Hvilken retning skal jeg vælge Win eller n~
Fra : Jakob Jensen

Dato : 09-07-02 21:55

Hej NG

-------
Læs dette før du fortsætter:

Jeg ønsker ikke svar, som rakker ned på den ene eller anden form for web
programmering, bare fordi man er enøjet og kun vil tro på, at det man
selv koder er det bedste. Jeg ønsker en objektiv vurdering af fordele og
ulemperg ved PHP og ASP.

-------
Lidt hjælp:

Hvorfor er der så mange store (efter min mening) web steder, som kører
ASP, når PHP er gratis. Vidner det om ASP's fordele eller skyldes det at
ASP kom først? Eller har du en anden forklaring?

Hvilken database er bedst, når man arbejder med ASP eller PHP? Er det
MsSQL til ASP og MySQL til Windows?

Er ASP eller PHP med deres respektive databaser mest krævende for en
maskine?

-------
Læs inden du poster:

Har du prøvet både ASP og PHP? Føler du det er grundlag nok, til den
vurdering du er kommet med?

Spørgsmålet ovenover er ikke skrevet for at genre nogen, men for at få
jer til at tænke. 2 ugers erfaring med ASP og 4 uger med PHP er måske
ikke grundlag nok til at komme med en brugbar vurdering!

- Jeg håber der findes nogen, som vil tage den tid det tager og svare på
mine spørgsmål, måske kan andre også bruge svarende til noget. Jeg vil
bruge de svar som jeg får, i et forsøg på at finde ud af, hvilken
retning jeg skal fortsætte.

Sprog / OS / DB / Web server

PHP / Linux/FreeBSD / MySQL / Apache
eller
ASP / Windows / MsSQL (eller den db som er bedst til ASP) / ISS

Har i andre foreslag end de to, som jeg har beskrevet ovenover, så er i
velkomne, til at poste dem.
På forhånd tak!

Jakob Jensen

(Dette post er postet både i serverside.php og serverside.asp)

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 22:33

Jakob Jensen wrote in
<5977fa964c47a58cfcc48ba566a6fab6.58776@mygate.mailgate.org>:
> [...]
> programmering, bare fordi man er enøjet og kun vil tro på, at det man
> selv koder er det bedste. Jeg ønsker en objektiv vurdering af fordele og

Jeg håber så inderligt at det kan lykkes denne gang.

> Hvorfor er der så mange store (efter min mening) web steder, som kører
> ASP, når PHP er gratis.

Indkøbsprisen behøver ikke være nogen vigtig faktor. Jeg har været med til
at købe software for 6-cifrede beløb, for derefter at lade det ligge til
fordel for gratis software. Vi var jo nødt til at bruge det, der var bedst,
selv om vi havde betalt for noget andet.

> Vidner det om ASP's fordele eller skyldes det at
> ASP kom først? Eller har du en anden forklaring?

Det drejer sig ikke så meget om PHP eller ASP (for mig at se), men om det
er Windows-metoden eller Unix-metoden. Det er to vidt forskellige måder at
gøre tingene på, og det er egentlig en smagssag.

> Hvilken database er bedst, når man arbejder med ASP eller PHP? Er det
> MsSQL til ASP og MySQL til Windows?

Det er vidst ikke så vigtigt. MsSQL kører vist kun under Windows. MySQL
kører måske bedst under Unix. PostGreSQL kører måske også bedst under Unix,
osv.
Man kan dog fint have en Windows-maskine med ASP og en Unix-maskine med
MySQL. Det kan jeg ikke se noget problem i.

> Er ASP eller PHP med deres respektive databaser mest krævende for en
> maskine?

Forskellen er vist ikke så stor, hvis man lige træder et par skridt
tilbage. Man kan sagtens påvise at ASP er mindst dobbelt så hurtig som PHP,
men det er lige så lidt at påvise det modsatte. Jeg har set masser af
undersøgelser der mener den ene er 5-10 gange hurtigere, lidt tilfældigt
hvem der er hurtigst.

Det kommer mere an på konfiguration, programmering og caching.

