hjælp! Musikundervisning!
Fra : rm

Dato : 11-07-02 20:45

Gode ideer modtages med kyshånd!
Jeg er nødtvungent gået med til at undervise i musik i henholdsvis 1. og 3.
kl. i det kommende skoleår, da vores (meget dygtige) musiklærer skal på
barsel. Men jeg mangler ideer til en god undervisning, og da mine egne evner
inden for faget stort set kun rækker til at synge, lege sanglege og hjemme
klimpre mig frem til melodier, node for node, på mit klaver, er jeg lidt
panikslagen.
Jeg vil selvfølgelig gerne gøre mit bedste for at give dem en undervisning
der ikke blot er "tidsfordriv", men hvordan kommer jeg igang med
planlægningen. Deres sædvanlige musiklærer har lovet at støtte mig, men hvis
der er nogen der har ideer til hvordan jeg kunne forberede mig i
sommerferien, ville jeg sætte stor pris på det.
Al hjælp er velkommen.
Med venlig hilsen
RM

Fra : Elisabeth

Dato : 11-07-02 21:59

"rm" <r.moeller@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er nogen der har ideer til hvordan jeg kunne forberede mig i
> sommerferien, ville jeg sætte stor pris på det.

Til 3. klasse: programmusik ! Det kan jeg selv hunske fra min egen
skolegang!
Hilsen elisabeth

Fra : rm

Dato : 12-07-02 08:43

Jo, tak, men hvad er "programmusik"?
mvh RM

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-07-02 10:33

"rm" <r.moeller@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Gode ideer modtages med kyshånd!
> Jeg er nødtvungent gået med til at undervise i musik i
henholdsvis 1. og 3.
> kl. i det kommende skoleår.

Sanglege i 1. klasse - du vil blive forbavset over hvor få de
kan, hvis de ikke lige netop har gået i børnehaveklasse. Sange
fra mange verdensdele -
En leg, der i virkeligheden er en koncentrationsøvelse: sæt et
bækken fra et trommesæt eller lignende midt i en rundkreds af
børn. Bed dem derefter om at samle hænderne og lukke øjnene.
Øvelsen går nu ud på at du slår på bækkenet og så skal de -
straks de hører lyden - tage armene ud til hver side (pas på
sidemanden) - og efterhånden som lyden bliver svagere og svagere,
skal hænderne komme tættere og tættere på hinanden. Når de intet
kan høre, skal hænderne være samlet. (ikke med et "klap", men
stille og roligt). Det kræver en demonstration og du vil´også
opdage at nogle af dem alligevel vil klappe hænderne sammen. Prøv
nogle gange (tre-fire gange) og lad det være nok.
Øvelsen, legen, kan også foretages i 3. klasse. Gør det jævnligt
gennem årets forløb og forsøg at rose dem for, hvor dygtige de er
blevet til at lytte.

En anden leg, også koncentrations og hukommelsestræning:
Tag en række forskellige instrumenter og introducer deres lyd for
børnene.
Lad dem nu sidde på en række med ryggen til dig (på gulvet). Tag
forskellige instrumenter i rækkefølge -højst tre ad gangen - og
aktiver det. Det kan være en tamburin, maraccas, claves eller
ligefrem en koklokke og en klavertone.
Efter to eller tre instrumenter er valgt af dig, lader du en af
de lyttende børn komme op og vælge hvilken rækkefølge du har
aktiveret instrumenterne i.
Du vil opdage hvor svært det er for dem blot med tre
instrumenter - prøv derfor først med to, men forlang at det skal
være den samme rækkefølge som den, du brugte (og sørg for at
huske den selv )

En tredie leg, også en koncentrationsøvelse: lad dem sidde stadig
med ryggen til dig - list dig så rundt på gulvet med et bestemt
instrument med en svag lyd (svag klokke) og lad den aktivere fra
forskellige steder i rummet alt efter som du vælger at lade lyden
komme fra oven - midt i eller fra neden - i højre side af
lokalet eller i venstre side af lokalet.
Eleverne skal med lukkede øjne og stadig med ryggen til dig så
forsøge at pege i retning af lyden.

En fjerde leg - ekkotromme - brug de såkaldte "pædagog-trommer"
eller andre, hvis det er muligt at de alle kan få en tromme - lav
så nogle serier af trommelyde, og lade dem en efter en eller i
flok gentage den lyd, som du laver - ikke for indviklet og ikke
for langt.

En femte leg
Når de er blevet forholdsvis gode til at efterligne dine
trommelyde, så sæt en uden for døren medens I aftaler hvem, der
skal være "leder". Denne leder skal tromme en rytme og de andre
skal stemme i -lederen skal undervejs skifte rytme og de andre
skal følge trop. Den, der er uden for døren kommer så ind , går
ind i midten af kredsen og skal så ved at lytte, finde ud af,
hvem der er lederen. Hvis han/hun ikke gættes, går den, der var
uden for døren først, atter derud og en ny leder vælges - men lad
dem ikke gå ud mere end højst to gange i rap - det bør være dig,
der vælger lederen.

