Kan man blande forskellige RAM-størrelser?
Fra : Peter Garlov

Dato : 10-07-02 17:34

Jeg har en gammel P166, som har fire 72pins RAM-slots. De er lige nu
fyldt med 4 x 8MB (EDO). Jeg har endelig fået råd til lidt opgradering
og har købt to 32MB-blokke. Da mine gamle 8MB-blokke ved et salg næppe
kunne indbringe nok til at købe en lille fadøl, melder sig
spørgsmålet: "Kan jeg selv bruge dem til noget?" Min plan var at
opgradere til 64MB, men da der jo er to ledige slots, fik jeg den
tanke, at jeg jo kunne lade 2 x 8MB blive siddende og kører med det -
i RAM-sammenhæng - lidt skæve tal 80MB.

Imidlertid er jeg ikke sikker på, om det går. Giver det problemer at
blande 2 x 32MB med 2 x 8MB, eller er det OK?

På forhånd tak for hjælpen
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-02 17:55

"Peter Garlov" <petergarlov@hotmail.com> skrev
>[cut] er det OK?

Yep.

/Chr

Fra : Devast8or

Dato : 10-07-02 20:07

Ja det er ikke noget problem. Der sidder 2x16 og 2x8 i min fars maskine og
den kører fint med det (og har gjort det længe).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-07-02 22:33

Peter Garlov <petergarlov@hotmail.com> skrev....

> Giver det problemer at
> blande 2 x 32MB med 2 x 8MB, eller er det OK?

Teoretisk skulle det være muligt. I praksis kan det vise sig at give
lidt problemer eller være helt umuligt.

Årsagen er at både motherboard og RAM(med den alder) kan være lidt
følsomme. men du ødelægger ikke noget ved at forsøge. Hvis det ikke
lykkes i første forsøg, så prøv lige med lidt forskellige
kombinationer af de 4 8mb moduler, og endelig kan du forsøge at lade
de 2 RAM størrelser bytte slots.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Devast8or

Dato : 10-07-02 22:46

Vil det virke? Skal (skulle) man ikke have de største klodser først?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-07-02 04:56

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev....

> Vil det virke? Skal (skulle) man ikke have de største klodser
> først?

Ikke nødvendigvis. Du har ret i at mange ældre motherboards har
begrænsninger mht. placeringen af RAM klodser. Man kan også opleve at
anvendelsen af en vis størrelse klodser, f.eks. udelukker brugen af
et eller flere RAM slots.

Men det koster ikke noget at prøve, hvis man ikke har en manual at
slå op i.

Fra : Alamo \( Vestfyn \)

Dato : 11-07-02 14:33

"Peter Garlov" <petergarlov@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Imidlertid er jeg ikke sikker på, om det går. Giver det problemer at
> blande 2 x 32MB med 2 x 8MB, eller er det OK?
>
> På forhånd tak for hjælpen
> Peter

Du kan godt anvende forskellig ramstørrelse, bare de er parvis ens.
I de gamle board skal de MINDSTE sidde først, ( bank 0-1 )
Jeg tror bare ikke dit board kan trække mere end de 64 mb.
m.v.h. A.L.