres Linux-maskiner? Noget der er
> lidt hurtigere end TridiaVNC...?

Brug ssh. Du har ganske vist ikke grafisk kontrol over fjernmaskinen, men du
kan fint starte X-programmer over ssh, så det skulle jeg mene er
overflødigt i de fleste tilfælde.

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 08:25

Hej,

> Fordi 0.98 rpm'en stadig er installeret, og du ved siden af har
installeret
> 1.0.

Ja, jo...selvom jeg er noob er jeg jo ikke idiot...men du skal forestille
dig at jeg jo kommer fra inkarneret windowsmiljø...her kan man sjældent
installere en ny programversion uden at få en meddelelse herom...eller at
programmet blot udskiftes/opdateres med den nye version. Og hvis dette ikke
sker i Linux må man jo så afinstallere den gamle version først...jnf. senere
punkter aner jeg ikike hvordan dette gøres uden "Tilføj/Fjern software" :)

> Sletter filerne manuelt. Det forudsætter, du ved, hvor de er blevet
> installeret.

Det aner jeg jo netop ikke...under installation af fx. Mozilla får man
ingenting at vide om placeringen? Hvordan skal man så fjerne dem? Og skal
der ikke fjernes henvisninger? Jeg har tit set RPM afinstallation brokke sig
over at et program man fjerner er grundlaget (eller en del heraf) af et
andet program...skal man så holde 12029 mapper med nedskrevne henvisninger
og filplaceringer i ringbind for at opretholde sin linux installation? Det
virker da oldnordisk...

> Kan din exchange-server ikke snakke IMAP? Det kan mange postprogrammer til
> Linux snakke. Ellers er der vel POP3.

Du misforstår. Problemet er ikke at hente posten fra serveren....problemet
er at jeg ikke vil slette posten fra serveren. Mao jeg vil IKKE have mine
mails liggende lokalt. Men centralt.

> Brug ssh. Du har ganske vist ikke grafisk kontrol over fjernmaskinen, men
du
> kan fint starte X-programmer over ssh, så det skulle jeg mene er
> overflødigt i de fleste tilfælde.

Jeg kræver grafisk kontrol. Det er ikke blot fordi jeg vil fjernbetjene
maskinen, men også fordi brugeren skal følge med...og fx. se hvordan han/hun
starter sit postprogram osv osv...

/TH

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 08:55

Den Mon, 15 Jul 2002 09:24:55 +0200 skrev Supermule:
> [...]
>installere en ny programversion uden at få en meddelelse herom...eller at
>programmet blot udskiftes/opdateres med den nye version.

Med deraf følgende problemer. Vi bruger på arbejdet IE 6.0, og jeg
besøger dagligt et website der "virker bedst i IE 5.5" - hvad gør man
så? Installerer begge versioner? Nej, det kan man ikke. IE6 overskriver
IE5, og IE5 nægter at installere når IE6 er installeret.

>Og hvis dette ikke
>sker i Linux må man jo så afinstallere den gamle version først...jnf. senere
>punkter aner jeg ikike hvordan dette gøres uden "Tilføj/Fjern software" :)

Det var vel den gamle (0.98) version du ville af med? Den kom da fra
en RPM.

> [...]
>og filplaceringer i ringbind for at opretholde sin linux installation? Det

Derfor har man lavet RPM. Men når folk installerer programmer udenom
RPM, kan RPM jo ikke tage hånd om problemet. Installerer du et program
under windows der ikke bruger InstallShield eller Windows Installer
(.MSI), har du samme problem.

>Du misforstår. Problemet er ikke at hente posten fra serveren....problemet
>er at jeg ikke vil slette posten fra serveren. Mao jeg vil IKKE have mine
>mails liggende lokalt. Men centralt.

Netop. Og dertil bruger man IMAP.

> [...]
>maskinen, men også fordi brugeren skal følge med...og fx. se hvordan han/hun

Dvs. du vil direkte overtage skærmen - den var værre. Der findes et
program der hedder x2x (ligger på SuSE CD'erne), men jeg har aldrig
brugt det.

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 09:21

Hej,

> [...]
> så? Installerer begge versioner? Nej, det kan man ikke. IE6 overskriver
> IE5, og IE5 nægter at installere når IE6 er installeret.

Ok well said...

> Det var vel den gamle (0.98) version du ville af med? Den kom da fra
> en RPM.

