Hvilken hund?
Fra : Britta Madsen

Dato : 11-07-02 14:07

Hejsa...
Da min mand & jeg godt kunne tænke os en hund på et tidspunkt kunne vi godt
tænke os at vide hvilken en hunderace eller blanding der vil passe til vores
familie. Vi er pt. en familie på 3 os forældre på 24 & 27 år og så vores
dreng som er 1½ år.
Jeg har været vild med hunde(dyr) hele mit liv og jeg kan især godt lide
mellemstore hunde, jeg er ikke så meget til de små "tæppetissere" eller de
store som ligner heste......
Så hvis I kan give os et godt råd med på vejen, så kunne det bare være
dejligt...............det kunne jo være at I måske sad inde med en hvalp til
en billig penge hvis vi vælger at vi vil have hunden nu?
Lige et sidste spørgsmål, hvor meget må man betale for en blandingshund og
hvor meget er prisen på de forskellige racehunde? Og hvad er bedst at eje en
ren race eller en blanding?
M.v.h
Britta

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-07-02 14:46

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
hvilken en hunderace eller blanding der vil passe til vores
> familie. Vi er pt. en familie på 3 os forældre på 24 & 27 år og så
vores
> dreng som er 1½ år.

Vedr . dette spørgsmål vil jeg anbefale jer at gå på biblioteket og
låne nogle bøger så I på den måde får lidt racekendskab eller i al
fald får set lidt på hvad der er kendetegn for de forskellige racer og
hvor deres behov og krav til tilværelsen ligger og så sammenholde
disse ting med jeres liv ..og måden i liver jeres liv på ...
for ud fra det du oplyser er det umuligt at sige hvilken hund der vil
passe bedst ind i jeres familie ...

> [...]
hvalp til
> en billig penge hvis vi vælger at vi vil have hunden nu?

Synes der er så mange ting og spørgsmål i din mail at I roligt kan
vente et års tid eller to med at få hund og så i den tid bruge tiden
til at sætte jer ind i både raceegenskaber samt aktivering, træning
osv af hunde ... en hund er ikke noget man bare foretager som et
impulskøb fordi den er billig ..

> Lige et sidste spørgsmål, hvor meget må man betale for en
blandingshund

afhængig af hvordan hvalpen har det fysisk og psykisk .. hvordan den
har levet sin første hvalpetid og om den f.eks er dyrlæge tjekket og
evt har fået første vaccination og måske er chippet vil jeg såmænd
gerne give mellem 1500 og 2000 for en blandingshvalp der er passet i
alle leder og kanter i det hjem den har været de første måneder af
dens liv ..

Og hvad er bedst at eje en
> ren race eller en blanding

´Ja det er jo i al fald en af de ting I skal finde ud af inden I går
hen og køber en blandingshund fordi den er billig eller lige passer
ind .... derfor er det vigtig at I får noget racekendskab dels gennem
bøger dels ved at snakke med opdrættere af den/de racer I evt. synes
passer bedst på jer ...

Jeg har haft både race og blandingshunde .. og dejlige hunde har de
alle været .. hende jeg har nu er en blanding .. og min næste bliver
næste hund bliver en racehund .. en collie .. fordelen ved en racehund
er dels at man på nogle områder .--- hvis man har racekendskab kan
forudsige hvordan hvalpen vil blive .. dels at man har en garanti for
at begge forældre både psykisk og fysisk er sunde og raske hunde ..
samt en sikkerhed for at der i hunden kun er den ene race og ikke
langt ude eller knap så langt ude indgår andre racer ..

MVH Ami

Fra : Sander

Dato : 11-07-02 15:16

> [...]
> mellemstore hunde, jeg er ikke så meget til de små "tæppetissere" eller de

Der er et utal af muligheder. En god ide er, at låne en hundebog med de
forskellige racer. Der beskrives hundens størrelse, brugsegenskaber og
temperament. Et par foreslag til et par gode begynderracer / familiehunde
kunne være: Labrador, Boxer, Golden retiver og Breton. ( Breton skulle være
ganske nem, at opdrage ) Eller en blanding, indgående disse racer. Feks.
Labrador / Golden eller Labrador / Boxer. Der er sikkert mange flere. Men
som sagt: Lån en bog, så kan i bedre bedømme, hvad der passer til jeres
behov:
Livlig hund eller rolig hund. Fælder, fælder ikke. Meget motion eller lidt
motion. Nem at opdrage, sværere at opdrage osv.

> [...]
til
> en billig penge hvis vi vælger at vi vil have hunden nu?

Hvis det er jeres første hund, så sæt jer lidt ind i opdragelse, samt hvad i
ønsker af en hund. Kig jer godt for, før i køber...

> [...]
> hvor meget er prisen på de forskellige racehunde? Og hvad er bedst at eje

Priserne på blandningshunde varierer fra 300 kr. og op til ca. 1500 kr.
Racehunde koster ca. 6000 kr.
Det er individuelt, hvad folk vælger af race eller blandningshund. Hvis i
skal bruge den til et bestemt formål, er det smart at købe en racehund, med
de bestemte egenskaber og / eller temperament.
I kan også sagtents vælge en blandningshund, som passer til jer, men som
sagt: Undersøg de forskellige hunderacer, så har i lidt, at gå ud fra.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-07-02 20:21

>Priserne på blandningshunde varierer fra 300 kr. og op til ca. 1500 kr.
>Racehunde koster ca. 6000 kr.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,eller mere ! men købsprisen for hunden er ikke
det vigtigeste , for du kan nemt få en billlig hund som du så kommer
til at bruge alle de penge du sparede i første omgang eller flere på
dyrelægeregninger . Købsprisen er ikke det vigtigeste ! find ud af
hvilken hund i vil have hvilke egenskaber den skal have , skal den
kræve meget motion ? skal den være doven ? skal den bruges til træning
? udstilling? skal den kunne sammen med andre hunde ? skal det være en
vagthund ? der er utroligt mange ting at tænke over , for husk at i jo
skal se på den gå tur med osv de næste 10-15 år af jeres liv . Så man
vælger ikke bare en hund fordi den er billig , og husk at alle
hunderacer er søde som hvalpe !

Men som andre skrev så gå på biblioteket og kig i hundeleksikon , det
gjorde jeg da jeg skulle vælge hund , jeg mener ikke at man behøver at
forberede sig i flere år på at få en hund men man skal vide noget om
det først det er bedst . da jeg fandt ud af hvilken hund jeg ville
have brugte jeg 4 mdr på at læse om racen først og sætte mig ind i
tingene og da jeg så fandt den helt rigtige hund hvor jeg kunne se
begge forældre o.s.v. så ventede jeg 10 uger mere , men ventetiden er
også sund mener jeg så kan man få købt ting og sager og gå og glæde
sig men undersøg tingene grundigt først det er mit råd .

Fra : Sverre Stokke

Dato : 11-07-02 16:20

bm_tigerdyr@get2net.dk writes:
>Vi er pt. en familie på 3 os forældre på 24 & 27 år og så vores
>dreng som er 1½ år.

Jeg har ikke selv erfaringer med det, men mener at have læst at med et
barn i den alder, er det ikke nogen god idé med en hvalp.
Drengen skal kunne forstå og overholde visse regler i forhold til hvalpen.

Hilsen Sverre.

Fra : Sander

Dato : 11-07-02 19:54

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> barn i den alder, er det ikke nogen god idé med en hvalp.
> Drengen skal kunne forstå og overholde visse regler i forhold til hvalpen.

Uenig. Et barn i den alder, kan sagtens lære at respektere en hvalp. Med
hjælp fra forældrene selvfølgelig. Så med lidt god opdragelse af både barn
og hvalp, kan de få meget glæde af hinanden.

Selvfølgelig kan i overveje en voksen / unghund også. Så slipper i for
renlighedstæningen, opdragelsen m.m., som selvfølgelig er meget
tidskrævende. Især med en Junior i huset. På den anden side er hvalpen værd,
at tage tiden til nu, inden i får flere børn.
Det er jo altid rart, at følge hunden i dens opvækst og være med til, at
præge den. Så ved man også, hvad man får, det gør man ikke altid med en
voksen hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Liz

Dato : 11-07-02 20:46

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
> Det er jo altid rart, at følge hunden i dens opvækst og være med til, at
> præge den. Så ved man også, hvad man får, det gør man ikke altid med en

Hej,
Sådan som børn og deres forældre er nu om dagen, så vil jeg klart tilslutte
mig Svends bemærkning. Børn og hvalpe burde holdes adskilte. Det kraver
megen konsekvens fra forældrenes side, og såvidt jeg kan se omkring mig,
findes det slet ikke mere.
Mvh
Fhv. pædagog, Liz

Fra : Liz

Dato : 11-07-02 20:49

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> mig Svends bemærkning. Børn og hvalpe burde holdes adskilte. Det kraver
> megen konsekvens fra forældrenes side, og såvidt jeg kan se omkring mig,

Hej Sverre,
Undskyld, dét med navnet. Jeg ved ikke hvad der sket med tastaturet )
Mvh Liz

Fra : Sander

Dato : 12-07-02 08:53

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Liz !

