Stadsmusikant
Fra : Jörgen Pedersen

Dato : 10-07-02 16:10

På min fars sidan har jag en Jaboc Schiøsler som enligt FT-1801 var
musikant och han bodde i Faaborg. Känner någon till var jag kan finna
mer information om stadsmusikanter på Internet? Min andra fråga är om
Svendborg/Faaborg tillhörde Danmark omkring 1760 eller om det var
Schleswig-Holstein?

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 10-07-02 16:22

> Min andra fråga är om Svendborg/Faaborg tillhörde Danmark omkring 1760
eller om det var
> Schleswig-Holstein?

Svendborg og Faaborg ligger begge på Fyn, så de var helt sikkert del af
Danmark.

Mvh
Leif

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 10-07-02 16:39

Dansk Folkemindesamling og Musikhistorisk Museum havde i 1999 - 2001 en
særudstilling
der hed Stadsmusikanter i Danmark prøv at tage kontakt til dem

Musikhistorisk Museum og Carl Claudius' Samling
Åbenrå 30 , 1124 København K
Tlf.: 33 11 27 26
Fax: 33 11 60 44
e-mail: info@musikhistoriskmuseum.dk

Dansk Folkemindesamling
Christians Brygge 3, 1219 København K
33 12 58 00
åbent Tirs ons fredag 10 - 15 og Tors 10 -18
dfs@dafo.dk

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dkhttp://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 10-07-02 18:52

Hej Jörgen.

> [...]

JP> mer information om stadsmusikanter på Internet? Min andra fråga är om
JP> Svendborg/Faaborg tillhörde Danmark omkring 1760 eller om det var

Nu ved jeg ikke hvor du bor i Sverige, men her er bogen du kan finde
stadsmusikanter i -

Koudal: For borgere og b¢nder: Stadsmusikantvæsenet i Danmark ca.
1660-1800.

At Fåborg og Svendborg 'altid' har tilh¢rt Danmark kan jeg kun bekræfte.

--
Mvh. Leif, Svendborg - leif@nightcall.dk

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 10-07-02 18:56

RE:
Hej
Jacob Schiøsler, 39 år, boede i Faaborg, en dansk by, som altid har været
dansk. Han kan jo have været regimentsmusiker som yngre og før han kom til
Faaborg!

Kjeld Jakobsen

Fra : Chr. Reventlow

Dato : 10-07-02 20:08

"Jörgen Pedersen" <jope_se@yahoo.com> wrote in message
> På min fars sidan har jag en Jaboc Schiøsler som enligt FT-1801 var
> musikant och han bodde i Faaborg.

I bogen "Musik på Fyn 1770-1850" af Sybille Reventlow (G.E.C.Gad 1983) er
omtalt en organist Hans Christoph Schiörsler (Schiösler). Det optales at
Hans Schiösler var tilknyttet Boltinggård gods i Ringe sogn på Fyn, hvor der
foruden selve godset var en degneskole og en organistskole. Organistskolen
var kun beregnet på godsets egne børn, hvorimod børnene fra støgodset blev
henvist til undervisning hos degnen. I organistskolen var degnen samtidig
organist i Ringe Kirke.
Det fremgår at Hans Schiörsler, der var organist der frem til sin død 1806
tidligere havde være trompeter på et orlogsskib.

Chr. Reventlow
email: cd@reventlow.dk
web: www.reventlow.dk

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 10-07-02 22:13

I bogen K. Bang Mikkelsen: Degne og skoleholdere, samt kateketer, klokkere
og organister i Fyns stift indtil 1814. Odense 1977, findes følgende:

Side 134:
Skoleholder i Ringe.
Ca. 1788-1806. Hans Christopher Schøsler. Tillige organist. Tidligere
trompeter på et orlogsskib. Død 1806 9/10, 79 år.
Gift med Mette Nielsen. Død 1812 15/11, 74 år.

Side 49:
Organist i Fåborg.
Ca. 1760-1786. Iver Frederik Schøsler. Død 1786 24/2, 62 år.
Gift med Anne Margrethe Gottlob fra Rise.

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : jensaxel

Dato : 10-07-02 22:22

Efter slaget på Reden 1801 blev det befalet at overalt, hvor det var muligt
skulle oprettes borgervæbning, og således også i Fåborg.
Fra Fåborg bys historie bind II side 101 ff.
Borgervæbningen i Fåborg blev på 95 mand, musikant Schøsler blev ansat som
piber for 16 rdl årligt samt mundering, men støvlerne måtte han selv betale.
Kun en enkelt gang var borgervæbningen i Ilden. Det hændte en gang da en
engelsk kutterbrig nærmede sig byen. Dens tilsynekomst skabte panik. Alle,
der havde vogne, kørte med kone og børn, bohave og kostbarheder ud på
landet, medens borgerkorpset samledes på torvet. kaptajnen udeblev
imidlertid, da et ildebefindende tvang ham til at "lægge sig", og kommandoen
overtoges da af førsteløjtnant, snedker Theisen. Efter kaptajnens råd tog
man ikke fanen med for at denne ikke ved tilbagetog eller nederlag skulle
komme i fjendens hænder. Forgæves afventede korpset nu den kommanderende
løjtnants ankomst, og da det trak ud, blev en underofficer sendt til hans
bopæl. Her lykkedes det at finde løjtnanten i værkstedet, skjult under en
dynge høvlspåner, og da underofficeren undersøgte bunden med sin sabel kom
han til såre løjtnanten i hånden, da denne i sin angst greb om sablen.
Løjtnanten, der nu var ukampdygtig, overdrog kommandoen til brandkaptajnen,
brændevinsbrænder Jochumsen. Til alles overraskelse lettede briggen ved
solnedgang og næste dag fejredes den overstandne fare med festmåltid og dans
på gæstgivergården.

mvh
jensaxel