Update på VIA EPIA/C3 projekter ... !?!?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-07-02 13:09

Uhm, jeg ku' godt tænke mig noget update på de projekter folk har gang i med
lydløse/støjsvage servere/videomaskiner/workstations baseret på VIA CPU'er
.... Jeg leger stadig selv med tanken, men kan lige umiddelbart ik' overskue
hvordan jeg skal få brokket et AGP kort, et lan kort og et grapperkort i
sån' et at de der små fancy kabinetter. Desuden sku' det hele selvfølgelig
gerne være med passiv kølning og alt der der - men kan det lade sig gøre,
hvad er jeres erfaringer !?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-02 13:53

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne være med passiv kølning og alt der der - men kan det lade sig gøre,

Der er ingen AGP port på et VIA EPIA bundkort. Så her skal du enten anvende
det onboard grafikkort, som i øvrigt fungerer fint til 2D, eller droppe
idéen.

Der er indbygget LAN kort på et VIA EPIA bundkort. Har du brug for flere LAN
kort?

Der er én enkelt PCI slot på et VIA EPIA bundkort. Måske du kan bruge den
til dit grabberkort.

Den ene PCI slot understøtter i øvrigt et PCI riser card som giver to PCI
slots. Desværre har EET endnu ikke givet mig nogen melding om hvorvidt de
agter at lagerføre dette PCI riser card. Mit projekt er på stand-by her for
tiden pga. netop dette. Jeg skal nemlig have et TV/Radio tuner kort og et
Creative DXR2 kort i min maskine samtidig.

Jeg har selvfølgelig rodet lidt med VIA EPIA bundkortet som for mig at se er
ideelt til en filserver. Hurtig disk-access (ATA-100) og et fint fungerende
netkort (100Mbit) gør at jeg kun har gode erfaringer med bundkortet til
dette brug.

TV-out kvaliteten er nøjagtig lige så dårlig som for mange andre grafikkort
(Matrox undtaget) og jeg kan derfor ikke bruge det til visning af DVD film.
800 MHz CPUen kan ellers fint klare en software DVD afspiller.

Jeg er 99.99999% sikker på at det kan lade sig gøre at køre 800 MHz CPUen
med passiv køling og jeg har faktisk købt en profil som efter en tur med
nedstryger og fil skal erstatte den originale, som er udstyret med en 40 mm
blæser der pisker 6800 omdr./min. (Den larmer nu ikke så meget som man kunne
frygte).

Bemærk lige at CPUen er loddet direkte i bundkortet og at køleprofilen
derfor kommer til at ligge tæt mod printet og derfor ikke umiddelbart kan
erstattes med nogen standard-profil som jeg kender. VIA EPIA bundkortet
findes også i en udgave med en 533 MHz CPU som bruger endnu mindre effekt og
derfor leveres uden blæser. Hvis du kun skal bruge maskinen til filserver og
ikke gider bøvlet med selv at tilpasse en køleprofil bør du nok kigge på
den.

Da VIA EPIA bundkortet med 128 MB RAM og harddisk og fraregnet blæsere til
CPU og PSU bruger ca. 27 W (målt med energibutikkens energimålere) forventer
jeg ikke at støde ind i problemer når jeg lader PSUen køre uden blæser. Som
tidligere nævnt så har jeg også planer om at fjerne kassen omkring PSUen.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-07-02 14:43

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev..."

> Der er ingen AGP port på et VIA EPIA bundkort. Så her skal du enten
anvende
> det onboard grafikkort, som i øvrigt fungerer fint til 2D, eller droppe
> idéen.

Uhm, jeg har egentlig ikke tænkt mig at bruge EPIA kortet ... den eneste
grund til at jeg gerne vil høre noget om det, er at jeg gik ud fra at hvis
den CPU ku' køres med passiv kølning så kun en C3 også ... men
bagklogskabens ulidelige klarlys (Hvordan er det nu det er !?) kan jeg godt
se at det måske var en lidt dum antagelse ... Men kan den det ?!

