Tjek af udfyldte felter
Fra : Nikolaj

Dato : 14-07-02 17:50

Jeg har lavet en signup up side og kunne godt tænke mig at tjekke
flg.:

1. Hvordan tjeker man om et af felterne er tomt?
2. Hvordan tjekker man om der er @ og . et-eller-andet i email?
3. Hvordan tjekker man at der er 8 cifre i tlf. og at der er tal?

Håber en eller anden vil være behjælplig med disse relative
simple opgaver (som selvfølgelig er i asp)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 14-07-02 18:24

> 1. Hvordan tjeker man om et af felterne er tomt?
> 2. Hvordan tjekker man om der er @ og . et-eller-andet i email?
> 3. Hvordan tjekker man at der er 8 cifre i tlf. og at der er tal?

Det mest oplagte er at bruge 'Regular Expressions' eller regulære udtryk på
dansk. Princippet er, at man kan definere et mønster for en streng og
sammenligne konkrete strenge med dette mønster (via metoden 'test'). Der er
en udemærket tutorial i 'Windows Script'-dokumentations (Under
VB->UsersGuide->Introduction to Regular Expressions).
Et regulært udtryk, som macther email adresser kunne se sådan ud:

^[a-zA-Z0-9._-]+@[a-zA-Z0-9.-]+\.[a-zA-Z]{2,6}$

Metoden 'test' bruges således:

The actual pattern for the regular expression search is set using the
Pattern property of the RegExp object. The RegExp.Global property has no
effect on the Test method.

The Test method returns True if a pattern match is found; False if no match
is found.

The following code illustrates the use of the Test method.

Function RegExpTest(patrn, strng)
Dim regEx, retVal ' Create variable.
Set regEx = New RegExp ' Create regular expression.
regEx.Pattern = patrn ' Set pattern.
regEx.IgnoreCase = False ' Set case sensitivity.
retVal = regEx.Test(strng) ' Execute the search test.
If retVal Then
RegExpTest = "One or more matches were found."
Else
RegExpTest = "No match was found."
End If
End Function
MsgBox(RegExpTest("is.", "IS1 is2 IS3 is4"))

Bemærk, at man ofte laver den slags tjek eller validering client-side og i
så fald jo i javascript. Med asp.net har du nogle nemmere og samtidig mere
avancerede muligheder med 'validation controls'.

Kim

Fra : Torben Brandt

Dato : 14-07-02 18:45

Kim Bach Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> VB->UsersGuide->Introduction to Regular Expressions).
> Et regulært udtryk, som macther email adresser kunne se sådan ud:

Da punktum kan betyde et hvilket som helst tegn (bortset fra whitespace
vistnok), så skal punktummerne inde i de firkantede parenteser ved også
escapes med '\.' i stedet for '.'

Jeg har lige et par tillægsspørgsmål:
- Er det rigtigt at der ikke kan være '_' i domænet (den del mellem '@' og det
sidste '.') ?
- Er der topdomæner på op til 6 tegn ?

I øvrigt mener jeg godt at domæner under .nu-topdæmænet kan indeholde æ, ø og
å. Hvad med det før '@'et i det tilfælde?
(NB! ikke alle mailservere kan sende til domæner med æ, ø og å, selv om
domænet eksisterer, så email-adressen er nok ikke så brugbar...)

mvh Torben

Fra : Nikolaj

Dato : 14-07-02 20:27

Tak for svarene, hvilke tegn er der som ikke må bruges og dermed skal frasorteres
når data skal gemmes i Access?