> Sprog / OS / DB / Web server

Hvis dem, der skal håndtere alt det her, foretrækker én ting, så lad dem
vælge.
Men det kan jo også være at du vælger folk efter teknologien. :)

> PHP / Linux/FreeBSD / MySQL / Apache

De ting kommer fra en opensource-verden, hvor man downloader, modificerer
og bruger alt hvad man har lyst til. Tusindvis af mennesker kigger koden
igennem, finder fejl, foreslår rettelser og tilføjelser...
Der kommer tit nye udgaver, så du kan bruge nye funktioner så snart de er
lavet.
Der er dog ingen der er forpligtet til noget som helst. Er der en fejl, kan
du ikke vride armen om på nogen til den er rettet.
Til gengæld er der tusindvis af mennesker til at rette fejlen, så selv om
den "ansvarlige" (maintainer) ikke har tid til at rette fejlen, skal det
nok blive gjort alligevel.

> ASP / Windows / MsSQL (eller den db som er bedst til ASP) / ISS

Advarsel: Det blev ikke formuleret så objektivt som jeg havde håbet. Se
bort fra formuleringerne, og se på indholdet.

De ting kommer fra kommercielle udviklingsfirmaer. (Faktisk kun ét.)
Skal man bruge noget må man betale (dyrt) for det. Hvis det haster skal man
måske fat i en kurer, så kan man oftest få det fra dag til dag.
Selv om man har betalt masser af penge vil det måske vise sig at man har
fået en begrænset version. Og når der (langt om længe) kommer nye versioner
må man betale igen.
Skulle der opstå en fejl kan du placere ansvaret. Det er dog ikke det samme
som at der bliver gjort noget ved det. Hvis leverandøren vælger at ignorere
et problem er der ikke noget at gøre. Der er ikke en neger i syd-Zimbabwe
der lige fixer det og offentliggør en patch, som resten af verden kan bruge.

Mange har som argument mod opensource, at man ikke kan få kommerciel
support. Det er fis og ballade, selvfølgelig kan man det. :)
Firmaer står i kø for at give kommerciel support for opensource software.
Faktisk er det det, firmaet bag MySQL lever af.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-02 23:13

"Jakob Jensen" <webmaster@debatkat.dk> wrote in

> Hvorfor er der så mange store (efter min mening) web steder, som
> kører ASP, når PHP er gratis. Vidner det om ASP's fordele eller
> skyldes det at ASP kom først? Eller har du en anden forklaring?

Windows er, af svjv uforklarlige grunde, mere udbredt i DK end i
andre lande - det tror jeg er en af grundene til at mange store
danske sider kører ASP.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-07-02 00:48

Jakob Jensen skrev:

> Hvorfor er der så mange store (efter min mening) web steder, som kører
> ASP, når PHP er gratis. Vidner det om ASP's fordele eller skyldes det at
> ASP kom først?

Mit bud er, at det, at Microsoft fik en brugbar
serversideprogrammeringsløsning op at køre hurtigere end PHP var
medvirkende til, at ASP i starten fik et forspring.

> Hvilken database er bedst, når man arbejder med ASP eller PHP? Er det
> MsSQL til ASP og MySQL til Windows?

Det bør ikke være databasen, der er afgørende for valget af sprog. PHP
kan snakke med stort set alle databaser, og det vil jeg gætte på, ASP
også kan. Personligt foretrækker jeg PostgreSQL. Den kan en del mere end
MySQL.

> [...]
> ASP / Windows / MsSQL (eller den db som er bedst til ASP) / ISS
>
> Har i andre foreslag end de to, som jeg har beskrevet ovenover, så er i

De kan kombineres næsten som man vil:

- PHP, MySQL og Apache på Windows
- ASP på Linux
- PHP og PostgreSQL på Linux
- PHP på Linux, der forbinder til en Microsoft SQL Server på en
Windows-maskine
- ASP og MySQL på Windows

osv. osv.

