Threads
Fra : Martin Mouritzen

Dato : 07-02-01 22:21

Howdy,
Er det muligt at køre tråde (threads) i PHP?
- Hvordan?
- Nogen der har erfaring med det?
--
Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-02-01 22:32

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> wrote
> Er det muligt at køre tråde (threads) i PHP?
> - Hvordan?
> - Nogen der har erfaring med det?

Hvis du mener i forbindelse med et debatfora eller news så prøv at kigge på
en rekursiv funktion som du sikkert kender princippet bag fra skoletiden.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 07-02-01 22:47

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jakob Andersen"
<jakob@andersen.as> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Hvis du mener i forbindelse med et debatfora eller news så prøv at kigge på
>en rekursiv funktion som du sikkert kender princippet bag fra skoletiden.

Hehe, nej. Det var ikke lige det jeg mente :)
Jeg snakker om forgreninger i ens program der gør at flere stykke kode
bliver afviklet "samtidig", som kendt fra C/Java osv. :)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-02-01 23:12

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> wrote
> Hehe, nej. Det var ikke lige det jeg mente :)

Kan godt se det nu, sad bare netop lige og arbejde med et threadsystem af en
browserbaseret newslæser i ASP.

> Jeg snakker om forgreninger i ens program der gør at flere stykke kode
> bliver afviklet "samtidig", som kendt fra C/Java osv. :)

Jep, jeg kender godt princippet fra C(#)

Fra : Christian Laursen

Dato : 07-02-01 22:31

Martin Mouritzen <martin@fez.dk> writes:

> Er det muligt at køre tråde (threads) i PHP?

Hvad vil du opnå ved det?

Christian Laursen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 07-02-01 22:46

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Christian Laursen
<christian@pil.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Hvad vil du opnå ved det?

Hum Hum, Godt spørgsmål. Det var mere sådan rent teoretisk. Jeg tænkte
på at lave noget i PHP der kørte hele tiden på min computer, og i den
forbindelse ville det være rart at kunne tråde processerne :)

Fra : Christian Laursen

Dato : 07-02-01 22:53

> [...]

> på at lave noget i PHP der kørte hele tiden på min computer, og i den
> forbindelse ville det være rart at kunne tråde processerne :)

Ah, på den måde.

Mig bekendt er det ikke noget, man kan.

PHP er jo heller ikke beregnet til at stå og køre hele tiden. Så vidt jeg
ved bliver der også kun ryddet op efter, at hvert HTTP-request er udført
i det normale tilfælde, hvor PHP genererer websider. Dette har den
konsekvens, at hvis du laver noget PHP, der står og kører hele tiden,
risikerer du meget nemt at det kommer til at bruge en grusom mængde
hukommelse.

Jeg ville nok umiddelbart anbefale et andet sprog.

Christian Laursen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 07-02-01 23:00

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Christian Laursen
<christian@pil.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Mig bekendt er det ikke noget, man kan.

Øv, det syntes jeg ellers bare jeg kan huske var oppe og vende i
d.e.i.w.s. på et tidspunkt at man kunne. :/

> [...]
>konsekvens, at hvis du laver noget PHP, der står og kører hele tiden,
>risikerer du meget nemt at det kommer til at bruge en grusom mængde

Det har du nok ret i. Selvom man vel kan rydde det meste op selv?

>Jeg ville nok umiddelbart anbefale et andet sprog.

Yep, det bliver nok Java. - Som jeg ville vælge til den slags opgaver
anyway. - Det var mere af ren nysgerrighed jeg ville prøve. :)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 07-02-01 23:06

On Wed, 07 Feb 2001 21:59:37 GMT, Martin Mouritzen <martin@fez.dk>
wrote:

>Øv, det syntes jeg ellers bare jeg kan huske var oppe og vende i
>d.e.i.w.s. på et tidspunkt at man kunne. :/

efter en søgning på google kan man godt blive en anelse forvirret om
man kan eller ej... det lader iøvrigt til at det primært er
tysktalende som bekymre sig om den slags

>Yep, det bliver nok Java. - Som jeg ville vælge til den slags opgaver
>anyway. - Det var mere af ren nysgerrighed jeg ville prøve. :)

men prøv da alligevel

http://www.zend.com/zend/founders.php står der "Suraski and Gutmans
then went on to develop the Zend Engine -- the scripting language that
powers PHP 4.0. They also designed other crucial PHP 4.0 components,
such as a server abstraction layer and multi-threading support."

Som man så kan tolke på efter behov.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 07-02-01 23:17

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, tj@dev.null
(Thomas Jensen - pil.dk) just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>efter en søgning på google kan man godt blive en anelse forvirret om
>man kan eller ej... det lader iøvrigt til at det primært er
>tysktalende som bekymre sig om den slags

Ja, enten får man resultater der matcher det at tråde diskussioner
osv. - Ellers får man tyske diskussioner om emnet.

>men prøv da alligevel

Jaeh, jeg prøver at kigge videre

> [...]
>powers PHP 4.0. They also designed other crucial PHP 4.0 components,
>such as a server abstraction layer and multi-threading support."

Jaeh, men gad vide om det ikke er i "selve" PHP? (dvs. noget der ikke
lige er adgang til fra PHP sproget)

>Som man så kan tolke på efter behov.

Jeg krydser fingre

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 08-02-01 14:42

I forrige afsnit skrev Thomas Jensen - pil.dk:

> [...]
> powers PHP 4.0. They also designed other crucial PHP 4.0 components,
> such as a server abstraction layer and multi-threading support."

Jeg vil tolke ovenstående som at de gjorde PHP "thread-safe", dvs. at man
kan bruge php/Zend i et trådet program uden at bekymre sig om globale data.
Det er slet ikke det samme som at PHP er multitrådet eller understøtter
trådprogrammering.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Villy Thomsen

Dato : 08-02-01 15:31

> [...]
> Det er slet ikke det samme som at PHP er multitrådet eller understøtter

Tja, der er mulighed for at bruge semaforer i php:

http://php.net/manual/en/ref.sem.php

Så et eller med samtidighed og eksklusiv adgang til "ressourcer" af
forskellige "processer" må man jo kunne lave? Hvilke ressourcer og processer
der er tale om, og hvordan og hvorfor skal jeg ikke kunne sige noget om.

/Villy

--
http://WebCafe.dk - Dansk web-site om udvikling til WWW
Lær at mestre HTML, PHP, Java, Perl, SSI og gode Webdesign-dyder

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-02-01 03:07

On 07 Feb 2001 22:53:27 +0100, Christian Laursen <christian@pil.dk>
wrote:

>PHP er jo heller ikke beregnet til at stå og køre hele tiden.

Nu ikke undervurdere en php i standalone-udgave.

(selvom Rasmus dog til PHP-mødet i Symbion sagde, at php som
standalone-sprog ikke specifikt var noget, man ville arbejde på, men
blot var en behagelig sidegevinst for nogle - fx undertegnede :)

--
- Pede
Professionel nørd