For mange på fold?
Fra : taina

Dato : 13-07-02 08:17

Hejsa!

Ville bare lige høre jeres mening: Hvor mange heste bør man putte på samme
fold?

- tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-07-02 08:26

In article <NtQX8.12$kY3.1027@news.get2net.dk>, taina wrote:
> Hejsa!
>
> Ville bare lige høre jeres mening: Hvor mange heste bør man putte på samme
> fold?

Hvor stor er folden ??
Jeg vil mene at der skal ikke være flere end alle kan spise, og
at de ikke slås hele tiden.

JonB

Fra : taina

Dato : 13-07-02 11:38

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor stor er folden ??

De skiftes mellem to - nok omkring 12 og 18 tønder

- tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-07-02 12:07

In article <lqTX8.27$kY3.1163@news.get2net.dk>, taina wrote:

> De skiftes mellem to - nok omkring 12 og 18 tønder

Der kan være mange heste. Jeg mener man siger en halv tønde pr.
hest, men det afhænger naturligvis af om der er græs nok. Nogle
jorde er bedre end andre, derfor er der mere eller mindre græs.

JonB

Fra : taina

Dato : 13-07-02 21:11

> [...]

> hest, men det afhænger naturligvis af om der er græs nok. Nogle
> jorde er bedre end andre, derfor er der mere eller mindre græs.

Men er der ikke større risiko for, at de får skader, hvis de går mange
sammen - uanset om der er græs nok?

tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-07-02 21:37

In article <vP%X8.1257$kY3.2055@news.get2net.dk>, taina wrote:

> Men er der ikke større risiko for, at de får skader, hvis de går mange
> sammen - uanset om der er græs nok?

Jo, men er der græs nok, og er folden stor nok, så falder risikoen.
Jo mindre fold, og jo mindre græs (og anden spiselse) jo større
risiko for slåskamp.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-07-02 19:46

Hej

Jeg har hørt at det er en tønde pr. hest, ved ikke om det er
rigtigt...........

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-07-02 11:40

Jeg vil også sige en halv tønde pr. hest (måske endda lidt mindre for
store flokke/folde), hvis der er græs nok og flokken er nogenlunde
harmonisk. Ellers skal der mere plads til.

-dennis

Fra : Erik Tysbjerg Schiøt~

Dato : 16-07-02 12:04

taina <tante-t@get2net.dk> skrev:
>Hejsa!
>
>Ville bare lige høre jeres mening:
>Hvor mange heste bør man putte på samme
>fold?
>
>- tina

Hej Tina,

Som udgangspunkt siger man én tønde land pr. hest, men man kan godt
klare sig med mindre. Hvis der ikke er græs nok skal man sørge for at

der er andet de kan spise f.eks. halm eller frøgræs. Det har også
noget at gøre med hvor lang tid om dagen hestene går på folden.

Hvis der hele tiden kommer nye heste i flokken vil der altid være
slagsmål indtil "hakkeordenen" er på plads - men selvfølgelig er det
bedst hvis folden er så stor, så hestene kan komme væk fra
slagsmålet, hvis de da ikke er typen som selv opsøger det.

Hilsen
Erik

Fra : Anet

Dato : 17-07-02 23:44

Man regner med en tdr. land pr. hest. Lad være med at gå på kompromi med det
for så har du ikke nok plads og slet ikke hvis du regner med at have flere
heste sammen.

hilsen

Anet

Fra : Snudeske

Dato : 29-07-02 20:32

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Ville bare lige høre jeres mening: Hvor mange heste bør man putte på samme
> fold?
>
> - tina

Hej Tina.

Jeg vil også sige, at der skal være min. ½ tønde land pr. hest og gerne mere
uanset græssets kvalitet.

Da jeg købte min hest i sommeren 92, kom han til at gå på en 1½ tønde land
stor fold sammen med en anden hest og de nød det. Selv da de to blev flyttet
til en væsentligt mindre fold (omkring ½ tønde land) var der ingen
problemer. I sommeren 95 flyttede hesten og jeg på efterskole, hvor ikke
engang en ½ tønde land skulle fungere som fold for 12 heste, der aldrig
havde gået sammen før..... Stalden var noget mere larmende end min var vant
til og de kom kun på fold i omkring 4 timer dagligt. Alt dette gjorde min
hest stresset og han ændrede sit personlighed. Han udviklede klaustofobi og
reagere agressivt overfor de andre på folden (han gik direkte på dem uanset
størrelse, køn, alder eller om de var i nærheden af ham), han blev usikker
og nervøs... Idag kan han ikke sammen med andre heste på folden og angriber,
hvis nogen hest kommer ind på hans fold. Han kan ikke klare, at der er mere
end ham selv og en anden hest i stalden.

Jeg har fået en enspænder ud af min hest, der aldrig før 95 havde problemer
med andre heste. I dag bliver de kun accepteret, hvis jeg rider ham.
En kinisiolog og clairvoyant har snakket med ham og de kan ikke give mig
andre forklaringer end for lidt jord dengang i 95.

Derfor vil jeg ikke anbefale, at der er under en ½ tønde land pr. hest. Det
kan ødelægge hestenes psyke

MVH
Snudeske - der lærte det på den hårde måde og på bekostning af sin hests
psyke.

Fra : taina

Dato : 29-07-02 22:24

Hej snudeske

Stakkels lille hest og stakkels lille dig!
Puha, man kan godt nok i uvidenhed komme til at udsætte sin hest for mange
dumme ting. Jeg har også lige i dag fundet ud af, hvorfor min hest mangler
alle vitaminer og mineraler - hun har simpelthen kun fået en fjerdedel af
det tilskudsfoder, hun burde have haft. Jeg troede jo bare, at når
staldejere gav tilskudsfoder, så gav de det, som producenten anbefaler, men
sådan hænger verden vist ikke sammen.

Jeg har lige været ude at kigge på en ny stald i dag - det ser rigtig godt
ud, men foldene er ikke så store. Jeg må vist hellere lige forhøre mig om,
hvor mange, han har tænkt sig, der skal gå på dem.

Mvh. tina