global.asa ækvivalent i php?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 12-07-02 17:00

Jeg vil gerne gøre nogle variable (eller konstanter egentlig) tilgængelige
for alle scripts på mit site.

Jeg kan/vil ikke bruge "include", bl.a. fordi en af konstanterne er stien
til mit include-bibliotek.

I asp findes der en fil i server-roden, som hedder global.asa. Alt hvad der
er sat af konstanter/variable i denne fil bliver automatisk tilgængelige i
alle scripts.

Min spørgsmål er om noget lignende er muligt i php.
Jeg har en vag formodning om, at htaccess kunne være vejen, men jeg har ikke
fundet en forklaring, som jeg kan forstå

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Dennis Hansen

Dato : 12-07-02 17:40

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote in message

> Min spørgsmål er om noget lignende er muligt i php.
> Jeg har en vag formodning om, at htaccess kunne være vejen, men jeg
har ikke
> fundet en forklaring, som jeg kan forstå

Du kan gøre det fra en .htaccess fil med

# .htaccess
php_value auto_prepend_file "/absolute_path/konstanter.php"

# konstanter.php
<?php
define ("NAVN", "Hans Hansen");
?>

# test.php
<?php
echo 'Hej '.NAVN;
?>

Mvh
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-07-02 18:00

Christian Liljedahl wrote in <agmufo$88n$1@sunsite.dk>:
> [...]
> for alle scripts på mit site.
> Jeg kan/vil ikke bruge "include", bl.a. fordi en af konstanterne er stien

Jeg sætter includepath i .htaccess sådan her:

php_value include_path .:/usr/share/pear:/var/www/includes

Hvad angår almindelige variabler og konstanter, ville jeg (ligesom
christian) klare det i en include-fil.

> I asp findes der en fil i server-roden, som hedder global.asa. Alt hvad
> der er sat af konstanter/variable i denne fil bliver automatisk
> tilgængelige i alle scripts.

Sjovt. Jeg spurgte efter sådan en feature til IIS (i serverside-gruppen),
da jeg netop er vant til Apache. Jeg fik intet svar. Det kan åbenbart lade
sig gøre alligevel.
Nå, for sent nu. Jeg har sendt redelegering afsted, og flytter til andet
hotel.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 12-07-02 18:22

> Sjovt. Jeg spurgte efter sådan en feature til IIS (i serverside-gruppen),
> da jeg netop er vant til Apache. Jeg fik intet svar. Det kan åbenbart lade
> sig gøre alligevel.

Global.asa svjv er total standardfunktionalitet. Jeg er rendyrket php-mand
og har kun nødtørftigt rørt ved asp.
"Det sætter du bare i global.asa" var en af de første kommentarer jeg mødte
fra asp-udviklere.

Nå. Men åbenbart ikke kendt af alle.

Det ser ud til at jeg har et par løsninger til rådighed efterhånden.
Mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : B U Y - H P

Dato : 12-07-02 20:18

Hej.

Jeg går ud fra at du bruger apache, hvis det er tilfældet kan man sætte
denne attribut i sin virtuel host fil.

<VirtualHost minside.dk>
php_value include_path /www/include
</VirtualHost>

når du bruger kommandoen

include('fil.php');

Vil den som udgangspunkt altid søge i den sti du har angivet. Man kan fint
angive en sti som ikke kan nåes via www.minside.dk/

Mvh

Carsten Jonstrup
www.buy-hp.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-07-02 01:05

B U Y - H P wrote:

> Jeg går ud fra at du bruger apache, hvis det er tilfældet kan man sætte
> [...]

Du kan også smide linjen ind i .en .htaccess fil og ligge filen i din
rod på webhotellet. Så slipper du for at skulle have fat i din udbyder,
for at få ændret i Apache konfigurationen.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>