Keglestub i sheet metal
Fra : Lars

Dato : 09-07-02 18:12

Er der nogen der kan hjælpe mig med at konstruerer en keglestub i sheet
metal,
så jeg kan få den udfoldet. Dimensionerne er ikke så vigtige, det er mere
princippet.

På forhånd tak

Lars

Fra : Per Damsgaard

Dato : 10-07-02 10:21

Hej Lars,

Kunne du evt. give lidt info om hvilket cad program du bruger

Per

Fra : P.C.

Dato : 10-07-02 11:39

Hi.

> [...]
> metal,
> så jeg kan få den udfoldet. Dimensionerne er ikke så vigtige, det er mere

Det er nok et af de mest tradisionelle spørgsmål, og der er flere måder at
håndtere problemet på, prøv denne link og se under blechabwichlungen ;
http://www.black-cad.de
Det er ellers standard at finde standard formlen for en given kegle eller
hvilkensomhelst geometrisk grundfigur ,og så udføre "udfoldningen" direkte efter
formlen.
Det er også helt fint ,men verden består desværre af andet end kegler og kegle
stubbe ,så en del vælger andre principper ved udfoldning af plade materiale.
Indenfor skibs bygning var det i mange år nærmest et religiøst spørgsmål og du
kan se fartøjer der er opbygget meget kluntet af overskårne kegler og cylindre
,men heldigvis er den værste overtro efterhånden blevet udryddet og de fleste
vil idag bruge helt andre rutiner ; men det er en længere historie ; her ser du
f.eks. et eksempel på et enkelt framework til en lille trawler ;
http://makeashorterlink.com/?L64D41A31

her er frameworket doblet op ;
http://makeashorterlink.com/?F29D23A31

Overflader er jo meget intersante , men er nok mest intersante indenfor bestemte
brancer og hvis du projekterer lidt større volumer eller arbejder indenfor et
formsprog som ikke kan udtrykkes med de geometriske grund former, er det ikke
overfladen og principperne i udfoldningen det handler om , men selve den
struktur der støtter overfladen , som så bliver det mindste af det hele.
Bygninger hvor frameworket fungerer meget smartere og tilbyder en langt større
styrke, eller et flexibelt formsprog der kan bygge et hus på den halve til for
en trediedel ,er altså alternativet til de gamle geostedic strukturer du kender
som lette "net-figurer" . Nye byggemetoder og nye visioner om hvad man kan
producere med meget simpelt CNC styret produktions udstyr vil altså overtage
,alene fordi huse der er tegnet som et tyndt poly mesh, har en masse
begrænsninger ,når det kommer ud af computeren ud i virkeligheden , fordi så
kan du ikke være sikker på, at den tynde skal eller overflade nu også kan bære
andet en sig selv ;))
Disse objekter er såmænd også udfoldet af standard geometriske figurer ,men som
du kan se behøver man ikke absolut holde sig til kegler, cylindre og alle de
andre geometriske grundformer , medmindre man lige brance specifikt kun har brug
for rør-muffer eller circle til firkant rutiner til tynd metal ; men dermed
ikke sagt at arkitekter ikke må prøve lidt mere visionære byggemetoder, hvor
somsagt overfladen nærmest kommer af sig selv ,med et ordentligt all-round
udfoldningsprogram ; check disse både ,de er alle blevet bygget og ikke af
standard kegler eller cylindre udsnit ;
http://groups.yahoo.com/group/Cyber-Boat/
Læg iøvrigt mærke til, at medlemstallet kun er for denne gruppe og at der er
adskillige flere Cyber-Boat grupper med en masse tilfredse medlemmer , så
udfoldnings metoden brugt til dem virker altså ;))
Check på webbet og du vil finde en masse rutiner til standard geometriske
figurer ; du kan ovenikøbet skrive en nem lille applikasion hvor du "måler" på
en standard kegle og får den "udfoldet" på din skærm. ----------- din skærm vil
forresten vise udfoldningen som en række små linier der samlet viser det
udfoldede objekt fordi din skærm allerede er i punkter ;))
P.C.
http://makeashorterlink.com/?E10E32A31
( bygget på den halve tid ,til en trediedel af udgifterne og fire gange så
stærkt i en ny smart byggemetode det blot kræver plade materiale ).

Fra : CADmageren ApS

Dato : 10-07-02 17:46

Hvis du bruger Inventor, kan du gøre følgende:

1. Konstruer keglestubben vha. en revolve feature - men lav kun en vinkel på
359.9 grader.
2. Marker overfladen og aktiver Flat Pattern kommandoen.

Jeg har uploaded et eksempel på min hjemmeside:
www.cadmageren.dk/keglestub.ipt

Med venlig hilsen
CADmageren ApS

Michael Christoffersen

Fra : P.C.

Dato : 10-07-02 23:04

Hi.

