MySQL autoincrement, starte ved højt tal
Fra : Tinky Winky

Dato : 09-07-02 18:03

Jeg er igang med et ordre system i PHP&MySQL og skal bruge nogle ordre
numre, som kunderne får. Primær nøglen er en autoincrement, som jeg kunne
bruge.

Men for at de første kunder ikke skal få ordrenumre som "1" og "23", tænkte
jeg at man måske kunne få MySQL til at starte et andet sted med at tælle
fra. I stedet for at starte med en, så fx 3000, 3001, 3002 osv. Hvordan
"resetter" jeg startpunktet til 3000?

Evt. andre måder at gøre det på?

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 10-07-02 16:56

> [...]
> jeg at man måske kunne få MySQL til at starte et andet sted med at tælle
> fra. I stedet for at starte med en, så fx 3000, 3001, 3002 osv. Hvordan

Du kunne jo evt. bare sætte 3000 entryes ind og så slette dem igen. Det er
nok
ikke den "rigtige" måde at gøre det på, men det virker.

/Kasper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-07-02 21:26

On Tue, 9 Jul 2002 19:02:49 +0200, "Tinky Winky"
<lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> wrote:

>I stedet for at starte med en, så fx 3000, 3001, 3002 osv. Hvordan
>"resetter" jeg startpunktet til 3000?

Du opretter bare én dummy-entry på 3000.

Fx:

> create table ordre (id int not null auto_increment primary key);
> insert into ordre (id) values (3000);
> insert into ordre (id) values (NULL);
> select * from ordre;
+------+
| id |
+------+
| 3000 |
| 3001 |
+------+

Bemærk at vores NULL-entry (hvor id blot autoincrement'er) altså
fortsætter herfra.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-07-02 21:28

On Wed, 10 Jul 2002 22:26:08 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Bemærk at vores NULL-entry (hvor id blot autoincrement'er) altså
>fortsætter herfra.

Og for en god ordens skyld vil det også være tilfældet, selvom du
sletter din start-ordre, lige efter den er oprettet:

+------+
| id |
+------+
| 3001 |