Sidste forsøg
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-07-02 15:40

Som et sidste desperat forsøg på at få bare eet eller andet til at
virke, har jeg gennemgået eksemplet her:
http://www.udvikleren.dk/vis_artikel.php4?id=32

På kommandoprompten går det fint med "CREATE DATABASE mp3" og jeg kan
konstatere i MySQL-Front v. 2.2 og i WinMySQLAdmin v. 1.4, at
databasen rent faktisk bliver oprettet. Men når jeg så indtaster
"CREATE TABLE mp3numre", får jeg at vide: "ERROR 1046: No Database
Selected". Endvidere har jeg skåret felterne ned til to (kunstner og
titel), da den slet ikke vil kendes ved følgende:
"id int(6) NOT NULL AUTO_INCREMENT", så der må jo være en syntaxfejl?

Det viste sig (efter flere timers hårafrivning) at eksempelfilerne gav
en masse snadsk ved afvikling i browseren, men da jeg så for sjovs
skyld omdøbte dem fra *.html til *.php, så de i det mindste fejlfrie
ud uden kodestumper og underlige tegn.

Men når jeg afvikler dokumentet med indtastningsformularen i
browseren, vises der kun de to felter og OK-knappen, så den
efterfølgende php-kode fortolkes åbenbart ikke, eller hyr?

Jeg ved godt at det er meget at forlange, at nogen skal gidde at gå
ind og kigge på tutorial'en og fortælle mig hvorfor det ikke virker
hos mig, men jeg er nu så tæt på at give op, at jeg trygler og beder
om al den hælp jeg kan få.

Jeg sender lige en CC til artiklens forfatter, Kasper (TSW).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-07-02 15:51

On Mon, 08 Jul 2002 16:39:44 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Men når jeg afvikler dokumentet med indtastningsformularen i
>browseren, vises der kun de to felter og OK-knappen, så den
>efterfølgende php-kode fortolkes åbenbart ikke, eller hyr?

Her er PhP-koden:
<?
if($add_mp3) {
mysql_connect("localhost","root");
mysql_select_db("mp3");
$query = mysql_query("INSERT INTO mp3numre (kunstner, titel)" .
"VALUES ('$kunstner','$titel')");
echo "Dit nummer er tilføjet. Tilføj flere eller vis dine numre <a
href=\"mp3er.php\">her.</a>";
}
?>

Filen mp3.php i tredie nederste linie findes ikke på min harddisk. Er
Skulle den dannes den ved indtastning af de første data, eller har
forfatteren af artiklen glemt at oplyse om, at man skal lave sådan en
først?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 09-07-02 07:15

Kurt Hansen wrote:

> $query = mysql_query("INSERT INTO mp3numre (kunstner, titel)" .
> "VALUES ('$kunstner','$titel')");

Umiddelbart ser det ud til, at din query mangler et semikolon, som
afslutter forespørgslen. Det sidste semikolon afslutter PHP-kommandoen.

Desuden skal der også være et mellemrum før VALUES og inden for
anførselstegnene ellers bliver forespørgslen trukket sammen til:

INSERT INTO mp3numre (kunstner, titel)VALUES ('$kunstner','$titel');

Så mit forslag ser således ud:

$query = mysql_query("INSERT INTO mp3numre (kunstner, titel)" .
" VALUES ('$kunstner','$titel');");

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-07-02 09:02

Claus Sørensen skrev:

> Umiddelbart ser det ud til, at din query mangler et semikolon, som
> afslutter forespørgslen.

Der står direkte i manualen, at man *ikke* skal bruge semikolon efter
SQL-forespørgsler. Det gælder ikke bare for mysql_query(), men for alle
PHP's databaseforespørgselsfunktioner (dog undtaget sqlite_exec()).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-02 18:51

On Tue, 09 Jul 2002 08:15:13 +0200, Claus Sørensen wrote:

>Umiddelbart ser det ud til, at din query mangler et semikolon, som
>afslutter forespørgslen. Det sidste semikolon afslutter PHP-kommandoen.

