Vand i motoren - er det (ikke) alvorligt?
Fra : Peter

Dato : 10-07-02 08:58

Vand i cylinderne i en dieselmotor, er det (ikke) alvorligt?

En bekendt har netop fået installeret en ny dieselmotor. Efter en
prøvekørsel af motoren - hvor den kørte ok - blev den slukket. Næste gang
han skulle starte - nægtede den. En nærmere undersøgelse viste at der var
vand i cylinderne. (Formentlig fordi der mangler en vacuum-ventil, el
lign.). Forhandleren der har installeret motoren hævder at "det er ikke
noget problem - det kan den sagtens tåle".

Er det rigtigt???

Mvh. Peter

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 10-07-02 09:05

> Forhandleren der har installeret motoren hævder at "det er ikke
> noget problem - det kan den sagtens tåle".

Vandindtrængen i cylinderne er en meget dårlig ide! I værste fald kan den
knække plejlstangen da vand ikke kan komprimeres.

Din bekendt har krav på at motoren virker 100% fint, især fordi den er ny.
Forhåbentligt er forhandleren ærlig og retter fejlen.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-07-02 09:09

On Wed, 10 Jul 2002 10:05:16 +0200, "Rasmus Hayseed"
<mickey@mouse.com> wrote:

>Forhåbentligt er forhandleren ærlig og retter fejlen.

Jeg tror, spørgsmålet mere går på enten rep. eller en anden NY motor.
--
Mvh Mogens
http://alfa.tkrath.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 10-07-02 11:57

> Jeg tror, spørgsmålet mere går på enten rep. eller en anden NY motor.

En ny motor ville nok være bedst, men jeg er lidt rystet over at det
overhovedet kan gå så galt...

Fra : Ivar Holm

Dato : 10-07-02 12:10

Vand oven på stemplet tyder i bedste fald på en sprængt toppakning. I værste
fald er det en revnet foring, cylinder eller topstykke. Det er en alvorlig
sag.

Ivar Holm

Fra : Lars Bonde

Dato : 10-07-02 13:00

Der behøver ikke at ske noget. Hvis der ligger bare en dråbe vand på
stemplet kan motoren ikke dreje rundt da vandet vil ligge mellem stemplet og
topstykket. Hvis det dejser sig om så meget vand at det kommer ud af
luftfilteret kan det være alvorligt. Hvis motoren ikke kan dreje rundt skal
du bruge ventilløfterne og tørne motoren. Hvis motoren ikke kan starte er
det alvorligt. Hvis motoren starter skal du ,når motoren har kørt i ca.5
minutter, tage oliedækslet af og se om der kommer hvid skum i olien. Hvis
det er tilfældet er der kommet vand i olie og det er meget alvorligt. Hvis
det er forhandleren som har sat motoren i må han selvfølgelig bringe alt i
orden, men hvis din ven selv har sat den i kan forhandleren ikke drages til
ansvar, hvis der er noget galt med hæverten eller den mangler.

Vh Lars.

Fra : Karsten

Dato : 10-07-02 17:22

On Wed, 10 Jul 2002 14:00:26 +0200, "Lars Bonde"
<hejlachris@mail.tele.dk> wrote:

>Der behøver ikke at ske noget. Hvis der ligger bare en dråbe vand på
>stemplet kan motoren ikke dreje rundt da vandet vil ligge mellem stemplet og
>topstykket.
Hvad???
Har du nogensinde set indersiden af en motor?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-07-02 22:00

Endnu engang mange forskellige synspunkter og forklaringer på et spørgsmål,
og det er jo fint.

Men, som beskrivelsen lyder kunne det da være interessant at høre hvem
forhandleren er, og hvad forhandleren mener, eller gør ved sagen så andre
kan tage sine forholdsregler hvis forhandleren ikke løser problemet
tilfredsstillende.

Fra : Peter

Dato : 11-07-02 23:52

Tak for buddene. Jeg lader dem gå videre.
De sidste indlæg - med en dråbe vand på oversiden af stemplet - forstod jeg
ikke

Historien er - indtil videre - endt med, at motoren er repareret, den
manglende ventil monteret og ejeren taget på sommerferie.
Når han vender hjem til Ishøj, er vi da nogle stykker, der er interesseret
i, hvordan det så gik med motoren. - Sikkert også den lokale forhandler.