Jeg har egentlig tænkt mig at købe et MicroATX kort med onboard audio,
onboard LAN ... 3 pci slots og et agp slot ... det er faktisk lykkedes mig
at finde et par stykker der opfylder de krav! Grunden til at jeg skal bruge
alle de her slots er ganske simpelt at dunken skal bruges som
router/filserver/film spillemaskine osv ... derfor skal der være plads til
et Matrox kort (TV out), i hvert fald et netkort (forudsat at der også er et
onboard) ellers to ... samt et grapper kort!

> [...]
mm
> blæser der pisker 6800 omdr./min. (Den larmer nu ikke så meget som man

Gælder dette også for VIA C3 800 MHz? Og i så fald, hvis CPU'en arbejder
meget ... f.eks. ved afspilning af DIVX ... bliver den så ikke varmere og
kan det ha' nogen betydning ... er den i det hele taget stor nok til at
afspille DIVX ?

Mvh

Peter Farsinsen

PS .. ham den anden der makkede med et lign. projekt ... har du linket til
hans side ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-02 21:46

> [...]
godt
> se at det måske var en lidt dum antagelse ... Men kan den det ?!

Jepper! Det kan den! Faktisk er det en C3 CPU der sidder på EPIA kortet :)

Og det er en kendt sag (rundt omkring på Internettet i hvert fald) at en VIA
C3 op til 933 MHz kan køles passivt. Hvis du checker Coolermaster
http://www.coolermaster.com/products/products.html vil du se at der er 3
stk. passive køleprofiler some recommended by VIA til C3 CPUen - Bemærkk kun
til 866 MHz, men alligevel.

> [...]
> meget ... f.eks. ved afspilning af DIVX ... bliver den så ikke varmere og
> kan det ha' nogen betydning ... er den i det hele taget stor nok til at

På mit EPIA kort sidder der en VIA C3 800 MHz CPU så ja!

Men en 800 MHz VIA C3 kan ikke afspille DivX - Har prøvet - husk på at FPUen
kun kører ved halv clockfrekvens - I dette tilfælde altså 400 MHz.

> PS .. ham den anden der makkede med et lign. projekt ... har du linket til
> hans side ?

Jep! Kim Pedersen http://www.kimpedersen.dk/epiapc/ Desværre har han pillet
siden ned igen.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-07-02 15:43

Jeg har skrevet et indlæg tidligere på dagen igennem
http://www.groups.google.com men det synes ik' at være blevet postet så jeg
prøver igen! Hvis det sku' dukke op bliver det jo spændende at se om
ordlyden er den samme!

> [...]

> http://www.coolermaster.com/products/products.html vil du se at der er 3
> stk. passive køleprofiler some recommended by VIA til C3 CPUen - Bemærkk

Jeps så det lige i går, da jeg langt om længe fik mig taget sammen til at
læse om C3 CPU'en ... på samme side står der at det er en forudsætning at
CPU'en sidder i et lukket system med en PSU der kan give et aiflow stort nok
at at køle CPU'en ... har du overset dette eller tar' du bare en chance !?
Uhm har også været ved at kigge på eksterne/blæserfri PSU'er ... men de
blæserfri som f.eks. TK-Power PSU'en kan jo sprænge ethvert budget - 195$ er
immervæk mange penge, når man tar' told, moms og forsendelse med i møllen!
Hvordan går det egentlig med den blæserfri PSU du har gjort forsøg med, kan
det lade sig gøre at køle den udelukkende ved at forbinde den til kabinettet
.... og køler det PSU'en eller holder det den bare kold nok til ikke at
brænde af !? Fjerne man alle blæsere og sætter sån' en varm PSU i kabinettet
ryger temperaturen på CPU'en hurtig over de magiske 70 grader tror jeg!

> CPUen

Uhm, har du fået pillet den gamle profil af og fået sat den anden på ? I så
fald hvordan gik både af og påmontering !?

> Men en 800 MHz VIA C3 kan ikke afspille DivX - Har prøvet - husk på at
FPUen
> kun kører ved halv clockfrekvens - I dette tilfælde altså 400 MHz.

