Contenteditable og tags
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 13-07-02 11:33

Jeg har lavet et html-editor baseret på 'contenteditable' med afsæt i

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/editing/t
utorials/html_editor.asp

Det virker fint, men jeg er lidt forvirret over de tags, der sættes ind:
Bold bliver til <strong> og ikke <b> som man kunne forvente og Italic bliver
til <em> og ikke <i>.

Kan man lave om på det?

Eller indsætte brugerdefinerede tags, fx '<p class="test">' eller '<h3>' ?

Kim

--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Hintzmann

Dato : 17-07-02 08:15

<b> og <i> hører til den gamle skole og er udgået tags i XHTML. De beskriver
visuelt design, hvor imod <stong> (stærk) og <em> (fremhæv) beskriver indhold.

Så hvis du vil være fremad kompatibel så benyt de 2 tags.

Hintzmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : find clausen

Dato : 17-07-02 08:26

On Wed, 17 Jul 2002 07:15:20 +0000 (UTC),
Hintzmann <Martin.H.Andersen@TietoEnator.com>
wrote:

> De beskriver
> visuelt design, hvor imod <stong> (stærk) og <em> (fremhæv) beskriver indhold.

Hvad mener du forskellen er på de to ting: visuelt
design og indhold ?

--

find clausen
http://www.photopress.dk/

Fra : Hintzmann

Dato : 17-07-02 10:06

Ok, det kunne måske godt forklares lidt bedre.

Man går mere og mere væk fra at have direkte formatering i HTML-koden til at have
den i stylesheetet.

Der er nogle tags som bruges til at style og formatere elementer, så som TT, I, B,
BIG, SMALL, STRIKE, S og U.
Disse er ikke alle udgået men er på vej ud til fordel for stylesheets.

Og så er der andre tags som giver strukturel information om tekst fragmenter, såsom
EM, STRONG, DFN, CODE, SAMP, KBD, VAR, CITE, ABBR og ACRONYM

Hvor EM indikere fremhævning og STRONG stærk fremhævning.
Normalt formatere en browser EM som kursiv og STRONG som bold.Men man
(webdesigner/client) kan så ved hjælp af stylesheet (CSS) selv bestemme
formateringen af elementet.

NB. Ovenstående gør sig gældende for HTML4.01 og frem.

Fra : Finn Nielsen

Dato : 18-07-02 11:32

Hintzmann <Martin.H.Andersen@TietoEnator.com> writes:

> <b> og <i> hører til den gamle skole og er udgået tags i XHTML.

Det er ikke rigtigt, ingen af dem er deprecated i HTML 4.01, og
validatoren på validator.w3.org accepterer dem begge i XHTML Strict,

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld

Fra : Hintzmann

Dato : 18-07-02 16:03

Du har ret Finn <b> og <i> er ikke udgået.

Men W3C opfordre at man bruger logisk dokument struktur i XHTML, og
Nutidens browsere viser <stong> som fed og <em> som kursiv, og man
opnår dermed den ønskede visuelle effekt uden at underminere dokuments
logiske struktur.

Så jeg vil anbefale Kim at han benytter sig af <strong> og <em>.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 18-07-02 15:28

Nevermind, jeg har tilpasset min html-kode, så det ikke er et problem
længere.

Og ellers tak for kommentarerne.

Kim