Mvh., Peter

- - --

Fra : Karsten

Dato : 13-07-02 18:26

Det jeg mente var, at manden åbentlyst ikke aner hvad han snakker om,
når han fyrer sådan noget vås af. At stemplet ikke skulle kunne komme
i top hvis der ligger en enkelt dråbe vand ovenpå det er den rene
ammestue snak. Der er skam luft mellem stemplet og toppen, når
stemplet er i top.
Ellers kunne eksplosionen jo ikke opstå...

Karsten

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-07-02 19:32

ok. for nogle skal det skæres ud i pap. så siger vi "en forbløffende lille
mængde vand"

Du ved åbenbart ikke hvor lidt luft der er mellem stempel og top når du
kommer med den slags opblæste udtalelser. Jeg tror ikke du har hørt den
fælle lyd når "en forbløffende lille mængde vand" kommer i klemme. DET HAR
JEG. Men der skete ikke noget med motoren. Problemet var en defekt
antihævert.

Fra : Karsten

Dato : 14-07-02 09:52

Nå for søren da, det må du godt nok forfærdeligt meget undskylde.
Men når nogen skriver (citat begynd) "Der behøver ikke at ske noget.
Hvis der ligger bare en dråbe vand på stemplet kan motoren ikke dreje
rundt da vandet vil ligge mellem stemplet og topstykket" (citat slut),
så opfatter jeg det bare som "en dråbe".
Men det er sikkert bare mig der er en opblæst nar...

Og nej, jeg har ikke hørt hvordan det lyder når der er vand i en
motor. Jeg sørger istedet for at kontrollere og vedligeholde motoren
istedet for at vente på at det siger "klonk"

God sejlads alle. Nu vil jeg smutte på ferie.

On Sat, 13 Jul 2002 20:32:11 +0200, "Lars Bonde"

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-07-02 22:27

> Tak for buddene. Jeg lader dem gå videre.
> De sidste indlæg - med en dråbe vand på oversiden af stemplet - forstod
jeg
> ikke

Når motoren drejes går templet op og ned og komme derfor meget tæt på
topstykket. Så tæt at der kun er nogle få millimeter mellem topstykket og
stemplet. Da vand ikke kan presses sammen vil vandet ligge som en lille sten
og bevirke at stemplet ikke kan komme helt op. Der bliver derfor umuligt at
dreje motoren. Hvis motoren er varm og den når at tænde på en af de andre
cylindre kan kraften blive så stor at motoren vil tage skade.

Fra : Sven Andersson

Dato : 14-07-02 11:57

Angående vatten i motorn.
Förr i tiden "vattnade" man motorn för att rensa den på sot, fram för allt
användes denna metod på tvåtaktsmotorer som ofta sotade mycket, men det
fungerade lika bra på fyrtakts motorer.
Så här gick det till
Motorn varmkördes rejält varefter man tog av luftrenaren och drog på gas
samtidigt som man försiktigt hällde i små mängder vatten rakt ner i
förgasaren, (krävde givetvis att det satt en fallförgasare på motorn)
vattnet som då kom in i motorn i form av vattendimma tjänade som ångtvätt
och rensade upp kolvtopp och toppstycket samt om det var 4-taktare även
ventilerna från sot, några söndriga ventiler eller annat var jag aldrig med
om, fördelen var att det rengjorde utan att förorsaka brända ventiler då sot
partiklarna passerade mellan säte och ventiltalriken. Den sett hur kolvtopp
och kompressions utrymmet ser ut på en motor då en topp-packning gått sönder
och det därigenom kommit in små mängder vatten vet då att
kompressionsutrymmet är helt rent utan några skador.
Det som Lars Bonde talar om är när det kommit in och bildats vattensamling i
kompressionsutrymmet, då kan det mycket väl uppstå skador på ventiler och
kolvar då vattnet inte komprimeras.

SA

Fra : Lars Bonde

Dato : 12-07-02 14:18