Hvilken pony ?
Fra : hans hansen

Dato : 08-07-02 15:13

Hejsa !

Min kæreste og jeg har besluttet os at købe en pony til min kærestes søn på
6 år. Han er helt pjattet med heste og elsker at ride. Han er absolut ikke
bange for hestene og derfor vil vi gerne give ham en lidt større pony, da vi
skal ride den mens han ikke er her. Det er ikke de store krav vi stiller til
ponyen, den skal bare have et nogenlunde roligt sind og gerne lidt robust.
Vi har tænkt meget på fjordhesten.... Hvad mener I ?

Mvh. Stella & Uffe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-07-02 15:31

In article <3d299e6a$0$54721$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, hans hansen wrote:
> [...]
> ponyen, den skal bare have et nogenlunde roligt sind og gerne lidt robust.
> Vi har tænkt meget på fjordhesten.... Hvad mener I ?

Udemærket ide. Med hensyn til størrelsen, så er en kategori 2
nok det bedste valg. Ikke alt for stort til ham, men måske alligevel
stort nok til at i kan ride på den, med mindre i begge er alt for
store.
Min egen første pony var en kategori 2, og jeg var vel en 7? år
da jeg fik den. I starten kunne den dog løbe om hjørner med mig,
specielt hvis mine forældre ikke var der, så støt knægten i hans
ridning.

JonB

Fra : hans hansen

Dato : 09-07-02 11:52

Tak for alle jeres svar...men flere modtages stadig gerne !
Måske i kunne frembringe nogle gode egenskaber ved de forskelleige racer
????

mvh. Stella

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-07-02 19:26

"hans hansen" <uffe_thomsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> ponyen, den skal bare have et nogenlunde roligt sind og gerne lidt robust.
> Vi har tænkt meget på fjordhesten.... Hvad mener I ?

Jeg mener (som altid) at en islænder er det bedste valg i næsten enhver
situation!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-07-02 20:21

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Jeg mener (som altid) at en islænder er det bedste valg i næsten enhver
>situation!

Fuldstændig enig...!

Har prøvet flere Nordbagger uden den store glæde. Til gengæld er den
Islænder jeg netop nu er ved at tilride, en sand glæde. Lige så rolig
som en Nordbuk, men skal der ske noget, så kan den også det. Rolig
hest er godt nok, men efterhånden må det også godt være (lidt) sjovt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-07-02 21:59

Hej

Jeg kan kun anbefale Fjordheste!!! Det er altså noget sludder at de er
kedelige og ingenting kan! Jeg har vundet springkonkurencer med min
Fjordhest i tidernes morgen, jeg har hende stadig og hun er alletiders!!!
Jeg synes ikke de er stædige,det kunne jo også være at man lige skulle tage
og se lidt på sin egen kunnen............
Haflingeren er også en smuk og rolig hest som jeg også klart kan anbefale.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-07-02 22:35

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote:

>Jeg synes ikke de er stædige,det kunne jo også være at man lige skulle tage
>og se lidt på sin egen kunnen............

Små slag..! Jeg skrev blot at DE nordbukke JEG har prøvet ikke var
den store glæde og det er IKKE mine evner til at ride frisk til der
mangler. ))))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-07-02 14:22

Hej Ole

Okay, jeg synes nu bare at man skal give de små gule en chance, der er jo
også stor indbyrdes forkel på heste selv om det er den samme race.Jeg har da
også været oppe på enkelte Fjordheste uden at have lyst til at gentage det,
men det har jeg så sandelig også inden for andre racer!

Sommer hilsen fra Nina.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-07-02 20:42

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote:

>Okay, jeg synes nu bare at man skal give de små gule en chance, der er jo
>også stor indbyrdes forkel på heste selv om det er den samme race.

Ligesom der er stor forskel på mennesker. Jeg må da indrømme at den
første nordbuk jeg red på i ca. 1 måned var "skide-skæg" men det var
fordi jeg aldrig havde redet før. Men som meget andet med mig, så går
noget hurtigt for langsomt (sikke noet vrøvl at skrive, ikk´?) og der
skal være mere fart over feltet. Det har jeg fået så pengene passer og
det er nok derfor jeg ikke har haft den store glæde med de øvrige
bagger jeg siden har prøvet. Nordbaggen kan være udmærket til den
rette vedkommende og som Sverre skriver andetsteds, så er det nok på
sin plads at specificere ønsket nærmere.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 09-07-02 21:35

"> Jeg mener (som altid) at en islænder er det bedste valg i næsten enhver
> situation!
>

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen

Ja, jeg mener (også som altid) at det er hamrende ligegyldigt, hvilken race,
man rider på, bare hesten passer til ens behov. Rolige flinke og rare heste
kan have alle navne på stamtavlen - og det kan stædige, nervøse eller
usamarbejdsvillige kameler også.

I stedet for at kigge på race, ville jeg kigge på, hvilke behov, jeres dreng
og I selv har. En fjordhest er måske en god løsning, hvis I også skal ride
ponyen, men hvis drengen ikke er bange for noget, kan det jo godt være, at
han om nogle år vil synes, at det ku være sjovt at springe lidt. Og så ville
det jo være synd, hvis ponyen absolut ikke har nogle anlæg for det - dermed
ikke sagt, at alle fjordheste ikke kan springe!