Ja, men den vil ikke afinstallere? Der sker ingenting når jeg klikker
"Afinstallér" (KDE3)

> [...]
> RPM, kan RPM jo ikke tage hånd om problemet. Installerer du et program
> under windows der ikke bruger InstallShield eller Windows Installer

Ja ok. Problemet er nok også at jeg jo er vant til Windows og ved hvad jeg
kan/må slette der...i Linux er jeg som sagt Noob..

> Netop. Og dertil bruger man IMAP.

Ok? Jeg har så misforstået de andre indlæg...jeg prøver om en af mine mails
programmer kan bruge Imap. Mit idtryk var bare at Imap var forbeholdt Win,.

> Dvs. du vil direkte overtage skærmen - den var værre. Der findes et
> program der hedder x2x (ligger på SuSE CD'erne), men jeg har aldrig
> brugt det.

Super...det vil jeg prøve.

Takker...
/TH

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:19

Den Mon, 15 Jul 2002 10:20:31 +0200 skrev Supermule:
>Hej,

>Ok well said...

>Ja, men den vil ikke afinstallere? Der sker ingenting når jeg klikker
>"Afinstallér" (KDE3)

Var det dig der havde samme problem med wmware?

Prøv at gå ud i en shell og skrive:
rpm -e mozilla

og fortæl os så hvilken fejlmelding du får.

> [...]
>programmer kan bruge Imap. Mit idtryk var bare at Imap var forbeholdt Win,.

Nej, jeg tror du tænker på Mapi, som er Exchange protokollen.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 08:56

Supermule wrote in <3d3277e6$0$54734$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> installeret
> Ja, jo...selvom jeg er noob er jeg jo ikke idiot...men du skal forestille
> dig at jeg jo kommer fra inkarneret windowsmiljø...

Jeg har aldrig hørt om flere måder at installere programmer på i Windows. :)
Der kan måske være varianter, men så heller ikke mere.

> Det aner jeg jo netop ikke...under installation af fx. Mozilla får man
> ingenting at vide om placeringen?

Det er fordi placeringen af filer er ligegyldigt for brugeren. En tanke
Windows-brugere ikke er vant til. :)

Jeg ved ikke lige hvordan den manuelle Mozilla-installation foregår, men
der skal såmen nok være en metode til at fjerne den igen.
Måske har du en lynguide?
Var det:
../configure
../make
../make install
?

> [...]
> henvisninger og filplaceringer i ringbind for at opretholde sin linux
> installation? Det virker da oldnordisk...

Nej, du lader bare være med at fjerne den RPM, når nu den siger, at den
skal bruges. Det er da noget nemmere end Windowses "Denne DLL-fil bliver
højest sandsynligt ikke brugt mere. Det er nok en god ide at fjerne den,
men det kan også godt være at du smadrer 50 programmer."

> Du misforstår. Problemet er ikke at hente posten fra serveren....problemet
> er at jeg ikke vil slette posten fra serveren. Mao jeg vil IKKE have mine
> mails liggende lokalt. Men centralt.

Det er netop det IMAP er beregnet til, og POP3 kan med lidt god vilje også
bruges til det.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 09:23

Hej,

> Det er fordi placeringen af filer er ligegyldigt for brugeren. En tanke
> Windows-brugere ikke er vant til. :)

Ja. det er nok der problemet i realiteten ligger...hmmmm

> Måske har du en lynguide?
> Var det:
> ./configure
> ./make
> ./make install

Det var en ".bin" fil....specielt til Suse

Mja...ok..:)

/TH

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:29

Den Mon, 15 Jul 2002 10:23:10 +0200 skrev Supermule:
>Hej,

>Det var en ".bin" fil....specielt til Suse

Fra mozilla.org? Jeg kan ikke finde noget om SuSE der...

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:22

Den Mon, 15 Jul 2002 09:55:58 +0200 skrev Niels Andersen:

>Det er netop det IMAP er beregnet til, og POP3 kan med lidt god vilje også
>bruges til det.

Men:

1. Det bliver langsomt lige så snart der ligger en stak mails.

2. Mozilla 1.0 kan ikke finde ud af det - den har (hos mig) i flere
tilfælde hentet en gammel mail igen, i stedet for at hente den nye.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:02

Supermule wrote:

> [...]
> ikke sker i Linux må man jo så afinstallere den gamle version først...jnf.
> senere punkter aner jeg ikike hvordan dette gøres uden "Tilføj/Fjern

Ja, men der har du et installationsprogram (svarende til pakkesystemet). Når
du går uden om det og installerer manuelt, har pakkesystemet inge chance
for at advare dig om, hvorvidt du er ved at installere noget programmel,
som du har installeret i forvejen i en anden version.

