Vi har været ude at se på korthåret Skt
Fra : Camilla Baird

Dato : 13-07-02 21:03

http://community.webshots.com/album/43509265VylVRd
Her kan I se billeder af Bianca og hendes far Bianca er den "lille" *gg*
- faren er bare flot!

Bianca er 4 mdr og er mest udendørs. Hun er helt klart vant til mennesker og
*elsker* at blive nusset over det hele - også på maven Hun er fra en
lille kennel - to avlshunde (en han og en hun) og diverse hvalpe (i
øjeblikket to - Bianca og hendes halvsøster). Det er tydeligt at der har
været masser af tid til hvalpene - det var rart at mærke.

Opdrætteren mener det er bedst for denne race at være meget ude hele året -
det mindsker hudgener og allergier og det forkorter fældeperioderne ved
pelsskifte (hun siger de kun fælder i en uge). Er der nogen her der har
kommentarer til dette?

Er der nogen her der kan/vil komme med erfaringer/kommentarer om hvordan det
er at leve med Skt Bernhard? Om sundheds"problemer" vi bør være opmærksomme
på? Osv

Mvh Camilla
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Bjergskoven

Dato : 13-07-02 22:38

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det mindsker hudgener og allergier og det forkorter fældeperioderne ved
> pelsskifte (hun siger de kun fælder i en uge). Er der nogen her der har

Hej Camilla

Jeg studser lidt over bemærkningen, om at racen har bedst af at være ude ?
Hvorfor det ? er det fordi opdrætteren selv har sine hunde udenfor ?

Og hvorfor i alverden skulle det mindske hudgener og allergier ?
Er det en måde at fortælle på, at hvalpen har anlæg for hudproblemer og
allergi ?

Og hvordan ved hun at hunden kun fælder i en uge ? Jeg kender ingen racer
der kun fælder i en uge.

Hvis jeg var dig ville jeg undersøge lidt mere om allergier i racen og i
opdrætterens linjer, lidt nøjere.

Hilsen

Merete

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-07-02 22:52

> Hej Camilla
>
> Jeg studser lidt over bemærkningen, om at racen har bedst af at være ude ?
> Hvorfor det ? er det fordi opdrætteren selv har sine hunde udenfor ?

Ja, det har hun valgt. Er der noget decideret forkert I det?
Disse hunde havde mulighed for at komme ind, men valgte som regel at være
ude - jeg tror det er for varmt inde for en hund med så tyk pels.

> Og hvorfor i alverden skulle det mindske hudgener og allergier ?
> Er det en måde at fortælle på, at hvalpen har anlæg for hudproblemer og
> allergi ?

Sådan havde jeg ikke tænkt på det. Jeg kan da godt forstå at en hund med så
tyk og tæt pels som Skt Bernhard har brug for al den friske luft den kan få
til at huden (jeg har set for glaade langhårskatte bliver for at blive
klippet ned til tider og hvor godt deres pels har af det).

> Og hvordan ved hun at hunden kun fælder i en uge ? Jeg kender ingen racer
> der kun fælder i en uge.

Jeg tror nok hun mente at den skiftede pels I en uge (måske er det mig der
har udtrykt mig forkert) - den småfælder hele tiden. Det mærkede vi iaf da
vi var der I dag.

> Hvis jeg var dig ville jeg undersøge lidt mere om allergier i racen og i
> opdrætterens linjer, lidt nøjere.

Tak for rådet!

Fra : Anne Lise

Dato : 14-07-02 07:25

Hej Camilla, jeg ville helt klart besøge flere opdrætter og se flere
Berner. Jeg kan syntes personligt de argumenter er lidt mærkelige især
det med allergi. Så vidt jeg ved har ophold og allergi intet med
hinanden. Berner har mange sygdomme som jeg også ville undersøge
nærmere. HD, Albuer, øjne osv. Tal evt. med en fra Avls-og
Sundhedsudvalg iden for DKK:

http://dansk-sankt-bernhard-klub.dk/

I det hele taget får du mange oplysninger her(smile)

Har selv kikker efter en korthåret berner for 15 år siden, jeg fik dog
aldrig en!

Jeg ved du er seriøs med dine katte så jeg ved du også vil være seriøs
mhp at vælge hund!

God jagt!:)
Anne Lise

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-02 20:30

On 14/07/2002 08:24, in article
1f3b9f49.0207132224.74f1b34a@posting.google.com, "Anne Lise"
<jasmine@direkte.org> wrote:

> [...]
> aldrig en!
>
> Jeg ved du er seriøs med dine katte så jeg ved du også vil være seriøs

Jeg vil absolut være seriøs med at vælge hund Jeg ved hvad jeg forventer
af en opdrætter selvom hundeverdenen er anderledes end katteverdenen på
mange måder

Så seriøs at jeg nok må erkende at jeg skal allergitestes igen før jeg ser
på flere hunde For enten var jeg meget forkølet I weekenden, eller jeg
udviklede en voldsom hundeallergi, eller det er midt I græspollensæsonen (en
kendt allergi jeg har) og begge kenneler var på landet... Jeg vil ikke have
hund hvis jeg er allergisk.

