ADSL: internet for nogle på netværket
Fra : R a x u m

Dato : 12-07-02 12:26

Jeg har nu i nogle måneder haft adsl. Pakken som jeg i sin tid købte
indeholdte et TDC Bredbånd med 2-dynamiske IP-adresser. Alting har fungeret
ok. Med det mener jeg at vi aldrig har haft nogle problemer med internettet
på pc1 & 2, men derimod har haft lidt problemer med at finde hinanden gennem
computernavne/arbejdsgrupper.
For nylig fik min søster så sin egen pc (pc3), og det har for at sige det
mildt skabt nogle problemer. I starten gik hun oftes ind at optog den ene ip
hvor jeg selv på pc2 faktisk fast har den anden ip, hvilket resulterede i at
min fars firma computer ikke kunne komme på internettet = ikke godt. Derfor
har jeg været nødsaget til at give pc3 en fastIP hvilket igen har giver
problemer med at finde hinanden som computernavn.

Derfor vil jeg meget gerne høre fra nogen som kunne have en idé til en
løsning på vores opsætning. Kravet på løsningen er at pc1 & pc2 må have
internet adgang mens pc3 ikke må. Desuden skal de være muligt at finde hver
enkel computer på netværket via computernavnet på pc'en.
på forhånd tak!

PS: jeg har lavet et billedede af nuværende opsætning for dem som skulle
være lidt forvirret:
http://www.valhallers.dk/overview_net.jpg

;) -Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-02 12:33

"R a x u m" <raxum@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hver
> enkel computer på netværket via computernavnet på pc'en.

Jeg vil nok sætte en router på mellem switch og i-net. Routeren burde du så
kunne give besked om at spærre for den ene maskine. Det betydler så at du
skal lave et internt net (med ip-adresser).

--
Niels Henriksen
Softwareudvikler

Fra : R a x u m

Dato : 12-07-02 12:44

jeg glemte jo så selvfølgelig at skrive jeg helst ikke vil poste flere penge
i dette projekt... derfor skal det helst være en løsning uden router... med
router er dette problem jo nemt løst, det ved jeg godt.
Jeg tænker mere på om man kan tweake netværket lidt sådan så man f.eks.
kører på netBEUI eller IPX internt mellem computerne, og så kun bruger
TCP/ip til internet delen på de to andre computere???

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-07-02 12:40

> [...]

hver
> enkel computer på netværket via computernavnet på pc'en.

Installer NetBeui-protokollen på alle tre maskiner, og fjern TCP/IP fra PC3

/Brian

Fra : R a x u m

Dato : 12-07-02 15:38

ok, nu har jeg fået netbeui til at virke mellem pc1 & 3 (som begge jo har
winME) og internettet virker samtidig også kun på pc1 så det er jo meget
godt.
Men pc2 kan jeg ikke få til at virke på netbeui. jeg ved godt hvordan man
installerer netbeui på winXP, men af en eller anden grund virker det ikke
sammen med de to andre som bruger winME. Any help?

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 12-07-02 19:34

> [...]
> installerer netbeui på winXP, men af en eller anden grund virker det ikke
> sammen med de to andre som bruger winME. Any help?

Så vidt jeg husker skal du oprette de to andre computere som brugere på din
xp,
ret mig hvis jeg er helt galt i byen.

Kristian

Fra : R a x u m

Dato : 13-07-02 09:56

Problemet ligger jo ikke kun i at de to computere med winME ikke kan finde
den pc med winXP... problemet er også modsat rettet, altså at winXP
computeren ikke kan finde de to andre. Det er kun de to med winME inde som
kan finde hinanden :(

Fra : R a x u m

Dato : 13-07-02 12:00

Tak til alle for hjælpen... problemet er løst nu. Jeg har brugt løsningen
med netBEUI, som jeg dog havde nogle problemer med mellem winME og winXP.
Disse problemer er nu løst. For det første fik jeg upgraderet alle netkort
driverne, hvilket gjorde at winME nu kunne finde winXP men ikke gå over på
den. Så fandt jeg ud af at jeg ikke havde installeret netBEUI rigtigt, da
jeg ikke havde flyttet de nødvendige filer over på harddisken, men blot
installeret dem dirkete fra winXP CD'en hvilket åbentbart ikke er nok hvis
man vil have netBEUI til at fungere på winXP.

Alt virker som det skal... nu skal jeg bare lige have zoneAlarm 3 ind på de
to internet computere og så kører skidtet :)
Endnu en gang tak for hjælpen alle, det fik sat mig igang...

MVH, Rasmus