opsætning af sikkerhed i linux
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-02 22:06

Hej NG

Jeg skal have sat følgende op på min enen maskine:
Al trafik til maskinen skal afvisis bortset fra følgende undtagelser:
trafik fra IP 192.168.0.1 skal accepteres uanset, hvilken port den
kommunikere på.
Ping skal være muligt til serveren uanset hvilken IP adresse der bliver
pinget fra.
Det skal være muligt at kommunikere med ssh, ftp, http, https, pop3,
smtp og news til den uanset hvilken IP adresse.
Men ellers skal den være helt lukket.

Så er mit spørgsmål:
Er det nok at tillade kommunikation på port 22,21,80,25,110,119 og 443
eller er der andre porte som bliver brugt af de givene services?

Hvilken porte bruger ping? icmp?

Kan man ikke sætte sshd op til kun at tillade login fra en udvalgt
gruppe af brugere så alle brugere som kun skal have ftp adgang ikke kan
logge ind via ssh?

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 12-07-02 22:25

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in message
> Hvilken porte bruger ping? icmp?

ICMP bruger ikke porte. Som default tillader de fleste system alle icmp
pakker. Det kan være en god ide at forbyde nogle af disse, men ping_request
er ikke en af dem, men det ønsker du jo heller ikke.

> Kan man ikke sætte sshd op til kun at tillade login fra en udvalgt
> gruppe af brugere så alle brugere som kun skal have ftp adgang ikke kan
> logge ind via ssh?

Jo, se "man sshd_config"
Nu ved jeg ikke med linux, men i FreeBSD findes der en nemmere måde at gøre
dette på.
1. Sæt FTP-brugeres shell til /sbin/nologin
2. Indsæt /sbin/nologin i /etc/shells
Så er den klaret.

mvh
db

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-02 23:47

Daniel Blankensteiner wrote:
> [...]
> dette på.
> 1. Sæt FTP-brugeres shell til /sbin/nologin

Det var også noget i den stil jeg ledte efter... tak