Øv så nøjes jeg bare med et ITX kort når den ik' kan håndtere DIVX!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-02 16:13

> [...]
nok
> at at køle CPU'en ... har du overset dette eller tar' du bare en chance !?

Tjah..... Jeg har prøvet at pille blæseren af den lille profil som sidder
standard (EPIA) på CPUen. Det varede ca. 3 min inden CPUen blev mærkbart
varmere, så jeg er ikke specielt nervøs over dette.

I øvrigt har jeg planer om at lave et kabinet hvor jeg bruger varmen fra
harddisken og PSUen til at skabe en luftstrøm igennem kabinettet.

> [...]
er
> immervæk mange penge, når man tar' told, moms og forsendelse med i møllen!

Problemet ved de blæserfrie PSUer er at anvende dem i almindelig
computere/kabinetter. For den blæser der normalt sidder i en PSU har en
meget vigtig opgave i at fjerne den varme luft fra CPU, grafikkort og
harddiske osv.

> Hvordan går det egentlig med den blæserfri PSU du har gjort forsøg med,
kan
> det lade sig gøre at køle den udelukkende ved at forbinde den til
kabinettet

Jeg har faktisk endnu ikke prøvet at sætte ekstra køleprofiler på PSUen men
akkurat som med CPUen så generere den næsten ingen varme da jeg kun trækker
en ganske lille effekt fra den. Selv uden blæser synes den ikke at blive
problematisk varmere.

> [...]
kabinettet
> ryger temperaturen på CPU'en hurtig over de magiske 70 grader tror jeg!

Et lille overslag på den effekt der, i form af varme, skal ledes væk fra
PSUen lyder:

30 W ind i PSUen (dette har jeg målt) og en virkningsgrad på 70 % giver 9 W
varme. Dette svarer til den effekt som VIA C3 CPUen kan afgive og burde
altså ikke volde nogen problemer hvis man monterer ekstra køleprofiler på
PSUen.

> med
> 40
>
> Uhm, har du fået pillet den gamle profil af og fået sat den anden på ? I

> fald hvordan gik både af og påmontering !?

Nope endnu ikke - Jeg har besluttet mig for at beholde EPIAen så original
som mulig indtil jeg får fat i et PCI riser card. Men jeg har dog pillet så
meget at jeg ved at profilen er monteret med varmeledende tape.

Hvad angår PCI Riser Card så har jeg netop i dag fra www.eet.dk (Martin Kjær
Jensen) fået af vide at der endnu ikke er en kendt producent af disse kort,
men han sender mig et diagram sååååå....... ;)

> FPUen
>
> Øv så nøjes jeg bare med et ITX kort når den ik' kan håndtere DIVX!

Løsningen på DivX bliver af afkode det i hardware.

Se evt. her:

http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm

Desværre er der i.flg. www.xdata.dk nogle copyright problemer med dette
kort, som filmbranchen gerne vil
have på plads først, inden det kan sælger her i Danmark.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-07-02 23:40

> [...]

> I øvrigt har jeg planer om at lave et kabinet hvor jeg bruger varmen fra
> harddisken og PSUen til at skabe en luftstrøm igennem kabinettet.

Jeg har overvejet samme, men synes ik' rigtig at jeg har tålmodigheden til
det! Derimod tror jeg, at jeg vil lave noget lign.:
http://fsai.fh-trier.de/~hermenj/index.php?main=technik/mediabox Det er,
synes jeg, et utrolig fedt mod/costume case/whatever, der er rimelig nemt at
lave ... desuden skal der ik' mange kroner til for at få det til at se
rimelig designeragtigt ud! Jeg regner altså IKKE med at lave et fanless
system, men istedet lave en helt lukket forplade kun med en power switch,
hvorunder der er passivt luftindtag (læs: hul) og så smække en PSU m. blæser
ved 5/7 v i den ene side at kabinettet samt en blæser ved 5/7 i den anden -
således luften bliver trukkt ind gennem kabinettet hen over alle
komponenter! Nu har jeg tidligere haft en 80 mm Pabste blæser kørende ved 5
v og decideret støj kan man jo ik' kalde det, men forhåbentlig kan det skabe
et fornuftigt airflow. Samtidig er det UTROLIG nemt at få plads til
ophængning af HD og CD-ROM!