Den har Jonas svaret på, så den springer jeg let hen over

>Desuden skal der også være et mellemrum før VALUES og inden for
>anførselstegnene ellers bliver forespørgslen trukket sammen til:
>
> INSERT INTO mp3numre (kunstner, titel)VALUES ('$kunstner','$titel');

Nu kan det være vanskeligt at overskue formatteringen, når først en
lang kodelinie har været en tur gennem en newsreader, men så vidt jeg
kan overskue, er min oprindelige kode god nok. Jeg gengiver den
omstridte stump:

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-07-02 23:45

Kurt Hansen wrote:

> Jeg gengiver den omstridte stump:
> mp3numre (kunstner, titel)" . "VALUES ('$kunstner','$titel')");

Her er den korrekte syntaks (tastefejl undtaget):
INSERT INTO en_tabel (raekke1, raekke2) VALUES ('$var1', '$var2')

Et andet sted i tråden nævner du et problem med at bruge MySQL fra
promten, og at du får fejlen "ERROR 1046: No Database Selected"

En session kunne se sådan ud:

promt>mysql -u bruger -p
promt>Password: ####
mysqlpromt>use min_database

Du skal vælge en database at arbejde på som vist i den tredje og sidste
kommando.

prøvede i øvrigt denne:

CREATE TABLE mp3numre (
id int(6) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
kunstner varchar(50),
titel varchar(50),
dato timestamp(8),
PRIMARY KEY(id)
);

Virker fint (jeg har ændret char til varchar og byttet lidt om på
rækkefølgen)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-07-02 00:35

Tonni Aagesen wrote in <3D2B6757.6090607@signature.please>:
> Her er den korrekte syntaks (tastefejl undtaget):
> INSERT INTO en_tabel (raekke1, raekke2) VALUES ('$var1', '$var2')

en syntax != syntaxen

Jeg kan bedre lide denne metode:

INSERT INTO en_tabel SET raekke1='$var1', raekke2='$var2'

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-07-02 05:57

Niels Andersen wrote:

> en syntax != syntaxen
>
> Jeg kan bedre lide denne metode:
>
> INSERT INTO en_tabel SET raekke1='$var1', raekke2='$var2'

Nå, den bruger jeg til UPDATE - Vidste faktisk ikke at den fungerede
For Knud gælder det vist også om at ikke at blive alt for forvirret

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-07-02 08:53

Niels Andersen skrev:

> en syntax != syntaxen
>
> Jeg kan bedre lide denne metode:
>
> INSERT INTO en_tabel SET raekke1='$var1', raekke2='$var2'

Det er ikke standard-SQL, er det?

Når man tænker på hvor meget fokus, der i HTML-verdenen er på, at man
skriver gyldig kode, så er det utroligt hvor lidt fokus der er på samme
emne i SQL-verdenen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-07-02 10:19

Jonas Koch Bentzen wrote in <3D2BE7CE.3040804@eksempel.dk>:
> Det er ikke standard-SQL, er det?

Heh, det ved jeg faktisk ikke. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-07-02 11:25

Niels Andersen skrev:

> Heh, det ved jeg faktisk ikke. :)

Det tror jeg ikke, det er - og derfor vil jeg ikke anbefale det.

Fra : Sune Fibæk

Dato : 08-07-02 23:19

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> "CREATE TABLE mp3numre", får jeg at vide: "ERROR 1046: No Database
> Selected". Endvidere har jeg skåret felterne ned til to (kunstner og

Og alt det her foregår i en komandoprompt? Rækkefølgen burde være noget i
retning af:

1) mysqladmin create mp3 # lav databasen mp3
2) mysql -u [bruger] -p mp3 # altså start mysql klienten med databasen mp3
(alternativt skriv use mp3 efter at have startet klienten.)
3) create table osv.

Ovenstående er i en shell på en linuxmaskine, hvordan det helt præcist ser
ud i windows ved jeg ikke. Princippet burde være det samme. Du skal huske
at fortælle at du bruger databasen mp3 inden du giver dig til at definere
tabeller.

> titel), da den slet ikke vil kendes ved følgende:
> "id int(6) NOT NULL AUTO_INCREMENT", så der må jo være en syntaxfejl?

Hvordan "vil ikke kendes ved"? Umiddelbart er der ikke noget i vejen (ud
over at der angler et komma, men jeg antager at det er taget ud af en
sammenhæng).

/Sune

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-02 18:51

On Tue, 09 Jul 2002 00:19:20 +0200, Sune Fibæk wrote:

>Og alt det her foregår i en komandoprompt? Rækkefølgen burde være noget i
>retning af:
>
>1) mysqladmin create mp3 # lav databasen mp3

Man kan kun oprette selve databasen i WinMySQLAdmin 1.4, så vidt jeg
har forstået. Okay, det gjorde jeg så.

>2) mysql -u [bruger] -p mp3 # altså start mysql klienten med databasen mp3
>(alternativt skriv use mp3 efter at have startet klienten.)
>3) create table osv.

