OpenBSD / ports
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-02 08:22

Hej

Jeg har netop opgraderet min OpenBSD 2.9 til 3.1. Basesystemet er
installeret, rettelser installeret, ports-træet installeret og opdateret
via CVS. Det gik i det store hele udemærket - indtil jeg skulle opgradere
ports-pakker...

Der er tilsyneladende ingen mulighed for at opgradere ports-pakker - kun
installere / fjerne (pkg_add / pkg_delete). Kan det virkelig passe, at man
ikke kan opgradere en pakke til en nyere version uden at fjerne den gamle
først?

Tak iøvrigt til Alex Holsts opgraderingsvejledning på
http://a.area51.dk/openbsd/upgrade - den kan anbefales!

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Alex Holst

Dato : 09-07-02 11:44

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ikke kan opgradere en pakke til en nyere version uden at fjerne den gamle

Ja, den slags version management er faktisk et meget kompliceret problem
og indtil videre er det blevet bestemt at udviklertiden der vil gaa med at
loese dette problem er bedre brugt andre steder. Jeg har set at FreeBSD
tillader en opgradering, men det betyder at baade bar-1.1 og bar-1.2 vil
staa registeret i en pkg_info. Det bryder jeg mig ikke om.

Jeg bruger ioevrigt naesten aldrig selve ports traet da de fleste pakker
er compiled nogenlunde fornuftigt, og selvom

$ cd /usr/ports/foo/bar; make && make install

er hurtig (med de rette entries i /etc/mk.conf og /etc/sudoers behoeves
ikke engang 'sudo' paa kommandolinien for at installere ports som normal
bruger) er pkg_add fra et naerliggende http site hurtigere da man blandt
andet springer build-time dependencies over:

$ pkg_add $PKG_PATH/bar-1.2.tgz

Min PKG_PATH er (for denne maskine) sat til
PKG_PATH=http://mirrors.sunsite.dk/openbsd/snapshots/packages/i386 da
jeg koerer current.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-02 12:42

Alex Holst wrote:

> [...]
> loese dette problem er bedre brugt andre steder. Jeg har set at FreeBSD

Ok. Heldigvis havde jeg ikke så mange ports installeret.

> tillader en opgradering, men det betyder at baade bar-1.1 og bar-1.2 vil
> staa registeret i en pkg_info. Det bryder jeg mig ikke om.

Nej, det kan vi hurtigt blive enige om.

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 09-07-02 20:42

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> Jeg har set at FreeBSD
> tillader en opgradering, men det betyder at baade bar-1.1 og bar-1.2 vil
> staa registeret i en pkg_info. Det bryder jeg mig ikke om.

portupgrade resulterer ikke i dublerede ports hvis man ellers følger
vejledningen. Portupgrade afinstallerer den gamle port med en -f
(force) således at den ikke tager sig af dependencies; det klarer
portupgrade.
Pt. er jeg ved at køre:
# portupgrade -r glib
det resulterer i at det mest af min maskines ports er ved at blive
opgraderet automatisk. Det gælder fx. Gnome, Mozilla osv.
NB! det tager lang tid selv på en dual PIII 800MHz, men det er lidt
lettere ind på OpenBSD.

Vh,
Sven

--