Hvis jeg var jer, ville jeg kigge efter en god erfaren pony, der kan gå både
skovture og lidt spring og dressur med et godt sind og ikke-for-ung en alder
og falde op og hoppe ned på, hvad der står på papirerne.

I kan jo evt. sætte en annonce på nettet eller i den blå avis, hvor I
skriver jeres krav på, og så se på, hvad der kommer...

Held og lykke fra tina

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-07-02 01:28

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
heste
> kan have alle navne på stamtavlen - og det kan stædige, nervøse eller

Enig. Men da jeg nu engang er en islandshestefætter, kan jeg kun se fordele
ved den og ikke udtale mig om andre typer (har kun redet på andre heste to
gange!).

> [...]

alder
> og falde op og hoppe ned på, hvad der står på papirerne.

Isændere er meget alsidige og kan både bruges til dressur, spring, western,
skovture og som regulære islændere med både tölt og pas. Desuden er de
billige i foder og behøver ikke så meget plads som større heste. Og hvis man
får den rigtige model og årgang med det rette sind, kan man være heldig at
have sikret de fleste af sine behov i fremtiden.

> I kan jo evt. sætte en annonce på nettet eller i den blå avis, hvor I
> skriver jeres krav på, og så se på, hvad der kommer...

Også en god idé. Hvis/når I køber en hest, så sørg endelig for at have
prøvet den nogle gange og lav en aftale om at kunne levere den tilbage, hvis
der skulle opstå problemer.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-07-02 00:37

hammer@telefona.dk writes:
>Hej
>
>Jeg kan kun anbefale Fjordheste!!!
Jeg har redet mange Fjordheste - bl.a. i Norge - og jeg mindes ikke nogen
af dem med glæde. Det er en arbjdshest, der egner sig specielt godt til
det norske terræn. Men som ridehest - næh tak.

>Haflingeren er også en smuk og rolig hest som jeg også klart kan anbefale.

Enig - dog kender jeg dem kun af udseende (og et rygte om at de er
robuste), men jeg tilslutter mig lovprisningen af islændere. De er dyre i
indkøb, men billige i det lange løb.

Hilsen Sverre.

Fra : h.h

Dato : 09-07-02 13:53

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Enig - dog kender jeg dem kun af udseende (og et rygte om at de er
> robuste), men jeg tilslutter mig lovprisningen af islændere. De er dyre i

undskyld men er det kun fjorheste og islændre i rider herinde ??????

Jeg vil ikke anbefale nogle af tyberne til et barn da de er MEGET stærke og
det tager modet fra de flrste børn tro nu ikke jeg har noget i mod hestene
for jeg har 2 fjolle bakker og en islænder og de er ikk for børn kun på bane
med voksen opsyn ja halvstore børn og voksne er meget glad for dem den ene
flollebak er elevhest på en rideskole og starter både spring og dresur ca
lb2.jeg har flere heste 9 i alt ja dem man beholder når børnene vokser op så
jeg har forskellige tyber og min erfaring siger mig at en god blandings pony
gerne med lidt år på bagen er langt at foretrække jeg vil anbefale en new
forrest blanding og en kat. 2 er udemærket
håber du kan bruge det
hilsen helle

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-07-02 14:11

In article <3d2adca0$0$41343$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, h.h wrote:

[klip - pony anbefaling]

> undskyld men er det kun fjorheste og islændre i rider herinde ??????

nej nej, jeg rider skam knabstrupper, og har haft adskillige, også
som ponyer. Men nu blev der vist nævnt fjordheste direkte.

Personligt synes jeg ikke at islændere og børn hænger sammen,
ivertfald havde jeg selv svært ved at styre de islændere jeg
har prøvet (som teenager) mens jeg styrede andre pony'er og endda
små heste som jeg prøvede. Jeg tror det er deres "vilje" (har et
specielt ord for det, jeg ikke kan huske)

JonB

Fra : h.h

Dato : 09-07-02 20:12

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> JonB
>
>tak jeg blev helt nervøs, for der findes så mange udemærkede blandings
ponyer til børn så hvofor vælge de meget stærke racer
er det foresten dig der engang lavede et link til en knapstrupper hvor din
søster springer eller var det mon en anden , jeg ville vise min datter det
men kunne så ikke finde det.
hun har nemlig en plag efter en knapstrupper som lignede den¨på billede -
hilsen helle-

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-07-02 22:28

In article <3d2b357f$0$13964$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, h.h wrote:

[klip]

> tak jeg blev helt nervøs, for der findes så mange udemærkede blandings
> ponyer til børn så hvofor vælge de meget stærke racer

Der findes mange forskellige racer, med hver deres fordele, og
ulemper. Måske en stærk race, fordi jeg synes det er lidt kedeligt
at ride på andet ??

> er det foresten dig der engang lavede et link til en knapstrupper hvor din
> søster springer eller var det mon en anden , jeg ville vise min datter det
> men kunne så ikke finde det.

måske, jeg har min egen hjemmeside på www.pony.dk, der sker ikke
rigtigt noget på den, jeg har dog et billede af min hest, og dens
far, der iøvrigt, på billedet, rides af min søster.