Hmmm, jeg gengiver lige mine kommandoer i prompten:

C:\mysql\bin>mysql -u root -p mp3;
Enter password: *********
ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password:
YES)

C:\mysql\bin>mysql -u -p mp3;
ERROR 1049: Unknown database 'mp3;'

Da jeg blev promptet for et password, anede jeg ikke hvad jeg skulle
skrive, for jeg har ikke bedt om at få lagt password på. jeg fyrede
bare eet eller andet af.
Som du kan se prøvede jeg så igen, men denne gang uden brugernavn og
så gik det helt galt.

>Hvordan "vil ikke kendes ved"? Umiddelbart er der ikke noget i vejen (ud
>over at der angler et komma, men jeg antager at det er taget ud af en
>sammenhæng).

Hmmm, i den skide tutorial jeg har fulgt, står der helt nøjagtigt:

Lav databasen:
CREATE DATABASE mp3;
Lav tabellen:
CREATE TABLE mp3numre (
kunstner CHAR(50),
titel CHAR(50),
id int(6) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
PRIMARY KEY(id),
dato timestamp(8)
);

Allerede i starten går det jo galt i henhold til din instruktion, som
jeg tror mere på. Med hensyn til ID-feltet, kan du jo selv se hvad han
skriver. Helt nøjagtigt HVOR mangler det komma? Ikke at jeg vil baxe
mere med denne tut, men det kunne da være rart at vide til en anden
gang.

Nu har jeg i flere tråde/indlæg jamret og klaget min nød og med dette
eksempel mener jeg også at jeg har noget at have min jammer i. Alle de
hæfter og tutorials jeg har forsøgt mig med har enten været deirekte
fejlbehæftede, eller forudsætter så bred baggrundsviden, at de er
ubrugelige for nybegyndere.

Når engang (bemærk: NÅR) jeg bliver ørn til det her, vil JEG skrive en
tutorial for helt nye nybegyndere )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sune Fibæk

Dato : 09-07-02 21:26

Kurt Hansen wrote:

> Man kan kun oprette selve databasen i WinMySQLAdmin 1.4, så vidt jeg
> har forstået. Okay, det gjorde jeg så.

Det hedder den sikkert på en windows maskine - har ikke adgang til en med
mysql, så jeg kan ikke undersøge det. Men okay, databasen er oprettet.

> Hmmm, jeg gengiver lige mine kommandoer i prompten:

> [...]

Okay, og du har husket at rette admin (root) password efter installering?
(igen, jeg ved ikke hvordan det fungere i windows, men på en linux skal du
først køre mysqladmin -u root password 'dit_password' inden du kan give dig
til at lave kald til serveren).

> C:\mysql\bin>mysql -u -p mp3;
> ERROR 1049: Unknown database 'mp3;'

Hvis du ikke har skriveadgang til mysql-serveren bliver databasen mp3 aldrig
oprettet og kan følgeligt ikke findes af klienten. MySQL læser i databasen
hvem der har hvilke rettigheder til denne. Noget tyder altså på at
databasen mp3 aldrig bliver oprettet.

> Da jeg blev promptet for et password, anede jeg ikke hvad jeg skulle
> skrive, for jeg har ikke bedt om at få lagt password på. jeg fyrede
> bare eet eller andet af.

Ja, og det var nok ikke så smart. Der stod sikkert i dokumentationen at du
skulle oprette et password til din administrationsbruger inden du gik i
gang med noget andet. (se:
http://www.mysql.com/doc/W/i/Windows_installation.html)

> Som du kan se prøvede jeg så igen, men denne gang uden brugernavn og
> så gik det helt galt.

Tja, eller også fik du at vide at dit password var ugyldigt i den første
således at du slet ikke har adgang til serveren mens du,i andet forsøg, fik
adgang til serveren (fodr den skulle verificere om en eller anden bruger
har adgang til en konkret database) men at den database du forsøger at
tilgå ikke eksistere.

> Hmmm, i den skide tutorial jeg har fulgt, står der helt nøjagtigt:

Noget om at gå på toilettet? Eller det er måske ikke det en sådan tutorial
handler om?

