The last 5%
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-07-02 16:09

Så har TDC jo fortalt stort og bredt i medierne at nu kan 95% af danskerne
for adsl. Da vi længe har kigget hus var det således også fast procedure
lige at tjecke at der kunne leveres adsl på addressen - Også på det hus vi
lige har købt. I den lokale TeleDanmark butik var der heller ikke problemer
med at bestille det, men idag er jeg blevet ringet op. Der er 5637 meter til
centralen og ledningerne er så gamle og dårlige at de ikke kan bruges til
adsl

Sonofon FWA er heller ikke klar i området men de arbejder trods alt på en
udbygning ...

Det er jo bare "the last mile" problemet igen igen. Hmm jeg må til at kigge
på noget trådløst link til en af de nærmeste adsl kunder

/A

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 10-07-02 21:31

Hej

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Det er jo bare "the last mile" problemet igen igen. Hmm jeg må til at kigge
>på noget trådløst link til en af de nærmeste adsl kunder

Ja, og man kan undre sig over at det endnu ikke rigtigt er 'opdaget' -
En WLAN forbindelse må være sagen i en lang række områder, og med de
priser HW efterhånden er nede i, er det overkommligt for de fleste.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 21:52

On Wed, 10 Jul 2002 22:31:22 +0200, Ole Rasmussen
<dont_reply@nospam.dk> wrote:

>Ja, og man kan undre sig over at det endnu ikke rigtigt er 'opdaget' -
>En WLAN forbindelse må være sagen i en lang række områder, og med de
>priser HW efterhånden er nede i, er det overkommligt for de fleste.

Hvis to private kan finde ud af det ved hjælp af WLAN, så er det bare
godt. Men det er ikke noget en ISP kan gå ind i, alene af
sikkerhedsmæssige årsager.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-07-02 20:42

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Hvis to private kan finde ud af det ved hjælp af WLAN, så er det bare
> godt. Men det er ikke noget en ISP kan gå ind i, alene af
> sikkerhedsmæssige årsager.

Men det gør de, og tilmed herhjemme:

http://www.intercitynet.dk/

Jeg kan for øvrigt heller ikke forstå hvorfor sikkerheden ikke skulle være
god nok til at benytte WLAN til last mile, men jeg kan godt at det kan være
et problem at tilbyde produkter der anvender uregulerede frekvensområder.

På den anden side af dammen er det meget mere almindeligt.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 11-07-02 21:40

Hej

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> Men det er ikke noget en ISP kan gå ind i, alene af

>Men det gør de, og tilmed herhjemme:

>http://www.intercitynet.dk/

Ja - men som jeg skriver i en anden tråd, så går det nærmest extremt
langsomt med udbygningen. - Jeg har selv haft en dialog kørende med
ovennævnte firma for vel snart et par år siden, for at få dem til at
etablere sådan noget her hvor jeg bor, men, de var end ikke til at
overtale til en undersøgelse af om der evt. var interesse nok i området,
og som nævnt, med de priser der idag er på isenkrammet, så kan det ikke
være dét der er problemet. - Nå, men i mellemtiden kom TDC jo til byen
med ADSL...

--
M.v.h. Ole®

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-07-02 22:05

> [...]

> og som nævnt, med de priser der idag er på isenkrammet, så kan det ikke
> være dét der er problemet. - Nå, men i mellemtiden kom TDC jo til byen

Du kikker på det forkerte produktsegment, priserne på 802.11b Acces Servere
er ikke forandret særligt meget.

At der er stor udbredelse i USA, skyldes til dels at man har den holdning at
hvis der ikke kan betale sig at opkræve penge, gør man det ikke, og så får
man adgang til noget meget billigt udstyr.

En anden del må tillæges at Wireless LAN vel nærmest er blevet en afløsning
for hvad de gamle radioamatører roder med, det er ekstremt mange private der
tilbyder hot spots i USA.
Nogle dækker endda i forening ganske store områder.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-07-02 21:47

Hej

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote:

Om intercitynet.dk

>Du kikker på det forkerte produktsegment, priserne på 802.11b Acces Servere
>er ikke forandret særligt meget.

Nja, jeg mener de selv oplyser en etableringspris for baseenheden på en
10K til 14K kr. - Og det vil jeg anse for en yderst rimelig pris, kan
der så i yderste konsekvens hægtes 32 brugere på sådan een til kr.
149,-/mdr./stk. må der hurtigt kunne komme en rimelig forretning ud af
det, også selv om der skal tillægges prisen for ADSL linier.