At parre PHP med MySQL og ASP med Microsoft SQL Server og dernæst lade
sit valg af sprog afhænge af, hvilken database man foretrækker, er dumt.
PHP hænger ikke nødvendigvis sammen med MySQL, og ASP hænger heller ikke
sammen med Microsoft SQL Server. F.eks. er der (i hvert fald hvad jeg
kan bedømme ud fra diverse tekster på Netcoders) mange ASP-brugere, der
bruger MySQL. Til gengæld er der ikke så mange PHP-brugere, der bruger
Microsoft SQL Server, men det kunne i princippet sagtens lade sig gøre.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-07-02 01:21

Jonas Koch Bentzen wrote in <3D2B761D.2020700@eksempel.dk>:
> De kan kombineres næsten som man vil:
>
> - PHP, MySQL og Apache på Windows

Ikke det bedste, men ganske brugbart.

> - ASP på Linux

Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der var tilfredse med denne løsning,
medmindre de var i en meget speciel situation. ASP hører til på Windows.

> - PHP og PostgreSQL på Linux
> - PHP på Linux, der forbinder til en Microsoft SQL Server på en
> Windows-maskine
> - ASP og MySQL på Windows

Disse er helt fine, selv om jeg godt ved hvad jeg ville vælge. :)

Så altså: Dine to første kombinationer er ikke noget jeg ville anbefale
(især ikke #2), men de kan lade sig gøre. Ellers er jeg helt enig med dig.
:)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-02 08:08

On Tue, 9 Jul 2002 20:55:22 +0000 (UTC), Jakob Jensen wrote:

> [...]
>ASP / Windows / MsSQL (eller den db som er bedst til ASP) / ISS
>
>Har i andre foreslag end de to, som jeg har beskrevet ovenover, så er i

Jeg tænkte at det måske kunne være forfriskende med et HELT uvildigt
svar, så jeg spurgte konen (som netop kom forbi med kaffe og en basse
til mig) om, hvad hun ville vælge og her en hendes bud:

RP med P-nix, MyDingeling og Bagdørs-Apache

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rune B

Dato : 10-07-02 08:43

> [...]
> til mig) om, hvad hun ville vælge og her en hendes bud:
>
> RP med P-nix, MyDingeling og Bagdørs-Apache

Jeg må da hellere se at få en kone !!

Rune

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-02 10:20

On Wed, 10 Jul 2002 09:42:41 +0200, "Rune B" <rune@(væk)baess.dk>
wrote:

>Jeg må da hellere se at få en kone !!

Det kan jeg kun anbefale. At få serveret kaffe og basser ved
computeren, er bare lækkert.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 10-07-02 08:15

Jakob Jensen wrote:
> Hvorfor er der så mange store (efter min mening) web steder, som kører
> ASP, når PHP er gratis. Vidner det om ASP's fordele eller skyldes det at
> ASP kom først? Eller har du en anden forklaring?

Du lyder velfunderet, så du har sikkert været i de gamle indlæg i begge
grupper. Hvis ikke, så er der lidt mere om det i den her tråd fra
php-gruppen i slutningen af juni:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&threadm=3D1ACD98.8020800%40brunholm-scharff.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3Dutf-8%26q%3Dasp%2Bvs%2Bphp%26btnG%3DGoogle-s%25C3%2583%25C2%25B8gning%26meta%3Dgroup%253Ddk.edb.internet.webdesign.serverside.php>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-02 13:56

"Jakob Jensen" <webmaster@debatkat.dk> wrote in message

> Jeg ønsker en objektiv vurdering af fordele og
> ulemperg ved PHP og ASP.

Hvad har Perl gjort?
Hvis jeg endelig skulle skifte til en anden platform, så ville det blive
Perl
Det fungerer i øvrigt glimrende under ASP...

Btw så forstår jeg ikke lige hvordan man kan sammenligne ASP og PHP?
PHP er et sprog og ASP er en (M$) teknologi, hvor du som standard kan bruge
VBScript eller JScript

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-07-02 17:39

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in

> Hvad har Perl gjort?

Nu plejer det ikke at være mellem perl/asp eller perl/php slaget
står, perl er jo ikke primært til web ligesom ASP eller PHP.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-07-02 18:01

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote in message news:<Xns9247BD98D4430hstidsen@212.54.64.149>...
> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in

> Nu plejer det ikke at være mellem perl/asp eller perl/php slaget
> står, perl er jo ikke primært til web ligesom ASP eller PHP.