> [...]
> skriver. Helt nøjagtigt HVOR mangler det komma? Ikke at jeg vil baxe
> mere med denne tut, men det kunne da være rart at vide til en anden

Ovenstående antager sikkert at du har en installation af mysql kørende og at
du har create rettigheder på serveren (læs mere om oprettelse af bruger og
disse privilegier på http://www.mysql.com/doc/P/o/Post-installation.html og
http://www.mysql.com/doc/P/r/Privileges_provided.html)

Hvis du har create rettigheder til serveren så virker ovenstående fint. Hvis
ikke skal du bare følge anden halvdel: lad være med at oprette selve
databasen, men opret tabellen i den database du har adgang til. Nu kan jeg
jo så forstå at du kører mysql på din windows pc så du burde jo have fuld
adgang (med mindre du har glemt at oprette et administrator password!) og
du kan derfor bare fyre ovenstående af efter at have startet klienten. Hos
mig ser det således ud:

sune@yggdrasil> mysql -u sune -p
Enter password:
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 1548 to server version: 3.23.48-log

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> create database mp3;
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> use mp3
Database changed
mysql> create table mp3numre(
-> kunstner char(50),
-> titel char(50),
-> id int(6) not null auto_increment,
-> primary key(id),
-> dato timestamp(8));
Query OK, 0 rows affected (0.01 sec)

mysql>

Bemærk iøvrigt at jeg fyrer komandoen "use mp3" afsted inden jeg laver
tabellen! Det er muligvis der du går galt i byen i forhold til din
tutorial.

> Når engang (bemærk: NÅR) jeg bliver ørn til det her, vil JEG skrive en
> tutorial for helt nye nybegyndere )

Det mangler der jo sikkert også, så held og lykke med det! :)

> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

/Sune

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 09-07-02 07:49

Kurt Hansen wrote:
> Som et sidste desperat forsøg på at få bare eet eller andet til at
> virke, har jeg gennemgået eksemplet her:
> http://www.udvikleren.dk/vis_artikel.php4?id=32

undskyld - men det var dog en ualmindelig besværlig ting at få til at
virke som det første man gør - netop det at oprette databaser og
tabeller er sjovt nok noget af det tutorials'ne synes er enormt vigtigt,
til trods for at det er noget af det der er mest besværligt, og som man
de facto har mindst brug for når det kommer til stykket...

Jeg synes at du skal oprette tabeller og databaser ved hjælp af din
phpMyAdmin (hvis ikke du har en så få det - den er uvurderligt praktisk,
ikke mindst til at smide de queryes ind i som man ikke kan få til at
virke, fordi den fortæller på hvilken linie den havde et problem...
(phpmyadmin.net)).

Man kan faktisk også lære en del mysql-syntaks bare ved at "lege" lidt i
phpMyAdmin.

Derudover så vil jeg anbefale artikelserien her:
<http://www.webcafe.dk/artikler/sql/>
jeg synes at der er væsentligt mere kød på end på den du henviser til,
og at de er _meget_ bedre til at starte der hvor man har behov for som
begynder...

Undskyld at jeg "besvarede" dit spørgsmål ved at angive en helt anden
vej at gå, men du kan sikkert se formålet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-02 18:51

On Tue, 09 Jul 2002 08:48:50 +0200, [5000] Jesper Brunholm wrote:

> [...]
>til trods for at det er noget af det der er mest besværligt, og som man
>de facto har mindst brug for når det kommer til stykket...

Joeh, jeg forstår godt din pointe, men nu forholder det sig altså
sådan, at det primært er database jeg har brug for. PhP er kun noget
krimskrams jeg er nødt til at lære, for at komme igang med det
væsentlige. Nå ja, måske nok en heftig udmelding og den holder sikkert
ikke i længden, men det forklarer min iver udi netop databasekunsten.

> [...]
>ikke mindst til at smide de queryes ind i som man ikke kan få til at
>virke, fordi den fortæller på hvilken linie den havde et problem...

Nå, er der nu også noget der PhPAdmin? Det er dog utroligt så mange
skaller og overbygningsværktøjer der skal til. Nå ja, men så klik-klik
da... Jamen hov! Pokkers osse, endnu en af disse totalt
uigennemskuelige downloadsider. Hvis jeg holder mig til den seneste
stabile release (2.2.6), er der ikke mindre end 6 forskellige
varianter at vælge imellem. Hvis jeg holder mig til Zip-filer, som jeg
ved jeg kan håndtere, er der to: phpMyAdmin-2.2.6-php.zip og
phpMyAdmin-2.2.6-php3.zip. Da der er langt flest downloads på den
første og da den "lyder" nyest, vælger jeg den. Nå jeg har installeret
den, skal det blive spændende at se hvad den kan

> [...]
>jeg synes at der er væsentligt mere kød på end på den du henviser til,
>og at de er _meget_ bedre til at starte der hvor man har behov for som

Jeps, disse artikler er jeg også igang med

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-02 19:13

On Tue, 09 Jul 2002 19:51:03 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>første og da den "lyder" nyest, vælger jeg den. Nå jeg har installeret
>den, skal det blive spændende at se hvad den kan

Ak, ak, det gik som så ofte før: Jeg downloader det der ser mest
sandsynligt ud (der er jo INGEN forklaring og vejledning NOGEN
steder), og så indeholder zip-filen bare en gang
krypto-hø-og-hakkelse, som jeg ikke fatter en hylende hattefis af.