> Sådan som børn og deres forældre er nu om dagen, så vil jeg klart
tilslutte
> mig Svends bemærkning. Børn og hvalpe burde holdes adskilte.

Jeg kan selvfølgelig kun tale for vores egne 3 børn, som vi altid har lært,
fra en tidlig alder, at vise respekt og tage hensyn til dyr. ( Også
hvalpe ). De har lært fra de var helt små, at de kun må ae ( ikke rykke og
nive ) dyrene. De har også lært, at lade dem være, hvis hund / kat osv.
sover eller vil være i fred.

> Det kraver
> megen konsekvens fra forældrenes side, og såvidt jeg kan se omkring mig,
> findes det slet ikke mere.

Det findes stadig ! : )
Selvfølgelig skal børn lære, at tage hensyn til dyr, ligesom de skal lære,
så meget andet. Det kræver ikke så meget, af forældrene, hvis det bliver
bragt ind, som en naturlig ting i opdragelen. Børn kan være gode, til at
vise hensyn, hvis man giver dem en chance.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mari

Dato : 11-07-02 22:08

> [...]
> hvor meget er prisen på de forskellige racehunde? Og hvad er bedst at eje en

Den race du søger hedder "billig penge", men husk at den er dyr i drift,
så det er måske en uforudset udgift.

Mari

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-07-02 07:10

lizb@worldonline.dk writes:
>Hej Sverre,
>Undskyld, dét med navnet. Jeg ved ikke hvad der sket med tastaturet )
>Mvh Liz

Det er helt i orden, Marianne.

Hilsen Sverre.

Fra : Liz

Dato : 12-07-02 08:26

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message

> Det er helt i orden, Marianne.
>
> Hilsen Sverre.

Ohhhhhhhhh Sverre, og så gik jeg og håbet på en masse indlæg om børn og
hunde. Det ser ude som om alle er enig med mig. Kan det virkelig passe?
Indlægget var ment som en seriøs provokation, selvom jeg tildeles mener det
jeg skrev.
Mvh Marianne (fhv. Liz)

Fra : Pia J

Dato : 12-07-02 08:29

> [...]
> hunde. Det ser ude som om alle er enig med mig. Kan det virkelig passe?
> Indlægget var ment som en seriøs provokation, selvom jeg tildeles mener

Beklager... jeg har det ligesådan :)

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-07-02 08:33

> [...]
passe?
> Indlægget var ment som en seriøs provokation, selvom jeg tildeles

Tja mig fik du ikke den vilde protest fra .. jeg må nemlig til dels
give dig ret .. det kræver faktisk konsekvens over for børn og hvalpe
lære dem at omgås hinanden og lære barnet at respektere hunden .. og i
et fortravlet familieliv er det måske ikke overskud til dette man
finder mest af ..samtidig med at autoritet jo næsten er et skældsord i
forbindelse med børneopdragelse ...

Selv har jeg aldrig haft besvær med børn og hunde og mine to egne
unger har lige fra små haft stor glæde af hund i familien .. og af at
de gennem deres opvækst fra helt små lærte at omgås og respektere
hunden og dens signaler ...

Havengoddaghils fra Ami

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 12-07-02 07:00

Hej Britta

Jeg vil bare sige at DKK, i samarbejde med dyrenes beskyttlese,faktisk
p.t. kører kurser der hedder "før du køber hund" mon ikke det var værd
at bruge tid på? - du kan få fler oplysninger på DKK's hjmmeside
www.dansk-kennel-klub.dk og se under sidste nyt..

Her kan du så ringe på et tlf nr og få oplyst hvor der afholdes
kurser, nærmest din bopæl, mener der stod det var tre timers kursus,
det er jo til at holde ud?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Liz

Dato : 12-07-02 21:04

Hej allesammen,
Rart at provokationen ga' pote!!!
Efter en hurtig gennemlæsning, ser det ud til at de fleste er ret enig i, at
småbørn og hvalpe ikke hører sammen, især ikke førstegangs hvalpe-ejer.
Ligesom det er "på møde" at få børn, er det jagten på den perfekte familie
og dertil den tilhørende hund, der desværre har resulteret i så mange børn
og hund i "omplaceringsannoncer". Ja, der er en sammenhæng. Børn og hund,
hus og bil, mv - det er altsammen reducerede til status symboler, som der
skal arbejdes meget for at kunne betale. Og hvem betaler prisen i sidste
end? Ikke alle er sådan, det ved jeg jo godt, men rette mig hvis jeg tager
for meget fejl.

Mvh Liz ( der er noget træt af køb og smide væk mentaliteten, også i
overført betydning.)

Fra : Liz

Dato : 12-07-02 21:08

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> p.t. kører kurser der hedder "før du køber hund" mon ikke det var værd
> at bruge tid på? - du kan få fler oplysninger på DKK's hjmmeside

Hej Jeanette,
Tror du ikke det var en idé at holde tilsvarende kurser for kommende
forældre ?
Mvh Liz

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-07-02 21:11

> Hej Jeanette,
> Tror du ikke det var en idé at holde tilsvarende kurser for kommende
> forældre ?
> Mvh Liz

Jo sikkert .. problemet er bare at det .. hvad enten det drejer sig om
hunde eller børn næppe er de mennesker der har mest behov for disse
kurser der møder op .. de mener nemlig ikke at have behov for det ..

Godnathils fra Ami

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 16-07-02 06:05

Det er jeg enig med dig i, men fordelen med disse kurser er jo så at
fra internaterne kan de jo så vurdere køberne..hvis de ikke gider
bruge tiden på et kursus, gider de så bruge tiden på hund til hverdag?

Smil og hilsener fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Sander

Dato : 12-07-02 22:30

> [...]
>
> Hej Jeanette,
> Tror du ikke det var en idé at holde tilsvarende kurser for kommende

Hej Liz !

Jeg synes ikke helt, at man kan sammenligne de 2 ting.

Jeg tror, at der netop er, for mange kurser osv., til forældre, så de
glemmer, at følge deres naturlige instinkter og selv tage stilling til
tingene. Holdningen i dag, er alt for dikteret og skiftende fra år til år.
Hvad der er rigtigt i år, er forkert til næste år.
Børn skal have lov til, at følge deres egen udvikling og ikke bøgernes.

F.eks: Eks. fra en børnehave :

Barn klatre 3-4 meter op i et træ i børnehaven, som 3 årig. Forældrene er
bekymret for, at barnet, skal falde ned og slå sig, eller det der er værre
( fortov nedenunder ) men pædagog, lægen og bøger, siger at det udvikler
barnets motorik. De "uddannede" forældre tænker: OK, så må jeg vel bare gå
hjem / arbejde og være nervøs og håbe, at der ikke sker noget. Hvis barnet,
skulle falde ned siger pædagogen: Så har barnet lært, at passe bedre på
næste gang. Hvis forældrene til gengæld forbyder barnet, at klatre så højt,
bliver der en masse ballade og diskussioner, om hvad der er forsvarligt,
eller hvad der er pylder, fra forældrenes side.
Skal lille Per kunne klatre 3- 4 meter, som 3 årig, ( uden opsyn ) eller kan
det godt vente lidt ?

Pointen er: Bøger og kurser, er et rigtigt godt redskab for hundeejeren.
Forældre derimod, skal lære, at stole mere på sig selv og deres naturlige
instinkter. Sorter i de gode råd, man får undervejs. Det samme gælder i
øvrigt også, for hundeejeren.

Lidt OT, sorry.......... : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-07-02 08:09

lizb@worldonline.dk writes:
> [...]
>mig Svends bemærkning. Børn og hvalpe burde holdes adskilte. Det kraver
>megen konsekvens fra forældrenes side, og såvidt jeg kan se omkring mig,

Jeg er helt enig - og noget bekymret for fremtiden.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-07-02 08:03

Sander@tjekmig.dk writes:

> [...]
>hjælp fra forældrene selvfølgelig. Så med lidt god opdragelse af både barn
>og hvalp, kan de få meget glæde af hinanden.

Ikke bare uenig - DYBT uenig. Akut er jeg på 6. uges samliv med en hvalp,
så den del af processen fylder ret meget i min bevidsthed. Jeg kan slet
ikke forestille mig, hvordan en dreng på 1,5 år ville kunne indgå i det
samspil.
'Nu skal du høre, Olfert. Hvalpen er ikke legetøj. Du må ikke gå hen til
den, når den spiser. Du må ikke gå hen til den, når den sover. Du må ikke
lege voldsomt med den'. Tilpasset drengens sproglige niveau - forstås.
Syleskarpe hvalpetænder i drengen, barberbladsskarpe klør på drengen.
Begge dele måske i ansigtet. Hvalpetis og -lort på uønskede steder.
Utallig luftninger af hvalpen. Dreng og hund må ikke være alene sammen.
Hvalp lære at være alene, være i bil. Osv, osv. osv.