ASP er jo en teknologi, hvor du blandt andet bruger VBScript, JScript
og Perl med en lille addon
Både VBSCript og JScript fungerer i øvrigt fremragende sammen Windows
Scripting Host til fx administration af wintel servere

VBSCript kan endvidere bruges sammen med en scriptfortolker til egne
applikationer bygget i fx VB
Her kan VBScript bruges macrosprog
Jeg bruger selv VBScript i det daglige i en server applikation der
ligger så langt fra IIS som man næsten kan komme

Jeg nævnte Perl da det er crossplatform, og giver imho nogle gode
muligheder
Om det så kan "snakke" sammen med andre teknologier som fx VBScript og
JSP kan er så en anden sag

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 15:03

> [...]
> ASP kom først? Eller har du en anden forklaring?
> Hvilken database er bedst, når man arbejder med ASP eller PHP? Er det

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor du mener, at du er ved en skillevej!? Alle
de teknologier du nævner i dit indlæg har stærke og svage sider; nogle er
gratis, nogle er buyware.

I stedet for at vælge A eller B og så aldrig se til siden vil imho været
dumt. Kan du oparbejde kompetence i den ene eller den anden teknologi, vil
du relativt let også kunne udvikle til andre teknologier. Og ofte (i hvert
fald ved de opgaver jeg har haft med at gøre) vil du støde på, at der på
forhånd er valgt teknologisk platform, foreligger politiske præferencer, der
skal kunne integreres til eksisterende systemer - og alt muligt andet.

Har jeg frit valg vælger jeg personligt ASP og koder i enten JS eller VBS
afhængig af hvad jeg skal lave. Om databasen skal være MySQL, Access eller
MsSQL er ofte et spørgsmål om bl.a. performance, pris, om data skal bruges
i/fra andre systemer osv osv osv

Kan du kode fx JS under ASP kan du også kode i PHP efter en dags træning.

> Har du prøvet både ASP og PHP? Føler du det er grundlag nok, til den
> vurdering du er kommet med?

Ja. Jeg har kodet i både ASP/VB, ASP/JS, Perl, PHP samt adskillige non-web
sprog (Delphi/Pascal/C++ m.fl.)

Jeg er for øvrigt helt enig med Peter Lykkegaard i, at du har overset mange
andre muligheder end bare lige ASP og PHP.

mvh
Kim Jensen

Fra : Jakob Jensen

Dato : 10-07-02 16:35

- Tak for alle svarene, de er til stor hjælp. Og så må jeg sige, at det er
dejligt at læse nogle saglige indlæg, istedet for de mange ikke saglige indlæg
der har været postet både her og på diverse sites.

> Kim Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg er for øvrigt helt enig med Peter Lykkegaard i, at du har overset mange
> andre muligheder end bare lige ASP og PHP.

- Til Kim og Peter, så kan jeg fortælle, at det ikke er fordi jeg har overset
dem og jeg vælger dem heller ikke fra (nogen har jeg måske overset), men jeg
vil satse mere på den ene form og systemerne bag. Jeg ønsker at sætte mig mere
ind i de teknikker og de ting, som ASP/PHP kan og samtidig lærer hvordan man
sætter en Windows/'nix server korrekt og sikkert op. Kort sagt alle de ting,
som det kræver (helt fra bunden).

- Jeg er enig i, at hvis man kan det ene sprog, så tager det ikke lang tid før
man kan det samme eller næsten det samme i det andet sprog.

- Men jeg havde dog glemt JSP, som jeg også har tænkt en del på. Kan det kun
kører på Unix platform eller findes der også en fortolker til Windows? Og måske
har jeg vurderet Perl som ude er trit med nutid, måske er jeg forkert på den?

- Hvilke af de web programmerings sprog som i kender, arbejder bedst med
Shockwave, Flash og andre lignende teknologier indenfor internettet.

