Hvilket cpu slot?
Fra : JEL

Dato : 09-07-02 22:11

Jeg har kørt en SiSoftSandra på en pc for at finde ud af hvilken socket
cpu'en sidder i (for at ku' opgradere) men er nu i tvivl om resultatet.
Under test-punktet 'processor' si'r sandra at det er socket370, mens den
under 'mainboard' si'r at det er slot1 (og under 'upgrade interdace' si'r
den slot 1/A...er det så slotA eller stadig kun slot1)... Det er et dual-cpu
motherboard og jeg mener den nuværende Celeron500 cpu er 'in-a-box' (hvis
det har noget at sige)

Er det muligt ud fra dette at sige hvilken socket/slot en evt ny cpu skal
passe til for at passe ind her? Er der forskel på om jeg anskaffer en
'in-a-box' cpu eller ej mht at passe ned i socket?

Jeg overvejer en celeron1000 eller en intel-P3 (hvis det er socket370 jeg
skal købe til) men ved faktisk ikke om det kan betale sig (eller lade sig
gøre). FSB'en er 66.
Jeg håber på det er muligt blot at pille den ene cpu ud og sætte den nye i,
uden at sku' gøre andet. Men det kan nogen måske be- eller afkræfte at man
kan.

Jeg lægger et billede op i dk.binaer af Sandra outputtet (og kalder det
'sandra output')
--
jacob.

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 09-07-02 22:26

> [...]
i,
> uden at sku' gøre andet. Men det kan nogen måske be- eller afkræfte at man

Jeg går udfra at det er et dual socket 370 motherboard (Abit's BP6??) da det
er en 500 mhz celeron ppga du kører med.
Mulighederne for at opgradere er rimelig små hvis du fortsat vil køre med 2
cpu'er. Det er forsøgt at køre med FCPPGA cpu'er i, men man har indtil
videre (svjv) kun opnået stabil drift med 1 cpu i motherboardet.
Hvis du vil forsøge dig med 1 cpu, skal du bruge en Neo adapter. Men det kan
du læse meget mere om inde på www.bp6.com

/Thomas

Fra : JEL

Dato : 10-07-02 07:07

"Thomas Worm Madsen" <ormen@ormens.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går udfra at det er et dual socket 370 motherboard (Abit's BP6??) da
det
> er en 500 mhz celeron ppga du kører med.

Sandra si'r følgende:

< Extended Mainboard Data >
Manufacturer: Pronix (Epox)
Model: 09/13/1999 For i440BX AGPset &
Dual CPU Support
Serial Number:
09/13/1999-i440BX-W977-2A69KPAHC-00
Chipset: Intel 440BX/ZX Chipset

> Mulighederne for at opgradere er rimelig små hvis du fortsat vil køre med
2
> cpu'er.

Der sidder kun 1 celeron500 og det er den jeg vil skifte direkte ud med en
1giga.

> Hvis du vil forsøge dig med 1 cpu, skal du bruge en Neo adapter. Men det
kan
> du læse meget mere om inde på www.bp6.com

Det gælder kun Abit boards såvidt jeg ku' se og denne kører som sagt med kun
1 cpu allerede.

jacob.

Fra : Tinky Winky

Dato : 09-07-02 23:10

> Jeg overvejer en celeron1000 eller en intel-P3 (hvis det er socket370 jeg
> skal købe til) men ved faktisk ikke om det kan betale sig (eller lade sig
> gøre). FSB'en er 66.

Spørgsmålet er om det kan betale sig. Et nyt socket A bundkort og en CPU på
over 1Ghz kan fås til under 1000 kr.

Fra : JEL

Dato : 10-07-02 07:22

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
skrev i en meddelelse news:agfmuq$b1$1@sunsite.dk...

> Spørgsmålet er om det kan betale sig. Et nyt socket A bundkort og en CPU

> over 1Ghz kan fås til under 1000 kr.

Nå...ja...jo...aha...hmm...det var nyt lys på sagen :)

Nu har jeg siddet og kigget lidt på edbpriser og sammenlignet. Det nuværende
board er ATX format, så har jeg forstået det rigtigt hvis jeg anta'r at jeg
ka' købe et tilfældigt nyt ATX board med feks socket A og en duron1G og
simpelthen sætte det direkte i kabinettet istedet for det nuværende?

Men stadigvæk er jeg nysgerrig på mit første spørgsmål; hvis jeg nu faldt
over en brugt P3-1G eller Celeron1G, ville jeg så ku' sætte den direkte i
det nuværende board mon? Ville det virke? Og hvad ville jeg teoretisk ku'
forvente af maskinen mht hastighed, stabilitet osv?

jacob.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 10-07-02 11:37

JEL wrote:

> [...]
> ka' købe et tilfældigt nyt ATX board med feks socket A og en duron1G og
> simpelthen sætte det direkte i kabinettet istedet for det nuværende?

Eneste hage er nok din RAM.
Der findes boards som har slots til både SD-RAM og DDR (SD-)RAM, men
virker kun med én slags i. Dvs. enten SD eller DDR.
Ikke begge dele på samme tid.
Forresten skal man være meget forsigtig for ikke at knække noget af en
AMD core - ville lige nævne det hvis du vælger den opgradering.

> Men stadigvæk er jeg nysgerrig på mit første spørgsmål; hvis jeg nu faldt
> over en brugt P3-1G eller Celeron1G, ville jeg så ku' sætte den direkte i
> det nuværende board mon? Ville det virke?

Sandsynligvis ikke.
Der findes 3 slags Socket 370 (pinout); PPGA, FC-PGA og FC-PGA2.
Celeron 1G findes både som FC-PGA og FC-PGA2, hvilket ikke passer med
dit bundkort. CPU'er med FC-PGA2 har tilnavnet "Tualatin".
Man kan modificere en PPGA sokkel til at tage FC-PGA og endda FC-PGA2,
men det er kun for dem der ikke er bange for at lodde på deres bundkort
og/eller cpu.
Jeg har selv et Abit BP6, men har ikke kunnet få det til at virke med en
FC-PGA CPU - jeg mangler åbenbart noget info om lige det board.
Skal man til at knække en enkelt pin af en FC-PGA cpu for at det virker?

Fra : Tinky Winky

Dato : 10-07-02 12:13

> Eneste hage er nok din RAM.
> Der findes boards som har slots til både SD-RAM og DDR (SD-)RAM, men
> virker kun med én slags i. Dvs. enten SD eller DDR.
> Ikke begge dele på samme tid.

Hvis du har PC100 SD-RAM, så kan du sagtens genbruge det. Det eneste du skal
være opmærksom på, er at man ikke kan køre fuld hastighed på en Athlon XP
med PC100 RAM. Men med Duron er der ingen problemer. Ellers koster DDR RAM
heller ikke alverden.

Jeg har et ECS K7S5A. Der er to slags til hver type hhv. SD og DDR.