Såååhhh....'sagtens'...'med lidt hjælp fra forældrene'. Det mener jeg ikke
er nogen realistisk beskrivelse.

Hvis nogen her har selvoplevede gode erfaringer med et barn på ca. 1,5 år
og anskaffelse af en hvalp, er jeg parat til at ændre mening. Men indtil
da vil mit råd være: 'Gør det IKKE !'

Hilsen Sverre.

Fra : Helle

Dato : 12-07-02 08:35

> [...]
> så den del af processen fylder ret meget i min bevidsthed. Jeg kan slet
> ikke forestille mig, hvordan en dreng på 1,5 år ville kunne indgå i det

Og så er der jo lige det der med at hvalpen altså ikke bare kan parkeres i
en institution 10 timer om dagen, og at opdragelsen ikke kan overlades til
pædagoger, lærere og alle andre end dem der burde tage ansvaret...

mvh
Helle

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-07-02 09:10

Nu kan jeg holde min mund længere. Jeg mener og har erfaring med at små børn
og hvalpe godt kan kombineres til alles tilfredshed. Jeg ved ikke om vores
hund har været utroligt nem, men det tog nu ikke 6 uger at få ham afrettet.
Vores datter har aldrig været i tvivl om at hverken hund eller kat var
legetøj, og der har absolut ikke været nogen problemer. Så jeg synes det er
meget ensporet at sige at enten kan man have små børn eller også en hvalp. I
min verden kan de sagtens kombineres og skulle vi have en hund til skulle
det være en hvalp også selvom der er småfolk i familien!!

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-07-02 09:59

Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk writes:
>Nu kan jeg holde min mund længere.
Det skal da da heller ikke

>Jeg mener og har erfaring med at små børn
>og hvalpe godt kan kombineres til alles tilfredshed.
Hvor gammet var dit barn, da hvalpen blev anskaffet, hvilke problemer var
der og havde du tidligere haft hund ?

>Jeg ved ikke om vores
>hund har været utroligt nem, men det tog nu ikke 6 uger at få ham
>afrettet.
Det skriver jeg nu heller ikke - nævner blot nogle af de ting, der er
forekommet i løbet af de knap 6 uger.

>Med venlig hilsen
> Heidi Bojsen

Hilsen Sverre.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-07-02 10:15

Min datter var 1 år da han blev anskaffet og var lige begyndt at gå. Vi har
stort set ingen problemer, mellem vores datter og hunden. Hun fik af vide at
hun kun måtte ae ham, og ellers skulle lade ham være.
Ja, jeg har tidligere haft hund, jeg er selv opvokset med hund derhjemme.
Vores hund fik et tæppe som var hans (det har han stadigvæk) og når han
ligger der er det "off-limit".

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-07-02 10:48

Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk writes:
>Min datter var 1 år da han blev anskaffet og var lige begyndt at gå. Vi
>har
>stort set ingen problemer, mellem vores datter og hunden.
Imponerende. Hvordan klarede I problemet med datteren og hvalpens klør /
tænder ?
>Hun fik af vide at
>hun kun måtte ae ham, og ellers skulle lade ham være.
Endnu mere imponerende. Kunne I lade dem være alene sammen ?

>Ja, jeg har tidligere haft hund, jeg er selv opvokset med hund derhjemme.
>Vores hund fik et tæppe som var hans (det har han stadigvæk) og når han
>ligger der er det "off-limit".
Det gør sikkert en forskel at du havde hunderfaring, men det ved jeg ikke
om spørgeren her har.

Hilsen Sverre.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-07-02 11:06

Ja, vi kunne godt lade dem være alene i et rum, uden de store problemer.
Hun har da fået nogen rifter efter tænder/klør, men det har været til at
leve med.
Jeg ved ikke om det har gjort det nemmere at jeg har hundeerfaring, det kan
godt ske.
Men man skal også passe på ikke at gøre det til et for stort problem!!

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen

Fra : Lene Thorup

Dato : 12-07-02 13:00

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men man skal også passe på ikke at gøre det til et for stort problem!!
>
> Med venlig hilsen
> Heidi Bojsen

Jeg er fuldstændig enig, alt for mange her ser problemer!!.

Lene

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-07-02 14:01

"Lene Thorup" <maskot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er fuldstændig enig, alt for mange her ser problemer!!.
>
> Lene

Synes dog der de sidste par måneder har været indlæg der har tydet på
at mange ikke er opmærksom på at det at få et forhold mellem et lille
barn og en hvalp til at glide kræver ting og omtanke hos de
voksne/forældrene ... og et tilbageblik på hvor mange der her de
sidste par måneder har haft den ene eller anden form for annonce i
vedr. omplacering af hund tyder for mig på at alt for mange anskaffer
sig hund uden at gøre sig de tilstrækkelige overvejelser .. .og hvis
man så dertil tager et kig ind på DB internaternes hjemmeside eller
tager ind på et internat bekræftes man i .. synes jeg .. at alt for
mange anskaffer sig hund uden først nøje at have overvejet hvad det
indbærer at have hund/hvalp i huset .. og hvilket arbejde det
indebærer hvis der samtidig er et lille barn ... så jeg synes ikke man
med rette kan tale om at for mange ser problemer .. før de er der ...
tvært imod .. går man en tur på internater nu her i ferietiden vil man
yderligere konstatere at et rigtig stort antal unghunde nu skal skifte
hjem .. det er de unghunde der var hvalp og flyveklare så de kunne
blive julegaver til ungerne der da så gerne ville have en hund .. og
ih og åh nok skulle hjælpe med at passe den .. nu er den lille hvalp
blevet kønsmoden og resultatet af div fejl i ens omgang med hunden ses
nu om ikke før ... og endelig er der jo så det at man da man føjede
børnenes ønsker om en hvalp .. eller killing .. for den sags skyld ..
og gav det lille dyr i julegave .. da faktisk glemte at kalkulere med
at en sommerferie ventede forude .. og at man jo ikke bare lader en
hund/kat alene mens man selv og familien rejser på ferie ... man må
enten indstille sig på en ferie på costa del græs, lave en hundevenlig
ferie hvor vovse kan komme med .. eller betale det, det nu en gang
koster at få vovse/missen passet i en pension .. og det er jo ikke
gratis hvad enten man snakker om en uges ferie eller 3 ugers ferie ...
altså alt i alt kan jeg ikke nok appellere til at man tænker sig om
inden man anskaffer et firbenet væsen som nyt familiemedlem .... og at
man ikke lader sig friste af at hvalpen jo var åh så billig .. for
anskaffelsessummen er .. som andre også er inde på i denne tråd .. det
mindste .. der er foder, dyrlægeregninger på både uforudsete og
forudsete ting, pension hvis ikke hunden/katten skal med på ferie og
masser af andre ting som på årsbasis bliver meget dyrere end
anskaffelssummen ...

Blot min mening

Havengodweekendhils fra Ami

Fra : Helle

Dato : 12-07-02 14:29

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indbærer at have hund/hvalp i huset .. og hvilket arbejde det
> indebærer hvis der samtidig er et lille barn

En hurtig optælling viser af næsten halvdelen (!) af internathundene er
under 1 år - hvis det ikke bekræfter hvad Ami skriver, så ved jeg ikke hvad
der skulle gøre det. Og det er endda "kun" de hunde der formidles via DB,
der er jo mange andre formidlere, og tendensen er den samme der.
Så der er al mulig grund til at være bekymret for at den pågældende familie
kommer til at bidrage til den statistik. Det er muligt at der er nogle der
kan klare både et lille barn og en hvalp samtidig, men der er så sandelig
også nogle der blot tror de kan, hvorefter hunden indleveres "fordi vi ikke
har den tid til den som den fortjener". Derfor er det klogt af skribenterne
her i NG at gøre så meget opmærksom på hvilke opgaver og omkostninger, der
er i forbindelse med hundehold, så ikke endnu en lille hvalp skal betale
prisen og "fængles" på ubestemt tid.

citat - Blot min mening
Havengodweekendhils fra Ami

Bestemt også min mening.
mvh
Helle

Fra : Sander

Dato : 12-07-02 18:44

> [...]
> forudsete ting, pension hvis ikke hunden/katten skal med på ferie og
> masser af andre ting som på årsbasis bliver meget dyrere end

Hej Ami !

Som tidligere skrevet, er det yderst vigtigt, at sætte sig lidt ind i
hundeopdragelse og hunderacerne, før anskaffelse af hund. Med en velopdraget
hund og den rigtige race, undgår man en masse problemer.

Problemerne herinde i tidligere indlæg, skyldes efter min mening, valg af
forkert hunderace ( eller forkert præget hund )og den manglende træning, med
at lære sin hund, at det er tilladt, at tage kødben / legetøj og mad fra
den. Når hunden er sikker i denne øvelse, opstår der ikke problemer, hvis
barnet skulle komme til, at "stjæle" dens kødben / legetøj.