> hun har nemlig en plag efter en knapstrupper som lignede den¨på billede -

pony eller hest ??
Mine forældres hjemmeside er http://www.bornholm-gym.dk/personale/je/
og der er billeder af min søsters military pony hingst, Jolly Jumper,
http://www.bornholm-gym.dk/personale/je/knuthenborg96-m-jol.JPG
og et af min (og min søsters) pruhest
http://www.bornholm-gym.dk/personale/je/nastved-2000-maja-gaudi-terran.jpg
http://www.bornholm-gym.dk/personale/je/nastved-2000-maja-gaudi-dressur.jpg
Den er slet ikke så mørk for til i dag, som dengang (på billedet).
Men det er typisk for den knabstrupper aftegning. Den bliver formodentlig
helt hvid, med pletter.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-07-02 14:19

Hej

Næ næ, jeg rider på min pinto så tit jeg kan slippe afsted med det! Meeeen
nogle gange kunne jeg godt tænke mig en stille og rolig tur på min Fjordhest

Sommer hilsen fra Nina.

Fra : Liz

Dato : 09-07-02 20:21

Hej,
Jeg kunne være noget så uansvarlige og anbefale arabere!!!! Men.........det
ville være synd for hestene og for jer!
Den første hest jeg nogensinde var oppe på i ca. 2års alderen, var en
Clydesdale. Grin I bare. Og JA, mine ben stak lige ude på hver sine side
af hestens ryg. Min Mor har endda et foto som bevis. Den hest, som hed
Tom, er jeg evig taknemmelig til, da han aldrig løb løbsk eller gjorde mig
fortræd. Tværtimod, passede han på mig. Så måske skulle I anskaffe sådan
en stor krabat.
Mvh Liz

Fra : Liz

Dato : 09-07-02 20:48

Jeg glemt lige at sige, at min først rigtig hest var en Welsh Mountain og de
kan absolute anbefales til børn. Hvis I ikke er FOR stor, så kan I også
ride den. Fårehyrderne i Wales i gamle dage brugte dem i bjergene til at
finde deres får, altså ikke hestene til at finde får men som transportmiddel
)) Det er godt nok varmt i aften!!!!!

Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-07-02 20:42

"h.h" <h.f.hax@mail.dk> wrote:

>undskyld men er det kun fjorheste og islændre i rider herinde ??????

Nææ, også pinto, quarter og fuldblod )

>Jeg vil ikke anbefale nogle af tyberne til et barn da de er MEGET stærke og

Snakker vi om "kræfterne" så er selv en lillebitte new-forest for
stærk til et barn. Lad være med at sammenligne et barns kræfter og en
ponys kræfter.

En velafrettet quarter med tonsvis af muskler er nemmere at styre end
en "uartig" new-forest. Selv for et barn.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-07-02 17:24

uffe_thomsen@hotmail.com writes:
>Tak for alle jeres svar...men flere modtages stadig gerne !
>Måske i kunne frembringe nogle gode egenskaber ved de forskelleige racer
>????

Der er også andre faktorer end selve racen, der vil være kloge at tage i
betragtning. Hvis ridningen fx, skal forgå på en rideskole, hvor hestene
står på stald, er en islænder udelukket.
Kan I ikke specificere betingelserne, jeres rideerfaringer, drengens, hvor
hesten skal stå, hvem der evt. skal rides sammen med,
undervisningsmuligheder, anskaffelsespris, driftsomkostninger osv ?

Hilsen Sverre.

Fra : hans hansen

Dato : 10-07-02 17:45

Ridningen skal ikke foregå på en rideskole. Vi bor selv på en gård og har
masser af plads.
Den pony vi søger, er mest tænkt til hyggeridning. Jeg har selv gået til
ridning da jeg var lille og kan stadig huske meget af lærdommen fra dengang.
Drengen har ingen rideerfaring andet end de sædvanlige rundture på hesteryg
på kræmmermarkeder o.lig. Derfor er det heller ikke de vilde penge vi vil
smide i fra starten. Så det vi søger er en "all round" pony til
hyggeridning. Der er jo ingen grund til at gå ud og købe en voldsom dyr hest
hvis drengen mister interessen hurtigt igen !

Mvh. Stella & Uffe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-07-02 18:10

In article <3d2c64f7$0$13959$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, hans hansen wrote:
> [...]
> hyggeridning. Der er jo ingen grund til at gå ud og købe en voldsom dyr hest
> hvis drengen mister interessen hurtigt igen !

Nej, men i skal heller ikke købe den første og bedste. De skal passe
sammen. Hvis ikke, så mister drengen også hurtigt interessen igen.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-07-02 21:03

Hej

Er der en af jer der kan undervise ham? Ellers ville det da være en god
ide`at han måske gik til ridning så han ved hvad det handler om og så i ved
om hans interesse holder, der vigtigste er jo at ponyen bliver passet og
redet korekt!
Jeg er i øvrigt kommet til at tænke på at en Welsh pony sektion c ville være
en oplagt mulighed.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 10-07-02 08:10

oyvind.hermansen@iname.com writes:
>Hvis/når I køber en hest, så sørg endelig for at have
>prøvet den nogle gange

Og tag så vidt muligt en ekspert med. De fleste ryttere vil elske at blive
inviteret med som rådgivere.

