Hundesvømning
Fra : Lene Thorup

Dato : 09-07-02 17:10

Hej alle i NG

Er der nogen som ved, hvor i Jylland der er specielle svømmebassiner til
hunde?

Hilsen

Lene Thorup

Fra : Holm

Dato : 10-07-02 06:39

Lene Thorup <maskot@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2b0ab2$0$234$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej alle i NG
>
> Er der nogen som ved, hvor i Jylland der er specielle svømmebassiner til
> hunde?
>
> Hilsen
>
> Lene Thorup

Hej Lene

DCH i Nibe har en aftale med Guldbæk Hovedgård, Storhøjvej 3 ( hvor heste
trænes i et stort rundt bassin )
Der plejer at være svømning for hunde ca. én gang månedligt....det kan
anbefales !!
DCH Nibe : ring eks. 98 353939

Holm

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 10-07-02 08:16

maskot@stofanet.dk writes:
>Er der nogen som ved, hvor i Jylland der er specielle svømmebassiner til
>hunde?

Der har været en i Ålborg, men jeg ved ikke om den er der mere. Jeg så
brochuren på den på Ålborg Dyrehospital. Måske du kunne prøve at ringe til
dem og høre.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 10-07-02 11:53

"Lene Thorup" <maskot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle i NG
>
> Er der nogen som ved, hvor i Jylland der er specielle svømmebassiner til
> hunde?
>
> Hilsen
>
> Lene Thorup

Af bar nysgerrighed. Hvorfor kan hunden ikke svømme ved stranden eller i en
sø?

Christian

Fra : Lene Thorup

Dato : 11-07-02 07:42

> Af bar nysgerrighed. Hvorfor kan hunden ikke svømme ved stranden eller i
en
> sø?
>

> Christian

Hej Christian,
det ville også være dejligt hvis jeg kunne lokke min hund til at komme ud i
vandet, men det kan jeg desværre ikke. Jeg har forsøgt selv at gå ud i
vandet med godbidder, men min hund vil kun lige stå i kanten. Selv om der er
hunde med der løber ud i vandet og leger, bliver hun alligevel på
landjorden. Hun er én gang faldet i dybt vand ved en fejltagelse, og hun
begyndte ikke at svømme, men trådte nærmest vande og måtte hives op af
vandet. Hvis der bliver en næste gang hun falder i vandet, hvor jeg ikke kan
få hende op, føler jeg mig ikke sikker på at hun vil svømme, det virker som
om hun går i panik.
Jeg er naturligvis interesseret i andre forslag til at få min hund ud i
vandet.

Lene

Fra : Holm

Dato : 11-07-02 11:18

Lene Thorup <maskot@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2d2879$0$675$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
som
> om hun går i panik.
> Jeg er naturligvis interesseret i andre forslag til at få min hund ud i

Til Christian
Nogle hunde kan blive ret syge af saltvand ( især hvis der er mange alger
el. lign ) de vil jo gerne slikke vandet i sig..( søen er bedre )

Hej Lene

Du kan forsøge at give din hund en sele på som sidder pænt fast ind til
kroppen, det vil kunne støtte hende rigtig godt.
Hvad er det egentlig for en hund ?
Hvordan hev du hende op ? I halsbåndet ? Hun er nok blevet ret forskrækket
så, men jeg tør "næsten " garantere at hun vil svømme hvis hun falder i
igen.
Men en sele med en lang snor er virkelig godt ( jeg mener endda der findes
seler kun til dette formål.)
Jeg havde en på min egen hund, for hun ville ikke i svømmebassinet de første
gange til hundesvømning , og det hjalp godt!

Hilsen Holm

Fra : Lene Thorup

Dato : 11-07-02 13:00

> Hvad er det egentlig for en hund ?

Det er en schnauzer.

> Hvordan hev du hende op ? I halsbåndet ? Hun er nok blevet ret forskrækket
> så, men jeg tør "næsten " garantere at hun vil svømme hvis hun falder i
> igen.

Ja du har ret - i halsbåndet.

Jeg håber selvfølgelig også, at hun vil svømme hvis det virkelig gælder.

Tusind tak for dine svar.

Lene

Fra : Kim Noer

Dato : 11-07-02 14:35

"Lene Thorup" <maskot@stofanet.dk> wrote in message

> Det er en schnauzer.

Jeg har en mellemschnauzer og den er heller ikke helt vild med vand og
den slags pjat. Hverken søer eller vandslanger.