> Det aner jeg jo netop ikke...under installation af fx. Mozilla får man
> ingenting at vide om placeringen? Hvordan skal man så fjerne dem? Og skal

Nej, du angiver den selv (--prefix=). Hvis du ikke har angivet den, falder
den formentlig tilbage til /usr/local - prøv at kigge der.

> [...]
> henvisninger og filplaceringer i ringbind for at opretholde sin linux
> installation? Det virker da oldnordisk...

Sådan er Windows-programmer skam også. De kan normalt bare ikke fås i
kildekodeformat, men kun som installationsprograme (igen svarer
installationsprogrammet til pakkesystemet på Linux).

Medmindre du har en god grund til at omgå pakkesystemet, vil jeg ikke
anbefale dig at gøre det. Det besværliggør netop vedligeholdelse af
systemet.

> Du misforstår. Problemet er ikke at hente posten fra serveren....problemet
> er at jeg ikke vil slette posten fra serveren. Mao jeg vil IKKE have mine
> mails liggende lokalt. Men centralt.

Derfor spurgte jeg om IMAP. Med IMAP ligger posten på serveren m
ens du læser den, hvor du med POP3 er nødt til at hente posten først.

> Jeg kræver grafisk kontrol. Det er ikke blot fordi jeg vil fjernbetjene
> maskinen, men også fordi brugeren skal følge med...og fx. se hvordan
> han/hun starter sit postprogram osv osv...

VNC kan nok det for dig. Mange distributioner har pakket det, så det ligger
sikkert på dine CD'er.

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 09:16

Rasmus Bøg Hansen wrote in <agtvib$eaf$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Sådan er Windows-programmer skam også. De kan normalt bare ikke fås i
> kildekodeformat, men kun som installationsprograme (igen svarer
> installationsprogrammet til pakkesystemet på Linux).

Jeg kender intet til Windows, der fungerer som pakkesystemet i Linux.
..MSI-metoden klarer god nok en væsentlig del af det, men de ting som er
vigtigt for mig, eksisterer mig bekendt ikke i Windows.

Fx:
Jeg skriver én kommando for at få en liste over pakker, der findes nye
versioner til. Den spørger så, om den skal fortsætte. Her plejer jeg at
sige ja, hvorefter den downloader og installerer det hele, mens jeg laver
noget andet. Det tager mig få sekunder.

Hvor lang tid tager det i Windows at tjekke for opgraderinger til alle
installerede pakker?

Personligt tog det mig længere tid at tjekke én ting, end jeg i Linux
tjekker det hele.

> VNC kan nok det for dig. Mange distributioner har pakket det, så det
> ligger sikkert på dine CD'er.

Nej, VNC er ikke løsningen. Lige på det punkt er VNC helt anderledes i
forhold til Windows.
Når man connecter med VNC får man nemlig en ny skærm frem, for det er i
realiteten en ny X-session. Det er bare ikke XFree86, det er VNC's X-server.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:25

Niels Andersen wrote:

> Jeg kender intet til Windows, der fungerer som pakkesystemet i Linux.
> .MSI-metoden klarer god nok en væsentlig del af det, men de ting som er
> vigtigt for mig, eksisterer mig bekendt ikke i Windows.

Jeg er helt enig. Pointen har var blot at Windows-programmer normalt kun
kommer i binært format med afinstallationsprogram (der fungerer lidt som at
fjerne linux-pakker). Men i de sjældne tilfælde, hvor man kan installere
programmer fra kildekode, hvor der ikke følger installationsprogram med har
man samme problem som med manuelt installeret programmel i Linux - der er
er ingen automatiseret måde at fjerne tingene på.

> [...]
> versioner til. Den spørger så, om den skal fortsætte. Her plejer jeg at
> sige ja, hvorefter den downloader og installerer det hele, mens jeg laver

Ja, Debian er fedt

> Hvor lang tid tager det i Windows at tjekke for opgraderinger til alle
> installerede pakker?

Det kan man mig bekendt ikke.

> Personligt tog det mig længere tid at tjekke én ting, end jeg i Linux
> tjekker det hele.

Tjekker du det selv? Det gør cron da for mig

Men det er rigtigt. Windows selv og IE skal man igennem
Windows-Update-møllen. Herefter skal man som regel kigge hjemmesiden for
hvert eneste installeret program igennem efter opdateringer. Ikke noget jeg
har tid til at gøre hver dag.