Det kan du selvfølgelig ikke gøre for, men prøv at huske tilbage til
dengang du/I var nybegyndere! HvorFOR skal det være så besværligt?

Kan du anvise mig hvor jeg downloader et færdigkopileret phpMyAdmin,
som jeg kan installere på Windows XP?

Venlig, men frustreret hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 19:45

Kurt Hansen wrote in <5k9miug2058re5pos2jontjfq7rbap3afo@4ax.com>:
> [...]

Der er ikke noget der "skal" til.
Du skal bare have en webserver, php og mysql. Tre vidt forskellige ting med
helt forskellige funktioner, det kan ikke blive meget simplere.

Hvis man ikke er til at indtaste en masse SQL manuelt (det er vist de
færreste der er det), og man ikke koder sit eget interface (hvor mange
newbies gør det?), så er phpMyAdmin en rigtig god hjælp.

Er 1 mange?

Nåda.

Godt valg. Men fedt at man også kan downloade nyere, ik'?
Så vidt jeg husker kan man enda også hente gamle versioner. Perfekt!

Det var da meget nemt, ik'? :)

Så vidt jeg husker står der en forklaring på netop dette ganske tydeligt,
et eller andet sted. (Kigger lige...)

Søreme jo. Prøv lige at se hvad der står lige ud for filerne, tydeligt
markeret med kursiv og kæmpe marginer.

Fin alternativ måde at vælge på.

> Ak, ak, det gik som så ofte før: Jeg downloader det der ser mest
> sandsynligt ud (der er jo INGEN forklaring og vejledning NOGEN
> steder),

Du fik præcis den fil du skulle have, hvad er problemet?

> og så indeholder zip-filen bare en gang
> krypto-hø-og-hakkelse, som jeg ikke fatter en hylende hattefis af.

Er det virkelig så overraskende at få en stak PHP-filer?
Hvis jeg lige kigger hurtigt ned over fillisten, så springer disse filnavne
mig i øjnene:

Documentation.html
INSTALL
README

> Det kan du selvfølgelig ikke gøre for, men prøv at huske tilbage til
> dengang du/I var nybegyndere! HvorFOR skal det være så besværligt?

Hvis du synes det er besværligt, så er "nu" et godt tidspunkt at give op.
Det her er nemlig nemt, nu skal du snart til at lære SQL.

> Kan du anvise mig hvor jeg downloader et færdigkopileret phpMyAdmin,
> som jeg kan installere på Windows XP?

Du har den allerede, hvis du da ikke har slettet den.

Prøv lige at tage en dyb indånding, slap af, og prøv igen. Stille og roligt.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-02 20:44

On Tue, 09 Jul 2002 20:44:58 +0200, Niels Andersen wrote:

>Kurt Hansen wrote en hel masse:

Tak for det kolde afvaskning her i sommervarmen. Jeg tror jeg vil
holde fri fra PhP og SQL et par dage, for det er vist steget mig til
hovedet

>Er det virkelig så overraskende at få en stak PHP-filer?

Ja, når pgpMyAdmin optales som et program, havde jeg forventet noget
med et "Setup" eller "Install" og herfeter et stykke software jeg
kunne starte med at dobbeltklikke på et ikon.

>Hvis jeg lige kigger hurtigt ned over fillisten, så springer disse filnavne
> [...]

Åh ja, åh jow, nu du si'r det, men disse filer (hvoraf de to sidste
ikke har nogen extension og hvad er det så for nogen filer?) forsvandt
i mængden af alle mulige kendte, som ukendte, filtyper, men ingen
eksekvérbare imellem. Jeg var sikker på at have modtaget et læs binært
ukompileret skrammel.

>Du har den allerede, hvis du da ikke har slettet den.
>
>Prøv lige at tage en dyb indånding, slap af, og prøv igen. Stille og roligt.

Det tror jeg at jeg vil gøre (når jeg lige har forsøgt en enkelt
installation af phpMyAdmin

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-02 21:04

On Tue, 09 Jul 2002 21:44:05 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Det tror jeg at jeg vil gøre (når jeg lige har forsøgt en enkelt
>installation af phpMyAdmin

Jeg har pakket filer ud i D:\phpdocs (som er ændret fra
C:\Apache\htdocs). Jeg skimmede dokumentationen og så, at der i
config.inc.php skulle sættes nogle ting, men jeg anede ikke hvad
$cfgPmaAbsoluteUri skulle forsynes med så jeg tastede lystigt
http://127.0.0.1/index.php i webbrowseren og fik så følgende
fejlmeddelelse:
"$cfgPmaAbsoluteUri direktivet SKAL være sat i konfigurationsfilen!"

Det lover ikke godt. Forklaringen i hjælpen til konfiguration siger
nemlig: "Sets here the complete url (with full path) to your
phpMyAdmin version. E.g.
http://www.your_web.net/path_to_your_phpMyAdmin_directory/.
Don't forget the slash at the end of your url. The url must contain
characters that are valid for a url, and on some servers, the path is
case-sensitive".

Jamen hvad skriver man så, når man arbejder lokalt på sin PC? Det er
der ingen forklaring på.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-07-02 21:34

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> fejlmeddelelse:
> "$cfgPmaAbsoluteUri direktivet SKAL være sat i konfigurationsfilen!"

hmm - den har jeg også haft - men jeg kan ikke huske årsagen...

har du prøvet noget a la http://127.0.0.1/phpMyAdmin/

(under forudsætning af at phpMyAdmin-biblioteket ligger i roden af dit
hjemme-webscope)

> [...]
> case-sensitive".

> Jamen hvad skriver man så, når man arbejder lokalt på sin PC? Det er

noget a la det jeg har skrevet ovenfor - har jeg før haft til at virke
(jeg har den ikke indstalleret herhjemme pt.)

venligst

Jesper Brunholm

Fra : Sune Fibæk

Dato : 09-07-02 21:33

http://127.0.0.1/sti_til_dit_phpMyAdmin_bibliotek/ ?
http://localhost/sti_til_dit_phpMyAdmin_bibliotek/ ?

> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

/Sune

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 22:07

Kurt Hansen wrote in <rufmiu832gkrft25hi1hl4b13mtkr0co1a@4ax.com>:
> Jeg har pakket filer ud i D:\phpdocs (som er ændret fra
> C:\Apache\htdocs).

Helt fint.
Så ligger filerne vel i en mappe som hedder noget med phpmyadmin-2.6 eller
sådan noget. Det nemmeste er at omdøbe den til "phpmyadmin", uden
versionsnummer.

> Jeg skimmede dokumentationen og så, at der i
> config.inc.php skulle sættes nogle ting, men jeg anede ikke hvad

Så læs dokumentationen *lidt* grundigere. :)

> [...]
> case-sensitive".
>
> Jamen hvad skriver man så, når man arbejder lokalt på sin PC? Det er

Det er præcist det samme. Jesper og Sune er kommet med nogle forslag, så du
kan se sådan ca. hvad det drejer sig om.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-07-02 21:50

Kurt Hansen wrote in <6eemiucdvad5qgptushkljq8s5sdmnh9p7@4ax.com>:
> Ja, når pgpMyAdmin optales som et program, havde jeg forventet noget
> med et "Setup" eller "Install" og herfeter et stykke software jeg
> kunne starte med at dobbeltklikke på et ikon.

At navnet starter med "php" er skam ikke tilfældigt. :)

I øvrigt er det ikke noget man anbefaler som generelt MySQL-værktøj (nogen
gør nok), det er noget som er smart hvis man alligevel bruger MySQL og PHP.

> Åh ja, åh jow, nu du si'r det, men disse filer (hvoraf de to sidste
> ikke har nogen extension og hvad er det så for nogen filer?)

De står med blokbogstaver, netop for ikke at forsvinde i mængden. :)

Det med at filer absolut *skal* have en extension er vist noget Microsoft
har opfundet. Det er i hvert fald ikke noget jeg har set andre steder.

Well, for mig er det ret indlysende. Når en fil hedder "README" skal den
læses, og så må det være en tekst-fil.
Jeg kan godt se at en Windows-bruger må tænkte "Hvad for en slags?",
hvortil jeg kan svare "en helt almindelig tekst-fil".

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)