En sjette leg
sæt børnene i en rækkefølge på gulvet med hvert sit instrument.
Del flokken over på midten,så det bliver tydeligt hvem, der hører
til det ene hold og hvem, der hører til det andet hold. Tegn evt.
en kridstreg på gulvet for at de kan se delingen.
Du tegner så et punkt midt mellem de to streger, f.eks. i form af
en ring, hvor en kan stå og have "helle".

Du stiller dig nu op i den ene halvdel, og de børn, der hører til
dér, trommer helt vildt -så går du over i den anden halvdel og de
børn, der så befinder sig dér, trommer helt vildt indtil du gør
til helle, hvor alle er stille. Så kan du forsøge at "narre" dem
ved at lade det ene ben forsigtigt nærme sig gulvet på den ene
halvdel uden at de ligefrem rammer gulvet med foden, for hver
eneste gang en legemsdel rammer gulvet på en af halvdelene, så
skal de børn, der befinder sig i den halvdel tromme helt vildt.
Du kan også lade en fod stå på hver sin banehalvdel og straks
trommer hele flokken indtil du lander på "helle" med et hop.
Når de har fattet systematikken i det, lader du en elev gentage
seancen med at gå eller hoppe frem og tilbage over de forskellige
halvdele.
Formålet er at de i ovenstående øvelser både lærer koncentration
og lægger grunden til at forstå og følge en direktion, når de som
ældre f.eks. skal synge i kor.

Du kan ikke indtroducere flerstemmig sang før tidligst i tredie
klasse og da endda kun hos "gode" elever. Men du kan i 3.klasse
forsøge at lære dem simple kanons, f.eks. den fortærskede "Mester
Jakob" (4. hold), der har til formål at lære dem præcision og at
lytte til hinanden.

Du kan med fordel anskaffe "Spil bare løs" bøgerne eller andre
bøger for børn og musik.
Spiller du selv et instrument - uanset om det er guitar eller
klaver eller fløjte, kan du forsøge at ledsage børnene i deres
sanglige udfoldelser.

De gode, gamle sanglege fra "De små synger" er glimrende
eksempler på muligheder, og så rummer de i øvrigt også et pr
eksempler på nodelære og rytmelære.

Nøjes med at fortælle om "valsetakt" og "soldatertakt" og gå evt.
rundt i en rundkreds med dem, hvor de følger efter hinanden,
medens I synger f.eks. mester Jakob, hvor deres fødder rammer
tungt på de betydende slag ME ster JA kob (hhv. højre og venstre
fod) eller gå en valsetakt EN -to- tre - EN -to- tre

Du kan også få fat i nogle bånd eller cd'ere med børnesange, hvor
der kan danses og leges.

En sidste mulighed, som du kan gøre med forsigtighed, er stopdans
og molekyleleg.

Stopdans: du spiller eller lader et bånd spille og eleverne
danser rundt (pas på de vilde drenge, der gerne vil sparke
karate-spark hele tiden) og på et givet øjeblik standser du
musikken, og dem, der ikke står absolut stille, "dør" og bliver
taget ud af kredsen , hvorefter man fortsætter indtil sidste
"mand" er tilbage.

Molekyleleg. Du spiller eller lader musikken spille - på et
givent tidspunkt siger du f.eks. "Molekyle tre" og så skal
børnene inden musikken slutter, have fundet sammen tre og tre.
Dem der ikke har det, går ud.
Legen fortsætter- du siger f.eks. "Molekyle 6" og så skal de
finde sammen 6 og 6. og dem,´der ikke når det, går ud.
Du kan også sige f.eks. "Molekyle en million", og så skal alle
børnene finde sammen i en stor klump.
Du bør forlange at både piger og drenge kan holde hinanden i
hånden - det er sjældent et problem i 1. klasse, men oftere i de
større klasser. Ved at vænne dem til det og ved at stå fast på at
de sagtens kan hólde hinanden i hænderne de to køn sammen, hvor
du understreger at de bestemt ikke er kærester af den grund, så
lægger du grunden til at de senere lettere kan indgå i sociale
relationer, i skolekomedier, musicals m.v.

Forlaget DanMusik i København, og de publikationer som
Musiklærerforeningen sender ud (måske abonnerer skolen på deres
programpakker?) kan også give dig en inspiration.

Du skal ikke opfatte instrumenter som et pædagogisk mål, men som
et pædagogisk hjælpemiddel, men du bør lade alle børnene gennem
tiden afprøve alle skolens instrumenter i større eller mindre
grad.

Sammenspil: tegn på tavlen en tabel med f.eks. fire rubrikker
øverst og fire rubrikker nedad.
I de øverste felter markerer du rubrikkerne 1. 2. 3. 4. og nedad
i hvert felt tegner du -så godt du kan - fire forskellige
rytmeinstrumenter, som skolen har.
Du deler nu børnene op i 4 grupper, hver gruppe med et af de
instrumenter, du har tegnet i tabellen. F.eks. en gruppe med
claves , en gruppe med tamburiner, en gruppe med maraccas og en
gruppe med trommer.