Med venlig hilsen
Jakob Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Jensen

Dato : 10-07-02 16:47

Tilføjelse:

Hvad med Dot Net fra MS? Er det fremtiden, er det værd at sætte sig og lære nu og
hvad kræver det for at virke (platform og software)?

Her må jeg gå til erkendelse, den havde jeg dog glemt.

Er der andre som jeg har overset, så vil jeg da gerne høre om dem, men kun hvis i
mener de kan det samme ydelses- og funktionsmæssigt som PHP/ASP/JSP(/Perl?).

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-07-02 21:17

Jakob Jensen skrev:

> Hvad med Dot Net fra MS? Er det fremtiden, er det værd at sætte sig
> og lære nu og hvad kræver det for at virke (platform og software)?

Tjek <URL: http://asp.net/webmatrix/ >

Prøv at løbe de tilgængelige tutorials igennem og dan dig en mening ud
fra det (husk at verificere at frameworket er ordentligt installeret
forud for installation af Web Matrix).

Det tager ikke ret mange timer at løbe tutorials igennem:

Umiddelbart ligner Web Matrix en nedskaleret udgave af VS.NET, lidt på
samme måde som Outlook Express kan kaldes en nedskaleret udgave af
Outlook. På samme måde som med Outlook Express, er Web Matrix gratis.

Bemærk at programmet er i version .5 og man derfor sikkert vil støde
på fejl. Programmet kan kun afvikles på W2K og XP, det kræver .NET
frameworket er installeret.

Jeg vil vove påstanden, at Web Matrix giver et godt fingerpeg på frem-
tiden med .NET web og programudvikling.

Hvis Microsoft griber Web Matrix an på den rigtige måde, tror jeg de
kan få ASP.NET til at dominere markedet ret kraftigt.

Som konkurrerende integreret web og program udviklingsplatform, kan jeg
kun få øje på Sash fra IBM: <URL: http://sash.alphaworks.ibm.com/ >
Sash kan dog køre på Win32 og på *nix, hvor Web Matrix kun kan køre
Win32.

Delphi/Kylix skulle kunne lave stort set det samme, jeg kender dog ikke
noget specifikt til det (jeg fandt beskrivelse af det, ved at søge på
"web matrix" på Google og Groupgle).
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 22:09

Jakob Jensen wrote:
> Hvad med Dot Net fra MS? Er det fremtiden, er det værd at sætte sig
> og lære nu og hvad kræver det for at virke (platform og software)?
> Her må jeg gå til erkendelse, den havde jeg dog glemt.

..Net er - lidt ligesom ASP - et framework og for så vidt ikke en
platform i sig selv. .Net omfatter både Asp.Net (web-ting) og mere
traditionel applikationsudvikling (C#/J#/VB....)

P.t. er det Win only, men der er snak om at flytte det til andre
platforme også. Der er næppe nogen tvivl om, at det er fremtiden for
Microsoft på Wintel platformen.

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : René Jensen

Dato : 10-07-02 23:06

Jakob Jensen wrote:
> Hvad med Dot Net fra MS? Er det fremtiden, er det værd at sætte sig og lære nu og
> hvad kræver det for at virke (platform og software)?

Så vidt jeg er orienteret omkring Microsoft .NET, så skulle det være et
framework, der giver udviklere bedre styr på specialiseret kode - her
mener jeg benytte et rigtigt programmeringssprog fremfor enkelte
objekter fra andre kendte scriptsprog (JS og VBS).

Og så vil jeg lige nævne JSP (igen) ... den har den rette filosofi
omkring "reuseable code", hvilke vil sige at man har muligheden for at
bruge objekter fra Java i sin JSP side og den understøtter også diverse
store database igennem java.sql (mener jeg det hedder) eller ODBC.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-07-02 18:16

René Jensen <rene.jensen@adslhome.dk> wrote in message news:<3D2CAFDC.B9A8E865@adslhome.dk>...

> [...]
> mener jeg benytte et rigtigt programmeringssprog fremfor enkelte
> objekter fra andre kendte scriptsprog (JS og VBS).