Jeg har prøvet det, og havde svært ved at overbevise de
'førstegangskøbende' islænder-folk om at de gjorde mig en tjeneste. Det
var meget spændende at vurdere, om de tilbudte heste passede til køberne.

Og spørg om muligt uvildige om hesten. Hvis den står på en rideskole eller
lignende, er der jo masser, der kender den.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 11-07-02 07:15

hammer@telefona.dk writes:
>der vigtigste er jo at ponyen bliver passet og
>redet korekt!
Ja, og en anden ting : Måske skulle i overveje også at købe en
'selskabspony' - de fås til ca. slagtepris. Det er synd at lade en gå
alene.

Hilsen Sverre.

Fra : Liz

Dato : 11-07-02 08:29

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
> Ja, og en anden ting : Måske skulle i overveje også at købe en
> 'selskabspony' - de fås til ca. slagtepris. Det er synd at lade en gå
> alene.
>
> Hilsen Sverre.

Det er også uløvlig efter den ny bekendtgørelse, er det ikke?
Mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-07-02 20:01

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Det er også uløvlig efter den ny bekendtgørelse, er det ikke?

Er bekendtgørelsen kommet, eller er det stadig udkastet vi taler om? Hvis
det første er tilfældet, er der mon nogen der har et link så.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-07-02 12:45

In article <3d2dd5cf$0$12716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
>
> Er bekendtgørelsen kommet, eller er det stadig udkastet vi taler om? Hvis
> det første er tilfældet, er der mon nogen der har et link så.

Det burde dk.videnskab.jura kunne fortælle dig, eller i det mindste
hvor du skal finde informationen.

JonB

Fra : Marlene

Dato : 12-07-02 18:01

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VpaX8.918$QP6.268404@news010.worldonline.dk...

> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message

> Det er også uløvlig efter den ny bekendtgørelse, er det ikke?

> Mvh Liz

Sjovt, du lige nævner det, for min mor fortalte om det igår - hun havde fået
det at vide af en, som har en rideskole. Jeg troede ærligt talt, at hun
vrøvlede. Men det glæder mig da, hvis det er rigtigt. Jeg har jo selv
"arvet" en nordbagge fra min nabo, hvis anden hest blev aflivet pga.
alderdom (og sygdom). Hun skal da helt sikkert have en selskabshest, når vi
flytter - for det er så synd at se alle de heste, som står alene. Men jeg
vil så også sige, at der er jo så risikoen for, at hestene ikke bliver
passet ordentligt, hvis konfirmanden lige pludselig skal passe to
heste......... Det er både og. Og ikke alle har råd til at have to heste -
det er trods alt ikke en hund, vi snakker om. Men, men - jeg håber trods
alt, at det _er_ blevet vedtaget ved lov.

Mvh. Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-07-02 00:37

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> det er trods alt ikke en hund, vi snakker om. Men, men - jeg håber trods
> alt, at det _er_ blevet vedtaget ved lov.

Tjah, det burde jo ikke være noget problem at finde en selskabshest, hvis
man kun ejer en enkelt selv - Danmark er trods alt det land i Europa, der
har flest heste pr. indbygger (22,et-eller-andet pr. 1.000 indbyggere, så
hvidt jeg husker fra en artikel i en-eller-anden avis). Jeg har selv ikke
haft nogen problemer endnu, i hvert fald.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 11-07-02 09:01

lizb@worldonline.dk writes:

>Det er også uløvlig efter den ny bekendtgørelse, er det ikke?

Det ville virkelig glæde mig.

Hilsen Sverre.

Fra : Winther

Dato : 11-07-02 22:54

> Det ville virkelig glæde mig.
>
> Hilsen Sverre.

Der burde og være lov for at hestene skal have en kløpind på marken

Vh. Winther

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-07-02 08:15

tunne@heaven.dk writes:
>det er trods alt ikke en hund, vi snakker om.
Jo

I den forstand at begge er flokdyr, der trives meget dårligt uden kontakt
med artsfæller - eller andre som de kan have en lignende relation til.

Hilsen Sverre.

Fra : Gina Steffen

Dato : 13-07-02 21:08

Hej

Min første hest var absolut det bedste valg det var en smart welsh mountain
pony og den var bare super til det hele
måske skulle i overveje sådan en???

ellers kan i jo også vælge en welsh cob ??

men det er jo igen hvad man ønsker af ponyen

sommer hilsner gina larsen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-07-02 00:36

"Gina Steffen" <gina@vemmetofte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske skulle i overveje sådan en???
>
> ellers kan i jo også vælge en welsh cob ??
>
> men det er jo igen hvad man ønsker af ponyen

Man kunne jo også købe et æsel (ja, Gina - jeg kan også omtale andet end
islændere *G*). Har lige set en masse æsler til træf i TV Nord. De var da
meget søde. Men måske de ikke er så fede at ride på?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-07-02 09:33

On Sat, 13 Jul 2002 22:08:05 +0200, "Gina Steffen"
<gina@vemmetofte.dk> wrote:

> [...]
>pony og den var bare super til det hele
>måske skulle i overveje sådan en???
>
>ellers kan i jo også vælge en welsh cob ??