En Doberman og lignende racer, er selvfølgelig heller ikke et smart valg,
hvis man er 1. gangs hundeejer. Vælg en familiehund. Ikke en reserveret
vagthund.

En hund, ( eller kat ) skal ikke anskaffes, som gave til børn, men det skal
heller ikke stoppe, forældre med børn, som ønsker en hund.

Enig. En hund koster meget i drift og selvfølgelig skal man tage disse
overvejelser med, inden anskaffelse. Samt pasning i ferie osv. Når dette er
sagt, synes jeg ikke et barn, er en hindring for anskaffelse. Hvis man
tænker sig godt om, og sætter sig ordentligt ind i det hele, så kan man godt
få det til, at fungere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-07-02 19:00

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> barnet skulle komme til, at "stjæle" dens kødben / legetøj.

Ja men altsammen tegn på at man ikke satte sig ind i det at
anskaffe/have hund inden man anskaffede hunden .. og i al fald ting
der har bevirket at flere hunde/hvalpe er blevet offer for tankeløse
menneskers impulskøb uden at have sat sig ind i hvad det var de begav
sig ud i ..

> [...]
man
> tænker sig godt om, og sætter sig ordentligt ind i det hele, så kan

Ja men det kræver også at overvejelserne er grundige og man virkelig
har sat sig ind i det hele .. og ved hvad man går ind til .. samt gør
sig klart at det er et familiemedlem der skal være i familien ikke
bare et halvt eller helt år men hele 10-17 år ... og en fordel er det
helt klart at man ikke er førstegangs hundeejer .. jeg har selv haft
hund/hvalp og små børn men er også vokset op med hunde og ved at det
er tidskrævende .. og hvor tidskrævende det egentlig er gør man sig
nok ikke forestilling om som førstegang hundeejer .. og man kan trods
alt ikke stryge fra lille Sofie fordi vovse skal ud at tisse her og nu
... og skal man først have Sofie gjort klar til at komme med ud .. tja
så har vovse forrettet sin nødtørft indendørs .. bare en af de små
ting der kan volde problemer med et lille barn og en hvalp i huset ..

Konklusionen må være at man trods alt på det kraftigste advarer
førstegangshundeejere med små børn og i reglen udearbejde at anskaffe
sig hvalp mens barnet/børnene er små for både små børn og hvalpe
kræver altså sin mand/kvinde langt mere end man som ikke tidligere
hundeejer kan forestille sig ...

Havengodweekendhils fra Ami

Fra : Sander

Dato : 12-07-02 21:16

> [...]
> der har bevirket at flere hunde/hvalpe er blevet offer for tankeløse
> menneskers impulskøb uden at have sat sig ind i hvad det var de begav

Enig. Der findes desværre folk, som handler, før de tænker....

> [...]
> så har vovse forrettet sin nødtørft indendørs .. bare en af de små
> ting der kan volde problemer med et lille barn og en hvalp i huset ..

Igen enig.
Er også selv vokset op med hunde, og det har måske også, noget at sige. På
den anden side, så kan en 1. gangs hundeejer lærer rigtig meget, af en
erfaren hundeejer og bøger og sikkert også igennem DKK`s kursus, som
Jeanette omtalte. Jeg har selv mødt folk, som ikke, har haft med hunde, at
gøre, som barn og som har haft et naturligt talent for, at lære at træne /
omgås hunde.

Vedr. lille vovses nødtørft, så kan far måske holde øje med lille Sofie,
mens mor går ud med vovse eller omvendt.

> [...]
> sig hvalp mens barnet/børnene er små for både små børn og hvalpe
> kræver altså sin mand/kvinde langt mere end man som ikke tidligere

Hvis man til gengæld, har gjort sig klar over, det ansvar, ( hvilket man
selvfølgelig bør ), der følger med, når man anskaffer sig en hund, så ser
jeg stadig ikke noget galt i det, at have hund og barn samtidig.....

> Havengodweekendhils fra Ami

I lige måde. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-07-02 22:15

> [...]

hunde, at
> gøre, som barn og som har haft et naturligt talent for, at lære at

Ja den slags mennesker findes da heldigvis også ... men dem man
hører om og hvor resultatet af deres fejlkøb sidder på internatet er
jo desværre dem det går galt for .. og dem der egentlig er svære at nå
både når det drejer sig om vejledning, bøger, og kurser . .de mener
nemlig ikke den slags er til for deres skyld og at de selv har behov
for disse ting ...

> Vedr. lille vovses nødtørft, så kan far måske holde øje med lille
Sofie,
> mens mor går ud med vovse eller omvendt.

Hvilket måske bare ikke er muligt fordi far arbejder om dagen og da er
mor hjemme og passer den lille Sofie .. om aftenen arbejder mor så
mens far passer Sofie eller der er barnepige på mens far er til
fluebindingskursus eller hvad ved jeg ..

> [...]
så ser
> jeg stadig ikke noget galt i det, at have hund og barn samtidig.....

Niks det kan vi godt blive enige om .. jeg er selv vokset op med hund
fra jeg var lille og mine unger er vokset op med hund og der har
aldrig været problemer .. men for at det kan være problemfrit må
forældrene lære barnet at respektere og "forstå" de signaler hunden
sender og det sprog hunden har .. men når alle de ting er sat på plads
og det er en ansvarlig person/familie der anskaffer sig hvalp .. ja så
er der helt sikkert ikke noget galt i at en familie med et lille barn
får hund .. for det kan altså faktisk være til stor glæde for både
barnet og hunden at vokse op sammen ... så vi ender jo næsten med at
være enige ..

godnathils fra Ami

Fra : Sander

Dato : 12-07-02 22:39

> [...]
> får hund .. for det kan altså faktisk være til stor glæde for både
> barnet og hunden at vokse op sammen ... så vi ender jo næsten med at

Ja, det ser det ud til .......... : -)

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kosmonauten

Dato : 12-07-02 23:46

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men man skal også passe på ikke at gøre det til et for stort problem!!
>
> Med venlig hilsen
> Heidi Bojsen
Hej Heidi,
den sidste linie siger *alt*.
Læg mærke til hvad der bliver spurgt om i det oprindelige indlæg.
Der er visse personer i denne gruppe som virkelig trænger til at få pudset
deres "højhellige" meninger:
1) tæveejere som *ikke" kastrere deres hunde er uansvarlige.
2) hundeejere som kun har betalt "x" antal kroner for deres hund er "ikke"
ansvarsfulde nok idet de åbenbart ikke har en pind forstand på dyrevelfærd.
3) nu vil man for en i hel...... også til at fratage børnefamilier retten
til at have hund fordi man *ikke* kan have en hvalp og et lille barn
samtidigt.

Underligt, for da jeg kom til verdenen for 38 år siden da kunne mine
forældre sku sagtens finde ud af det, vel at mærke uden brug af internet,
nyhedsgrupper og dyrevelfærdsaffærdsterapeutpsykologer.

De næste mål må så blive de arbejdsløse, bistandsklienterne,
førtidspensionister, folkepensionister, folketingsmedlemmer, medlemmer af
Ole Bents Videoklub i Brovst og Jehovas Vidner.
Nåååh nej, lad os da hellere forbyde 1.ste gangs hundeejere, så er det
problem overstået.
Man kan male fanden så meget på væggen at han faktisk kommer frem.

Og det mest komiske i visse indlæg er at skribenterne jo *selv* har haft
småbørn *og* hvalp samtidigt, gad vide hvad de havde sagt til den smøre de
nu selv lukker ud??

Hmm, de kunne godt lyde som om de har været unge i 60'erne...........

Gud bevare hunden, både den ægte og den uægte for i denne gruppe er den en
truet dyreart.
Mvh
Martin

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-07-02 06:30

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nåååh nej, lad os da hellere forbyde 1.ste gangs hundeejere, så er
det
> problem overstået.
> Man kan male fanden så meget på væggen at han faktisk kommer frem.

Ja eller man kan som du åbenbart foretrækker .. lukke øjnene for reele
fakta om at der blandt . f.eks de sidste måneders indlæg i gruppen
vitterlig har været indlæg hvor alt fortæller at det er gået galt
mellem hund og mennesker fordi man har vidst for lidt om det at have
hund og hvad det indebærer .. og man kan glemme alt om hvordan der på
div DB internater sidder hunde der har måtte betale prisen for at
mennesker anskaffer sig hund uden at have gennemtænkt hvad de går ind
til .. eller mener at man bare kan anskaffe sig en hvalp/hund uden
overhovedet at tænke på at en hundehvalp tager mindst lige så meget
tid som familiens yngste og/eller man har glemt at både barn og hvalp
skal have voksenhjælp for at forholdet mellem dem skal køre og den
voksenhjælp kan være svært at få hvis forældrene aldrig har haft hund
og aldrig har lært at læse hundens signaler/forstå dens sprog ..

