Internet Connection Sharing
Fra : xodeus

Dato : 12-07-02 20:51

Hej Allesammen!
jeg har lige installeret Suse 8.0.
det ser ud til at være et dejligt system!
men jeg mangler en lille finesse som der var i mandrake at man
kunne sætte ICS op uden problemer. Jeg forstår det ikke helt her
i suse og vil derfor gerne bede om hjælp!
Det ser følgende ud:
eth0: 3com kort konfigureret får ip via DHCP er det kort som har
forbindelse til internettet. Det virker fint.

eth1: Realtek kort. Intet er konfigureret for jeg ved ikke hvad der skal
til før min ven kan komme på nettet med sin win98 maskine.

er der nogen der akn fortælle mig hvordan jeg sætter det hele op så både
jeg og ham kan komme på internettet.

Med venlig hilsen

Mariusz Cielecki

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-07-02 11:29

xodeus wrote:

> [...]
> til før min ven kan komme på nettet med sin win98 maskine.
>
> er der nogen der akn fortælle mig hvordan jeg sætter det hele op så både

Hvordan du konfigurer dit realtek ved jeg ikke helt under suse, du kan gøre
det på den 'beskidte' måde med ifconfig, men det er nok bedre hvis du
bruger suse's konfigurations program til det.

Jeg er ikke sikker, men jeg formoder at Suse 8.0 bruger 2.4 kerne, så su
skal bruge et program der hedder iptables til at sende pakker videre med.
Prøv at tilføje:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

i bunden af din rc.local fil. Den burde ligge i /etc/init.d eller
deromkring. Så skal du bare sætte default gateway på din vens maskine til
ip adressen på eth1, samt give ham/hende de DNS servere der står i din
/etc/resolv.conf

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.