Krypterede diske?
Fra : Peter

Dato : 11-07-02 09:30

Hej

Kan man kryptere en hel disk eller mappe i Linux?

Det skal bruges til min fil-server og helst så man skal angive en kode, når
den er bootet op, hvorefter disken/mappen dekrypteres, så indholdet kan
shares igennem Samba.

Er dette muligt og hvis ja - mister man meget i hastighed ved
filoverførsler?

Hilsen Peter

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 11-07-02 09:46

Peter wrote:

> [...]
> shares igennem Samba.
>
> Er dette muligt og hvis ja - mister man meget i hastighed ved

Det er helt klart muligt, og man mister ikke meget i hastighed - men det
afhaenger naturligvis af baade filernes stoerrelse, maskinens
belastning, krypteringsalgoritmer anvendt m.m.

Se

"http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&selm=slrn9tb46f.2hi.omic%2Busenet3%40goddard.intra.orange.dk"

VH,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Sonni Bak Skammelsen

Dato : 11-07-02 11:50

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message
> [...]
> shares igennem Samba.
>
> Er dette muligt og hvis ja - mister man meget i hastighed ved

Jeg havde på et tidspunkt cruptet flere diske gennem loopbackdevices og AES,
lidt tricky at sætte op, syntes jeg, men ellers kørte det fint og der var
ikke nogen forskel at mærke rent hastighedsmæssigt på en PII 333MHz og
kernel 2.4.17.

/Sonni

Fra : frank damgaard

Dato : 11-07-02 13:25

Peter <no_spam@no.where> wrote:

> Kan man kryptere en hel disk eller mappe i Linux?

JA,
SuSe 7.3 og 8.0 har det endda indbygget i Yast2 når du opretter
en ny partition og filsystem, hvor man kan vælge at oprette
en krypteret partition.
Så skal man indtaste pass-phrase ved opstart (eller når man vil mounte
partitionen)

Denne løsning kræver så at man overvejer hvilke partitioner
der skal være krypteret, ofte kun den/de med datafiler der
ønskes krypteret.

> Er dette muligt og hvis ja - mister man meget i hastighed ved
> filoverførsler?

kryptering tager jo CPU-kraft ligesom kompression, så du skal nok
ikke regne med at det går hurtigt på langsomme maskiner (lille CPU).

--
no signature :)