   Man skal lige have i baghovedet at Welsh Cobben _ikke_ er bare
i nærheden af Welsh Mountain ponyen rent temperamentsmæssigt. Det er
godt nok en alsidig hest - men de er først og fremmest stærke som bare
fanden og mange (Ikke alle naturligvis - men så er vi igen ude i at
kigge efter hest sådan lidt på må og få :) af dem er noget luftige i
hovedet. Jeg har selv haft kig på sådan en som min første hest for de
er satme lækre at se på og det lyder jo godt det med at de er
alsidige. Men jeg tror ikke at jeg har kørt at man burde vælge sådan
en fra nogen af de hestemennesker jeg kender - flere siger som sagt at
de generelt er bløde i bolden (Vi har et glimrende eksempel på vores
rideskole og der har stået flere af samme temperamentstype) og endnu
flere siger at hesten slet ikke ville passe til den lidt forsigtige
type rytter jeg er.
   Igen og igen hører jeg til gengæld "Connemara" fordi her har
vi igen en stor pony-race som bliver betegnet som alsidig. Den er
sikker på benene i terrænet og rigtigt mange af dem har gode anlæg for
at komme længere end dressur og spring på hyggeplan - osse under
voskne ryttere. :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Gina Steffen

Dato : 14-07-02 22:34

Jeg har arbejdet med welsh cob heste i 4 år og har stadig ikke mødt nogle
der var bløde i bolden så det du firtæller er vist kun den ene hest på jeres
rideskole.

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 14-07-02 22:59

"Gina Steffen" <gina@vemmetofte.dk> skrev i melding
> Jeg har arbejdet med welsh cob heste i 4 år og har stadig ikke mødt nogle
> der var bløde i bolden.....

Nå, men hva skal man kalle en 2 årig WC hingst som legger seg på kommando og
gjør absolutt alt eieren sier den skal? Hesten går også volte under
stemmekommando og kan regulere størrelsen på volten og hurtigheten ut i fra
hva eieren der står i midten sier til den...
Han er selvfølgelig innkjørt, men under rytter skal han ikke før han fyller
tre...

Bilde av vidunderet kan sees på min hjemmeside:
http://home.online.no/~lchrispr/kunder.html
og
http://home.online.no/~lchrispr/historie.html

Line.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-07-02 19:58

Hej

Jeg har arbejdet på et stutteri med alle sektioner inden for Welsh. Der er
ikke nogen der er bløde i bolden af dem der var på stutteri Meadow eller på
deres venners stuterier!!!

Alle heste er stærke, også en lille Shetlænder! Det er jo ikke dine kræfter
du skal bruge til at ride med, vel?!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-07-02 21:30

On Mon, 15 Jul 2002 20:58:14 +0200, "Nina Svanholm"
<hammer@telefona.dk> wrote:

>Jeg har arbejdet på et stutteri med alle sektioner inden for Welsh. Der er
>ikke nogen der er bløde i bolden af dem der var på stutteri Meadow eller på
>deres venners stuterier!!!

   Men den er temperamentsfuld, right?

>Alle heste er stærke, også en lille Shetlænder! Det er jo ikke dine kræfter
>du skal bruge til at ride med, vel?!

   Nej, men når hesten er blevet forskrækket over et eller andet
og danser rundt om dig så er du nok gladest hvis du er stærk nok til
at holde den.... I øvrigt synes hverken jeg eller nogen anden jeg
kender at det er specielt sjovt at være ved at blive hevet ud af
sadlen fordi "mors lille pruhest" synes det er sjovere at spise græs
end at gå tur - og du skal ikke forsøge at bilde mig ind at der ikke
er forskel hesteracerne imellem.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-07-02 21:49

> Men den er temperamentsfuld, right?
Næ...ikke specielt, det er mere sek. F der jo er mere blandet.

> Nej, men når hesten er blevet forskrækket over et eller andet
> og danser rundt om dig så er du nok gladest hvis du er stærk nok til
> at holde den...
..Du kan stort set ikke holde nogen hest tilbage uden at skade den hvis den
virkelig bare vil løbe.

> [...]
> sadlen fordi "mors lille pruhest" synes det er sjovere at spise græs
> end at gå tur - og du skal ikke forsøge at bilde mig ind at der ikke
Kunne aldrig falde mig ind at sige at der ikke er forskel på racer!
Men det handler ikke om hvilken race du har hvis du synes det er et problem
at din hest spiser græs når du går tur med den eller rider, det er *dig* og
kun dig der bestemmer over hesten, den skal vide at du er leder og det kan
ikke lade sig gøre hvis du har tænkt dig at prøve kræfter med den!-uanset
hvilken race du vælger.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 15-07-02 22:13

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Nej, men når hesten er blevet forskrækket over et eller andet
>og danser rundt om dig så er du nok gladest hvis du er stærk nok til
>at holde den....

Hold op med al den bavlen om kræfter. Kommer det til kræfter er det
ALTID hesten der vinder. Selv et føl.

Det mennesker har mere af (eller SKULLE have mere af) sidder mellem
ørene. Altså på menesket. Brug det i stedet. !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-07-02 22:22

On Mon, 15 Jul 2002 23:12:52 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Hold op med al den bavlen om kræfter. Kommer det til kræfter er det
>ALTID hesten der vinder. Selv et føl.

   Du forstod altså ikke hvad jeg sagde.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 15-07-02 22:44

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Du forstod altså ikke hvad jeg sagde.

Du forstod ikke hvad jeg skrev. Jeg bekræftede bare!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 15-07-02 22:11

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote:

>Alle heste er stærke, også en lille Shetlænder! Det er jo ikke dine kræfter
>du skal bruge til at ride med, vel?!

Åhhh.... ...hvor befriende.

Så er jeg ikke alene med at kæmpe mod mennesker der tror at de kan få
en "svag" hest som skulle være nem at arbejde med ved at bruge flere
kræfter end den har.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-07-02 22:17

On Mon, 15 Jul 2002 23:10:59 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Åhhh.... ...hvor befriende.
>
>Så er jeg ikke alene med at kæmpe mod mennesker der tror at de kan få
>en "svag" hest som skulle være nem at arbejde med ved at bruge flere
>kræfter end den har.

   Hvordan skal jeg dog formulere det så alle forstår mig
korrekt? Jeg ville aldrig købe hverken islænder eller fjordhest til
mit 8-års barn medmindre jeg kunne være sikker på at jeg kunne hjælpe
til altid. Faktisk ville jeg vælge en mindre pony der passede i
størrelsen til barnet - og så købe mig selv en hest ved siden af (Det
kunne så godt være welsh cob, fjordhest eller islænder - selv om det
nok nærmere blir en newforest eller en connemara). Det er i mine øjne
en underlig ide at sætte børn op på heste der er "for store" til dem -
altså som ikke passer i størrelsen.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 16-07-02 01:23

> [...]

Man har jo hjælpemidler til den slags; korrektionsbid og sådan. Sporer til
dem, der bruger dèn slags. Smart, ikke!?

> [...]
> nok nærmere blir en newforest eller en connemara). Det er i mine øjne
> en underlig ide at sætte børn op på heste der er "for store" til dem -

Det kan vel være ligegyldigt, hvis bare hestens sind er OK og den gør det
den skal. Eller lader være med at gøre det den ikke skal. Var det ikke Ole
Braad-Sørensen, som et-eller-andet sted herinde fortalte om to små piger på
en stor fjordhest? Og som jeg opfattede det, gik det rimeligt godt!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 16-07-02 07:51

Hej NG'en
Det er de menneskelig psykisk krafter der er brug for, ikke de fysisk, i
omgang med alle heste. Men hestens tidligere opdragelse og dermed dennes
sind har utrolig meget at sige.
Så den Clydesdale der passede på mig som toårige, og min mors psyche,
tilsammen gjorde at vi allesammen fik en gode oplevelse for livet. Det
lever jeg højt på i dag som ejer af fire heste, selvom de er allesammen
meget stærkere og tre af dem meget større og tungere end jeg er.
Mvh Liz (der skal på kursus i hestepsyche bla.)

Fra : taina

Dato : 16-07-02 17:54

> Åhhh.... ...hvor befriende.
>
> Så er jeg ikke alene med at kæmpe mod mennesker der tror at de kan få
> en "svag" hest som skulle være nem at arbejde med ved at bruge flere
> kræfter end den har.

Nej, I er helt bestemt ikke alene. Jeg får helt ondt, når jeg ser, at folk
presser hesten mere og mere uden nogen sinde at give den et lille bitte
frirum indimellem, når den faktisk gør det godt.

Jeg trækker endnu en gang min gamle ridelærer op af hatten, som sagde at
ridning er som at spille kort. Hvis hesten spiller en toer, er det da dumt
at kyle esset på bordet, når man sidder med en treer. Nåja, og så sagde han
også, at godt nok er hesten den stærkeste, men hvis vi tænker os om, så er
vi faktisk hurtigere

Stor hilsen fra tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 16-07-02 20:58

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>også, at godt nok er hesten den stærkeste, men hvis vi tænker os om, så er
>vi faktisk hurtigere

Men hvornår tænker vi os egentlig om?

Havde besøg her i dag at "eksperter" i western ridning. Datteren
skulle ablolut prøve Oliver, New Forest og brandgod. Hun kunne ikke få
hesten til at makke ret, uanset hvor hårdt hun trak i tøjlerne. Jeg
forklarede hende om måden Oliver var trænet, (samlet ridning for løs
tøjle), og advarede at hvis hun trak i tøjlerne, så ville han stikke
af med hende, men intet hjalp. Til sidst bukkede Oliver tøsen af der
stak i et vræææl der var en ambulance værdig. Dum hest der intet kunne
var forældrenes kommentar. I dag kom så bette Louise der mest rider
Oliver. Han blev trøstet grundigt og fik det meste af hendes madpakke,
(Grønsager). Så red de sammen en tur ud i mosen på et par timer med
løs tøjle, medens jeg bankede hø sammen til vinteren. Et skønt syn at
se dem komme hjem, afslappede og med hesten under fuld kontrol(d),
uden at have fat i tøjlerne overhovedet. Oliver er skam ikke så dum
endda, eller var det Louise der vare var blevet så knaldgod...?