Nå, men det ser ikke ud til at skulle være sådan.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-07-02 09:29

> [...]

> 149,-/mdr./stk. må der hurtigt kunne komme en rimelig forretning ud af
> det, også selv om der skal tillægges prisen for ADSL linier.

Ja, det har udstyret kostet i lang tid efterhånden.

> Nå, men det ser ikke ud til at skulle være sådan.

Nej, for du har glemt, lokaler, personale, forsikringer, servere, løbende
drift, o.s.v.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-07-02 07:43

> Nej, for du har glemt, lokaler, personale, forsikringer, servere, løbende
> drift, o.s.v.

Men selvom der ikke kan drives forretning på det kan det jo godt være en
spændende løsning for en gruppe nabort at lave en "internetforening" på.

/A

Fra : Simon Skals

Dato : 12-07-02 01:25

It seems Ulrik Lunddahl wrote:
>Men det gør de, og tilmed herhjemme:
>
>http://www.intercitynet.dk/

Har du set denne formulering på deres teknik-side:

"Intercitynet backbone mod Internettet er en 2 Mbit * 16 Mbit
forbindelse. Denne forbindelse bliver termineret i en Unix server
som køre "loadbalancing" dvs. at jo mere belastning jo mere
båndbredde. Der kommer ikke til at mangle båndbredde."

Magen til sludder skal man lede længe efter, uden at jeg kender
noget til deres produkter og service i øvrigt.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-02 10:00

Simon Skals skrev:

>"Intercitynet backbone mod Internettet er en 2 Mbit * 16 Mbit
>forbindelse.

32 Terabit?

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-02 10:07

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> 32 Terabit?

Spørgsmålet er vel hvordan bit^2 skal fortolkes.

Fra : Simon Skals

Dato : 12-07-02 18:46

It seems Bertel Lund Hansen wrote:

>32 Terabit?

Der står retfærdigvis 2 Mbit - 16 Mbit på hjemmesiden - dog
skrevet med et windowstegn, som jeg fejlagtigt fik omskrevet til
'*'.

Det forvrøvlede er formuleringen 'jo mere belastning jo mere
båndbredde'.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-07-02 08:59

> Hvis to private kan finde ud af det ved hjælp af WLAN, så er det bare
> godt. Men det er ikke noget en ISP kan gå ind i, alene af
> sikkerhedsmæssige årsager.

Efter lidt surfing fandt jeg f.eks
Lucent Orinoco Point-to-Point Radio Backbone Kit licence free 2.4 GHz
wireless LAN bridge that spans up to 6 miles, 2000$

Til den pris kan man jo stadig være online ret længe på en ISDN-dialup

/A

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 10-07-02 23:15

On Wed, 10 Jul 2002 17:09:04 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Der er 5637 meter til
>centralen og ledningerne er så gamle og dårlige at de ikke kan bruges til
>adsl

Trist, jeg er selv ved at købe hus på landet og er også lidt bange for
afstanden, så jeg har simpelthen forespugt de flinke mennesker ved
Zillion om afstanden, svaret når det kommer vil så få indflydelse på
min beslutning (pt. venter jeg på 12. dag på svar, og efter en rykker
tidligere idag har jeg fået at vide svaret kommer imorgen).

--
Morten!

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 11-07-02 11:43

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> med at bestille det, men idag er jeg blevet ringet op. Der er 5637 meter til

Hvad er den officielle max. afstand da?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-07-02 11:51

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> writes:

> Hvad er den officielle max. afstand da?

ca. 10km.

/Thomas - Der udtaler sig som privat-person

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 11-07-02 11:55

Thomas Rasmussen <trn@mail.sonofon.dk> wrote in

> ca. 10km.

Held og lykke med at få ADSL til at køre ved 10km's afstand central og
slutbruger imellem.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-02 11:46

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Hvad er den officielle max. afstand da?

Der er ikke nogen fast grænse.. Omkring 5 km begynder det at blive
kritisk for alm kobberledninger.
Det der i sidste ende afgør det er dæmpningen i kablerne, der kan være
afhængig af mange flere ting

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 20:49

> [...]