Har man stået med et lille barn ved man hvor tidskrævende og
resourcekrævende det er .. og det samme ved man hvis man har haft
hvalp/ hund tidligere i sit liv, men en første gangs hundeejer aner
ikke hvor meget tid og resourcer en hvalp/hund tager .. og så er
spørgsmålet igen: er der i en moderne familie med små børn, hvor
begge forældre arbejder ude og i reglen også har interesser uden for
hjemmet en eller to gange om ugen, overhovedet tid og plads til en
lille hvalp/hund ... og igen en gang behøver man bare tage et blik på
landets internater eller på DBs hjemmeside for at se at det vrimler
med hunde som der ikke var plads/tid til og som sagt har et par indlæg
her i gruppen gennem de sidste måneder da tydeligt peget mod det samme
... hvalpe/unghunde, der må betale prisen fordi folk ikke lige havde
tænkt på at en bestemt blanding kunne give problemer .. at hunden lige
blev for stor/krævede mere tid end beregnet eller udviklede
problemadfærd ... osv osv ..

Alt i alt ting der kunne være undgået hvis folk havde sat sig ind i
hvad det vil sige at have hund, sat sig ind i raceegenskaber .. taget
sig tid til at gå til træning og give hunden/hvalpen de forhold og den
tid en sådan har behov for, samt havde gennemtænkt deres situation og
hvad de kunne tilbyde en hvalp/hund .. og ikke var faldet for et mere
eller mindre impulskøb af en billig og tilfældigt valgt hvalp/hund.

> Og det mest komiske i visse indlæg er at skribenterne jo *selv* har
haft
> småbørn *og* hvalp samtidigt,

Ja men vi vidste sørme hvad det indebar og hvad det krævede af tid og
overskud at have barn og hvad det krævede af tid/overskud at have hund
og var parat til at ofre den tid og det overskud der var nødvendigt
også på at være den usynlige mur mellem barn og hund ...inden vi
anskaffede hund ..og det er det førstegangshundeejere ikke aner ..

> Gud bevare hunden, både den ægte og den uægte for i denne gruppe er
den en
> truet dyreart.

Ja det har du ret i for med den tendens der hos mange er til bare uden
omtanke at anskaffe sig hund .. for senere at fortryde og lade hunden
havne på internat og med den smid væk mentalitet der desværre dermed
kommer for dagen er det hunden der er taberen og den der må betale
prisen .. og disse ting gør den til en truet dyreart ..

Godweekendhils fra Ami

Fra : Mari

Dato : 13-07-02 09:20

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d2ea9fa$0$80813$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Men man skal også passe på ikke at gøre det til et for stort problem!!

Jamen, det ER faktisk et meget stort problem, at tuisindvis af
sunde og raske hunde aflives - netop pga. af de årsager, som
spørgeren advares mod i dette indlæg.

Mari

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-07-02 10:30

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen, det ER faktisk et meget stort problem, at tuisindvis af
> sunde og raske hunde aflives - netop pga. af de årsager, som
> spørgeren advares mod i dette indlæg.

Ja enten aflives (hvilket efter min mening næsten er det mest humane
overfor hunden .. så lider den da i al fald ikke af flere svigt )
eller bliver kastebold mellem forskellige hjem og internatater
....hvilket kan være med til at ødelægge en hund der i forvejen har
fået en forkert start på livet ..

MVH Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 13-07-02 11:17

> Jamen, det ER faktisk et meget stort problem, at tuisindvis af
> sunde og raske hunde aflives - netop pga. af de årsager, som
> spørgeren advares mod i dette indlæg.
>
> Mari

Hej Mari,
er godt klar over din pointe i denne debat.
Nu er det desværre ikke noget nyt med alle disse hunde som hvert år ender på
internater pga. impulsekøb og totalt mangel på indsigt i hvad vi for inden
for døren. Der er 2 ting i dette her(Men korrigér mig endelig), for det
første gælder det om at nå ud over denne gruppes læsere og her tænker jeg
ikke bare på DKK, DRU, DSB (De Santans Beduiner fra Horsens) og andre
Dyreorganer.
For det andet så skal skytset rettes imod den måde og de holdninger som
præger en stor del af det moderne menneske.Nemlig køb og smid væk kulturen,
respekten for liv uanset om det er dyre eller menneske liv kan ligge på et
meget lille sted.
Ex. fra mit gamle arbejde, børn (voksne og ansvarlige mennesker HA!) klagede
over at "vi" ikke havde tid til de gamle i hjemmeplejen, så spørger jeg,
hvor fanden er de selv, idag smider man bare "problemet" over på det off.
Det samme gør sig gældene med hunde, man køber lille Fido som pludselig
vokser op, skal luftes i al slags vejr, lægger høm høm'ere overalt(stadigvæk
møder man disse som ikke samler op), bliver syge og kræver en masse tid, det
har man ikke, men i stedet for at rette opmærksomheden på "problemløsning",
så vælger man internatet og hvorfor?? Fordi hunden jo "bare" er en ting.
Det er jo et par generationer som er blevet "præget" med disse holdninger og
hvis ikke der bliver rettet op på det nu, så vil antallet af internathunde
jo bare stige endnu mere.
Undskyld dette lange og sikkert totalt OT indlæg.
Mvh
Martin

Fra : Winther

Dato : 12-07-02 13:42

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk writes:
> Imponerende. Hvordan klarede I problemet med datteren og hvalpens klør /
> tænder ?

Jeg vil lige sige, at der kan være meget forskel på hvordan hvalpene er. Jeg
har nu min tredie hund. Den første var ½ år da jeg fik mit første barn. Jeg
havde dem altid under opsyn når de var sammen, men ingen problemer. Den
anden hund fik jeg da børnene var 4, 9 og 14 år. Heller ingen problemer. Den
tredje hund fik jeg da min yngste var 6, og der har været store problemer
med bideri og kradsen. Det slår ikke til, at børnene lader den være, hvalpen
kunne sandelig godt selv. Det jeg prøver at fortælle er, at der er stor
forskel på hvalpe. Den sidste er nu 9 måneder, og der er ikke de store
problemer længere. Alle hunde er schæfere. De to første var højavl, den
sidste er brugslinje.

Vh. Winther

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-07-02 13:24

maskot@stofanet.dk writes:

>"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg er fuldstændig enig, alt for mange her ser problemer!!.

Måske, men vil du anbefale førstegangshundeejere en hvalp i den situation ?

Hilsen Sverre.

Fra : Peter

Dato : 13-07-02 11:56

> Måske, men vil du anbefale førstegangshundeejere en hvalp i den situation
?

Umiddelbart ja!

--
PM

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-07-02 11:16

ampm@ribe.bynet.dk writes:
>eller bliver kastebold mellem forskellige hjem og internatater
>...hvilket kan være med til at ødelægge en hund der i forvejen har
>fået en forkert start på livet ..

Plus at en del mennesker får dårlige erfaringer med hunde. Internaterne
gør uden tvivl et stort og flot arbejde, men det kan måske i nogle
tilfælde være til skade for alle parter at hunde, der er vanskelige at
placere, ikke bliver aflivet.

Hilsen Sverre.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-07-02 11:47

> [...]
> gør uden tvivl et stort og flot arbejde, men det kan måske i nogle
> tilfælde være til skade for alle parter at hunde, der er vanskelige

Ingen tvivl om at internaterne gør et stort og flot arbejde .. men
fejlen er at de ikke lærer hunden rigtig at kende mens den er på
internatet .. hunden er simpelthen for stresset og har alt for travlt
med at vænne sig til det nye og med at indynde sig hvor det er mest
fordelagtigt .. det tager tid for hunden inden internatet bliver
dagligdag og den bærer altså dens oplevelser med sig videre i livet

Ja du har helt ret i at det meget let kan være til skade for alle
parter at en hund der er vanskelig at placere ikke bliver aflivet ..
man kan i det hele taget spørge om ikke man .. når man selv ikke kan
have hunden . så gør hunden den største tjeneste ved at aflive den så
slipper den for svigt og for at blive kastebold .. og man har selv ren
samvittighed både overfor hunden og overfor andre idet man ikke bare
har givet sorteper videre .. for mig er døden bestemt ikke altid det
værste ..

hejhils fra Ami

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-07-02 11:45

kraz_no@hotmail.com writes:
> [...]
>kulturen,
>respekten for liv uanset om det er dyre eller menneske liv kan ligge på et
Der er en 3. ting, som jeg synes skal med. De opdragelsesmetoder, der af
ganske mange praktiseres i disse år, og som har været populære i lange
tider, nærmer sig mangel på opdragelse. Og det gælder både børn og hunde.
Alle sociale individer bør lære reglerne for omgang med andre, for hvis
det ikke sker, har alle et problem.

>Undskyld dette lange og sikkert totalt OT indlæg.
Jeg synes ikke at det er OT - for måden, vi har hund på, afspejler tidens
fremherskende holdninger.

Hilsen Sverre.