Din ridelærer var nok ikke så dum endda !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 17-07-02 07:48

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
> løs tøjle, medens jeg bankede hø sammen til vinteren. Et skønt syn at
> se dem komme hjem, afslappede og med hesten under fuld kontrol(d),
> uden at have fat i tøjlerne overhovedet. Oliver er skam ikke så dum

Jeg rider sjældent med stramme tøjler, selv på heste der ikke er trænet til
det. Man kan hurtigt få listet en halv parade ind alligevel, hvis det går
for stærkt. (ja Ole, jeg er en af dem der bruger alle hestens 3 gangarter,
ikke kun fuld galop Den lille blabbaraber går fin og afslappet dressur
hvis man bare ikke bruger hans mund som cykelstyr.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-07-02 11:26

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg rider sjældent med stramme tøjler,

Hurra for dig...!

selv på heste der ikke er trænet til

>det. Man kan hurtigt få listet en halv parade ind alligevel,

Rigtigt. Tøjler kan godt være mere eller mindre "slappe". Hesten skal
nok opdage det.

>for stærkt. (ja Ole, jeg er en af dem der bruger alle hestens 3 gangarter,
>ikke kun fuld galop

AV for søren. DEN sad ( Og den sved ((

Men jeg *KAN* altså godt ride pænt og stille ned gennem hovedgaden,
hen til brugsen for at handle og så tilbage ret så adstadigt. Men det
gør jeg nu mest for at blære mig overfor de dressurryttere jeg ved
befinder sig på stedet. Ligesom vi godt kan finde på at gå ned til
stationen for at se lysene blinke, bommene gå ned og toget køre forbi,
medens vi pænt venter i første position foran bilerne. Alt dette
foregår i pæn orden uden jag. Men det er altså ikke det vi er bedst
til og som sagt kun et show for dressurrytterne der tror deres hest
stikker af hvis den ser toget ))))

Behøver jeg sige hvilken hest "tøserne" lærer det på?
Selv om deres ben er en del for korte i den ene ende

>hvis man bare ikke bruger hans mund som cykelstyr.

Eller som Hempfling siger:
Tøjlen er menneskets tredie ben. (Eller sådan noget lignende).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-07-02 19:26

He he, Jeg tror nok at jeg er lidt li`som dig

Altså jeg tror på at så længe man selv tror på at man kan noget med sin
hest, ja så skal det nok gå (og nej det er ikke sådan ment at man skal gøre
uovervejede ting!)

Kan godt lide fuld fart, men der er også noget fedt ved at vise de damer der
betaler en formue at man kan noget de ikke kan.....

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-07-02 21:13

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote:

>Kan godt lide fuld fart, men der er også noget fedt ved at vise de damer der
>betaler en formue at man kan noget de ikke kan.....

Ho, ho!

Du HAR fanget den
Netop derfor "betaler" turen til brugsen sig ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 17-07-02 09:03

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i melding
> Havde besøg her i dag at "eksperter" i western ridning. Datteren
> skulle ablolut prøve Oliver, New Forest og brandgod. Hun kunne ikke få
> hesten til at makke ret, uanset hvor hårdt hun trak i tøjlerne.
....snip....
Dum hest der intet kunne
> var forældrenes kommentar.

Hei, Ole.

Høres vel ikke ut som foreldrene var videre eksperter, nei. Selvutnevnte
sådanne, måske?

Westernridningen er basert på noen konkrete grunnpunkter, hvorav et viktig
er å kunne ri hesten med så liten tøylekontakt som mulig.
M.a.o. snakker man om dressur på et høyt plan, der hesten må være følsom og
villig for rytterens kommandoer. Det være seg tøylene, setet eller
skjenklene. Stemmen legges til (selv om det er skam ulovlig under
konkurrencer med unntak av whoah!). Et lite diskret "tss" eller "høøø" kan
bety meget for hesten men intet for andre, og det kan visles frem mellom
leppene...

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville avbrutt pikens ridning FØR Oliver
kokte over av frustrasjon. Kan de ikke lyde ditt råd, trenger de ikke ride
din hest!

"Frie tøyler" er et uttrykk mange vanskelig forholder seg til. Hesten kan gå
og gape og strekke hals, og allikevel insisterer rytteren på at han/hun HAR
gitt "fri tøyle". Jeg har en rundpaddock på 20m i diameter. Der setter jeg
slike ryttere på og tar av hodelaget. DA har hesten frie tøyler. Blir
rytteren redd, innser han/hun at tøylene betyr for meget for dem som
"trygghets-stativ" å holde seg i, og så kan man begynne på nytt. En smule
ydmykhet hos rytteren er ikke å forakte og hesten fortjener vennlig (men
konsekvent) håndtering.

I mine øyne hadde piken godt av sin lille luftetur, og du var ALTFOR vennlig
imot både piken og foreldrene! Vennlig men konsekvent fungerer på både
mennesker og dyr...

Line.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 17-07-02 11:37

"Line Chr. Prestkværn" <lchrispr@online.no> wrote:

>Høres vel ikke ut som foreldrene var videre eksperter, nei. Selvutnevnte
>sådanne, måske?

Det der forfærder mig mest er at faderen er professionel fotograf der
laver fotoserier om heste til udenlandske magasiner. Han har levet det
meste af sit liv på hesteryg. I øjeblikket har han er bijob som
rejseleder til rideture i Argentina.