>centralen og ledningerne er så gamle og dårlige at de ikke kan bruges til

Så, hvis man skal købe hus ude på landet, og vil have ADSL, så få
sælger til at bestille ADSL, så man er sikker på at det kan leveres,,,

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 11-07-02 22:14

It seems Ivar Madsen wrote:
> Så, hvis man skal købe hus ude på landet, og vil have ADSL, så få
> sælger til at bestille ADSL, så man er sikker på at det kan leveres,,,

Med alle de penge man sparer ved at bosætte sig i en sådan udkrog af
Danmark, burde man, for alle de penge man sparer, kunne få råd til sin
helt egen leased line som kan leveres over alt.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-07-02 22:25

On Thu, 11 Jul 2002 21:14:22 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard
<nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

>Med alle de penge man sparer ved at bosætte sig i en sådan udkrog af
>Danmark, burde man, for alle de penge man sparer, kunne få råd til sin
>helt egen leased line som kan leveres over alt.

Tjo, måske.
Hvad koster en simpel 256K linie engetligt?
Alså hvis man bare skal have den så billig som muligt, og man har
mellem 5 og 10 Km til nærmeste telefoncentral.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-07-02 19:58

> Hvad koster en simpel 256K linie engetligt?
> Alså hvis man bare skal have den så billig som muligt, og man har
> mellem 5 og 10 Km til nærmeste telefoncentral.

Jeg har kun fået _en_ pris men da den lød på 25000kr i oprettelse og noget
tilsvarende årligt for en 64k fast linie tror jeg ikke der er noget jeg
behøver forfølge ...

Så er det mere realistisk med noget luftbaret til nærmeste adsl kunde ...
Der er opstarten nok også i nærheden af de 20000kr men derefter er der kun
normale adsl omkostninger ...

Jeg nøjes nu nok med isdn og håber på udbygning af sonofons fwa ...

/Anders

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-02 22:35

On Fri, 12 Jul 2002 20:57:40 +0200, Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email) wrote:

> Jeg har kun fået _en_ pris men da den lød på 25000kr i oprettelse og noget
> tilsvarende årligt for en 64k fast linie tror jeg ikke der er noget jeg
> behøver forfølge ...

Det lyder abnormt dyrt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-07-02 23:22

On 12 Jul 2002 21:34:32 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Det lyder abnormt dyrt ...

Har du en pris hvis det bare skal være sådan noget billigt der kan
klare 24/7 hvis man ikke kan få ADSL/FWA?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-02 23:50

On Sat, 13 Jul 2002 00:21:39 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Har du en pris hvis det bare skal være sådan noget billigt der kan
> klare 24/7 hvis man ikke kan få ADSL/FWA?

Nej, det har man salgs afdelinger til - je siger blot at ovenstående
*LYDER* dyrt - men uden at kende omstændighederne, så kan jeg ikke sige
noget.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-07-02 00:16

On 12 Jul 2002 22:50:09 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Nej, det har man salgs afdelinger til - je siger blot at ovenstående
>*LYDER* dyrt

OK, jeg har så skrevet til Zillion og spurge dem,,,

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-07-02 00:34

Sat, 13 Jul 2002 01:16:20 +0200, skrev Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk>:

>OK, jeg har så skrevet til Zillion og spurge dem,,,

Du kan danne dig et billede af, hvad en fast linje koster på
<http://www.tele1.dk/faststandard.htm>.

Det er de eneste priser på nettet, jeg har kunnet finde.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-07-02 03:07

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> tilsvarende årligt for en 64k fast linie tror jeg ikke der er noget

Hvad sparer du årligt i forhold til en bolig i centrum af en ordentlig
by?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-07-02 07:40

> Hvad sparer du årligt i forhold til en bolig i centrum af en ordentlig
> by?

Det er vel ikke relevant her Men jeg kan da sige at 128m2
"murermesterhus" på 4500m2 grund koster det samme som en 2værelses i valby

/A

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-07-02 07:45

> Det er vel ikke relevant her

Det er det vel når vi snakker merudgifter på internet i den afkrog af
landet

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-07-02 08:00

> Det er det vel når vi snakker merudgifter på internet i den afkrog af
> landet

Så langt ude er det nu heller ikke Problemet er vel nærmest at jeg har
placerer mig midt imellem 2 tlf.centraler. Der er ikke mere end 10min fra
motorvejen mellem århus/aalborg og faciliteter som biografer og svømmehaller
bliver der heller ikke længere til end nu i Valby.

/A

Fra : Dan

Dato : 11-07-02 21:58

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:aghilr$t86$1@sunsite.dk...
> [...]
til
> centralen og ledningerne er så gamle og dårlige at de ikke kan bruges til
Læste lige flg. på svensk tekst-tv, måske der er håb om at dækningen bliver
100% snart, jeg tænker på afsnittet vedr den nye EU lov der åbentbart træder
i kraft til næste år.

