Quota og /etc/skel filer
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 01:09

2 ?

1. Hvordan kan jeg få filer i /etc/skel til at forblive ejet af root
selvom de kopieres til /home/<nybruger> når en ny bruger oprettes ?

2. Er det muligt at få quota i filsystemet uden at rekompilere kernen
?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-02 08:09

Den Sun, 14 Jul 2002 00:09:02 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
>2 ?
>
>1. Hvordan kan jeg få filer i /etc/skel til at forblive ejet af root
>selvom de kopieres til /home/<nybruger> når en ny bruger oprettes ?

Hvorfor? Brugeren kan sagtens overtage filerne alligevel. Jeg ville nok
forsøge med blot at give brugeren en symlink til en fil placeret et
andet sted.

>2. Er det muligt at få quota i filsystemet uden at rekompilere kernen
>?

Distribution?

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 13:11

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

> Hvorfor? Brugeren kan sagtens overtage filerne alligevel. Jeg
> ville nok forsøge med blot at give brugeren en symlink til en
> fil placeret et andet sted.

Ikke forstået ? - kan en bruger chown'e en fil fra root.root til
<bruger>.users ?
Den kan slettes og en ny kan oprettes ja, men det må jeg så leve
med...

> Distribution?

Suse 7.0

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-02 14:45

Den Sun, 14 Jul 2002 12:10:47 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>Ikke forstået ? - kan en bruger chown'e en fil fra root.root til
><bruger>.users ?

Nej, men det tager ikke kun et par sekunder mere at lave en
mv $i $i.old; cp $i.old $i

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 21:08

> Nej, men det tager ikke kun et par sekunder mere at lave en
> mv $i $i.old; cp $i.old $i

Hvordan kan man egentlig sikre sig mod det ?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-02 21:09

Den Sun, 14 Jul 2002 20:07:33 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>Hvordan kan man egentlig sikre sig mod det ?

Ved at lade være med at lægge filerne i brugerens directory.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-07-02 21:22

Henrik Stidsen wrote:

> Hvordan kan man egentlig sikre sig mod det ?

Jeg ved ikke, hvad du har gang i. Det lyder lidt sært at forhindre
brugerne i at rette i deres startup filer...

Men hvis du insisterer, kan du tilføje et script til /etc/profile.d
med nogenlunde flg. indhold:

#!/bin/sh

if ! cmp -s $HOME/.bash_profile /etc/skel/.bash_profile
then cp -a /etc/skel/.bash_profile $HOME/.bash_profile
fi

Det kan være, det skal hakkes lidt til for at køre på SuSE.

-Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 22:01

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote in

> Jeg ved ikke, hvad du har gang i. Det lyder lidt sært at forhindre
> brugerne i at rette i deres startup filer...

Filen hedder .quota og fortæller proftpd hvor meget data der må ligge
i brugerens homedir - deraf sammenhængen til mit andet spm om quota!

Syns du stadig det er sært at jeg ikke vil have brugeren selv kan
rette i den ?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-02 22:04

Den Sun, 14 Jul 2002 21:00:35 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
> [...]
>i brugerens homedir - deraf sammenhængen til mit andet spm om quota!
>
>Syns du stadig det er sært at jeg ikke vil have brugeren selv kan

Det er da et underligt design-valg i proftpd. Den rigtige løsning på
være at bruge rigtig quota.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 23:29

> Det er da et underligt design-valg i proftpd. Den rigtige
> løsning på være at bruge rigtig quota.

hvilket var hvorfor jeg spurgte om hvordan jeg fik det uden at
rekompilere kernen!

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-02 08:20

Den Sun, 14 Jul 2002 22:28:59 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>hvilket var hvorfor jeg spurgte om hvordan jeg fik det uden at
>rekompilere kernen!

Så må vi jo håber der er nogen SuSE brugere der kender til Quota - jeg
bruger selv SuSE (eller noget der engang var en SuSE), men jeg har
aldrig rodet med Quota.

SuSE har dog for vane at compilere alt ind i kernen, eller som moduler,
så jeg er næsten sikker på at du slipper for at recompilere, hvis du
stadig kører med dist-kernen.

Jeg ville nok starte med at kigge efter om der er en quota RPM der kan
installeres. Derefter kan det sikkert sættes op i YaST...

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-02 08:48

Kent Friis wrote:

> SuSE har dog for vane at compilere alt ind i kernen, eller som moduler,
> så jeg er næsten sikker på at du slipper for at recompilere, hvis du
> stadig kører med dist-kernen.

Hvis det er i kernen, er det ikke nødvendig at lave ny kerne. Hvis du bruger
reiserfs, kan du muligvis får problemer, idet reiserfs normalt ikke har
quota - det skal patches ind i kernen.

Ellers er det slet ikke så slemt at sætte op:

http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Quota.html

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 11:39

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote in

> Ellers er det slet ikke så slemt at sætte op:
>
> http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Quota.html

Det vil jeg da lige kigge på - jeg kører med "standard" kernen, så
jeg kan da håbe den her det med ;)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-07-02 22:08

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> i brugerens homedir - deraf sammenhængen til mit andet spm om quota!
> Syns du stadig det er sært at jeg ikke vil have brugeren selv kan

chattr -i .quota

skulle vel kunne gøre det.

--
Lars Kongshøj

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-07-02 22:13

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> Filen hedder .quota og fortæller proftpd hvor meget data der må ligge
> i brugerens homedir - deraf sammenhængen til mit andet spm om quota!

chattr +i .quota

--
-- Torben.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 23:31

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> wrote in

> chattr +i .quota

Hmmm, Lars skriver "chattr -i .quota", kan i blive enige om + eller -
?

nå, anyway, jeg må lige læse lidt om chattr...

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-07-02 00:00

Henrik Stidsen wrote:
> Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> wrote in
> Hmmm, Lars skriver "chattr -i .quota", kan i blive enige om + eller -

Der er vist mig der er for søvnig...

--
Lars Kongshøj

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 00:11

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in

> Der er vist mig der er for søvnig...

okay ;)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-07-02 22:19

Henrik Stidsen wrote:

> Syns du stadig det er sært at jeg ikke vil have brugeren selv kan
> rette i den ?

Nja. Nu synes jeg, det er en sær måde proftpd har indrettet sig på

-Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 23:30

> Nja. Nu synes jeg, det er en sær måde proftpd har indrettet sig
> på

At der bruges .quota filer ? - jeg ville også helt klart foretrække
en central styring af det.