vidio til cdrom
Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-07-02 18:41

kan man få brændt vidiofilm over til cdrom som så kan afspilles på en
dvdafspiller ( til fjernsyn)?

Hilsen Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-07-02 19:58

claus Christian Larsen wrote in <3D306646.5040501@tophygiejne.dk>:
> kan man få brændt vidiofilm over til cdrom som så kan afspilles på en
> dvdafspiller ( til fjernsyn)?

Ja. De fleste DVD'er kan fint afspille VCD og SVCD, som er baseret på
almindelige CD'er, og dermed kan laves hjemme.

VCD er baseret på MPEG og SVCD er baseret på MPEG-2.

Jeg kender desværre ikke nogen unix-programer der kan klare sagen, men
tmpgenc er et meget godt Windows-program til at konvertere til MPEG og
MPEG-2 (som kan bruges direkte til VCD eller SVCD), derefter kan mange
brænderprogrammer klare resten.

VCD'er og SVCD'er er en stak filer og mapper, hvor (mindst) én af filerne
er i henholdsvis MPEG eller MPEG-2 format. Der er meget specifikke krav til
pixelstørrelse, framerate osv, men det tager tmpgenc sig af. Hvis man lader
tmpgenc klare det, slipper brænderprogrammet, hvilket egentlig er meget
godt. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-07-02 13:27

Niels Andersen wrote:

> [...]
> tmpgenc er et meget godt Windows-program til at konvertere til MPEG og
> MPEG-2 (som kan bruges direkte til VCD eller SVCD), derefter kan mange

Jeg har gode erfaringer med transcode. Desværre kan jeg ikke finde ud af at
ændre frame-rate ordentligt. Vcdimager kan herefter lave (S)VCD-filen, som
kan brændes med cdrdao.

http://www.theorie.physik.uni-goettingen.de/~ostreich/transcode/
http://www.vcdimager.org/
http://cdrdao.sourceforge.net/

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-07-02 12:47

On Sat, 13 Jul 2002 19:41:26 +0200, claus Christian Larsen wrote:

> kan man få brændt vidiofilm over til cdrom som så kan afspilles på en
> dvdafspiller ( til fjernsyn)?
>
> Hilsen Claus

En apt-cache search vcd på debian sid giver bla. følgende programmer:

vcdimager - A VideoCD (VCD) image mastering and ripping tool.
vcdtools - Creates Video CD (VCD) filesystem images

Jeg har aldrig prøvet dem, nu har du noget at gå efter

hilsen Esben