>Westernridningen er basert på noen konkrete grunnpunkter, hvorav et viktig
>er å kunne ri hesten med så liten tøylekontakt som mulig.

Igen, så er faderen westernrytter. En god en siger han.

> [...]
>villig for rytterens kommandoer. Det være seg tøylene, setet eller
>skjenklene. Stemmen legges til (selv om det er skam ulovlig under

HOV. Der var noget nyt. Hvodden pokker skal man få dyret i galop når
man ikke må udbryde "YIIIIhhhhaaaaaa" ?

>Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville avbrutt pikens ridning FØR Oliver
>kokte over av frustrasjon. Kan de ikke lyde ditt råd, trenger de ikke ride
>din hest!

Ja, undskyld at hun fik lov så længe, men det gik heldigvis ret
hurtigt. Jeg fortalte pigen at hvis hun trak i tøjlerne, så ville han
stikke af med hende og prøvede at vise hende hvordan man skulle gøre.
Men en der er oplært af så gode forældre er ikke nem ar rette på. Det
skal heller ikke være en hemmelighed at jeg roste Oliver

>I mine øyne hadde piken godt av sin lille luftetur, og du var ALTFOR vennlig
>imot både piken og foreldrene! Vennlig men konsekvent fungerer på både
>mennesker og dyr...

En gang til: UNDSKYLD! *JEG* skal også lære hele tiden.
Jeg er ikke en trænet berider. Kun en arme hobby-bondeknold der for
kort tid siden er begyndt at ride. Respekten for mig kan ligge på et
meget lille sted for mange. Men jeg lover at gøre som du skriver for
fremtiden. Venlig og konsekvent, også for mennesker!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 17-07-02 12:22

> [...]
> laver fotoserier om heste til udenlandske magasiner. Han har levet det
> meste af sit liv på hesteryg. I øjeblikket har han er bijob som

Auda! Vel-vel. Man kan altså holde på med hester det meste av ens liv uten å
lære det ringeste. ("Sådant har vi gjort det i alle år"-type hestefilosofi.)

> Igen, så er faderen westernrytter. En god en siger han.

Nåh! Så det sier han... (he-he!) Min tanke blir "Put your Money where your
Mouth is"... Du og jeg kan vel sånn oss i mellom være enige om at Oliver
sannsynligvis ville ha gitt den gode fader en luftetur på lik linje med
datteren, eller ikke?

>Stemmen legges til (selv om det er skam ulovlig under
>
> HOV. Der var noget nyt. Hvodden pokker skal man få dyret i galop når
> man ikke må udbryde "YIIIIhhhhaaaaaa" ?

He-he-he!!! Hva med å føre tøylene frem, legge skjenklene til og først si
pent farvel til dem du legger bak deg i en støvsky... Et lite "værsågod"
eller "ja" kan også brukes forsterkende om det trengs. Galoppfatningen
forteller jo hesten at det er galopp du vil ha, ikke?...

> [...]
> Men en der er oplært af så gode forældre er ikke nem ar rette på. Det
> skal heller ikke være en hemmelighed at jeg roste Oliver

Ingen unnskyldning nødvendig. (Ihvertfall ikke overfor meg.) Og Oliver fikk
jo sin velfortjente ros, som jeg regner med han tok imot med et sukk...
(Sukk hos hest betyr "OK" og er et tegn på aksept.)

> [...]
> meget lille sted for mange. Men jeg lover at gøre som du skriver for
> fremtiden. Venlig og konsekvent, også for mennesker!

Jeg er heller ingen trenet berider, sånn sett. Men jeg kjenner mine hester
(mine små Pappenheimere som jeg kaller dem...) og ser hvorledes de reagerer.
Som leder for mine hester vil jeg da analysere hva den reagerer på og prøve
å endre på situasjonen, akkurat slik du gjorde. At de imbesile mennesker
(besserwissere) ikke er i stand til å forholde seg til hest på en like god
(og klok) måte som deg, er vanskelig å gjøre noe med. De trekker seg heller
fornærmet tilbake enn å bøye hodet og takke for øket kunnskap... (*sukk*)

Ettersom årene har trillet på, har jeg fått to nye holdninger: Jeg rider
ikke andres hester uten at det er spesielle omstendigheter, og Jeg tillater
ikke alle å ri mine hester. Dette har jeg kommet fram til fordi jeg har hatt
ubehagelige overraskelser med andres utrente, respektløse og derfor
uberegnelige hester, og har sett hvor uklokt og respektløst andre mennesker
til tider omgås hester (inkludert mine egne). Look-Listen-Learn. Tre gode
råd om hest... Jeg lærer fremdeles, og kan med stor sikkerhet si at "utlært"
på hest blir jeg ALDRI!!!

"The more I learn about Horses, the less I like Humans",
"The more I learn about Humans, the more I like Horses".
Leste det som et hjertesukk på en newsgroup for en tid tilbake, og finner en
del sannhet i det...

Hilsen Line (som snart tar en ukes westernferie med trening, gode
hestevenner og campfire-hygge i de Norske skoger....).

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-07-02 08:51

oyvind.hermansen@iname.com writes:
>Man kunne jo også købe et æsel (ja, Gina - jeg kan også omtale andet end
>islændere *G*).
Eller et muldyr - men helst ikke et mulæsel

Hilsen Sverre.