mineraler??
Fra : taina

Dato : 09-07-02 21:10

Hej NG

Jeg bliver simpelt hen nødt til at stille et måske dumt spørgsmål - faktisk
flere.
Hvad er mineraler? Er det i tilskudsfoder? Og hvor meget er der af dem i
græs?
Min hypper er kommet på sommergræs, men der er riiimelig mange heste derude,
så hun bliver fodret en gang om dagen - godt et kilo havre, tilskudsfoder og
lidt melasse. Lyder dette som en fornuftig mineraldækkende løsning?

Mvh. tina

Fra : taina

Dato : 13-07-02 08:12

Hmmm... Det er jeg måske ikke den eneste, der ikke ved?

Fra : Iben Holst

Dato : 15-07-02 16:02

> Hmmm... Det er jeg måske ikke den eneste, der ikke ved?

*G* Det kan da godt være !

Det kan jeg simpelthen ikke svare på, på stående fod. Der må selvfølgelig
være en kort og enkelt forklaring - jeg ved bare at man skal sørge for at
hestene er dækket godt ind med mineraler ....

Ja det mener jeg nu nok det er - i al fald i de fleste.

Jeg går ikke ud fra at der er nogen - ikke noegn af speciel betydning så man
kan undgå at skulle give dem noget ved siden af.

> derude,
> og

Ikke i mine ører !!
Det er fint at hun bliver fodret ved siden af hvis der ikke er græs nok, men
jeg ville aldrig løbe an på mineral-indholdet i et tilskudsfoder. Det er
tilsat ud fra en bestemt mængde andre ingredienser som måske er helt
unødvendige for hesten og det mener jeg ikke er fyldestgørende. Der er
større risiko for at hesten enten får for meget eller for lidt af
mineralerne/vitaminerne i forhold til, hvis du giver den et decideret
mineral- /vitamin-tilskud sammen med havren.

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-07-02 19:47

Hej

Prøv at ringe og spørg din dyrlæge, han ved det med garanti.

Sommer hilsen fra Nina.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-07-02 11:37

Iben Holst wrote:

> [...]
> være en kort og enkelt forklaring - jeg ved bare at man skal sørge for at
> hestene er dækket godt ind med mineraler ....

Mig bekendt er mineraler og vitaminer forskellige ting, som alle levende
organismer i et eller ande tomfang skal bruge til forskellige
funktioner. F.eks. til korrekt fordøjelse, hårvækst og den slags.

> Ja det mener jeg nu nok det er - i al fald i de fleste.

Der er som regel både mineraler og vitaminer i tilskudsfoder. Det er
(som nævnt nedenfor) tilsat i en mængde der passer til en eller anden
mængde (måske ingenting) blandet op i foderet.

> Jeg går ikke ud fra at der er nogen - ikke noegn af speciel betydning så man
> kan undgå at skulle give dem noget ved siden af.

Der er masser af begge dele i friskt græs. Jeg ved ikke hvor meget der
er tilbage i hø.

> [...]
> mineralerne/vitaminerne i forhold til, hvis du giver den et decideret
> mineral- /vitamin-tilskud sammen med havren.

Men det gør det i mine ører. Det komme selvfølgeligt an på hesten, men
vi bruger normalt kun melasse når det virkeligt står grelt til med en hest.

Normalt feder vi for tynde heste op med græs (så meget som muligt) og
korn/tilskudsfoder om sommeren og større rationer om vinteren. Som sagt
bruger vi f.eks. melasse og majsflager hvis der virkeligt skal noget sul
på hesten (men husk stråfoder!).

-dennis

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 19-07-02 12:02

Eks. på et mineral: Jern.
Hva skjer ved jernmangel? Anemi...

jern, kalium, kalsium, natrium, fosfor etc. etc. er essensielle ting legen
sjekker ved blodprøver.

så mineraler er jo viktige, ja...

Line.