"CADmageren ApS" <news@cadmageren.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 359.9 grader.
> 2. Marker overfladen og aktiver Flat Pattern kommandoen.
>
> Jeg har uploaded et eksempel på min hjemmeside:

Jeg følger med interesse denne tread ,også fordi jeg ved at Rhino har tilføjet
en "unfold" rutine ,men altså kun til entities skabt med programmet ; et
importeret kompliceret mesh vil Rhino overhovedet ikke kendes ved ;))
Men når du siger at man bruger en revolve rutine ,vil emnet jo blive et polymesh
og et polymesh indeholder jo ikke punkter eller oplysninger som den formel man
ellers bruger skal bruge ; ---------- vil det sige at udfoldningen af en
keglestub i inventor er en udfoldning af det mesh der repræsenterer keglestubben
?
P.C.

Fra : Lars Sandberg

Dato : 11-07-02 14:59

In article <3d2caf4e$0$63538$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, per.corell@privat.dk says...
> [...]
> keglestub i inventor er en udfoldning af det mesh der repræsenterer keglestubben

Nej, polymesh er en simpel 3D objekttyper, brugt i ældre AutoCAD versioner, dog fortsat
supporteret i de nyeste versioner af hensyn til bagud kompabilitet.

I Inventor og generelt 3D-CAD systemer, er der tale om B-Rep geometri, der er repræsenteret via
det der kaldes for: Rational NURBS-surfaces, (Non Uniform Rational B-Splines). Den rationelle
beskrivelse, betyder kort og godt at der er tale om en simpel matematisk definition, som også
anvendes ved egentlige primitiver, som kugle, bokse og kegler for den sags skyld.

NURBS i den Non-rationelle form anvendes primært ved egentlig surface modellering af komplekse
flader, såsom hvis du skulle tegne en skosål i 3D.
Rhino som du omtaler, bruger f.eks. heller ikke meshes, men NURBS-surfaces. Af hensyn til
egentlig visualisering, beregnes der internt i systemet (som i alle andre) en mesh-
repræsentation, baseret på en deviation factor for at visualiseringen kan laves.

--
Best regards

Lars Sandberg
TechSolution
dba IMAGINiT Technologies

Fra : P.C.

Dato : 12-07-02 10:33

Hi.

"Lars Sandberg" <ls@get3net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mesh-
> repræsentation, baseret på en deviation factor for at visualiseringen kan

Ja det er jo nærmest to forskellige verdener ,det undrer mig alligevel at
hverken for de gamle meshes eller for nurbs ,at der ikke har eller er en
indbygget udfoldningsrutine som f.eks Rhino har indført.
Øh ,nu er jeg ikke videre begejstret for Rhinos fordi det virker somom den kun
kan klare meget simple udfoldninger, og det virker somom den netop omdanner
objekterne tilbage til mesh entities for at udføre en simpel udfoldning af et
objekt der altså i det tilfælde ,ville være et mesh objekt der kunne indeholdes
i den etity man udfolder.
Men jeg vil give dig helt ret, jeg begråd heller ikke da der kom praktiske
solids istedet for begrænsede og begrænsende polymesh figurer ,-------- bortset
fre et lille punkt ,nemlig muligheden for at udfolde fra et polymesh ; de gamle
polymesh har jo altid repræsenteret en smule "snyd" når man lader skærmkortet
vise et afglattet figur selvom det geometrisk defineret polymesh i databasen
ligner en bulet kantet blikspand.
Det er iøvrigt det der ødelage rygtet for de få udfoldningsprogrammer der var
til polymesh, at men netop får en udfoldning af et u-udglattet emne ,altså at
CAD programmet viste et "pænere" emne hvorefter udfoldningen som ellers er helt
perfekt, viser en kantet strimmel og aldeles ikke de fortløbende linier man
forventer.
Keglestubben bliver jo normalt udfoldet helt anderledes ligesom den
tradisionelle circle til firkant transformasion , og med et gammeldags
udfoldningsprogram til polymesh ,gælder det jo om enten at gå helt i top mht.
hvad programmet tillader af underopdelinger. ----------- Acad tillader vist max
200 felter på hver led i en mesh entity , men alligevel kan man jo blot skrive
externe filer og få 2 mill felter at udfolde , men 200 felter er nok alligevel
mere end rigeligt til at repræsentere en kegle ,også så blikkenslageren kan
klippe den så den passer exakt efter forventningerne men "problemet kommer
åbentbart, når N.C. maskinen ikke kan forstå mere komplexe entities.
Nå jeg må igang med at tegne et cycle skur, det bliver med afrundede former på
alle leder ,selvom det bliver samlet af plader der er skåret fladt , og jeg
oplever stadig at se dygtige håndværkere helt naturligt sige "nå men så skal det
vel bukkes " , hvorefter man kan efterlade dem med åben mund op polypper , når
de ser at man aldeles ikke behøver bukke nogetsomhelst, når blot man samler et
3D-H framework af flade strimler flettet sammen på højkant. ----------------
Det er sjovt nok, at have oplevet højt estimerede ingenører stædigt fastholde at
man ikke _kan_ foretage en udfoldning selvom man står med dokumentasionen lige
foran deres næse ; man ser jo ikke andet end hvad man _vil_ se. Idag bliver nær
sagt alle både "udfoldet" fra 3D modeller tiltrods for at "det kan man ikke" ,
det er derfor jeg synes denne tread er interesant ,fordi ligesom jeg omkring 90
stod i halsen med hensyn til firkantede ingenører , så oplever jeg idag samme
problem mht. 3D-Honeycomb, men her er det næsten værre fordi alle ligesom er
vandt til at se alting defineret udfra de tradisionelle 3 planer , så er det en
helt ny dimension, at to flader flettet sammen , ud fra to planer af flade emner
,kan skabe et honeycomb framework til et hvilketsomhelst objekt ; firkantet
eller rundt.