"Bredare band till glesare bygd

Glesbygden kommer att ha tillgång till
snabbare Internet senast år 2006. Det
förutspår hovrättsrådet Robert Nordh
i sitt nya lagförslag för elektronisk
kommunikation.

Enligt lagförslaget ska en miniminivå
för hushållens Internettillgång i hela
landet införas. Telia beräknar
kostnaden till mellan fem och sju mil-
jarder kronor.

En ny EU-lag som träder i kraft
25 juli 2003 säger att de elektroniska
tjänster som majoriteten av befolknin-
gen har, även ska garanteras resten av
befolkningen. "

/ Dan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-07-02 22:01

On Thu, 11 Jul 2002 22:57:49 +0200, Dan wrote:

> Læste lige flg. på svensk tekst-tv, måske der er håb om at dækningen bliver
> 100% snart, jeg tænker på afsnittet vedr den nye EU lov der åbentbart træder
> i kraft til næste år.

Vrøvl, forsynings pligten omfatter ikke "bredbånd" og der er ingen
konkrete forslag der ændrer det.

Staten får nok heller ikke nogen teleudbyder til at påtage sig en
sådan uden at der følger en pæn pose penge med ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-07-02 02:23

> [...]
kigge
> på noget trådløst link til en af de nærmeste adsl kunder

Jeg kan ikke overskue at læse alle posts igennem, så beklager hvis det er
blevet nævnt. Men cybercity vil dække 100% af landet.
(info www.cybercity.dk)

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Dan

Dato : 12-07-02 03:45

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke overskue at læse alle posts igennem, så beklager hvis det er
> blevet nævnt. Men cybercity vil dække 100% af landet.
> (info www.cybercity.dk)
> ----------------------
Og læser man pressemeddelsen viser det sig at "hele landet " er 95%.

"Cybercity vil således senest per 1. januar 2003 have mulighed for at dække
op til 95 pct. af Danmark med bredbåndsforbindelser"

/ Dan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-07-02 04:02

Fri, 12 Jul 2002 03:23:13 +0200, skrev "Peter Jensen"
<mentor@haiku.dk>:

>Jeg kan ikke overskue at læse alle posts igennem, så beklager hvis det er
>blevet nævnt. Men cybercity vil dække 100% af landet.
>(info www.cybercity.dk)

Så læser du ikke særlig godt, når jeg tjekker telf.nr. (Sorø)
kommer flg. frem:

Cybercity forventer per 1. januar 2003 at have mulighed for at
dække op til 95% af Danmark med bredbåndsforbindelser. Hvis du
nedenfor registrerer navn, adresse og e-mailadresse, fremsender
vi yderligere informationer, når vi nærmer os d. 1. januar 2003.

Så der vil også være steder hvor CC ikke kan levere.
Sikkert meget lig de samme steder som TDC ikke kan levere.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-02 08:08

On Fri, 12 Jul 2002 05:01:48 +0200, Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> Så der vil også være steder hvor CC ikke kan levere. Sikkert meget
> lig de samme steder som TDC ikke kan levere.

Ja - da du kan være rimeligt sikker på at CC's produkt de små steder,
nok er gensalg af TDC's DSLAM porte ...

Der er ganske enkelt ikke økonomi i at gå så langt ud med DSLAM'er.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-02 08:23

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Der er ganske enkelt ikke økonomi i at gå så langt ud med DSLAM'er.

Der er vel sandsynligvis heller ikke plads alle steder.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-02 11:32

On Fri, 12 Jul 2002 09:23:25 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der er vel sandsynligvis heller ikke plads alle steder.

Nej - teknikhusene har oftest ikke plads - jeg ved dog ikke om det er
TDC's problem i henhold til samhusnings aftalerne.

Men jeg tror ikke det bliver aktuelt, uanset hvad ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-02 12:00

> Nej - teknikhusene har oftest ikke plads - jeg ved dog ikke om det er
> TDC's problem i henhold til samhusnings aftalerne.

I teorien:
TDC skal levere samhusning uanset hvad, men kan viderefakturere udgifter
til nyetablering af bygninger.
Udgiften hertil vil sikkert blive så stor at selvom DSLAM-porte hang på
træerne så ville gensolgte porte stadig være den billigste løsning.