Torden og lynild
Fra : Holm

Dato : 11-07-02 11:44

Jeg har tænkt meget over hvad der kan ske under voldsomme uvejr med mine
heste , når de går ude under åben himmel.
Min kusine mistede under sidste voldsomme uvejr en vædder.
Lynet slog ganske enkelt ned i ham !

De her sidste dage med så voldsomme lyn , har godt nok givet mig nogle meget
urolige nætter , så jeg stod op og gik i seng flere gange .
Jeg bor ved vandet på en stråtækt ejendom og generelt er jeg ikke nervøs
over vejret , kan faktisk godt lide torden!!

Men tanken om at et lyn kunne hapse en af mine heste ...GYS ! Skulle jeg
sætte dem ind så ? Hvad med lynnedslag i stråtaget så...GYS !
De fleste lyn slår ned i vand har jeg hørt, og jeg skal da lige love for at
der forsvandt nogle lyn ned i breddingen.......

Hvad gør I andre når vejret er så voldsomt ??

Det skal iøvrigt lige siges at hestene stod og græssede ganske roligt under
det hele, og de gad ikke gå ind i deres læskur.
Fluer var der garanteret ingen af !!

Hilsen Holm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-07-02 12:08

Holm wrote:
> Jeg har tænkt meget over hvad der kan ske under voldsomme uvejr med mine
> heste , når de går ude under åben himmel.
> Min kusine mistede under sidste voldsomme uvejr en vædder.
> Lynet slog ganske enkelt ned i ham !

Ja, det kan vel ske for hvad (hvem) som helst.

> Men tanken om at et lyn kunne hapse en af mine heste ...GYS ! Skulle jeg
> sætte dem ind så ? Hvad med lynnedslag i stråtaget så...GYS !

Jeg tror ikke der er nogen grund til at sætte hestene indendøre. Det vil
sikkert kun gøre dem urolige. Og det vil også være en dårlig idé, hvis
nu uheldet skulle være ude, og der gik ild i bygnignen.

> Hvad gør I andre når vejret er så voldsomt ??

Ingenting.

> Det skal iøvrigt lige siges at hestene stod og græssede ganske roligt under
> det hele, og de gad ikke gå ind i deres læskur.

Nej, vores tager det heller ikke så tungt.

-dennis

Fra : Tanja Bromley

Dato : 11-07-02 13:10

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør I andre når vejret er så voldsomt ??

Absolut ingenting.
Jeg mener, man må vægte, hvor hestene er i bedst sikkerhed - og det er
forskelligt fra hesteejer til hesteejer. - Jeg selv har 7 heste gående, og
jeg synes det er farligere, om de er i stalden, for hvor hurtigt kan jeg få
7 heste ud, hvis lynet slår ned ? Jeg vægter altså risikoen for indebrænding
som værende større end risikoen for, at en (eller flere) heste bliver ramt
af lynet på marken.

Derudover er min helt personlige mening, at det er bedre for hestene at stå
på marken i "frihed", hvis de skulle blive utrygge ved vejret. I stalden har
de ingen flugtmuligheder og man kan i værste fald risikere, de gør skade på
sig selv i panik.

Mine heste tager nu også tordenvejr i stiv arm og græsser roligt videre,
selvom det blinker og brager om ørerne på dem

Mvh. Tanja

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-07-02 20:05

> [...]
> heste , når de går ude under åben himmel.
> Min kusine mistede under sidste voldsomme uvejr en vædder.

[snip]

Min veninde var engang i praktik som dyrlæge. Da var hun ude for at se på to
fjordheste som tilfældigvis begge var blevet knaldet ned af et lyn.
Temmeligt uheldigt. Og ildelugtende (siger hun).

Men det hører vel til sjældenhederne. Ligesom ham den uheldige vejfætter for
nogle uger siden.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 11-07-02 20:38

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
at
> der forsvandt nogle lyn ned i breddingen.......
>
> Hvad gør I andre når vejret er så voldsomt ??