Selve overfladen ,hvis jeg ville bygge en kæmpestor kegle , er jo ikke noget
problem den kan man jo blot udfolde, -------- men selvom det måske er det mere
teoretiske og software mæssige der er emnet i denne gruppe , så ved enhver der
har beskæftiget sig med CAD og polygon fri-form entities, at såsnart
arkitekterne begyndte at tegne med polygon meshes , så fik håndværkerne grå hår
.. Fordi et polygon mesh har jo ikke nogen tykkelse og egner sig derved ret
dårligt til at få udført ude i virkeligheden ,---- uden en masse bøvl og
håndbukning af jernrør . At en enkeltfunktions robot kan sprøjte kilometervis
af jernrørs strukturer ud, uden disse problemer er så en anden sag, men man kan
godt sige, at de besværligheder og det faktum at polygon meshes faktisk i bedste
fald kun kan danne et tag , og en tynd skal , gør det extra svært at forklare,
hvordan et 3D-Honeycomb kan danne _hele_ det fundament der er nødvendigt for at
holde disse overflader. Det er somom at "skuffelsen" over begrænsningerne i
polygon meshene virker hindrende for mere visionære og gennemarbejdede metoder
,som f.eks. 3D-H.
------------------- He , når jeg så præsenterer et rigtigt flot cycleskur der
ligner noget fra fremtiden , så _ved_ jeg at de andre vil spørge "jamen hvor er
taget" , og jeg må så fortælle "jamen taget er indbygget ; prøv at se hvad der
vil ske med regnen ,når den rammer 'der eller 'der " Det er det jeg siger ;
Kunst er noget socialt og kommer du med noget helt nyt , handler det jo ikke om
det du viser duer eller ikke ,men om du er social ;))
Og så er det altså ligegyldigt at det du viser kan bygge tre gange billigere,
fire gange så stærkt og med det halve bøvl når det skal samles, og det er også
ligegyldigt at du fortæller at jo flere maskiner der skal til i produktionen jo
dyrere er det vel at producere og at det du viser kun behøver en eneste meget
simpel maskine. Det er også ligegyldigt at grund materialet er det billigste
nemlig plade materiale af enhver art ; men en ting der virkelig "bider" er når
man med lidt humor kan sige ; " glem om tommer og fod eller millimeter og meter
, --- bliv alt besværet kvit med denne metode hvor du overhovedet ikke behøver
dimensioner " ;))
---------- Ja tænk engang ; da jeg skulle opmåle til en 3D tegning af den gård
hvor cycle skuret skal være, havde jeg glemt mit målebånd. Men så opfandt jeg
min egen midlertidige måle enhed ; "dovne skridt" , og jeg opmålte så gården
med "dovne skridt".
40 skridt en vej og 7 den anden vej , et vindue som jeg havde iforvejen var så
halvanden skridt osv. osv. ---------- og det kom der en meget fin 3D tegning ud
af ; hvad skal man så bruge tommer og fod til ;))

Hvis du har fundet denne episode af en fattig kunstners hverdag underholdende,
så prøv at kigge på hvordan jeg har leget med alle mulige grundformer og
organiske former, og har genereret selve fundamentet for en masse sjove
bygninger , desværre bruger jeg kun kegler ganske få steder, men ellers er det
Solids der danner basis for et framework , der er ikke så lidt billigere og
meget stærkere, end hvordan en håndværker ellers ville udføre et fundament, læg
især mærke til hvor nemt det er at hæve gulv fundamentet over jorden ;
http://groups.yahoo.com/group/pavilions/
Og check "Photos" folderen .
P.C.

Fra : CADmageren

Dato : 07-08-02 08:15

Hej Lars

For at lave en keglestub:
1. I Sketch mode laver du et laver du et profil af pladen.
2. Placér en centerlinie i midten. Luk sketchen.
3. Vælg Revolve og lav keglestubben, men IKKE en fuld omkreds. Vælg
f.eks 359.9 grader.
4. Marker overfladen, så den skifter farve, og peg på Udfoldnings
knappen.
Jeg har uploaded en partfil til min hjemmeside -
www.cadmageren.dk/keglestub.ipt

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen