/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Finde dødt vildt
Fra : Ole Nielsen


Dato : 08-07-02 09:41

Kære NG

Jeg har en lab som jeg bruger på jagt.

Hvis hunden kommer langt væk fra mig under jagten, følger den sit eget spor tilbage, og går derefter på min "fod", og finder på den
måde hurtigt mig.

Det samme fif med at følge min "fod", bruger den desværre hvis jeg gemmer noget dødt vildt, som den derefter skal snuse sig frem
til.

Hvordan træner jeg i stedet hunden til at være bedre til at finde dødt vildt / gå på spor af anskudt vildt.

--
/Ole




 
 
V.Lerche & S.Anderse~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 08-07-02 12:31

Hej
Når vi træner vore labber til "frit søg" altså hvor vildtet er lagt ud på
forhånd er det en slags videreudvikling af markering, hvor hunden ser
vildtet falde.
Til at begynde med finder vi en flad græsmark hvor hunden kan se de udlagte
fugle. På denne måde lærer hunden også at bruge øjnene som den jo også har
været vant til fra markeringerne. Sørg for ikke at selv at sætte færtspor i
"det frie søg" kast hellere fuglene ind på marken udefra (selvfølgelig skal
hunden ikke se dette).
Husk at lægge fuglene rigtigt i forhold til vindretningen, så hunden søger
op mod vinden.
Det blev til en lidt kort forklaring, håber du kan bruge den.
Hilsen Vibeke

--




Ole Nielsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Nielsen


Dato : 08-07-02 12:48


"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3d29786c$0$399$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Til at begynde med finder vi en flad græsmark hvor hunden kan se de udlagte
> fugle. På denne måde lærer hunden også at bruge øjnene som den jo også har
> været vant til fra markeringerne. Sørg for ikke at selv at sætte færtspor i
> "det frie søg" kast hellere fuglene ind på marken udefra (selvfølgelig skal
> hunden ikke se dette).
> Husk at lægge fuglene rigtigt i forhold til vindretningen, så hunden søger
> op mod vinden.
> Det blev til en lidt kort forklaring, håber du kan bruge den.
> Hilsen Vibeke

Udmærket altsammen tak - vi starter så snart jeg finder en påkørt fugl.

/Ole





V.Lerche & S.Anderse~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 08-07-02 12:57

Hej Ole
"En fugl gør ingen sommer", som man siger Du er nødt til at skaffe dig
en del fugle (min. 4-5 stk) for at udføre denne form for træning. Du kan
evt. prøve at henvende dig til brevdueejere. Det sker at de må aflive fugle
som man så kan købe for et rimeligt beløb. Du kan også henvende dig i din
lokale jagtafdeling. De har ofte fugle til salg. En fugl kan holde til flere
træninger, hvis du pakker den ind i avispapir og putter den i fryseren. Den
skal ikke tøes 100% op inden brug.
Hilsen Vibeke
--




Ole Nielsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Nielsen


Dato : 08-07-02 13:31


"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3d297e81$0$400$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hej Ole
> "En fugl gør ingen sommer", som man siger Du er nødt til at skaffe dig
> en del fugle (min. 4-5 stk) for at udføre denne form for træning. Du kan
> evt. prøve at henvende dig til brevdueejere. Det sker at de må aflive fugle
> som man så kan købe for et rimeligt beløb. Du kan også henvende dig i din
> lokale jagtafdeling. De har ofte fugle til salg. En fugl kan holde til flere
> træninger, hvis du pakker den ind i avispapir og putter den i fryseren. Den
> skal ikke tøes 100% op inden brug.
> Hilsen Vibeke

1 fugl i hånden er bedre end......

Jeg er ikke så vild med tanken om at den skal søge efter duer - ej heller tanken om at skulle ofre xxx antal kr. på fasaner selv om
ideen med at bruge flere fugle virker rigtig.

/Ole





V.Lerche & S.Anderse~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 08-07-02 14:09


Hej ole
Ja, her kan jeg så ikke følge dig. Den metode jeg beskrev er den som
anvendes i Dansk Retriever Klub og i øvrigt også i de fleste jagtforeninger.
Jeg kan ikke rigtigt se hvordan du vil "lave" en jagthund uden at anvende
vildt i træningen???
Du kan selvfølgelig starte med at bruge dummier men på et eller andet
tidspunkt er du nødt til at bruge vildt, og det kan være svært at lære en
"ældre" hund at tage vildt, hvis den aldrig har prøvet det i træningen.
Hvorfor vil du ikke bruge duer? Er det kun p.gr.a. prisen på vildt?
Hilsen Vibeke




Ole Nielsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Nielsen


Dato : 08-07-02 14:56

> Hej ole
> Ja, her kan jeg så ikke følge dig. Den metode jeg beskrev er den som
> anvendes i Dansk Retriever Klub og i øvrigt også i de fleste jagtforeninger.
> Jeg kan ikke rigtigt se hvordan du vil "lave" en jagthund uden at anvende
> vildt i træningen???
> Du kan selvfølgelig starte med at bruge dummier men på et eller andet
> tidspunkt er du nødt til at bruge vildt, og det kan være svært at lære en
> "ældre" hund at tage vildt, hvis den aldrig har prøvet det i træningen.
> Hvorfor vil du ikke bruge duer? Er det kun p.gr.a. prisen på vildt?
> Hilsen Vibeke


Jeg tror at du misforstår mig.
Jeg har bestemt ikke noget imod at bruge vildt i træningen.
Jeg har blot haft et par uheldige episoder hvor min hund ikke har kunnet finde en skudt fasan, og derfor ønsker at træne mest
optimalt på den lugt.

Jeg forstår ikke helt hvorfor man vil anbefale at bruge duer til træning. Duer er vel en af de mest ubehagelige fugle at apportere
pga. de taber en masse dun som generer hunden i munden. Mange hunde nægter simpelthen.

Metoden som du beskriver mener jeg bestemt ikke fejler noget.

mvh
Ole




V.Lerche & S.Anderse~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 08-07-02 18:35


Hej Ole
Nej, tværtimod er duer det de fleste hunde vil hente uden problemer.
Det bliver først besværligt når man prøver med krager, råger og andet
"skidtvildt".
Vi skal selv prøve med kaniner i morgen på vores unge hunde.
Hilsen Vibeke
--




Poul Jacobsen (17-07-2002)
Kommentar
Fra : Poul Jacobsen


Dato : 17-07-02 05:55


"Ole Nielsen" <12545@ping.dk> skrev i en meddelelse
news:agbj6h$234q$1@news.cybercity.dk...
> Kære NG
>
> Jeg har en lab som jeg bruger på jagt.
>
> Hvis hunden kommer langt væk fra mig under jagten, følger den sit eget
spor tilbage, og går derefter på min "fod", og finder på den
> måde hurtigt mig.
>
> Det samme fif med at følge min "fod", bruger den desværre hvis jeg gemmer
noget dødt vildt, som den derefter skal snuse sig frem
> til.
>
> Hvordan træner jeg i stedet hunden til at være bedre til at finde dødt
vildt / gå på spor af anskudt vildt.
>
> --
> /Ole
>
> Hej Ole prøv at få en kammeret til at lægge vildtet ud så hunden ikke kan
bruge din fært.
Hilsen
Poul
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste