Hvor gemmes sessions - rent fysisk ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 09-07-02 14:30

Jeg har ladet mig fortælle, at en session i virkeligheden er en tekstfil, i
stil med en cookie, som gemmes på ens egen computer så længe den er aktiv.
Men hvis jeg sletter alle cookies via min browser (IE6.0), så fortsætter
mine igangsatte sessions. De må altså ligge - rent fysisk - et andet sted
end de tekstfiler, der kaldes cookies.

Hvor, i hvilken mappe, ligger igangsatte sessions, og kan man slette dem på
samme måde, som man kan slette cookies? Hvordan?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-07-02 14:50

> Hvor, i hvilken mappe, ligger igangsatte sessions, og kan man slette dem

> samme måde, som man kan slette cookies? Hvordan?

Sessions styres af cookies - blot anvendes ikke file cookies, men memory
cookies.
Memory cookies gemmes ikke på harddisken, men forsvinder i samme øjeblik
brugeren lukker sin browser ned.

Du kan selv sætte memory cookies ved at lave en fil med følgende linie:

Response.Cookies("TestKage") = "Test Indhold"

Denne cookie vil ikke blive gemt på brugeres harddisk, men kun gemt i
memory.
Skal cookien gemmes skal du anvende Response.Cookies("CookieNavn").Expires,
f.eks.:

Response.Cookies("TestKage").Expires = DateAdd("yyyy",1,Now())

Du kan teste, om der sættes en cookie på brugerens harddisk ved at anvende
følgende linie:
Response.Write Request.ServerVariables("HTTP_COOKIE")

Dette vil returnere en linie á la dette:
ASPSESSIONIDQQGQQLOB=HHOHMGDAKGMOPNBHBKGJBFGH
som er din nuværende session cookie.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-07-02 16:16

Tak for svaret. Jeg har nu testet, at session-cookies ikke forsvinder bare
fordi man lukker browseren ned. Men hvis man genstarter, er de væk. De
ligger altså, som du siger, et sted i hukommelsen, og ikke som fysiske filer
på disken.

Det betyder måske også - som jeg forstår det - at hvis man vil slette en
session-cookie, før den selv løber ud (default: 20 minutter), og man ikke
vil/kan genstarte maskinen, så er man nødt til at skrive en ny
session-cookie med det samme navn oven i den gamle. Er det ikke rigtigt?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Rune B

Dato : 09-07-02 20:29

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote :

> [...]
> vil/kan genstarte maskinen, så er man nødt til at skrive en ny
> session-cookie med det samme navn oven i den gamle. Er det ikke rigtigt?

Session.Abandon

VH Rune