CPU kølere
Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-07-02 08:29

Hej,

har bygget min første selvbygger PC. Valgte en ThermalTake Vulcano 7+ CPU
køler,
men selv med fan controlleren på low synes jeg den larmer (for) meget.
Hører at ThermalTakes Silent Viking skulle være et godt alternativ, men
tests
viser at der kun er få dBs forskel på de to CPU kølere (Silent Viking: 21,
Vulcano7+: 24).
Har luret lidt på lydisolering, men det isolerer vel også varmen, så køleren
skal
skrues længere op i hastighed med yderligere støj som resultat.

Må jeg acceptere at der bare skal megen køling (og støj) til idag, eller har
du et råd?

pft,
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 09:19

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Må jeg acceptere at der bare skal megen køling (og støj) til idag, eller
har
> du et råd?

Det må du bare acceptere, specielt hvis du har købt en
super-duper-mega-kraftig CPU. De æder nemlig strøm som teenagere bæller
cola.

Hvilken CPU har du?

Claus

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-07-02 09:21

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> Det må du bare acceptere, specielt hvis du har købt en
> super-duper-mega-kraftig CPU. De æder nemlig strøm som teenagere bæller
> cola.
>
> Hvilken CPU har du?

AMD 2000 XP. Kabinettet rummer også et ASUS GForce4 ti4400 grafikort,
(dog med egen køler) - så en kabinetkøler har jeg jo heller ikke kunne
undvære
(lurer på om jeg også skal investere i en kabinetkøler med filter til at
søge luft ind i
kabinettet).

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 12:15

> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message

> AMD 2000 XP.

I.flg. listen på http://users.erols.com/chare/elec.htm har din CPU et typisk
effektforbrug på 62,5 W. Jeg har ikke brug for sådan en kraftig CPU så for
at spare køling og derved støj, bruger jeg en Duron 900 MHz. Den har et
typisk effektforbrug på 35,4 W.

Gæt selv hvor meget større behov for køling af CPU du har i forhold til mig
og prøv så at regne ud hvor meget mere støj du skal døje med. Jeg håber at
du har brug for den kraftige CPU ;)

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-07-02 09:24

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> skrev:
> Må jeg acceptere at der bare skal megen køling (og
> støj) til idag, eller har du et råd?

Se på disse sider:
www.studiedata.dk
www.webconsult.dk

Der er mange ting der kan gøres...

Mvh.
Mikael

Fra : Lars Funder

Dato : 09-07-02 10:23

> [...]
> tests
> viser at der kun er få dBs forskel på de to CPU kølere (Silent Viking: 21,

Klip
Ja nu lyder en reduktion på 3 dba jo ikke af meget, men det svarer altså til
en halvering af lydtrykket, er du sikker på at det er blæseren der giver
mest støj, i min pc giver HD også et "godt" bidrag til det samlede støj
niveau.

Lars Funder
www.larsfunder.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-07-02 10:35

"Lars Funder" <lars@larsfunder.dk> wrote in message
> [...]
> en halvering af lydtrykket, er du sikker på at det er blæseren der giver
> mest støj, i min pc giver HD også et "godt" bidrag til det samlede støj

harddisken er det ikke. Men du mener en reduktion på 3 dba er til at "høre"?
-Thomas

Fra : Lars Funder

Dato : 09-07-02 10:43

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip
> harddisken er det ikke. Men du mener en reduktion på 3 dba er til at
"høre"?
> -Thomas
Klip

Ja, men det er kun hvis det er blæseren der er den dominerende støjkilde at
det batter noget, der kan også være tale om resonans støj i kabinet, eller
evt blæseren på grafikkortet.

Lars Funder
www.larsfunder.dk

Fra : Jesper Petersen

Dato : 09-07-02 12:59

> harddisken er det ikke. Men du mener en reduktion på 3 dba er til at "høre"?
> -Thomas

Hvis du vil sammenligne blæseres støjniveau i dB, kan du omregne til hvor mange
gange større effekt (lydtryk) det svarer til. Jeg sparer dig for udledningen,
men du kan gøre følgende:

DeltadB = højeste dB - laveste dB

10^(DeltadB / 10) = antal gange højere effekt den højeste dB svarer til i
forhold til den laveste

Dvs. ti opløftet i (forskellen i decibel divideret med ti).

I dit eksempel giver det 10^(3 / 10) = 1,995

Jesper

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-07-02 11:03

Lars Funder <lars@larsfunder.dk> skrev:

> [...]
> altså til en halvering af lydtrykket, er du sikker på at det er
> blæseren der giver mest støj, i min pc giver HD også et "godt" bidrag

6-10 dB svarer til en halvering af støjopfattelsen. 3 dB er lige akkurat
hørbart.

Hvor varm bliver din CPU ved fuld last ?
Hvis den bliver under 50 grader kan du lodde en modstand ind i serie med
plus ledningen. Jeg antager at ledningen går til bundkortet, så du kan
ikke umiddelbart lave 7 volt trækket, selv om der nok skal være nogen
der vil anbefale dig det.

Men prøv med en modstand på 22 og/eller 47 ohm 1 watt.

Du må IKKE klippe ledningen over mens PC'en er tændt - så står CPU'en af
med det samme!
Men sluk PC'en, tag stikket af bundkortet, klip den røde ledning over,
træk en 5 cm krympeflex strømpe over ledningen, lod modstanden i, sæt
stikket i igen og tænd PC'en.