Hvis det var den eneste forskel på ASP og DotNet så er der vist ingen
grund til at skifte

> [...]
> bruge objekter fra Java i sin JSP side og den understøtter også diverse
> store database igennem java.sql (mener jeg det hedder) eller ODBC.

Det samme kan snildt lade sig gøre med kald til ActiveX komponenter
når man bruger ASP
Det kan fx være classes lavet i et vilkårligt sprog, sålænge de
understøtter teknologien

Jeg vil endda påstå at M$ er et par skridt foran med deres ADO/OLEDB,
der performer bedre en alm ODBC kobling

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : René Jensen

Dato : 10-07-02 22:49

Jakob Jensen wrote:
> [...]
> har jeg vurderet Perl som ude er trit med nutid, måske er jeg forkert på den?

Efter sigende skulle JSP også understøtte Windows platforme, og endda i
samarbejde med IIS til NT/2000 - ellers kan man jo altid installere
Apache og Jarkata-Tomcat, om det så kører lige så stabilt som IIS, det
har jeg ingen kompetence til at bedømme ;)

Btw; så markedsføres JSP af Sun, der går meget op i at deres produkter
skal være platformsuafhængigt, så derfor er de også interesseret at
understøtte Windows platformen, selvom Windows er et Microsoft produkt,
så kan de ikke overse hvor mange virksomheder, der reelt bruger Windows
NT/2000 baserede servere i deres netværk.

> - Hvilke af de web programmerings sprog som i kender, arbejder bedst med
> Shockwave, Flash og andre lignende teknologier indenfor internettet.

IMO vil brugen af HTML, CSS, Flash samt andre populære internet
teknologier sammen med f.eks. ASP, JSP og PHP ikke være noget problem,
da alle de alle i bund og grund eksekvere dit respektive serverside
script før der genereres HTML, som bliver smidt tilbage til brugeren,
som et resultat af f.eks. form-submit.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jakob Jensen

Dato : 10-07-02 16:42

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 13-07-02 10:15

> Tilføjelse:
>
> Hvad med Dot Net fra MS? Er det fremtiden, er det værd at sætte sig og
lære nu og
> hvad kræver det for at virke (platform og software)?

Det kræver ikke andet end et download af .NET frameworket fra MS hjemmeside.
Det kan dog kun køre Windows 2000 og opefter, så det er vel også påkrævet i
en eller anden forstand.
Der findes gratis udviklingsværktøjer til ASP.NET, som er den del af
frameworket, som tager sig direkte af hjemmesidekodning.

www.asp.net er et godt sted at starte her.

Jeg har selv i længere tid kodet PHP, men er ved at sætte mig ind i ASP.NET,
fordi det giver nogle ret håndgribelige fordele både ydelsesmæssigt
(compilet kode, ja PHP kan også compiles), programmeringsmæssigt (ingen fiks
fakserier til adskillelse af forretningslogik og grænseflader) og nogle
andre ting, som gør det af med det, at skulle tænke over, hvilken browser
brugeren anvender (server controls).

Jeg vil dog holde på, at valget af det ene eller det andet i sidste ende må
afhænge af opgaven. Jeg ville f.eks. mene, at ASP.NET er overkill til en
mindre hjemmeside, hvor et firma bare er interesseret i en lille
præsentation af sig selv på nettet. Vedligeholdelseselementet er dog ikke
til at overse, et område, som bliver meget nemmere ved adskillelse af logik
og præsentation. Man kan dog vælge at kode inline, som man kender det fra
PHP og ASP 3.0 (og tidligere).

Desuden er .NET 100% OO, hvilket for mig også har meget at sige. Bevares,
man kan da kode noget der ligner OO i PHP, men indkapslingen er så som så.
Det er faktisk mest op til programmøren om han vil overholde det.

Sidst men ikke mindst tiltaler idéen om at det underliggende framework også
kan anvendes i f.eks. udvikling af "rigtige" Windows applikationer. Som
bekendt er det relativt nemt at lære et nyt sprogs syntax, når først man en
gang har sat sig ind i "det at programmere". Problemet er at alle API'erne
udenom er forskellige. Her kræver det virkelig lang tids arbejde, før man
kan opnå fuld produktion ved brug af et nyt sprog. I .NET er API'erne som
nævnt de samme hvad enten man laver hjemmesider eller Windows applikationer.