> [...]
> Når man connecter med VNC får man nemlig en ny skærm frem, for det er i
> realiteten en ny X-session. Det er bare ikke XFree86, det er VNC's

Eh, så har jeg misforstået VNC - min fejl. Ellers findes der NetOp, som vist
også fås til Linux. Det er bare kommercielt.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:34

Den Mon, 15 Jul 2002 10:25:26 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Det kan man mig bekendt ikke.

Det kan man da sagtens.

Start -> settings -> control panel -> add/remove programs ->

check versionsnummeret på det første program, gå ind på producentens
hjemmeside, og find nyeste version. Download, og isntaller.

check versionsnummeret på det andet program, gå ind på producentens
hjemmeside, og find nyeste version. Download, og isntaller.

check versionsnummeret på det tredje program, gå ind på producentens
hjemmeside, og find nyeste version. Download, og isntaller.

Manuelt, ja, men man KAN godt. Det tager bare et par dage, og slider
en mus op, men det er windowsbrugere jo vandt til.

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:36

Kent Friis wrote:

> Det kan man da sagtens.

> Manuelt, ja, men man KAN godt. Det tager bare et par dage, og slider
> en mus op, men det er windowsbrugere jo vandt til.

Æh ok - jeg tog bare "automatisk" som underforstået.

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 09:38

Rasmus Bøg Hansen wrote in <agu0tm$fc0$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Tjekker du det selv? Det gør cron da for mig

Jeg ser mig selv om en avanceret bruger, og vælger ikke altid den nemmeste
metode. :)
Cron gører "apt-get update" (som henter en liste over alle de nye pakker),
det kan nemlig godt tage lidt tid at vente på, når man har to
distributioner fra tre mirrors. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:47

Niels Andersen wrote:

> Cron gører "apt-get update" (som henter en liste over alle de nye pakker),
> det kan nemlig godt tage lidt tid at vente på, når man har to
> distributioner fra tre mirrors. :)

apt-get -qq update
apt-get -qqs upgrade

Så giver den kun uddata ved fejl eller hvis der er nye pakker.

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-07-02 19:34

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:

>apt-get -qq update
>apt-get -qqs upgrade

Henter den ogsaa pakkerne, naar man bruger -s?

Ellers var noget i retning af
apt-get -du upgrade | grep -C999 "The following package"

maaske en anden mulighed.

--
Allan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-07-02 20:04

Allan Olesen skrev:

> Henter den ogsaa pakkerne, naar man bruger -s?

Nej, "-s" står for "--simulate".

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-07-02 23:47

Allan Olesen wrote:

> Henter den ogsaa pakkerne, naar man bruger -s?

Nej, dem henter jeg selv. Den fortæller mig blot, at der er tilgængelige
opdateringer. Min tålmodighed rækker fint til at lade den opdatere stille
og roligt for sig selv i en xterm.

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 13:00

Hej,

> [...]
> versioner til. Den spørger så, om den skal fortsætte. Her plejer jeg at
> sige ja, hvorefter den downloader og installerer det hele, mens jeg laver

æh,,.Hvilken kommando?

/TH

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 13:04

Supermule wrote in <3d32b858$0$80808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> æh,,.Hvilken kommando?

apt-get -u upgrade

"-u" gør at jeg se pakkenavnene, ellers får jeg bare et antal.

Men det er en Debian-ting, der er nok noget tilsvarende i Suse (som du så
vidt jeg husker har valgt).

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 09:31

Hej,

> Nej, du angiver den selv (--prefix=). Hvis du ikke har angivet den, falder
> den formentlig tilbage til /usr/local - prøv at kigge der.

Ok? Så når jeg i installationen af VMWare angav "Opt" som prefixd så er det
fordi jeg specificerer at den skal ligge i OPT biblioteket? Ok...

> Medmindre du har en god grund til at omgå pakkesystemet, vil jeg ikke
> anbefale dig at gøre det. Det besværliggør netop vedligeholdelse af
> systemet.

Ja. Du har ret....jeg vil holde mig til RPM systemet medens jeg lærer
systemet. Jeg havde blot læst mange steder at man altid anbefaler at D/L den
nyeste...og den er som regel aldrig i RPM format...men det er nok forbeholdt
folk med lidt mere indsigt end mig...

> Derfor spurgte jeg om IMAP. Med IMAP ligger posten på serveren m
> ens du læser den, hvor du med POP3 er nødt til at hente posten først.