Hej Holm,
Nu har jeg ret åbne marker uden stor mulighed for at søge læ, plus at de
ligger ret højt (ca. 40 mtr over havet!!!) og fjorden er ikke så langt væk,
så jeg vil helst har at mine heste er indendørs. Heldigvis, søger de selv
indendørs når vejret bliver dårligt - døren er altid åbent til deres stald
nemlig. Ikke det stor problem. Men jeg ved at min nabo, der har islænder,
har haft lynnedslag hvor de mistet flere - dengang boede de på Salling. Og
efter beskrivelsen af hvordan det forgik, så er jeg mest tryg ved at min er
indendørs. De kan jo altid løbe ude igen trods alt, hvis andre ulykker
skulle indtræde, brænd fx! Men deres stald er nærmest brandsikret, ingen
træ, kun beton væg, loft og gulve. Jeg tror at man skal vurdere efter de
forhold man har. Stalden har mange stor træer omkring, marken ingen, så
chancen for at lynet slår ned i heste på aben mark er nok større end hvis de
står indenfor. Heste plejer jo at søge henne hvor det er mest sikker,
bortset fra brand i stalden, hvor de bliver stående!!! De er alligevel ikke
så kloge.
Mvh Liz

PS Vi fik 75mm regn i går - i ca. 8 timer - ifølge tre forskellige
naboer!!! Jeg troede at jeg var ved at få søheste!!!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-07-02 07:39

Liz wrote:
> [...]
> ligger ret højt (ca. 40 mtr over havet!!!) og fjorden er ikke så langt væk,

Søger lynene ikke ofte mod vand?

> så jeg vil helst har at mine heste er indendørs. Heldigvis, søger de selv
> indendørs når vejret bliver dårligt - døren er altid åbent til deres stald
> nemlig. Ikke det stor problem.

Vores stald er også altid åben. Vi har også et sted med læ-sider, tag,
vand, sliksten mm. der altid er tilgængeligt. Alligevel kan ti vilde
heste(!) ikke få dem ind når der er dårligt vejr. Kun hvis der både er
koldt og vådt.

> [...]
> efter beskrivelsen af hvordan det forgik, så er jeg mest tryg ved at min er

Jeg tror ikke sandsynligheden er så stor. En godt våd hest, må da
forøvrigt vist også kunne aflede lynet ret godt til jorden.

-dennis

Fra : Liz

Dato : 12-07-02 08:17

Hej Dennis
> Søger lynene ikke ofte mod vand?
Jeg ved det ikke, men som sagt er markene ret åben uden læ mulighed, - selv
føler jeg mig ret udsat derude når det buldre.

> [...]
> vand, sliksten mm. der altid er tilgængeligt. Alligevel kan ti vilde
> heste(!) ikke få dem ind når der er dårligt vejr. Kun hvis der både er

Nu ER der jo forskel på heste. Jeg har arabere og efter sigende hader de
generalt regnvejr. Især de tre af min altid løber hjem inden det begynder
at regn. Man kan være arbejdende ude på marken fx med hegn, og hvis hestene
pludselig løber hjem, så ved vi, at snart begynder det at regn. 9 gang ud
af 10 passer det.

> En godt våd hest, må da forøvrigt vist også kunne aflede lynet ret godt
til jorden.

> -dennis

Ja, men hvad sker der mens lynnet løber igennem dem?

Mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-07-02 00:42

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> til jorden.

> Ja, men hvad sker der mens lynnet løber igennem dem?
>
> Mvh Liz

Måske ingenting; min bedstemor blev ramt af lyn mens hun ventede min far.
Både hun og min far overlevede uden mén. (Og JEG er da helt normal... eeh...
måske)

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : taina

Dato : 11-07-02 20:40

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
(snip)
> Hvad gør I andre når vejret er så voldsomt ??

Lader den stå ude. Når jeg har hende inde for at fodre går der nøjagtigt tre
mikroskunder fra foderet er sluppet op til hun står med hovedet ud af
vinduet - også i regn og torden - og HYYYLER efter de andre. Hellere glad og
våd hest, der har lille-bitte-mikro chance for at blive ramt af lyn, end
sur, ked af det hest

- tina

Fra : Holm

Dato : 12-07-02 11:51

Tak for al opmærksomheden mht " vejret"....
Det er nok bedst at lade dem være ude, de gider heller ikke være inde
alligevel, men man tænker meget på dem , og det er jo helt ærligt vores egen
menneskelige natur som spiller os et puds.
Vi vil jo helst ikke være ude i sådan et vejr vel ? Og så tror vi måske det
samme om dyrene..

I aften skal jeg have besøg af smeden , han har også et godt "føl-øje" så
kan han måske lige kaste et blik på Asi , og fortælle om der er et godt
hingste emne gemt i ham !!

Regnvejrs hilsener
Holm

Fra : Katja Andreasen

Dato : 30-07-02 15:16

In article <3d2d61b1$0$63564$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
dortheholm@tdcspace.dk says...
> [...]
>
> Det skal iøvrigt lige siges at hestene stod og græssede ganske roligt under
> det hele, og de gad ikke gå ind i deres læskur.

Måske var det en ide at plante et træ på folden.
1. Lynet slår ned i det højeste punkt
2. Træet giver læ og skygge
3. Hesten vil tygge i træet på folden og derfor ikke så meget i
staldinventaret

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-07-02 15:23

In article <MPG.17b0be26fe4af73c989682@NEWS.INET.TELE.DK>, Katja Andreasen wrote:

[klip]

> [...]
> 1. Lynet slår ned i det højeste punkt
> 2. Træet giver læ og skygge
> 3. Hesten vil tygge i træet på folden og derfor ikke så meget i

Dårlig ide. Hesten vil søge ind under træet i torden vejret,
og dermed kommer den i større fare. For nogle år siden var der
nogle drenge der døde her i danmark, netop fordi de gemte sig
under et træ, under en fodbolds kamp. Lynet slog ned i træet,
og dermed også i dem der stod under træet.

JonB

Fra : Kim

Dato : 30-07-02 16:32

Jamen det ER al'så farligt at leve....
Lad nu være med at blive hysteriske over lyn. Der er
ikke den HELT store risiko for at blive ramt, uanset hvor åndssvagt man
bærer sig ad i tordenvejr.

Der er masser af mennesker der har HØRT om nogle som er ramt af lyn,
men der er nok flere som har hørt om folk der drukner og bliver kørt
ned i trafikken...

Mvh, Kim

Fra : Katja Andreasen

Dato : 05-08-02 16:32

In article <slrnakd8aa.1ff.bendtsen@brok.diku.dk>, bendtsen@diku.dk
says...
> [...]
> under et træ, under en fodbolds kamp. Lynet slog ned i træet,
> og dermed også i dem der stod under træet.

Mine heste kan søge ly i stalden, men i torden vil de stå under åben
himmel. Det er kun mennesker, der søger ly under træer. Mest pga. regnen
ikke lynet.
Træet er så lynet kan slå net i et højere sted ikke hesten.
Der dør faktisk en del kreaturer af lynnedslag i DK om året.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-08-02 16:34

In article <MPG.17b8b8ca893eb270989685@NEWS.INET.TELE.DK>, Katja Andreasen wrote:
> [...]

> ikke lynet.
> Træet er så lynet kan slå net i et højere sted ikke hesten.

Okay, så kan jeg godt se ideen med det.

> Der dør faktisk en del kreaturer af lynnedslag i DK om året.

Hmm, jeg har boet 16 år på landet, og jeg har aldrig hørt om det.
Muligvis fordi mine forældre bor MIDT imellem 2 TV master, altså
sende master, den ene er 150meter, den anden 300. De tager alle
lyn omkring dem, og omegnens bønder.

JonB