Fra : Lars

Dato : 13-07-02 16:24

Hej Britta

Efter hurtigt at have læst diverse svar til jer igennem og set at de fleste
går på "barn - hund" synspunkter, fik jeg lyst til at give jer lidt andet
feedback - for barn - hund problematikken er med success løst af mange andre
familier, så hvorfor skulle I ikke også kunne- men selvfølgelig skal I være
opmærksomme på det.

Allerførst:
Jeg vil foreslå at I sætter jer ned og laver en liste over hvordan jeres nye
hund skal være.
Størrelse, temperament, pels, motionsbehov, aktiveringsbehov,
selvstændighed, han/tæve osv. osv.

Når I har lavet den. sætter I jer ned og kigger på de punkter, der stiller
krav til jer.
Pelspleje, motionsbehov, aktiveringsbehov osv. osv. og vurderer om det er
noget, I tror på, I kan opfylde de næste 10 - 15 år.

Så finder I hundebøgerne frem og finder de racer, I tror passer med
"profilen over jeres perfekte hund"

Og så begynder det sjove - nemlig at snakke med "voksne hunde" og deres
mennesker (for guds skyld lad være med at besøge en hvalpeflok endnu - for
så er I fortabt og har allerede en med hjem)
Besøg f.eks også træningspladser, hundeudstillinger, kenneler,
hundepensionater, hundekyndige (f.eks. DKK eller DCH hundekonsulenter) osv.
og find ud af, om der er en race, der passer til jeres profil (vil I snakke
med en "uvildig", må I gerne maile mig privat med jeres tlf. nummer)
Det er en god ide at kigge meget på racernes oprindelige egenskaber, for det
er dem, de fleste racehunde vil "følge".
DKK's "Før du køber hund" kursus er også en udmærket ide.
Gwen Bailey's bog: Hvalpebogen, indeholder nogle fornuftige afsnit om det at
vælge hund.

Når I så finder racen, skal I finde "hunden" og nu skal I ud at besøge
hvalpekuld - ikke et kuld, men mange, for I skal finde den opdrætter, I har
det bedst med og hvor I kan se, at hvalpene trives og aktiveres /
socialiseres godt (som det hedder med fine ord), dvs. vænnes til livet som
voksen hund.
F.eks.
Hvalpene skal bo i tæt kontakt med opdrætterens familie.
De skal opleve noget og lære hvordan verden er.
De skal - for jeres vedkommende - være i kontakt med børn.
De skal have prøvet at køre i bil.
De skal lære en masse lyde at kende.
Osv. osv.

Hvis I så finder et kuld, der ikke er for gamle, har I chancen for at være
med til at præge hvalpen de sidste uger før I får den hjem 8 uger gammel.
Snak også med opdrætteren om, hvilket temperament de forskellige hvalpe i
kuldet har og vælg hvalp ud fra det (på basis af jeres "ideal liste")

Og til slut lidt om racehund / blandingshund:
Det er jo sådan at blandingshunde oprindelig er opstået ved at to racehunde
har parret sig - der er måske endda sket blanding hen over flere
generationer.
Nogle gange kan denne blanding være supergod og har givet nogle dejlige
velfungerende hunde, hvor de to (eller flere) forældredyrs raceegenskaber er
blandet dejligt harmonisk og - igen - velfungerende.
Nogle gange er blandingen noget rigtig skidt, hvor forældredyrenes
oprindelige egenskaber i princippet konflikter med hinanden og hunden er
blevet en sand pest for sine mennesker.
Da man ved en parring ikke kan vælge hvilke egenskaber hvalpen skal have, er
udfaldet jo lidt som at spille i lotteriet.
Derfor vælger I en blandingshund, er chancerne for overraskelser mht.
mentalitet større end hvis I vælger en racehund.

Held og lykke i jeres søgning og mail bare til mig hvis I har flere
spørgsmål.

Mvh.
Lars Kr. Nielsen
DKK hvalpeinstruktør mm.

Fra : Søren Voigt

Dato : 13-07-02 21:02

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> hvor meget er prisen på de forskellige racehunde? Og hvad er bedst at eje

Hej Britta,

Jeg forstår godt at du er optaget af hvad den nye hund skal koste dig. Guld
kan jo godt købes for dyrt. Alligevel har jeg lyst til at bede dig tænke på,
at anskaffelsesprisen er en forsvindende del af omkostningen ved at have
hund. Du skal regne med udgifter til hundeansvarsforsikring, vaccination,
sygdom, foder, loppekure, udstyr (legetøj, liner, kurve...), træning etc.
etc. Jeg lavede en gang et regnestykke for mine hunde og fandt vist nok ud
af, at i de billige år kostede det mig godt 5000 kr. at være hundeejer for
hver hund. (I februar i år havde jeg på een hund alene dyrlægeregning på kr.
18.000,- og den slags udgifter er naturligvis ikke med i regnestykket).

Selv den fine racehund med flotte papirer koster næppe mere end 10% af de
samlede omkostninger du har på hunden i alt over dens levetid, og kan du så
halvere købsprisen har du så bragt anskaffelsesprisen ned på 5% af de
samlede omkostninger. Bevares - det er da penge - men procentuelt trods alt
begrænset, og efter min mening kan anskaffelsesprisen ikke være det
afgørende. Kejsersnittet, hvalpefoderet, ormekuren og øretatoveringen koster
altså det samme uanset om det er seriøs opdræt af blandingshund eller seriøs
opdræt af racerene hunde. Selvfølgelig betaler du for stambogen på en
raceren hund, og dem der fravælger stambog fordi "de skal ikke gå på
udstilling" glemmer at stambogen også er en slags varedeklaration på din
hund.

For Labrador Retriever får du oplyst HD-status og ofte får du også
albuestatus for forældredyrene. Der findes et HD-index for forældrene.
Desuden ved du at forældredyrene er fri for arvelige øjenlidelser. Disse
undersøgelser betaler hvalpekøberne for, ligesom Dansk Kennel Klub tager sig
godt betalt for at holde styr på at alting går rigtigt til. Så betaler du
også en skilling til opdrætteren af racehunde som dækning for deltagelse i
udstillinger og prøver. Til sidst kommer der et beløb som du evt. må betale
for at vælge en mode-race. Det sjove er, at når du snakker med opdrættere af
racehunde så hævder de altid at de ikke tjener penge, og blandt de
opdrættere jeg kender er der ingen der kører i store biler eller bor
specielt prangende

Jeg mener ikke at racehunde automatisk er bedre end kryds. Hvis jeg ikke gik
efter bestemte brugsegenskaber i en bestemt race ville jeg uafhængigt af
kryds/racehund simpelthen gå efter størrelse, temperament og sundhed hos
forældredyrene. Det eneste der kunne afholde mig fra at købe et kryds skulle
være hvis faderen var ukendt eller at der på anden måde var tale om helt
planløs avl. Heldigvis findes der seriøs blandingsopdræt - hvor både mor og
far er udvalgt med omtanke af opdrætteren inden avlen er sat i værk. Jeg
ved, at der er mange der er uenige med mig i dette, men min holdning er, at
hundenes egen udvælgelse af hinanden ikke nødvendigvis borger for noget
godt.

Det er min faste overbevisning, at der er meget små forskelle i
"trænbarhed" mellem racerene hunde og kryds. Den store forskel sidder stadig
mellem ørerne på føreren.

Man ved idag at det er en skrøne at blandingshunde er mindre udsat for
arvelige sygdomme. Det er også klart at det er nøjagtig lige så rare og gode
hunde som de racerene dyr.

Så alt ialt er jeg sikker på, at der ikke er kvalitetsmæssige forskelle
mellem racehunde og kryds. Alle hunde vokser i de rigtige omgivelser op til
at blive rare hunde med egne kvaliteter som vi kan lide.

Forskellen mellem racehunde og blandingshunde ligger alene i
forudsigelighed.

Når jeg har valgt racerene hunde (Labrador Retriever) er det fordi, jeg så
ved, at de medfødte egenskaber er ganske forudsigelige. Disse medfødte
egenskaber er afgørende forudsætninger mig når jeg skal træne mine hunde til
jagt. Jeg er kort sagt vild med det temperament jeg finder i disse hunde, og
hvis jeg nogensinde skulle få en hund der viser sig uegnet til jagt er det
naturligvis en stor bet. Det koster hundredevis af træningstimer hvis du vil
udvikle en god jagthund, og jeg har ikke mulighed for at vurdere om den og
den blandingshund _formentlig_ danner gode forældredyr for en rigtig god
jagthund. Igen: Jeg kender gode jagthunde der ikke er racerene, men alle de
virkelig gode jagthunde jeg kender er alle opdrættet på gode solide
jagtlinier af rene racehunde.