> Er der andre som jeg har overset, så vil jeg da gerne høre om dem, men kun
hvis i
> mener de kan det samme ydelses- og funktionsmæssigt som
PHP/ASP/JSP(/Perl?).

Som nævnt kan PHP compiles med en Zend Encoder. Herved opnår man øget
ydelse, men så er det heller ikke gratis længere. Jeg ved ikke, hvor meget
JSP gør brug af hot spot teknologien, men hvis det er i større grad, vil jeg
tro, at JSP er temmeligt hurtigt. Jeg har set tests af JAVA programmer
kørende under en VM med den nyeste hotspot. Her var JAVA programmerne på
højde med C++ kode.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 13-07-02 10:29

Søren Lund Jensen skrev:
> [...]
> Det kan dog kun køre Windows 2000 og opefter, så det er vel også påkrævet i

Der findes også programmer og libraries til .NET på Linux/Unix.
http://southern-storm.com.au/portable_net.html
http://go-mono.com/

> Jeg har selv i længere tid kodet PHP, men er ved at sætte mig ind i ASP.NET,
> fordi det giver nogle ret håndgribelige fordele både ydelsesmæssigt
> (compilet kode, ja PHP kan også compiles)

Så vidt jeg ved indeholder .NET betydeligt flere "lag", så spørgsmålet
er, om ASP.NET virkelig er hurtigere bare fordi, det er kompileret. Jeg
vil i hvert fald gerne se noget dokumentation for den påstand.

> Desuden er .NET 100% OO, hvilket for mig også har meget at sige. Bevares,
> man kan da kode noget der ligner OO i PHP, men indkapslingen er så som så.
> Det er faktisk mest op til programmøren om han vil overholde det.

Præcis - hvad er problemet?

Samt Unix-programmer (http://qtcsharp.sourceforge.net/).

Men det kan man også med PHP (http://gtk.php.net/).

> [...]
> tro, at JSP er temmeligt hurtigt. Jeg har set tests af JAVA programmer
> kørende under en VM med den nyeste hotspot. Her var JAVA programmerne på

Jeg synes, det er ret enøjet delvist at basere sit valg af websprog på,
om det kan kompileres. Forskellene rent hastighedsmæssigt er alligevel
så små i de fleste tilfælde, at den virkelige flaskehals rent
hastighedsmæssigt er båndbredden til brugeren - ikke, hvor lang tid det
tager at danne HTML-siden vha. et programmeringssprog. I øvrigt vil jeg
mene, at min holdning er ret objektiv her, eftersom alle sprog, der
hidtil er blevet nævnt, kan kompileres.

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 13-07-02 11:10

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> wrote in message

> Så vidt jeg ved indeholder .NET betydeligt flere "lag", så spørgsmålet
> er, om ASP.NET virkelig er hurtigere bare fordi, det er kompileret. Jeg
> vil i hvert fald gerne se noget dokumentation for den påstand.

Du kan have ret der. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har set nogle
"tal" på det. Jeg har blot læst nogle bøger, hvor de netop nævner at det som
compilet sprog er hurtigt.

Bevares,

> Præcis - hvad er problemet?

PHPs klasser virker, så vidt jeg kan se, som C og C++s structs. Alle dele er
offentlige, så det man står tilbage med er i virkeligheden mere lig en
record end en klasse.

> Samt Unix-programmer (http://qtcsharp.sourceforge.net/).
>
> Men det kan man også med PHP (http://gtk.php.net/).

Den var ny. Er PHP velegnet til den slags opgaver?