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 14-07-02 12:42

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message news:<3d309db6$0$13936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> der kun fælder i en uge.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg undersøge lidt mere om allergier i racen og i

Hej!
Såvidt jeg ved tales der om, at flere og flere hunde generelt får
allergi og andre problemer med hud og pels end tidligere. Den måde der
bliver holdt hund på nu er jo anderledes end tidligere, hundene er
ikke så meget ude mere og vores huse er også byggede så de er mere
"tætte". Det kan jo være at opdrætteren du har besøgt deler denne
tankegang, og derfor forsøger at forebygge eventuelle allergier?

Mvh

Mette

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-02 20:32

> [...]
> "tætte". Det kan jo være at opdrætteren du har besøgt deler denne
> tankegang, og derfor forsøger at forebygge eventuelle allergier?

Det er en mulighed der absolut er værd at tage I betragtning.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-07-02 08:42

mail@korat.dk writes:
>Hun er fra en
>lille kennel - to avlshunde (en han og en hun)
Så må der være mulighed for at snakke med et par af de tidligere
hvalpekøbere. Og evt. lade sig inivitere til at se deres hunde

Hilsen Sverre.

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 14-07-02 11:04

Hej Camilla
Hun ser da sød ud
Jeg regner med at du har besøgt Sankt Bernhard Specialklubbens hjemmeside:
http://dansk-sankt-bernhard-klub.dk/
Siden er vist ikke helt færdig, men der er da nogle oplysninger på siden
alligevel.
Hilsen Vibeke

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 14-07-02 11:08

P.S.
Der er også et billede af en Newf/Retrieverblanding i dit fotoalbum.
Men......
de ører den har passer i hvert fald ikke på hverken en Newf. eller en
Retriever, der må vist have været et eller andet med stritører indblandet.
Den ser også lidt for spidssnudet ud til den beskrivelse.
Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-07-02 11:31

On 14/07/2002 12:08, in article 3d314dab$0$671$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Retriever, der må vist have været et eller andet med stritører indblandet.
> Den ser også lidt for spidssnudet ud til den beskrivelse.

Ejeren sagde det var en Newf/flat coated retriever blanding - måske er der
også en del ukendt I Den var iaf sød også

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-07-02 09:50

> On 14/07/2002 12:08, in article
3d314dab$0$671$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,

> Ejeren sagde det var en Newf/flat coated retriever blanding - måske er der
> også en del ukendt I Den var iaf sød også

Hvor kan man se de billeder, jeg har nemlig en flat ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 15-07-02 10:23

Hej Christian
Du kan se billedet på den adresse Camilla opgav i det første led i denne
tråd.
Billedet er et blandt mange andre, de fleste af Skt. Bernhard´er.
Hilsen Vibeke (der ser frem til din mening

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-07-02 13:58

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d3294c5$0$404$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> tråd.
> Billedet er et blandt mange andre, de fleste af Skt. Bernhard´er.
> Hilsen Vibeke (der ser frem til din mening

Der er (mig bekendt) Newf langt tilbage i flat'erne, men de ører er ikke
typiske flatører (www.flatcoat.dk), men hvis hunden har fået newf hoved og
flat ører kunne den vel godt se ud som i albummet.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 15-07-02 14:15

Ja, netop fordi de to racer er så tæt beslægtede er det at jeg synes denne
hund ikke kan være en blanding af disse. Selv om den havde fået Newf. hoved
(altså noget bredere end Flattens) kan jeg ikke se hvordan ørene skulle
"flandre" som de gør. Begge racer har jo tætliggende, nedhængede ører. I
øvrigt synes jeg bestemt ikke at hovedet ligner en Newf´s. Det er alt for
spidst. Mit gæt er at der ligger evt. Schæfer eller andet med smalt
(smallere end en Newf) hoved og stritører.
Men det er da bare et gæt
Hilsen Vibeke

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-07-02 14:26

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d32cb10$0$661$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> spidst. Mit gæt er at der ligger evt. Schæfer eller andet med smalt
> (smallere end en Newf) hoved og stritører.

Godt gæt, jeg tilslutter mig det.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-07-02 12:00

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 16-07-02 12:25

Hej Camilla!
Dejlige billeder, jeg kan godt forstå I er faldet for hende. Går I i meget
seriøse købetanker?

> [...]
> det mindsker hudgener og allergier og det forkorter fældeperioderne ved
> pelsskifte (hun siger de kun fælder i en uge). Er der nogen her der har

Jeg mener der er meget rigtig i dette. For mig at se trives en Skt. B ikke med
at ligge og flyde inde i stuen hele dagen, de skal ud og lunte omkring, have
frisk luft og gerne både regn og sne. De er umådeligt vejrbestandige, og
ihvertfald vores egen lader til at nyde både regn og snevejr. På den anden side
er de jo meget sociale hunde, der elsker at være i nærheden af deres mennesker.
Vi har valgt at løse problemt ved at lade Nansen gå ude i en stor overdækket
gård (som han deler med vores katte), og lade døren stå åben ind til huset så
meget det lader sig gøre. Så kan han være ude, men ved samtidig at han altid kan
komme ind og blive nusset lidt hvis han vil. Her i sommervarmen fortrækker han
klart at være udenfor, mens han i vinters meget gerne ville ligge inde i stuen.
Og da han jo er ret forkælet, ja så får han det som han vil have det. Vi er nu
ved at færdiggøre en 5000 m2 indhegning omkring huset, så han og hans nye
legekammerat kan fræse rundt og lege så meget de har lyst, men når de til
vinters kommer gennemblødte og mudrede ind igen, får de nok lige et
"karantæneophold" i gården før de lukkes ind i stuen *smil*.