Er du tilfreds med resultatet - mindre støj og større varme, helst ikke
over 55 grader! kan du atter slukke PC'en og varme krympeflexen så den
krymper over modstanden og især lodningerne.

Er du ikke tilfreds med støjen, skal du prøve med en større modstand og
så bliver CPU'en varmer.

Sikre dig at blæseren starter op uden besvær hver gang du tænder PC'en.

Når du er tilfreds med lyden vil CPU'en nok have det lidt varmt. Det
kan du afhjælpe med en low noise blæser med støvfilter forneden i
fronten. Den skal suge kold luft ind i kabinettet.

Du kan også lave en duct løsning der leder kold luft hen til CPU'en.
Kan du sætte en blæser med støvfilter i siden lige over CPU'en evt med
et lille rør vil det være godt ellers kan du lave et rørsystem (en duct)
der sender kold luft ned til CPU'en. Igen husk støvfilter!

Du kan se min duct her http://www.dhd.dk/computer/koeling.htm (mindre
ændringer er sket siden billedet blev taget)

Villy Jensen har et par gode forslag her:
http://hjem.get2net.dk/villy/cool/
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Mightygood

Dato : 09-07-02 14:13

lod helre et potentiometer ind så kan du regulere hastigheden samtidig med
at du kan holde øje med temperaturen. det kan være "farligt" at lode
modstande ind specielt hvis de æder for meget strøm til blæseren, de skal
have en minimum startstrøm.
prøv kortvarigt at stikke en blyant ind i blæseren på strømforsyningen for
at høre om det er den som larmer.
hvis der er en blæser på chipsættet så kan den skiftes ud med en køleprofil.

--
"En leder med succes er ham, som kan delegere alt ansvaret, placere al
kritikken hos andre og indkassere al æren."

sessssssssssssssss
Kuno
"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:YwyW8.642$s76.126008@news010.worldonline.dk...

---

Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 09-07-02 15:08

Thomas Jensen wrote:

> Må jeg acceptere at der bare skal megen køling (og støj) til idag, eller
> har du et råd?

Paa min pc har jeg taget den ene sidebeklaedning af. Det goer at jeg kan
koere min pentium III 800 mhz uden blaeser. Derudover har jeg taget min psu
ud af kabinettet, taget beklaedningen af den og stoppet blaeseren. Den
bliver ikke mere varm end den gjorde foer. Jeg byttede ogsaa mit geforce
med blaeser til et matrox uden blaeser. Tilsidst har jeg taget det
drastiske skridt at fjerne alle harddiske fra pc'en. Istedet booter jeg en
linux kerne og vinduessystem over ethernet ved hjaelp af etherboot. Jeg har
stadig adgang til alle mine drev, da de er delt som netvaerksdrev. Hvis jeg
havde en vindows computer kunne jeg tilgaa den ved hjaelp af et vnc
program.

Min pc er nu 100% stoejfri og jeg kan kun sige det er en nydelse i forhold
til det inferno af larm jeg sad i foer.

Hvis du er interesseret i at vide mere saa kig paa www.ltsp.org.

Jeg er udemaerket klar over at sadan et setup ikke er interessant for de
fleste alene af den grund at det er linux baseret, men maaske nogen kan
blive inspireret.

\Niels

Fra : Tinky Winky

Dato : 09-07-02 16:08

> [...]
psu
> ud af kabinettet, taget beklaedningen af den og stoppet blaeseren. Den

Hvad dækker "beklædningen" over? Er det ikke lidt farligt? Der kommer ikke
børn i nærheden, vel?

> [...]
jeg
> havde en vindows computer kunne jeg tilgaa den ved hjaelp af et vnc

Hvis man har en server i et tilstødende lokale, kan man vel også have
computeren der, og så et langt skærmkabel og trådløs mus/tast.

> Min pc er nu 100% stoejfri og jeg kan kun sige det er en nydelse i forhold
> til det inferno af larm jeg sad i foer.
>
> Hvis du er interesseret i at vide mere saa kig paa www.ltsp.org.

Der er ikke billeder af hardware, vel? Jeg kunne ikke finde noget om
hardware'en - kun pingviner.

Fra : J. V. Rasmussen

Dato : 09-07-02 16:56

Dit grafikkort støjer for ca. 35 db. så det kan være blæseren der du kan
høre.

Thomas Jensen <denergodnok@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2a919e$0$41364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jakob M

Dato : 09-07-02 17:44

J. V. Rasmussen wrote:
> Dit grafikkort støjer for ca. 35 db. så det kan være blæseren der du
> kan høre.

Hvor ved du det fra, når han ikke har nævnt hvilket grafikkort han har ?.

Mvh
Jakob

--
"Only an expert should attempt to overclock this machine due to the
fragile nature of the time-space continuum"

Fra : J. V. Rasmussen

Dato : 09-07-02 18:17

> Hvor ved du det fra, når han ikke har nævnt hvilket grafikkort han har ?.

Jeg er synsk!!

Han har nævnt hvilket grafikkort han har (Asus G4 ti-4400)

Fra : Jakob M

Dato : 09-07-02 22:21

J. V. Rasmussen wrote:

> Jeg er synsk!!
>
> Han har nævnt hvilket grafikkort han har (Asus G4 ti-4400)

OK, det stod bare ikke lige i den originale post.

Mvh
Jakob