> [...]
> tager at danne HTML-siden vha. et programmeringssprog. I øvrigt vil jeg
> mene, at min holdning er ret objektiv her, eftersom alle sprog, der

Det er korrekt. Det var ikke meningen at få det til at lyde som om, jeg
vælger sprog efter om de kan compiles eller ej. Det gør jeg ikke. Jeg vælger
det sprog, som passer bedst til en given opgave. Jeg nævner blot de fordele,
der eksisterer ved brug af de forskellige sprog. Der er bl.a. det at koden
kan compiles en fordel, hvis vi snakker om større sites med mange hits.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 13-07-02 14:55

Søren Lund Jensen skrev:

> PHPs klasser virker, så vidt jeg kan se, som C og C++s structs. Alle dele er
> offentlige, så det man står tilbage med er i virkeligheden mere lig en
> record end en klasse.

Fra PHP 4.3.0, som snart udkommer, kommer der private metoder og
lignende ting, som længe har manglet.

> Den var ny. Er PHP velegnet til den slags opgaver?

Til dels, ja. Det er forholdsvist let og hurtigt at skrive
skrivebordsprogrammer med PHP-GTK. Rent hastighedsmæssigt har jeg ikke
set nogen nævneværdig forskel på GTK+-programmer skrevet i kompilerede
sprog (C/C++) og så GTK+-programmer skrevet i et scriptsprog (PHP, Ruby,
Python, Perl).

Ulempen ved PHP er, at der ikke er mulighed for at lave tråde. Der er
dog mulighed for at lave noget proces-sjov. Vil man bruge tråde til sit
GTK+-program, men foretrækker et scriptsprog, så skal man bruge Ruby
(http://www.ruby-lang.org/).

> [...]
> kan compiles en fordel, hvis vi snakker om større sites med mange hits.

Selv ved store sites med mange hits synes jeg ikke, det gør den store
forskel. Det er i hvert fald min erfaring.

Som udgangspunkt har du ret: Kompilerede sprog kører hurtigere end
fortolkede sprog. Der er bare så mange faktorer inden for webverdenen,
der gør, at forskellen ikke er så stor (hvis den overhovedet er der).
F.eks. er det flere gange blevet påstået herinde af nogle, der har
prøvet både JSP og PHP, at PHP i ukompileret tilstand er lige så hurtigt
som JSP (der som bekendt er kompileret). Jeg har ikke nogen
dokumentation for det - jeg har kun hørt påstanden. Interesserede kan
selv lede efter indlæggene i groups.google.com.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-02 16:49

On Wed, 10 Jul 2002 15:41:56 +0000 (UTC), Jakob Jensen wrote:

>- Tak for alle svarene, de er til stor hjælp. Og så må jeg sige, at det er
>dejligt at læse nogle saglige indlæg, istedet for de mange ikke saglige indlæg
>der har været postet både her og på diverse sites.

Av, den sved!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-07-02 17:45

Jakob Jensen wrote in <aghkk4$6hi$1@sunsite.dk>:
> - Men jeg havde dog glemt JSP, som jeg også har tænkt en del på. Kan det
> kun kører på Unix platform eller findes der også en fortolker til Windows?

Kan sagtens køre under Windows. Jeg kender godt nok ikke nogen eksempler
hvor det er brugt i produktionsmiljøer, men jeg har selv være med til at
lave Java-baseret hjemmeside-sjov, hvor ca. halvdelen af udviklerne kørte
Windows (Der blev udviklet og 1. gangs testet på egne maskiner), det gik
fint. Jeg tror ikke jeg oplevede et eneste problem ved derefter at overføre
koden til en unix-baseret test-maskine, og til sidst unix-baseret
produktionsmiljø.

> Og måske har jeg vurderet Perl som ude er trit med nutid, måske er jeg
> forkert på den?

Perl var fin engang, og er skam ikke blevet værre. Kan man Perl er det slet
ikke overflødig viden. Vi skal endelig ikke undervurdere Perl.

Men jeg foretrækker nu alligevel at lægge valget mellem PHP, ASP og JSP.

> - Hvilke af de web programmerings sprog som i kender, arbejder bedst med
> Shockwave, Flash og andre lignende teknologier indenfor internettet.

Shockwave/flash (har aldrig fundet forskellen, og kender ikke andet
lignende) er fløjtende ligeglade med hvad der driver serverne. :)
Også når der skal kommunikeres, og ikke bare "serveres filer".

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)