Spm. om IP-adresser på min Linux-router...~
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 09-07-02 07:28

Jeg har sat en router op på min ADSL-forbindelse (NetExpress)!

Ydersiden mod Internettet hedder eth0.

Jeg har tildelt eth0 følgende IP-adresse: 10.0.0.1

Jeg får jo dynamisk tildelt en IP-adresse, når jeg kalder op til
ADSL-forbindelsen.
Denne hedder f.eks. 80.196.137.181.

Den bliver tildelt ppp0 og routeren skriver:
-- inet addr: 80.196.137.181.

Men den skriver også:
-- P-t-P: 195.249.0.221

Hvad er idéen med, at den tildeler en tredje IP-adresse ?

Er der overhovedet brug for at jeg tildeler ydersiden ryh0 en privat
ip-adresse
for at det skal komme op at køre... ?

Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-02 08:18

_ carsten thomsen wrote:

> [...]
> ADSL-forbindelsen.
> Denne hedder f.eks. 80.196.137.181.
>
> Den bliver tildelt ppp0 og routeren skriver:

P-t-P er Point-to-Point; altså den IP, som routeren i TDC's ende af linjen
har. Det er altså blot en oplysning om, hvordan du er sluttet til TDC's net
- ikke en IP, du har fået tildelt.

> Er der overhovedet brug for at jeg tildeler ydersiden ryh0 en privat
> ip-adresse
> for at det skal komme op at køre... ?

Det er formentlig hamrende ligegyldigt.

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 09-07-02 12:07

Hov, jeg skulle have skrevet eth0 (trykfejl).

> Det er formentlig hamrende ligegyldigt.

Hm...

Jeg kører Rh 7.2

Jeg har prøvet at lade være med at tildele eth0 (ydersiden) en IP-adresse.
Netkortet får først en IP-adresse tildelt når den kalder op til TDC
NetExpress.
Denne adresse kalder jeg ppp0.

Men det virker ikke.

Så har jeg prøvet at tildele netkortet en fast IP-adresse, kaldet eth0
(10.0.0.1)
Og så virker det

Det er som om, at Linux have en IP-adresse for at komme op at køre. Først
derefter kan den blive tildelt en IP-adresse dynamisk.
Jeg synes det virker lidt ulogisk... så jeg tror liiiige jeg prøver forfra
igen!
Jeg kan ikke rigtigt se, hvad routeren/firewallen skal bruge eth0-adressen
til!

Tak for hjælpen !

--
Hilsen