> [...]
> varme. Dette svarer til den effekt som VIA C3 CPUen kan afgive og burde
> altså ikke volde nogen problemer hvis man monterer ekstra køleprofiler på

Jeg sad lige og skimtede indlægene om "PSU uden blæser igennem" og faldt
over det regnestykke der ... uhm såfremt virkningsgraden er oplyst på
producentens hjemmeside er jagten på en billig PSU med stor virkningsgrad
hermed går ind!

> [...]
> som mulig indtil jeg får fat i et PCI riser card. Men jeg har dog pillet

> meget at jeg ved at profilen er monteret med varmeledende tape.

Uhm lige umiddelbart lyder varmeledende tape ikke som nogen optimal løsning
.... er profilen på ingen måder spændt fast og er det slet ik' muligt at
spænde den fast ? Lidt tryk og noget fyldende/ledende stads ville unægtelig
hjælpe væsentlig på kølningen!

> [...]
kort,
> men han sender mig et diagram sååååå....... ;)

He he held og lykke ... det er bare frem med tuschen og så derud af med et
par kvm print til at øve sig på! Ej det må da være muligt at få printet
lavet et eller andet sted!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-02 09:00

> [...]
> ... er profilen på ingen måder spændt fast og er det slet ik' muligt at
> spænde den fast ? Lidt tryk og noget fyldende/ledende stads ville

Der sidder faktisk to clips med fjedre som har fat i selve bundkortet. Disse
clips/fjedre presser (svagt) køleprofilen mod CPUen.

> [...]
> par kvm print til at øve sig på! Ej det må da være muligt at få printet

Ja det lyder ikke rart ;) Min plan var nu nok nærmere at finde et eller
andet PCI Riser Card og så modificere det i stedet. Men jeg håber da stadig
at en producent dukker op inden længe.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-07-02 10:03

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote..."

> [...]
> stk. passive køleprofiler some recommended by VIA til C3 CPUen - Bemærkk kun

Uhm, fandt det lige i går da jeg langt om længe fik mig taget sammen
til at læse lidt på www.via-tech.com.tw ... dog er der liiige et par
ting jeg ik' er helt med på! Du har hele tiden talt om et system UDEN
nogen form for blæsere - læser man på VIAs side står der at: Et lukket
system med en PSU blæser der giver et nogenlunde airflow er en
forudsætning for at CPU'en kan køles passivt. Har du overset dette,
eller tar' du bare en chance ? Jeg har søgt efter både eksterne og
blæserfri PSU'er og har da os' fundet den føromtalte PSU fra TK-Power
der jo nærmest er umulig at passe ind i et budget - 195$ er immervæk
en slat penge, hvis man tar' told, moms og forsendelse med i
regnestykket! At man ik' kan få eksterne PSU'er overgår simpelthen min
forstand - er jeg en dårlig websøger eller findes det virkelig ikke !?
Men hvad er dine erfaringer med passiv kølning af PSU, kan det lade
sig gøre eller bliver den overdreven varm ... i så fald går det jo ik'
at lukke en sådan inde i et lukket kabinet sammen med CPU'en!

> Men en 800 MHz VIA C3 kan ikke afspille DivX - Har prøvet - husk på at FPUen
> kun kører ved halv clockfrekvens - I dette tilfælde altså 400 MHz.

Uhm, jeg er ik' lige helt med på hvad en FPU er - er det Co processor
!? Anyway, det er os' nogenlunde ligemeget ... kan maskinen ik' klare
DIVX kan jeg lige så godt nøjes med et EPIA bundkort og bruge dunken
som kombineret router/web- filserver!

> Jep! Kim Pedersen http://www.kimpedersen.dk/epiapc/ Desværre har han pillet
> siden ned igen.

Ærgeligt...!