Så det du ifølge mig får for dine penge - hvis du investerer nogle få
procent ekstra af hundens livstidsomkostninger i en racehund - er en hund
med et forudsigeligt temperament. Ikke bedre og ikke dårligere - udelukkende
mere forudsigeligt. Hvis det ikke betyder noget for dig - hvilket jeg
sagtens kan forstå - så er det super at købe en blandingshund. Du får samme
glæde ved hunden, hunden er lige sund, og lige "trænbar".

mvh
Søren Voigt

Fra : Ann K

Dato : 13-07-02 22:18

Hej Søren
Det var et af de bedste indlæg, jeg længe har læst ang valget mellem
racekræ og blandingvovse!
Sobert og virkelig informativt! Og jeg _mener_ faktisk min ros
Mvh Ann

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-07-02 08:35

tsars@os.dk writes:
>Hej Søren
>Det var et af de bedste indlæg, jeg længe har læst ang valget mellem
>racekræ og blandingvovse!
>Sobert og virkelig informativt! Og jeg _mener_ faktisk min ros

Jeg er 100 % enig.

Hilsen Sverre - racist gennem 30 år, som nu forsøger med en blanding .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-07-02 09:36

> tsars@os.dk writes:
> Jeg er 100 % enig.

> Hilsen Sverre - racist gennem 30 år, som nu forsøger med en blanding
..

Ja jeg vil bare tie og samtykke .. Lars indlæg er bare suverænt

Godsøndag fra Ami .. hvis 3 sidste hunde har været bland danois og som
næste gang har bestemt at ville vende tilbage til en raceren hund ...

Fra : Kosmonauten

Dato : 14-07-02 10:05

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> tsars@os.dk writes:
>
> Hilsen Sverre - racist gennem 30 år, som nu forsøger med en blanding .

Hej Sverre,
jeg glæder mig til at høre om din erfaring med en hund på "gule plader" ;c)
Sørens indlæg var kanon godt, da jeg fik "krudtibagdelshunden" her, havde
jeg en mulighed for både at se "faren" og tale med ejeren, en meget erfaren
jæger med en pragtfuld viden om Springer Spaniels.
Dog havde han ikke forberedt mig på den "tornado" som driblede rundt i mit
hjem da hun var hvalp ;c)
Og i dag er han glad for både sin "ægte" og sin "uægte" Spraing'a'Dor.
(Hvilket jeg sæføli også er.)
Men velkommen i DHIHHK Sverre, hvor der altid er plads til "frafaldne" ;c)
Mvh
Martin

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-07-02 08:46

vln@post11.tele.dk writes:
> [...]
>Derfor vælger I en blandingshund, er chancerne for overraskelser mht.
>mentalitet større end hvis I vælger en racehund.

Tak for et sobert og informativt indlæg, Lars.

Et enkelt nysgerrigt spørgsmål : Mener du at sandsynligheden for
overraskelser er større ved en blanding, hvor man kender begge forældre -
og disse i øvrigt er racerene ?

Hilsen Sverre.

Fra : Lars

Dato : 14-07-02 10:27

Hej Sverre

> Tak for et sobert og informativt indlæg, Lars.
Velbekomme - du vil nu meget, meget sjældent møde mig "usober"

> Et enkelt nysgerrigt spørgsmål : Mener du at sandsynligheden for
> overraskelser er større ved en blanding, hvor man kender begge forældre -
> og disse i øvrigt er racerene ?
Det bliver et "splittet" svar, for det er både ja og nej - det kommer nemlig
helt an på forældredyrene.

Blander du en labrador med en golden retriver, vil jeg ikke være så usikker
på resultatet - en menneskeglad, kontaktvillig, samarbejdsvillig hund (og
det er så de eneste to racenavne, du vil se i dette indlæg, for ikke at
lægge mig ud med nogen og starte en "følelsestråd" i gruppen).

Blander du derimod to racer, hvis brugsegenskaber ligger langt fra hinanden,
f.eks samarbejdende race kontra selvstændigt arbejdende - eller måske et
endnu værre eksempel: samarbejdende race kontra - måske endda skarpt -
vogtende race, kan der jo opstå det mest mærkelige, da man jo ikke selv
vælger hvilke egenskaber, der skal nedarves.
Det sidste eksempel (samarbejdende kontra vogtende) kunne jo give en hund,
der ved sin kropsholdning viser at den er venlig og kontaktsøgende, men -
hvis personen kommer tæt på - så pludselig slår over og bliver agressiv.
Frit ud fra min fantasi kunne en anden blanding være en terrier men en
drivende jagthund. Resultat: find byttet (i den drivende races store
territorie) og slå det ihjel. Et "dejligt" resultat ikk? (find selv på
flere)

Om det er de ovennævnte resultater, der kommer ud af det, er jo helt og
aldeles uden for vi menneskers rækkevidde at kontrollere - heldigvis da ,
men jeg mener ubetinget, at chancen for at der opstår et eller uforudset er
stor/størst, hvis forældredyrene har meget forskellige brugsegenskaber.

Med i snakken mener jeg også hører, at man skal se mest muligt bort fra de
to forældredyrs specifikke adfærd.
Deres adfærd er et resultat af deres racemæssige arv, det miljø de voksede
op i og de påvirkninger de har været udsat for.
Hvis miljø og påvirkninger har givet en hund, der f.eks er stille, rolig,
venlig, kontaktsøgende osv. osv., så kunne det jo godt være at racen - bredt
set - har helt andre egenskaber. Miljøet har altså "vundet over" /
undertrykt racens egenskaber.
Personligt tror jeg, det er afkom fra sådanne parringer, der oftest giver
problemer.
Bredt set tror jeg at
- parringerne sker ud fra devisen: "min hund er sød og det din også", skal
vi ikke lave et kuld.
- parringen sker hos mennesker, der "arbejder" knap så meget med
hundeadfærd som du (tror jeg) og jeg og som derfor - måske - overser
farerne.
Resultat: noget uforudset og måske problematisk.

Håber det var svar nok - ellers så fortsætter vi bare tråden

Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-07-02 21:30

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> writes:

> [...]
> store som ligner heste......
> Så hvis I kan give os et godt råd med på vejen, så kunne det bare være

Når man kommer hjem på ferie er der altid 1000 indlæg man skal svare
på, så nu gør jeg det lidt kort:

Jeg kan anbefale den hunderace der hedder Gammel Dansk Hønsehund. Det
er den hund vi har haft siden jeg var helt lille. Det er en jagthund,
men den har en engels tålmodighed med små børn. I weekenden har vi
haft besøg af en dreng på jeres alder, og Alfred, som ellers godt kan
være en lille vildbasse, blev pludselig meget forsigtig og rolig. Det
samme så vi da jeg kom hjem efter en operation i sidste måned. Jeg
syntes det er en rigtig god hund som passer både til "begyndere og
øvede". En Gammel Dansk Hønsehund kræver en del motion og kan risikere
at få lidt øjenproblemer med årene, men det er ikke fordi det er så
slemt. I kan se billeder af vores hund her:
http://www.trinekc.dk/alfred.html

http://www.gdh.dk/index1.htm

Det er klubbens hjemmeside, her kan man læse om en helt masse. Lad jer
endelig ikke afskrække af at det primært er jagt det handler om, det
er en fremragende familiehund.

Størrelsen:

Størrelse:
Skulderhøjde for hanner.
54-60 cm, idealhøjde over 56 cm.
Skulderhøjde for tæver.
50-56 cm, idealhøjde over 53 cm.
Vægt.
Udvokset han 30-35 kg, tæve 26-31 kg.

Nu kunne jeg jo fortsætte i en uendelighed, men jeg vil stoppe
her. Jeg vil bare lige nævne, at det er næsten umuligt at få en hvalp
uden stamtavle og det hele og det gør dem lidt dyre (f.eks. 4000). Der
ud over har de en enkelt ting der gør dem bange: Vand! Der er
simpelthen ikke noget værre.

Hvis du/I har spørgsmål, så skriv enten her eller mail mig.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Sander

Dato : 14-07-02 22:41

> Jeg kan anbefale den hunderace der hedder Gammel Dansk Hønsehund

Nu kender jeg ikke selv denne race så godt. Jeg har dog ikke, samme indtryk,
af denne race, som du beskriver.
Jeg tror denne race, kræver den lidt mere rutinerede hundetræner ( korrekt
mig bare, hvis jeg tager fejl ), for at blive en "god" hund. De hunde jeg
har mødt, af denne race, har alle været meget aktive ( overgearede ), og
krævede en masse træning / aktivering, fra deres ejer.

Jeg tror ikke, at Gammel Dansk Hønsehund, er en god begynderhund. Jeg hælder
mere til en Labrador og lignende, som er mere lærenemme ( og mere rolige ).
Også for en begynder.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-07-02 09:23

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> writes:

> [...]
> har mødt, af denne race, har alle været meget aktive ( overgearede ), og
> krævede en masse træning / aktivering, fra deres ejer.

Den første hund vi havde var en Cocker, som desværre blev aflivet lige
efter jeg blev født, hun havde så mange beskytterinstinkter over mig,
at hun angreb folk der gik forbi på gaden. Efter en del år fik vi så
den første GDH, det var da vi flyttede "på landet". Det er rigtig at
en så stor jagthund skal trænes en del, men det vil jeg nu mene at
alle hunde burde. Der er ikke noget værre end en hund som først kommer
når man kalder på den 5. gang, og som så kommer luntende så langsomt
som den nu kan.

