Opgradering af PC'ere?
Fra : Thomas

Dato : 11-07-02 14:19

Hej.

Vi overvejer en "større" opgradering af vores maskinpark (1 omgang, 60
pc'ere). Den består i store træk af nt-klienter med Celeron 400 Mhz med 64
mb ram. Der køres hovedsageligt alm. appl. men også noget tungere
javasystemer.

En mulighed er jo at købe nye bundkort med p4 eller celeron processerorer.
Hertil er der afsat ca. 2000 (ex. moms pr. maskine). Dette overvejer vi
kraftigt.
En anden mulighed er udelukkende en opgradering på ramsiden ...
Det er jo en stor mundfuld, og skal til at pille med bundkort processorer
mm. og det er jo stadig ok maskiner, men de er sgu blevet sløve..

Ved ny processer står valget mellem P4 eller Celeron. P4 er selvfølgelig
klart at foretrække, men vi har jo visse økonomisk begræsninger. Hvor store
fordele er der i at vælge P4? der er jo cachen, men hvor afgørende er den?

Håber nogle har nogle forslag/ideer/erfaringer

Thomas

Fra : o&u

Dato : 11-07-02 14:52

On Thu, 11 Jul 2002 15:18:31 +0200, "Thomas" <tk_boje@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>Det er jo en stor mundfuld, og skal til at pille med bundkort processorer
>mm. og det er jo stadig ok maskiner, men de er sgu blevet sløve..

Altså, vi må have flere facts på bordet:
Hvilken maskine er det ? mærkevare ?
Har kabinettet at eller atx forsyning ? kan et standard atx bundkort
sættes i ? (visse ibm, compaq, packard-bell, osv. er slet ikke med
standard kabinet)

> [...]
>fordele er der i at vælge P4? der er jo cachen, men hvor afgørende er den?
>
>Håber nogle har nogle forslag/ideer/erfaringer

Celeron er et vidt begreb. Jeres gamle 400 MHz er ppga. Så kommer
fcpga celerons 600 - 1100 MHz, så kommer tualatin celerons 1000 - 1400
MHz (de er faktisk gode som PIII). Så er der desuden P4 celerons 1700
MHz. Men de P4 celerons er ret elendige.

Jeres gamle Celeron 400 MHz kører 6x66,6=400 MHz. Så ram kører kun 66
MHz. I kan derfor ikke genbruge ram. Det var ikke så godt, hva ?

Da I ikke kan genbruge ram, har I kun 2500 incl. moms til bundkort,
cpu og ram. Det er ikke så meget. Men måske kan det lade sig gøre.

Kom med lidt flere facts, og åbn sådan et dyr, som I har 60 af, og kig
lidt på delene.

mvh

John

Fra : DWM

Dato : 11-07-02 15:28

"Thomas" <tk_boje@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> En mulighed er jo at købe nye bundkort med p4 eller celeron processerorer.
> Hertil er der afsat ca. 2000 (ex. moms pr. maskine). Dette overvejer vi
> kraftigt.

En P4 1.5GHz (socket 478) ligger ifølge www.edbpriser.dk på 1.299,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598096

Billigste bundkort til SDRAM, ECS P4S5A ATX til 556,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667892

Apacer SDRAM, 133MHz, 128MB til 255,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494657892

Priserne er inkl moms og exkl levering.
Apacer rammene og processoren kan jeg anbefale.
Bundkortet kender jeg intet til. Måske der er andre der kan fortælle
lidt om det.
Jeg vil dog have lov til at sige at det er lidt synd at køre P4 sammen
med SDRAM. Det gør den noget langsommere end med RD- og DDRRAM
men det er bestemt bedre end det i har nu.

/Kenneth Iversen

Fra : DWM

Dato : 11-07-02 15:37

Jeg så lige at dem som er billigst med bundkort og ram er
ITbutikken (www.itbutikken.dk)
En P4 1.5 socket 478 ligger i 1.473,- hos dem.
Lidt dyrere måske men så kunne man jo få det hele igennem dem.
Forøvrigt et firma jeg varmt kan anbefale. Jeg har aldrig oplevet
problemer med dem og de har en god service.

/Kenneth Iversen

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-07-02 16:23

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> wrote in message
> [...]
> Forøvrigt et firma jeg varmt kan anbefale. Jeg har aldrig oplevet
> problemer med dem og de har en god service.

Desuden må man forvente en vis form for rabat hvis man køber til 60 maskiner
:)

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Camain

Dato : 11-07-02 16:20

Hej der!!

Jeg kører selv med det omtalte bundkort (ECS P4S5A) og er yderst tilfreds.
Eneste hage er at man ikke må flashe bios med nyeste version da den sætter
hastigheden på ram'ne ned til 20 - 25% af max. ydelse..
Det var det resultat jeg opnåede, og løste igen ved at smide en ældre bios
på..

Venligst

Jesper fra Fyn

Fra : Jimme

Dato : 11-07-02 16:45

har du overvejet at den gamle psu måske ikke kan levere strøm nok til sådan
en kraftig processor.

hvilke PSU'er sidder der i Thomas, jeg tænker W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 16:29

In article <3d2d85a7$0$63512$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> fordele er der i at vælge P4? der er jo cachen, men hvor afgørende er den?
>
> Håber nogle har nogle forslag/ideer/erfaringer

Har du overvejet Citrix / Windows terminal server ?

Fra : Thomas

Dato : 12-07-02 07:17

Ja terminalserver er også en mulighed, som vi sideløbende undersøger!

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-07-02 10:56

> [...]
> fordele er der i at vælge P4? der er jo cachen, men hvor afgørende er den?
>
> Håber nogle har nogle forslag/ideer/erfaringer

Undskyld, men hvorfor i alverden overvejer I ikke AMD processorer? De giver
SVJV et langt bedre pris/ydelses-forhold end Intel.

Prøv selv at se hér:

AMD XP1600+ 650,-
MB ECS K7S5A m/LAN 505,-´
256 Mb DDR RAM ca. 550,-
I alt _incl._ moms 1705,-

og så har I tilmed både opgraderet RAM samtidig, og penge til overs.

(Priserne er fra edbpriser.dk, men ved et samlet køb burde I kunne nå samme
eller endda lavere priser.)

Venlig hilsen
Henrik