Upload af fil i "SAFE MODE"
Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 12-07-02 22:29

Hejsa,

Jeg er ved at smide et site online på et webhotel. Der er jeg støt ind i
begrebet "safe mode", som åbenbart er noget sikkerhedshalløj PHP har kørende
for sig.

I hvert fald betyder det at jeg ikke kan tilgå maskinens /tmp dir på normal
vis. Jeg har så søgt mig frem til at .htaccess filer kan være løsningen på
mit problem.

Jeg har forsøgt at lave en .htaccess fil, der ser ud som følger:

php_value upload_tmp_dir "../tmp"

Filen er placeret sammen med mit PHP script, som skal flytte min fil. Eneste
problem: Intet er ændret. Kan det være fordi Apache er sat op, så den
ignorerer htaccess filer eller er det mig, der laver en eller anden fejl.

Jeg oplever også at jeg ikke kan skrive til dirs, som jeg selv opretter.
Selv hvis jeg giver fuld skrive adgang (chmod 0777), lykkes det ikke.

Nogen, der kan hjælpe mig lidt her?

--
Med venlig hilsen,
Søren Lund Jensen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-07-02 00:52

Søren Lund Jensen wrote:

> Jeg har forsøgt at lave en .htaccess fil, der ser ud som følger:
>
> php_value upload_tmp_dir "../tmp"

Hvis det er en *nix server skal der ikke være "" om stien.

> [...]
> problem: Intet er ændret. Kan det være fordi Apache er sat op, så den
> ignorerer htaccess filer eller er det mig, der laver en eller anden fejl.

Apache kan være sat op til ikke at acceptere konfigurationsændringer
(AllowOverride None), men hvilken udbyder tillader ikke det?

> Jeg oplever også at jeg ikke kan skrive til dirs, som jeg selv opretter.
> Selv hvis jeg giver fuld skrive adgang (chmod 0777), lykkes det ikke.

Hvad lykkes ikke? At få dit script til at smide noget i /tmp eller at
opnå skriverettigheder?

Hvis du opretter et /tmp (og giver det en chmod 777) i din roden på dit
hotel og bruger følgende i .htaccess som du ligger i / (roden)

php_value upload_tmp_dir /sti/til/mit/tmp

> Nogen, der kan hjælpe mig lidt her?

Forsøg gjort - dog uden jeg selv har prøvet at sno mig uden om en
SAFE_MODE

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 13-07-02 01:12

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message
> [...]
> hotel og bruger følgende i .htaccess som du ligger i / (roden)
>
> Forsøg gjort - dog uden jeg selv har prøvet at sno mig uden om en

Tak for den prompte hjælp :) Det er lidt underligt at man som web-programmør
også skal have indgående forståelse for Linux og dets filsystem :)

Problemet var i al sin enkelthed et problem med UID'er. Dirs oprettet gennem
PHP scriptet virker simpelthen ikke, ej heller hvis man laver en chmod(sti,
0777) på dem. Dirs oprettet gennem FTP virker tilgengæld perfekt. Lidt
irriterende da min første løsning var baseret på dynamiske dirs til
brugerfiler, men sådan er der jo så meget :)

Jeg holder mig nu til statiske dirs og er fornøjet over at det virker så
fint :)

Tak igen.