Brugernavn og password ved databasekald?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-07-02 11:37

Nu har jeg sandelig fundet ud af, at der også er en nyhedsgruppe der
hedder"Database" og der har jeg postet en forespørgsel. Da problemet
imidlertid udspringer af et eksempel i "Start på PHP" fra IDG" og
involverer PhP, tillader jeg mig at bringe en lettere redigeret udgave
her også:

Efter at have oprettet en database (eksempel fra IDG-hæftet "Start på
PHP), lavet en tabel og defineret felterne, har jeg nu skrevet det
HTML-dokument der er vist i hæftet på side 56f.. Selvfølgelig virker
det ikke - eller rette: det ligner en skrammeldynge på skærmen.

Fejlmulighederne er jo utallige og jeg kan vel ikke forvente at folk
her skal kunne hjælpe, men een ting er jeg usikker på, nemlig linien
<?
$db = mysql_connect("localhost", "bruger", "kodeord");

I første felt skal der vel bare stå "localhost", eller hyr? Men hvad
med brugernavn og kodeord? Jeg er helt forvirret, da jeg snart har
afinstalleret og geninstalleret så mange gange, at jeg ikke længere
husker om jeg nogen steder har sat disse ting og i givet fald hvor.

Hvor og hvordan kan jeg se hvad disse værdier skal være, eller hvor og
hvordan kan jeg gå ind og ændre?

Hvis jeg stadig ikke kan få det til at virke, hvilke oplysninger skal
jeg så komme med her i gruppen? Strukturen for databasen + gengive
HTML-dokumentet der indeholder databasekaldene (PhP)?

Er der en simpel måde jeg kan teste mit system på, altså at oprette en
simpel database og skrive et simpelt HTML- og/eller PhP-dokument? Jeg
skal bare have eet eller andet til at virke, så jeg fatter princippet.

Standardbesværgelse:
Jeg kører Windows XP Pro på dansk. Jeg har installeret Apache 1.3.26,
PhP 4.2.1 og MySQL 3.23.49.
Jeg vil lære tingene offline på min egen maskine og når jeg har fået
lavet noget der duer, skal det uploades til mit webhotel og køre
derfra. Jeg er spritny i faget og dette er mine første skridt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 08-07-02 12:07

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote in

> [...]
> $db = mysql_connect("localhost", "bruger", "kodeord");
>
> I første felt skal der vel bare stå "localhost", eller hyr? Men hvad

Hvad sker der hvis du bare stikker den nogle tomme strenge for brugernavn
og kodeord - det gør jeg selv når jeg leger på localhost.

> Hvor og hvordan kan jeg se hvad disse værdier skal være, eller hvor og
> hvordan kan jeg gå ind og ændre?

Jeg har aldrig rigtig leget med at definere brugere på mine lokale
databaser, men det må da i hvert fald være et-eller-andet sted i din
MySQL, at de skal defineres...

> Hvis jeg stadig ikke kan få det til at virke, hvilke oplysninger skal
> jeg så komme med her i gruppen? Strukturen for databasen + gengive
> HTML-dokumentet der indeholder databasekaldene (PhP)?

Database-strukturen er ikke så væsentlig - det drejer sig i første omgang
bare om at få hul til databasen. Derfor vil noget basalt database-PHP nok
være sagen:

   $db_link = mysql_connect("bla", "bla", "bla");
   mysql_select_db("din_database");

   $sql = "SELECT * FROM tabel";
   $result = mysql_query($sql);
   while ($row = mysql_fetch_array($result))
   {
       echo "<p>";
       print_r($row);
   }

   mysql_close();

Sådan noget database-halløj kan med fordel pakkes ind i en klasse - det
gør det meget nemmere at arbejde med. Spørg hvis du skal have nogle hints
- dem er der masser af herinde :)

> Er der en simpel måde jeg kan teste mit system på, altså at oprette en
> simpel database og skrive et simpelt HTML- og/eller PhP-dokument? Jeg
> skal bare have eet eller andet til at virke, så jeg fatter princippet.

Koden ovenover er vel meget simpel. Den opretter en forbindelse til
MySQL, vælge den database du vil bruge og skriver hele skidtet ud.
Outputtet er til at læse hvis du vælger "Vis -> Kilde".

Go' ide og held og lykke :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Tinky Winky

Dato : 08-07-02 12:39

> $db = mysql_connect("localhost", "bruger", "kodeord");

Hvis det er din egen maskine, der kører windows, så prøv med "root" som
bruger og "" (ingenting) som password. Eller ingenting i begge værdier.

Fra : -Martin-

Dato : 08-07-02 12:55

[snip]

$db_database = "mindatabase"; // DATABASE NAVN
$db_user = "root"; // Database bruger navn
$db_pass = ""; // Datbase password
$db_host = "localhost"; // Database host

$sqlconnection = mysql_connect("$db_host","$db_user","$db_pass")
      OR DIE ("Der opstod fejl ved åbning af
databasen.<br>Fejlen lyder: ".mysql_error());

mysql_select_db("$db_database")
      OR DIE ("Databasen $db_database kunne ikke
vælges.<br>Fejlen lyder: ".mysql_error());