Jeps...det var faktisk mig der misforstod ser jeg nu...

> VNC kan nok det for dig. Mange distributioner har pakket det, så det
ligger
> sikkert på dine CD'er.

Ja, men desværre er det møj-langsomt over fx. en simpel isdn-forb....men jeg
vil eksperimentere med det...jeg ved den nye version skulle have Cache
indbygget...det må alt andet lige give en hurtigere afvikling...

/TH

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:38

Supermule wrote:

> Ok? Så når jeg i installationen af VMWare angav "Opt" som prefixd så er
> det fordi jeg specificerer at den skal ligge i OPT biblioteket? Ok...

Hvis den har opført sig pænt, ja. Men jeg kender ikke lige vmware's
installationsprogram.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:39

Den Mon, 15 Jul 2002 10:31:26 +0200 skrev Supermule:
>Hej,

>Ok? Så når jeg i installationen af VMWare angav "Opt" som prefixd så er det
>fordi jeg specificerer at den skal ligge i OPT biblioteket? Ok...

Lige en detalje: Linux kender forskel på store og små bogstaver, så
/opt og /OPT er ikke det samme.

(Ligesom IRL, "bo på Fyn" og "Bo på Fyn" er heller ikke det samme. Det
ene er noget man kan gøre, og det andet er en person).

> [...]
>nyeste...og den er som regel aldrig i RPM format...men det er nok forbeholdt

Det er fordi SuSE-folkene ikke har fået tid til at teste om den nu
virker som den skal under SuSE. Betragt det som en fordel, at når man
installerer en SuSE RPM, så ved man at det virker.

> [...]
>vil eksperimentere med det...jeg ved den nye version skulle have Cache
>indbygget...det må alt andet lige give en hurtigere afvikling...

Hvis du giver vncviewer en -bgr233, så bruger den 8bit i stedet for
32bit, og dermed går det fire gange så hurtigt - på bekostning af
farverne bliver mindre pæne.

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-07-02 19:41

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Hvis du giver vncviewer en -bgr233, så bruger den 8bit i stedet for
>32bit, og dermed går det fire gange så hurtigt - på bekostning af
>farverne bliver mindre pæne.

Den officielle anbefaling for hurtig hastighed er 16 bit. Noget
med, at under 8 bit skal der hele tiden flyttes rundt paa nogle
farver i paletten, hvis jeg husker rigtigt.

Desuden boer man indstille sin window manager til at flytning af
vinduer foregaar med indhold, i stedet for blot med en ramme. Det
skyldes, at VNC-klienten kan flytte et rektangel fyldt med grafik
lokalt, uden at der skal sendes naer saa meget grafikinformation
over linien.

Og saa det allervigtigste: En ensfarvet baggrund.

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 20:18

Den Sat, 20 Jul 2002 20:41:12 +0200 skrev Allan Olesen:

>Den officielle anbefaling for hurtig hastighed er 16 bit. Noget
>med, at under 8 bit skal der hele tiden flyttes rundt paa nogle
>farver i paletten, hvis jeg husker rigtigt.

Den (officielle) vncviewer kan ikke køre 16 bit (i den version jeg
har - 3.3.rr1), og -bgr233 betyder faktisk 2 bit blå, 3 bit grøn
og 3 bit rød, altså en fast palette.

> [...]
>skyldes, at VNC-klienten kan flytte et rektangel fyldt med grafik
>lokalt, uden at der skal sendes naer saa meget grafikinformation

Det bør ingen forskel give, i hvert fald fvwm bruger en XOR funktion
til at tegne rammen, og kan derfor restore skærmbilledet uden at
nogen vinduer har brug for at blive genoptegnet.

>Og saa det allervigtigste: En ensfarvet baggrund.

Allerhelst sort, så slipper man nemlig for at vente, når man vælger
"luk computeren", hvor den ellers tegner lodrette sorte streger over
hele skærmen.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-07-02 20:38

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Den (officielle) vncviewer kan ikke køre 16 bit (i den version jeg
>har - 3.3.rr1), og -bgr233 betyder faktisk 2 bit blå, 3 bit grøn
>og 3 bit rød, altså en fast palette.

Min fejl. Det er kun med Windows-versionen, de 16 bit anbefales.

>Det bør ingen forskel give, i hvert fald fvwm bruger en XOR funktion
>til at tegne rammen, og kan derfor restore skærmbilledet uden at
>nogen vinduer har brug for at blive genoptegnet.

