Automatisk nedlukning i debian?
Fra : niels

Dato : 11-07-02 21:28

Jeg har kørt Debian i et stykke tid, og jeg har været utrolig glad for det.
Jeg har det software, jeg har brug for og al mit hardware er blevet sat op.
Det eneste problem jeg har med Debian er, at jeg ikke kan få Debian til at
lukke min AMD-computer ned automatisk. Det fungerer fint manuelt, men de
distroer jeg har brugt før (mandrake, red hat) slukkede computeren
automatisk af sig selv, så jeg er sikker på, at det kan lade sig gøre. Er
der nogen, der kan hjælpe mig med at få indstillet min Debian til at lukke
ned automatisk?

Med Venlig Hilsen
Niels Møller Christensen

Fra : frank damgaard

Dato : 11-07-02 22:25

niels <niels00a@roedkilde-gym.dk> wrote:

> [...]
> der nogen, der kan hjælpe mig med at få indstillet min Debian til at lukke

Oversæt din egen kerne med support for APM eller ACPI til powerdown/off.
Standard kerne i Debian er sikkert uden disse specielle funktioner.
I SuSE skal man normalt vælge en anden kerne i Yast for at
kunne bruge powerdown.
Min Debian har virker i mange år så "shutdown -h now" slukker,
så det kan lade sig gøre (med et gammelt AMD K6-2 ATX bundkort)

--
no signature :)

Fra : Christian Laursen

Dato : 11-07-02 23:08

frank damgaard <frank_tmp4@post.cybercity.dk> writes:

> I SuSE skal man normalt vælge en anden kerne i Yast for at
> kunne bruge powerdown.

Jeg mener nu ikke, at det har været nødvendigt i den tid, jeg
har kørt SuSE. (Siden 7.1)

Christian Laursen

Fra : Marcus Brofeldt

Dato : 11-07-02 22:48

On Thu, 11 Jul 2002 23:25:13 +0200, frank damgaard wrote:

> [...]
> Min Debian har virker i mange år så "shutdown -h now" slukker, så det
> kan lade sig gøre (med et gammelt AMD K6-2 ATX bundkort)

Udover det kan det anbefales at prøve ACPID, hvis man har kompileret ACPI
support med - min Debian kører nu sådan, at den slukker ved et tryk på
power-knappen - vældig rart. :)

-- Marcus
teN.nafiY@ezakimaK

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-07-02 00:30

On 11 Jul 2002 21:25:13 GMT, frank damgaard wrote:

> Oversæt din egen kerne med support for APM eller ACPI til
> powerdown/off. Standard kerne i Debian er sikkert uden disse
> specielle funktioner.

Med 2.2-kernen der følger med Woody mener jeg det er tilstrækkeligt at
tilføje "apm=on" til lilo, så kan den slukke selv.

Mvh.

--
"I met a christian in Christiansands" Adam Sjøgren
A devil in Helsinki asjo@koldfront.dk

Fra : Bo Simonsen

Dato : 13-07-02 19:36

In article <gz3su1.8ml@mkb84.ftn>, frank damgaard wrote:

> [...]
> Min Debian har virker i mange år så "shutdown -h now" slukker,
> så det kan lade sig gøre (med et gammelt AMD K6-2 ATX bundkort)

Hvis du benytter den præcompilerede kernel (kernel-image-2.4.xx), så
skal du blot indsætte apm i /etc/modules

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : niels

Dato : 14-07-02 11:58

frank damgaard wrote:

> [...]
> Min Debian har virker i mange år så "shutdown -h now" slukker,
> så det kan lade sig gøre (med et gammelt AMD K6-2 ATX bundkort)

Tak, for det. Jeg har fået det til at virke nu.
mvh
Niels