Ved hvilket tryk koger vand ved 45 grader ~
Fra : Jens Sigurdson

Dato : 14-07-02 02:40

Nogen der kender svaret til sub.?

/ZIGGE

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-07-02 11:15

Jens Sigurdson <zigge@privat.dk> wrote:

> Nogen der kender svaret til sub.?

Ikke lige her og nu - men hvis jeg havde en tabel over mættet vanddamps
tryk som funktion af temperaturen, ville jeg blot finde værdien for den
angivne temperatur!

En sådan tabel ville sandsynligvis kunne findes ved lidt
Google-søgning(?) :)
[fx. '(water) vapo(u)r pressure' - or whatever?]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 14-07-02 18:40

Jens Sigurdson skriver:

> Nogen der kender svaret til sub.?
>
> /ZIGGE

ca 72 mm Hg

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-07-02 20:44

Jeppe Madsen wrote:

> ca 72 mm Hg

[Tryk hvorved vand koger ved 45 °C ...]

Og de 72 mmHg svarer til 9,6 kPa for dem der foretrækker SI-enheder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-07-02 09:16

On Sun, 14 Jul 2002 21:44:16 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

>[Tryk hvorved vand koger ved 45 °C ...]
>Og de 72 mmHg svarer til 9,6 kPa for dem der foretrækker SI-enheder.

Og os der fortræker bar?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-07-02 11:00

Scripsit Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk>

> Og os der fortræker bar?

ved forhåbentlig at "bar" er det samme som 10^5 Pa.

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-07-02 13:20

Ivar Madsen wrote:

> Og os der fortræker bar?

Øh, 0,096 bar eller 96 mbar.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-07-02 13:24

Ivar Madsen wrote:
> Og os der fortræker bar?

Hvad med os der fortrækker tryk i enheder af gennemsnitselefant
per A5 side areal ved Mars overflade tyngekraft?

Kun elektrodynamik er værre enhedsmæssigt end tryk enheder.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Where do you not want to go tomorrow:

Fra : Simon Bjergskov

Dato : 15-07-02 15:02

"Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> skrev i en meddelelse

> Hvad med os der fortrækker tryk i enheder af gennemsnitselefant
> per A5 side areal ved Mars overflade tyngekraft?

Det kommer an på om du anvender den indiske eller den afrikanske
gennemsnitselefant.

--
Simon Bjergskov

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
­ Mario Andretti ­

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-07-02 21:44

Simon Bjergskov wrote:

> "Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på om du anvender den indiske eller den afrikanske
> gennemsnitselefant.

Når ikke andet er nævnt, tænker man altid på den internationale
standardgennemsnitselefant som den blev fastlagt ved den trettende
cirkusmetrologiverdenskongres.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-07-02 22:49

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

>Når ikke andet er nævnt, tænker man altid på den internationale
>standardgennemsnitselefant som den blev fastlagt ved den trettende
>cirkusmetrologiverdenskongres.

.... som naturligvis er et /vejet/ gennemsnit af den indiske og den
afrikanske gennemsnitselefant.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-07-02 08:28

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:
> ... som naturligvis er et /vejet/ gennemsnit af den indiske og den
> afrikanske gennemsnitselefant.

mon ikke du mener /vægtet/?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-07-02 09:11

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) skrev:

>mon ikke du mener /vægtet/?

Tjoeh - det gør jeg måske nok. Kan det kun hedde sådan?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-07-02 11:23

> Tjoeh - det gør jeg måske nok. Kan det kun hedde sådan?

Det ville jeg mene - såfremt du fx. tænker på, at der ved beregningen
skal tages hensyn til *populationsstørrelsen* for hver af de to
'varianter'.

Vejning er - for mig i hvert tilfælde - alene massebestemmelse!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 19:23

Peter Loumann wrote:

> Tjoeh - det gør jeg måske nok. Kan det kun hedde sådan?

Begge udtrykkene, vejet og vægtet gennemsnit, er udbredt, og så vidt
jeg véd, er der ingen betydningsforskel på dem.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-07-02 17:27

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> Begge udtrykkene, vejet og vægtet gennemsnit, er udbredt, og så vidt
> jeg véd, er der ingen betydningsforskel på dem.

På engelsk mener jeg, at kun "weighted average" ville kunne anvendes (i
denne sammenhæng i hvert tilfælde) - og sikkert inspireret derfra vil
jeg foretrække "vægtet".

--
med venlig hilsen
Hans