Men det kraever jo stadig, at VNC i begge ender forstaar fidusen,
saa klienten selv udfoerer XOR'ingen i stedet for, at der over
linien skal overfoeres en masse XOR'ede pixels. Goer den det?

Aah, ja.

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-02 22:33

Den Sat, 20 Jul 2002 21:38:22 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>saa klienten selv udfoerer XOR'ingen i stedet for, at der over
>linien skal overfoeres en masse XOR'ede pixels. Goer den det?

Det er styret rent af windows-manageren, programmerne får ikke noget at
vide om at det er sket. Tricket er at når stregen skal flyttes, XOR'er
man bare de berørte pixels tilbage til originalfarven, og først når
man slipper museknappen, bliver vinduet flyttet - på samme måde som
den ville blive flyttet en pixel af gangen, når den skal vise indholdet.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-07-02 00:58

> [...]

>man slipper museknappen, bliver vinduet flyttet - på samme måde som
>den ville blive flyttet en pixel af gangen, når den skal vise indholdet.

Jeg er fint med paa, hvordan en XOR'ing virker. Laes nu, hvad jeg
skriver:

Hvis window manageren er i stand til at kommunikere hele vejen
igennem til VNC-klienten, at nu skal en ramme med bredden a og
hjoernekoordinaterne x1,y1,x2,y2 XOR'es, saa skal kun selve
kommandoen og de 5 tal overfoeres over telefonlinien. Det bruger
ikke meget baandbredde.

Hvis window manageren selv udfoerer XOR'ingen, skal den i stedet
pixel for pixel fortaelle til VNC-klienten, hvad der skal
aendres. Selv om det sikkert er meget komprimerbare data, bruger
det stadig meget mere baandbredde - og ogsaa meget mere
baandbredde end at fortaelle VNC-klienten, at hele vinduet med
indhold skal flyttes.

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-02 09:43

Den Sun, 21 Jul 2002 01:58:10 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>det stadig meget mere baandbredde - og ogsaa meget mere
>baandbredde end at fortaelle VNC-klienten, at hele vinduet med

Det var egentlig også det jeg protesterede imod, men nu er det gået op
for mig hvor vi er gået fejl af hinanden... Du snakker om den ende der
bliver fjernstyret, jeg tænkte på den ende hvor vncviewer kører. Så har
du sandsynligvis ret, jeg har ikke lige testet.

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-07-02 10:04

Supermule wrote:

> [...]
> og filplaceringer i ringbind for at opretholde sin linux installation? Det

Foer du installerer laver du en 'touch /tmp/nustarterjeg'. Saa
installerer du. Naar du er faerdig laver du en 'sudo find / -newer
/tmp/nustarterjeg -print > /tmp/installeredefiler'. Herefter kan du
aabne '/tmp/installeredefiler' med din favoriteditor og se hvad der rent
faktisk skete paa dit system.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : frank damgaard

Dato : 15-07-02 01:46

TH <th@cogito.dk> wrote:

> [...]
> både version 0.98 OG 1.0 installeret....Hvorfor nu det? Og hvordan fjerner
> man et program som ikke har brugt RPM til installation?

Mozilla kan du installere originalt som egen istallation udenom RPM,
og f.eks. installere i /opt/my_mozilla/
SuSE installere den gamle 0.98 i /opt/mozilla/
Men du bør ikke fjerne denne hvis du har Galeon installeret via SuSE.

Vil du fjerne din egen my_mozilla, så sletter du blot /opt/my_mozilla
da non-RPM udgaven downloader fra mozilla.org ikke piller
i så forfærdelig meget andet end installationskanataloget,
og et par filer i /etc/ (mailcap og mime.types?)

> [...]
> til Linux? Det er et MEGA problem at jeg ikke kan tilgå dagens arbejdsmails

rlogin/ssh og så "mutt" på serveren.
Det fungerer også via IR/mobil og V110 protokol og 9600bps
da mutt er tekstbaseret, praktisk hvis man ikke er hjemme.
(og har et ISDN modem med V110 protokol på serveren)

Jeg kan også blot via X starte en session som vises på min laptop i
stuen.

Det er faktisk sådan jeg skrivet dette på min laptop (med slrn/ssh),
samtidig som der er gendudsendelse af StarTrek i TV.

Men faktisk kan mozilla også Imap, og jeg mener der findes
imap server til linux, søg evt på google.

--
Frank Damgaard |

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 08:29

Hej,

> [...]
> i så forfærdelig meget andet end installationskanataloget,
> og et par filer i /etc/ (mailcap og mime.types?)