Om det har betydning for allergi problemer skal jeg ikke kunne sige, men tanker
er da nærliggende. Den tørre luft der er i mange huse er sikkert ikke god
hverken for deres hud eller pels.

Hvad angår fældning, hentyder opdrætteren nok til det der på engelsk kaldes
"blow", nemlig at Skt. B.'er kan smide store dele af deres vinterpels på en
gang. På ganske få dage smider de helt enorme mængder pels, og mange tager
faktisk deres hund til dyrlægen første gang det sker, fordi de tror der er noget
alvorligt galt *smil*! Vi har selv oplevet det i mindre målestok i år, men først
til næste år når han er 2 år får vi hele "oplevelsen". Jeg vil foreslå at man
1-2 gange dagligt børster hunden grundigt igennem når det sker... udenfor!!!

> Er der nogen her der kan/vil komme med erfaringer/kommentarer om hvordan det
> er at leve med Skt Bernhard? Om sundheds"problemer" vi bør være opmærksomme
> på? Osv

Jamen det er jo skønt at have sådan en rolig og stor hund omkring sig. Deres
afdæmpede adfærd spreder nærmest ro og fred omkring sig (og masser af
hundehår!). Hvis hunden er sund og rask når man køber den, er der kun en
håndfuld ting man skal huske, ikke værre end de fleste andre racer tror jeg. Det
er vigtig at fordre rigtigt under opvæksten, men det ved du sikkert alt om. Ikke
for fedt, ikke for proteinrigt, men med alle de nødvendige næringstoffer osv.
Man bør ikke køre hunden træt, hverken i leg eller på gåture, hellere bruge
krudt på aktivering og øvelser der ikke kræver for meget af led og knogler. Ikke
lade hunden fræse op og ned af trapper, møbler osv. og sørge for at de har et
godt blødt underlag at ligge på når de hviler og sover. Det sidste kan være ret
svært, da de jo ofte vil ligge sig kølige steder som fliser, trægulv eller
direkte på jorden. Men især deres albuer kan tage skade af det hårde underlag,
så de udvikler grimme sår og væskeansamlinger. Så vend fra starten af hunden til
at ligge i sin "seng", som bare kan være en gammelmadras el. lignende.

Pyha...sikke en smøre. Jeg må hellere stoppe her. Hvorom alt er, Skt. B'er er
skønne hunde hvis man har pladsen til dem, og selv om der kræves lidt indsigt i
fodring og andre fysiske problemer, så tror jeg altså ikke det er værre end hos
så mange andre hunde.

Held og lykke med projektet, og lad os endelig vide hvad der sker!
Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der her en "frihøjde" der gør at hans nye ven
Arthur kan gå under ham uden at røre *grin* )

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-07-02 12:54

On 16/07/2002 13:25, in article 3D340298.11C054F7@hotmail.com, "Dorthe Prip
Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der her en "frihøjde" der gør at hans nye ven
> Arthur kan gå under ham uden at røre *grin* )

Helt sådan så det ikke ud til at disse Skt Bernharder gik - de var i
løbegårde udenfor med halvtag til at skærme for det værste vejr. De havde
vist også indendørs faciliteter - men dem så vi ikke. Hundene blev vist frem
af en veninde/hundepasser da ejeren/opdrætteren var på ferie.

De var tiltalende, men de Newfier vi så dagen efter var vidunderlige!
HVIS jeg kan tåle hund har vi bestemt os for en Newfie - gerne en sort eller
en Landseer tæve.

Da jeg fik ganske alvorlige allergireaktioner af hundebesøgene har jeg
besluttet ikke at se på flere hunde inden jeg er blevet allergitestet endnu
en gang - tingene kan forandre sig... Det er muligt at mine reaktioner var
overfor al det græs der er på landet , da jeg har en kendt alvorlig
græspollenallergi.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 16-07-02 13:17

Hej Camilla!
Ja, Newfier er da også skønne, næsten ligeså dejlige som Skt B'er *smil*
Håber du får styr på allergien!
Hilsen Dorthe

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-07-02 13:29

On 16/07/2002 14:16, in article 3D340EBA.2905CB86@hotmail.com, "Dorthe Prip
> [...]

> Hej Camilla!
> Ja, Newfier er da også skønne, næsten ligeså dejlige som Skt B'er *smil*

Det håber jeg også Jeg ville mægtig gerne have en newfie - men måske vi
skulle give Berharden en chance til hos en anden opdrætter... Hvem ved hvad
vi finder på?