I tabellen sætter du nu kryds efter hvor mange gange hver gruppe
skal aktivere instrumentet i rækkefølge. F.eks. kan du ud fra 1
og claves angive et kryds. Under 3 kan du - stadig under claves -
angive endnu et kryds. Det indebærer at den gruppe med claves
skal slå med dem på 1- og 3-slaget.
Gruppe to, der måske har tamburiner, kan du så ud for det
instrument, sætte to krydser under 1 og to krydser under 2 og to
´krydser under 4, angivende at de skal slå to gange på 1-slaget,
på to-slaget og på fire-slaget.

Du kan næppe gøre det før sent i tredie klasse.

Du kan lade dem høre noget musik og lade dem ligge på gulvet og
"tegne musikken" på et stykke papir.
Du kan lade dem følge hinandens direktion. F.eks. kan man med en
lille håndbevægelse angive at man skal synge stille - med en stor
bevægelse at der skal synges kraftigt etc. Prøv med en de
garanteret kender, f.eks. Se den lille kattekilling.

Men fremfor alt: massevis af børnesange, sanglege gennem hele
forløbet - og så indimellem de nævnte koncentrationsøvelser.
Musik-lyt er endnu en måde at lære dem lidt om musikken på. Lad
dem lytte til noget musik, hvor de skal gætte hvad det er for
nogle instrumenter. Find en plance eller andet til at illustrere
instrumenterne.
Besøg Tirsdage og Fredage Musikhistorisk Museum (i begge klasser)
i Åbenrå, hvis du bor i København - (de nævnte dage er det
gratis, men ellers ring til dem).
Lån videoen Eventyret om den vidunderlige musik" fra
fællessamlingen eller fra en pædagogisk central - det er en
tegnefilm, der både er musikhistorie og underholdende.

Børnene bliver aldrig træt af sanglege som Bro, Bro, Brille - Tre
små soldater - etc.

Lad børnene lytte til noget musik i varierende tempi, og lad dem
dirigere til den medens de ligger på ryggen på gulvet med lukkede
øjne.

Lad dem høre Peter og Ulven - med fortæller på dansk. (Den er
svær at få fat i) samt Dyrenes Karneval - findes på pædagogiske
centraler eller "Fællessamlingen", hvis du bor i Københavns
kommune.

Håber du kan bruge det til noget. Held og lykke og god fornøjelse

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.

Fra : rm

Dato : 16-07-02 12:47

Tusind tak for hjælpen til alle der har svaret med gode ideer og
inspiration. Det har virkelig været nytingt og har givet mig fornyet energi
i forhold til min planlægning.
Mvh RM

Fra : zippo

Dato : 20-08-02 13:42

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-08-02 15:22

zippo wrote:
> [...]

Og så spørger jeg - sikkert enormt dumt - hvorfor gentager du det
spørgsmål? Jeg har allerede svaret personen fyldestgørende uden at have
modtaget et eneste indlæg som tak for ulejligheden. Jeg må sige, det
undrer mig at indlægget gentages så længe efter.

--
ahw

Fra : rm

Dato : 20-08-02 21:10

Kære Arne Wilstrup,
Så må jeg jo lige svare, at det er jeg da ked af. Altså at du ikke har fået
nogen tak, for jeg skrev, ca. en uge efter sidste person havde svaret mig,
en tak til alle der havde hjulpet mig, og dit svar var så absolut nyttigt.
Jeg postede min tak i forlængelse af mit indlæg og alle svarene, og så det
stå klart og tydeligt på min computer. Men jeg er da ked af, at det
tilsyneladende er gået tabt til dig. Så hermed endnu en tak, jeg bruger
adskillige af din forslag i min undervisning og dit svar var bestemt en
hjælp.
Når det er gjort klart, vil jeg da lige sige, at jeg intet har at gøre med,
at indlægget er her igen, jeg ved ikke hvorfor "zippo" har bragt det endnu
en gang. Beklager.
Mvh RM

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-08-02 21:32

rm wrote:
> [...]
> indlæg og alle svarene, og så det stå klart og tydeligt på min
> computer. Men jeg er da ked af, at det tilsyneladende er gået tabt

Hele tråden (og andre med den) forsvandt fra den ene af TDC's
servere da der var koks i midten af juli. Misforståelserne kan ligge
der.

Men det kunne da være skægt hvis Zippo på et tidspunkt kunne oplyse
om hvorfor han genpostede

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 11:36

Peter Hindsgaul <hindsgaul@tdcspaceremove.dk> wrote:

> [...]
> der.

> Men det kunne da være skægt hvis Zippo på et tidspunkt kunne oplyse

Det sker faktisk at ting pludselig forsvinder fra usenet, for så
pludselig at dukke op igen - som var de helt nye.

Svarende til hvad der engang skete for administrationen på Danmarks
Tekniske Universitet, da jeg et tidspunkt arbejdede der. Der var e-mails
der aldrig nåede frem. Da der var en der ved en fejltagelse så lænede
sig om ad kontakten på væggen, som en UNIX-maskine var koblet på, ja så
slukkede maskinen naturligvis. Ved genstart af maskinen sendtes de
manglende e-mails pludselig videre på samme tid.
--
Per Erik Rønne