Ok. men det du også siger er at der ikke ER styr på
installation/afinstallation hvis ikke det foregår via RPM?

> Det er faktisk sådan jeg skrivet dette på min laptop (med slrn/ssh),
> samtidig som der er gendudsendelse af StarTrek i TV.

Pis...jeg faldt i søvn ligesom det startede...men jeg vil prøve ssh...

> Men faktisk kan mozilla også Imap, og jeg mener der findes
> imap server til linux, søg evt på google.

Ok jeg prøver...tak.

/TH

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 08:58

Den Mon, 15 Jul 2002 09:29:09 +0200 skrev Supermule:
>Hej,

>Ok. men det du også siger er at der ikke ER styr på
>installation/afinstallation hvis ikke det foregår via RPM?

Selvfølgelig er der ikke det. Det ville kræve en eller anden form
for transaction styring i OS'et, og nok være ret svært at implementere
så man kan afinstallere et enkelt program, uden at lave en komplet
rollback til før programmet blev installeret.

Mig bekendt er der intet OS der har løst det problem.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Supermule

Dato : 15-07-02 09:35

Hej,

> [...]
> så man kan afinstallere et enkelt program, uden at lave en komplet
> rollback til før programmet blev installeret.

Jo, men jeg ville da som minimum gerne have en afinstallations-fil til
programmerne?

> Mig bekendt er der intet OS der har løst det problem.

Nej, men i Windows kan du jo ikke installere et program uden at der er en
afinstallering...eller at Windows rent faktisk kan lave en slags roll-back,
basreret på fx. Installshield. jeg vil mene at 9/10 programmer i windows kan
afinstalleres uden problemer...

/TH

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:45

Den Mon, 15 Jul 2002 10:34:51 +0200 skrev Supermule:
>Hej,

>Jo, men jeg ville da som minimum gerne have en afinstallations-fil til
>programmerne?

Så downloader du en .rpm (SuSE) eller en .MSI (Windows).

>Nej, men i Windows kan du jo ikke installere et program uden at der er en
>afinstallering...

Jo sagtens, der skal ikke gå ret meget galt under installationen før et
program ikke kan afinstalleres.

Og hvis programmet ikke bruger MSI eller InstallShield, så har du samme
problem som hvis en Linux-program ikke bruger RPM.

Forskellen er blot at langt de fleste windows-programmer bruger MSI,
under Linux kan man selv vælge.

>eller at Windows rent faktisk kan lave en slags roll-back,
>basreret på fx. Installshield. jeg vil mene at 9/10 programmer i windows kan
>afinstalleres uden problemer...

Det er fordi InstallShield har samme funktion som RPM - men hvis man
ikke bruger det, så hjælper det jo ikke.

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 09:04

Supermule wrote in <3d3278e4$0$54699$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Ok. men det du også siger er at der ikke ER styr på
> installation/afinstallation hvis ikke det foregår via RPM?

Det er netop det, der er formålet med RPM o. lign. At få styr på det hele,
så man er fri for at tænke sig om.

Hvis man ikke bruger pakkesystemet kan installation og afinstallation
foregå på hundredevis af måder.

Nu kender jeg ikke lige Suse, men i Debian er der faktisk tre versioner.
Stable, Testing og Unstable. Den første har de ældste, men bedst testede
pakker. Det er meget sjældent man finder fejl der. Er pakkerne ikke nye
nok, kan man tage Testing. Der er der noget oftere fejl, men til mange ting
er det alligevel ganske brugbart. Fx. har jeg typisk væsentligt færre
problemer med programmer i Testing, end med released programmer til Windows.
Er det stadig ikke nok kan du tage fra Unstable, men så kan der ske hvad
som helst. :)

Man behøver ikke at tage hele systemet fra *et* sted. Fx. kører jeg som
udgangspunkt med "Testing", men skulle en enkelt pakke være for gammel, så
prøver jeg at installere den fra Unstable. Det har virket ganske fint
indtil nu.
Det er kun *meget* sjældent at pakken i Unstable har været for gammel,
eller et program slet ikke har været i pakkesystemet.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:06

Supermule wrote:

> Ok. men det du også siger er at der ikke ER styr på
> installation/afinstallation hvis ikke det foregår via RPM?

Ja, hvis man holder ordentlig styr på, hvor man installerer programmer - og
de kommer med et ordentligt installationsprogram.