Oskar og Alfred er ikke blevet trænet mere end at de kommer når der
bliver kaldt (også ret hurtigt), at de vil lade os fjerne ting de har
i munden, at vi kan tjekke deres tænder og i det hele taget lade os
røre dem der hvor det nu er nødvendigt, også selvom det gr ondt. Jeg
fjernede en skovflåt på Alfreds oung sidste sommer og han sad bare
pænt og ventede til jeg blev færdig.

GDH er en jagthund og er derfor nok noget mere aktiv end en lab, men
det vil jeg også foretrække til en hver tid. Jeg syntes at labber til
tider er næsten dovne.

En store fordel vi har haft med Oskar og Alfred er at de har været
gode med alle mennesker, både børn og ældre, og også med alle andre
hunde. Der har aldrig været problemer i den retning. En af Oskars
bedste venner var sågar en sortbroget so. Det er lige som om de
tilpasser sig hvilket menneske det er og hvad det menneske kan i
dag. Jeg har nogle ledproblemer og når jeg har været dårligt gående
har hundende naturligvis passet mere på mig. ÅS har de bare taget
revance når jeg er blevet frisk igen.

Men hunderacer er jo også smag og behag, så man skal da have den hund
man selv syntes passer bedst til familien. Bare man ikke vælger en
beagle fordi den passer så godt til sofaen!

Fra : Sander

Dato : 15-07-02 10:23

> [...]

> alle hunde burde. Der er ikke noget værre end en hund som først kommer
> når man kalder på den 5. gang, og som så kommer luntende så langsomt

Selvfølgelig skal alle hunde trænes og motioneres. Nogen hunde er bare
lettere, at træne, og kræver mere tålmodighed end andre.

> [...]
> røre dem der hvor det nu er nødvendigt, også selvom det gr ondt. Jeg
> fjernede en skovflåt på Alfreds oung sidste sommer og han sad bare

Netop en god ting, når man har hunde og børn sammen.

> GDH er en jagthund og er derfor nok noget mere aktiv end en lab, men
> det vil jeg også foretrække til en hver tid. Jeg syntes at labber til
> tider er næsten dovne.

Det kan da godt ske, at labben er doven. : ) Grunden til jeg nævnte labben
er, at den er lærenem, også selvom man ikke har haft hund før.

> [...]
> dag. Jeg har nogle ledproblemer og når jeg har været dårligt gående
> har hundende naturligvis passet mere på mig. ÅS har de bare taget

Igen et stort plus. Måske har jeg fejlbedømt racen ? Det er i hvert fald en
flot hund.

> Men hunderacer er jo også smag og behag, så man skal da have den hund
> man selv syntes passer bedst til familien. Bare man ikke vælger en
> beagle fordi den passer så godt til sofaen!

Helt enig !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sander

Dato : 15-07-02 10:34

Lille skrivefejl. Sorry !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren Voigt

Dato : 15-07-02 11:02

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> GDH er en jagthund og er derfor nok noget mere aktiv end en lab, men
> det vil jeg også foretrække til en hver tid. Jeg syntes at labber til
> tider er næsten dovne.

Hej Trine,

Labrador Retriever er den mest brugte jagthund i Danmark, og deres tilnavn i
England er simpelthen "the Workers". Hunden reagerer normalt meget positivt
på aktivering, specielt deres apporterende egenskaber elsker de at bruge.

For 15-20 år siden var der i Skandinavien en tendens til, at
Labrador-hundene ikke kunne blive store nok. Som en slags protest mod denne
udvikling blev det i visse jagtkredse populært at importere den noget mindre
engelske type af Labrador Retriever og så bruge disse i avlen i Danmark.
Denne type havde næsten karakter af at være for aktiv og var en stor
mundfuld for nogle familier der ikke kunne stimulere hundens enorme
jagtpassion. Pendlet havde bevæget sig fra det ene yderpunkt til det andet.

I dag er det gennemgående ideal i opdrættet af Labrador Retriever at
fremelske hunde der kombinerer et racetypisk udseende med stærke medfødte
jagtegenskaber. Disse hunde kaldes derfor også "dual purpose" Labrador
Retriever.

Overalt i landet afholder Dansk Retriever Klub markprøve der er åbne for
tilskuere. På lørdag er der f.eks. markprøve ved Vordingborg. Og søndag
stiller prøvens hunde til skue/udstilling. Så hvis du eller andre vil have
aflivet myten om den dovne Labrador Retriever, så kom og kig på.

mvh
Søren Voigt

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-07-02 06:10

kraz_no@hotmail.com writes:
>Hej Sverre,
>jeg glæder mig til at høre om din erfaring med en hund på "gule plader"
>;c)
Hej Martin.
Indtil videre er forskellen at Nuggi ikke er så førerblød, som de
schæferhunde, jeg er vant til. Og at han lærer noget langsommere - så vidt
jeg kan vurdere. Til gengæld er han betydelig mere kreativ, fræk og sjov.

>Men velkommen i DHIHHK Sverre, hvor der altid er plads til "frafaldne" ;c)
Tak, og hvad er så det ?

Hilsen Sverre.

Fra : Kosmonauten

Dato : 16-07-02 09:27

> [...]
> jeg kan vurdere. Til gengæld er han betydelig mere kreativ, fræk og sjov.
Kan godt genkende de sidste 3 beskrivelser.
Sådan var og *er* Laika stadigvæk og hurra for det ;c)
Men det er spændende at høre fra en med så mange års erfaring med specielt
Schäfere.

> Tak, og hvad er så det ?
Det har Pia svaret på ;c)
> Hilsen Sverre.
Mvh
Martin

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-07-02 16:58

vln@post11.tele.dk writes:
>Hej Sverre

>Velbekomme - du vil nu meget, meget sjældent møde mig "usober"
>
>Håber det var svar nok - ellers så fortsætter vi bare tråden

Hej Lars.

Svaret er helt fyldestgørende. Jeg har altid bestræbt mig på at forme mine
hunde til at opleve alt og alle som venner. Det er meget nemt med
schæfere, fordi de fleste af dem i bund og grund elsker både mennesker og
dyr. En af grundene til at det ikke blev schæfer denne gang, er deres lidt
for energiske glæde ved andre mennesker. Nu håber jeg at Nuggi bliver en
smule mere reserveret, men det er jo ikke til at se i 3-måneders alderen.
Venner og bekendte, der besøges eller kommer på besøg, har hele tiden
været orienterede om projektet, så de har IKKE hidset hunden op.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-07-02 06:51

vln@post11.tele.dk writes:
> [...]
>usikker
>på resultatet
>

>Blander du derimod to racer, hvis brugsegenskaber ligger langt fra

Hej Lars.

Tør du - eller andre - komme med et bud på Nuggi's egenskaber ?

Når moderen er Airedale terrier og faderen Border collie, hvad kan jeg så
forvente - af både godt og skidt ?

Hilsen Sverre.

Fra : Lars

Dato : 17-07-02 11:48

Hej Sverre

Du skrev:
> Tør du - eller andre - komme med et bud på Nuggi's egenskaber ?
>
> Når moderen er Airedale terrier og faderen Border collie, hvad kan jeg så
> forvente - af både godt og skidt ?

Nej - meget nødigt
Gætter jeg rigtig, er jeg nemlig bare heldig - set med andres øjne
Gætter jeg forkert, er jeg jo bare dum
Hvis du forstår, hvad jeg mener

En enkelt ting tør jeg dog godt gætte på:
Med en blanding af to så aktive hunderacer, har du fået dig en hund, der vil
kræve ca 100 % mere af din tid, end du regner med i dag.

Et lille råd:
Studer de to racer.
Kig på Nuggi's adfærd og se om du kan henføre noget tilbage til en (eller
begge) af racerne.
Agér derefter - dvs. forstærk eller ignorer - evt. aflær - alt efter dine
ønsker og behov.

God fornøjelse - og lad os så høre om dine erfaringer

Mvh. Lars

Fra : Sverre Stokke

Dato : 18-07-02 07:57

vln@post11.tele.dk writes:
>En enkelt ting tør jeg dog godt gætte på:
>Med en blanding af to så aktive hunderacer, har du fået dig en hund, der
>vil
>kræve ca 100 % mere af din tid, end du regner med i dag.
Allerede nu er der tegn på at han er noget mere krævende end de schæfere,
jeg er vant til.

> [...]
>begge) af racerne.
>Agér derefter - dvs. forstærk eller ignorer - evt. aflær - alt efter dine

Enten lærer han langsommere, end jeg er vant til, eller også gider han
bare ikke gøre det han skal / undlade det, han ikke må. Det er svært at
gennemskue, når han ikke er ældre.

>God fornøjelse - og lad os så høre om dine erfaringer
Tak - jeg vil nok få brug for et par fiduser hen ad vejen.

Hilsen Sverre.