--
"I'm suffering from amnesia and deju vu at the same time.
I think I've forgotten this before." - Steven Wright

Fra : Pia

Dato : 11-07-02 11:25

> en

> Jeg er naturligvis interesseret i andre forslag til at få min hund ud i
> vandet.

Men hvis hunden ikke har lyst til at svømme, hvorfor skal den så?

:Pia & vandrotten Max

Fra : Lene Thorup

Dato : 11-07-02 15:20

"Pia" <@> skrev i en meddelelse

> Men hvis hunden ikke har lyst til at svømme, hvorfor skal den så?
>
> :Pia & vandrotten Max

Jeg har ingen forventninger om at min hund skal blive en "rigtig vandhund",
men jeg mener at alle hunde der lever et aktivt friluftsliv bør have et
naturligt forhold til vand, dvs at de ikke går i panik hvis de falder i
vandet. Som nævnt tidligere er hun faldet i vandet engang, hvor jeg efter et
stykke tid trak hende op af vandet, da hun nærmest bare trådte vande, og
ikke kom nogen vegne. Der vil jo altid være dilemmaer når man gør noget man
selv mener er til hundens eget bedste, men som hunden ikke bryder sig om. At
tage til dyrlægen er for mange hunde heller ikke sagen, men vi tager jo
alligevel hunden til dyrlæge for at blive vaccineret eksempelvis fordi vi
mener det er det sikreste for hunden.

Lene

Fra : KT

Dato : 11-07-02 16:07

> Men hvis hunden ikke har lyst til at svømme, hvorfor skal den så?
>
> :Pia & vandrotten Max

Hejsa.

Jeg kan sagtens forstå, at hun gerne vil lære sin hund at svømme. Der er jo
altid en risiko for, at en aktiv og nysgerrig hund kan plumpe i vandet ved
et uheld, og hvis ejeren så ikke lige kan komme til undsætning, kan det jo
godt ende temmelig galt. Et andet alternativ ville jo være at undgå steder
med søer, åer osv., men det begrænser jo turarealerne temmelig meget, og er
nok ikke så sjovt i længden.
Desuden har hun jo ikke tænkt sig bare at kyle hunden ud i vandet og brøle
"neeeeeej" af sine lungers fulde kraft, hvis den skulle forsøge at komme op.
Jeg er temmelig (helt) sikker på at det kommer til at foregå med godbidder
og ros, så hunden ikke får traumer og varige mén!

Mvh. Line, Grisling (som godt kan svømme, hvis han absolut skal, men som
helst nøjes med at soppe) og Diva (som tror, man kan gå på åkanderne!!)

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 11-07-02 08:53

maskot@stofanet.dk writes:

Hej Lene

>Jeg er naturligvis interesseret i andre forslag til at få min hund ud i
>vandet.

Jeg træner hunde til livredning i vand. Når vi ikke kan få en hund i
vandet, bruger vi en sø der ikke er ret bred 5 - 10 meter. Så går en af de
andre om på den ene side af søen med hunden, men ejeren bliver stående på
den anden side.

Ejeren begynder så at kalde på sin hund, mens hjælperen bliver stående
sammen med hunden. Hvis hunden ikke springer i, så hopper hjælperen i
vandet og svømmer over til ejeren, der fortsætter med at kalde. Hvis
hunden stadig ikke følger med, vender ejeren sig om og går sammen med
hjælperen, mens der stadig kaldes på hunden de næste 20 - 30 meter,
derefter skal man gemme sig. Hunden vil normalt føle sig så utryg ved at
være alene, at den springer i og følger efter. Når man opdager hunden er
sprunget, løber man tilbage og roser hunden hele vejen mens den svømmer og
når den er kommet op. Brug gerne masser af godbidder. Øvelsen gentages 3 -
4 gange indtil hunden er tryg ved, og syntes det er sjovt at svømme.

Det kræver, at hunden ikke har mulighed for at løse problemet ved at løbe
rundt om søen. Dvs. søen enten skal være så stor at det ikke er
overskueligt for hunden at begynde at løbe rundt, eller også skal der være
masser af bevoksning langs søen.

Det er en dum ide at lære en utryg hund at svømme ved havet eller store
søer. Der skal helst være en bred på den anden side og helst ikke for
langt væk, ellers kan det virke for uoverskueligt at springe ud i vandet.

En anden metode, som jeg for nylig har hørt om, er, at man lader hunden se
andre der leger og svømmer i vand, uden at man giver sin hund lov til at
være med, gerne over flere gange. Hunden skal være "sulten" for at få lov
til at komme ud i vandet.

Hilsen
Poul Erik Rise