Du kan dog stadig får problemer med afhængigheder ol. da pakkesystemet ikke
er klar over, at det pågældende programmel er installeret.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 09:07

frank damgaard wrote:

> [...]

> Men faktisk kan mozilla også Imap, og jeg mener der findes
> imap server til linux, søg evt på google.

Øh, "Exchange" er da noget Windows-snask, så "mutt", "rlogin/ssh" og "imap
server til linux" er næppe så brugbare...

Fra : frank damgaard

Dato : 15-07-02 14:47

> Øh, "Exchange" er da noget Windows-snask, så "mutt", "rlogin/ssh" og "imap
> server til linux" er næppe så brugbare...

Nu kunne det jo være at alternativer til exchange/imap løsningen
også var interesant, specielt hvis han selv er den eneste bruger.
Jeg ville f.eks. ikke bruge exchange/imap over 9600bps......

--
Frank Damgaard |

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 16:06

frank damgaard wrote:

> Nu kunne det jo være at alternativer til exchange/imap løsningen
> også var interesant, specielt hvis han selv er den eneste bruger.

Det er rigtigt, men han spurgte nu stadig efter klientprogrammellet...

> Jeg ville f.eks. ikke bruge exchange/imap over 9600bps......

Heh, nej. Jeg ville nu slet ikke bruge exchange

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 08:14

Den Mon, 15 Jul 2002 00:02:51 +0200 skrev TH:
> [...]
>den igen? Jeg klikker naturligvis "Afinstallér" men ingenting sker...hvad

Et gæt - det er en RedHat RPM?

Det burde egentlig ikke give det problem, de plejer bare at nægte at
installere.

Prøv at gå ud i en shell, og skriv:
rpm -e wmware

og fortæl os så hvilken fejl den giver. Du skal måske lige rette navnet
til det der står i listen.

> [...]
>både version 0.98 OG 1.0 installeret....Hvorfor nu det? Og hvordan fjerner
>man et program som ikke har brugt RPM til installation?

Man finder ud af hvor programmet har lagt sine filer, og sletter dem.
Jeg plejer at downloade den installationsfil de kalder .tar.gz - der
er ikke noget hokuspokus i den, det hele bliver pakket ud i et
directory, og når det directory er slettet, er Mozilla også væk.

> [...]
>til Linux? Det er et MEGA problem at jeg ikke kan tilgå dagens arbejdsmails

Hvis du installerer Evolution, kan du købe (!) Ximian Connector, så kan
du snakke med din Exchange.
http://www.ximian.com/products/connector/download.html

Alternativt kan du åbne for IMAP på din Exchange, og så bruge en af de
mange gratis IMAP-klienter til Linux.

> [...]
>Altså en måde at kunne kontrollere andres Linux-maskiner? Noget der er lidt

Du kan få en shell (det er det hurtigste, men ikke begynder-venligt) med
SSH, eller du kan køre X remote (over SSH) for at få det grafiske med.

X er lidt specielt når man er vandt til Windows, idet man ikke får noget
ekstra skærmbillede. Vinduerne fra remote'n åbner simpelthen sammen med
de lokale vinduer, og der er kun hastigheden til forskel.

> [...]
>ej...(Altså hvad der er bedst/hurtigst)...og hvordan man finder ud af hvilke
>DLL'er man skal kopiere til et program...help ;)

Hvis du allerede har en windows-partition på maskinen, skal du bare
bruge den. Så behøver du slet ikke kopiere noget.

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 09:07

Kent Friis wrote in <agtsn8$70i$1@sunsite.dk>:
> [...]
> er ikke noget hokuspokus i den, det hele bliver pakket ud i et
> directory, og når det directory er slettet, er Mozilla også væk.

Nu ikke være alt for kategorisk.

Der kan sagtens være installationsscript i en .tar.gz, men man ved det,
hvis man kører det. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 09:27

Den Mon, 15 Jul 2002 10:07:03 +0200 skrev Niels Andersen:

>Nu ikke være alt for kategorisk.

Jeg snakkede kun om Mozilla. Ok, det blev måske ikke tydeligt nok.

>Der kan sagtens være installationsscript i en .tar.gz, men man ved det,
>hvis man kører det. :)

Det kan der, ja. Men det er der ikke i .tar.gz versionen af Mozilla
(eller hvis der er, så er det ikke nødvendigt at køre den).

Og for lige at være helt enige - jeg snakker om den version de kalder
".tar.gz", ikke den de kalder "source", som også er en gzipped tar-fil.

Mvh
Kent