AMD Palomino 1800+ XP 1.53 GHz `?
Fra : soren

Dato : 08-07-02 09:35

hej

nogen der kan fortælle mig hvad 1.53 ghz er?

kører en 1800+ ikke 1800mhz?

/soren

Fra : Martin K

Dato : 08-07-02 09:40

soren wrote:
> nogen der kan fortælle mig hvad 1.53 ghz er?
>
> kører en 1800+ ikke 1800mhz?

Øhhh nej! Som du har gættet kører en AMD Athlon XP 1800+ 'kun' med 1533 MHz.
Men den kan alligevel være med hurtigere processorer fra Intel. Jeg mener at
navnet kommer af, at hvis man havde en TordenMåge på 1800 MHz, så ville de
være lige hurtige. Men dette er jeg dog ikke 100% sikker på. Andre siger
også at det er en direkte reference til Intels P4 processorer, men det tror
jeg nu ikke man må markedsføringsmæssigt!

Men hvad jeg har læst, så er en AMD MHz ikke det samme som en Intel MHz, da
AMD udfører 9 instruktioner pr. clockcyklus hvor Intel udfører 6. Begge er
dog hurtige processorer, men hvis du ikke skal OC, er en P4 spild af penge
efter min mening...

--
Martin K (AMD-freak med stort A...)

Fra : soren

Dato : 08-07-02 09:52

> [...]
tror
> jeg nu ikke man må markedsføringsmæssigt!

okay.. og en AMD Palomino 2000+ XP 1.53 GHz kører også kun 1.53 GHz ?

/soren

Fra : Martin K

Dato : 08-07-02 09:57

soren wrote:
> okay.. og en AMD Palomino 2000+ XP 1.53 GHz kører også kun 1.53 GHz ?

Nej, det gør den så ikke! Hvor har du denne oplysning fra? En AMD Athlon XP
2000+ kører med 1666 MHz.

Man kan sige det sådan, at hver gang den fiktive clockfrekvens (f.eks.
2000+) siger med 100, så siger den faktiske clockfrekvens (f.eks. 1666 MHz)
med 66 MHz...

--
Martin K

Fra : Tinky Winky

Dato : 08-07-02 12:15

> [...]
tror
> jeg nu ikke man må markedsføringsmæssigt!

Det er en reference til P4. Athlon XP og MP (med Palomino eller Thoroughbred
core) er måske "kun" ca. 10% hurtigere end en TBird.

Plusset i 1800+ betyder at den er mindst ligeså hurtig som en 1800Mhz P4.

Formlen for at regne "tallet" (PR (Performance Rating) fx 1800) ser sådan
ud:
Performance Rating = (Clock frekvens -1000) * 1.5 + 1000

Hvis du indsætter 1533 Mhz: 1533-1000 * 1,5 + 1000 <=> 533*1,5 + 1000 <=>
800 + 100 = 1800

Fra : Martin K

Dato : 08-07-02 12:22

Tinky Winky wrote:
> Plusset i 1800+ betyder at den er mindst ligeså hurtig som en 1800Mhz
> P4.

OK, der er altså tale om en P4...

> [...]
> Performance Rating = (Clock frekvens -1000) * 1.5 + 1000
>
> Hvis du indsætter 1533 Mhz: 1533-1000 * 1,5 + 1000 <=> 533*1,5 + 1000

Her skulle jo nok stå
800 + 1000 = 1800 eller måske
(800 +100)*2 = 1800

ej, men anyway kendte jeg ikke denne udregningsmetode. Hvor stammer den fra?
AMD selv eller hvordan? Den holder meget godt!

--
Martin K

Fra : Tinky Winky

Dato : 08-07-02 13:07

> ej, men anyway kendte jeg ikke denne udregningsmetode. Hvor stammer den
fra?
> AMD selv eller hvordan? Den holder meget godt!

Ja, der mangler selvfølgelig et 0. Har den fra "thunderbird" gruppen.
Spurgte efter den.

Den virker ikke til den kommende Barton, da den har endnu mere performance
pr. clock.

Fra : Børgesen

Dato : 08-07-02 13:39

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
skrev i en meddelelse news:agbs7r$qqb$1@sunsite.dk...

> [...]
> core) er måske "kun" ca. 10% hurtigere end en TBird.
>
> Plusset i 1800+ betyder at den er mindst ligeså hurtig som en 1800Mhz P4.

Njaa, nu ikke iføge AMD selv, jfr.

http://athlonxp.amd.com/technicalInformation/benchmarkingModelNumbering.jsp

Her bliver det angivet, at 1800+ betegnelsen for palomino (også kaldet
Athlon XP) skal sammenlignes med AMD Athlon.

Intel-sammenligningen er tilsyneladende en die-hard skrøne.

Børgesen

Fra : Martin K

Dato : 08-07-02 14:24

Børgesen wrote:
> [...]
> Athlon XP) skal sammenlignes med AMD Athlon.
>
> Intel-sammenligningen er tilsyneladende en die-hard skrøne.

Jeg mente nu også nok....

--
Martin K

Fra : Tinky Winky

Dato : 08-07-02 14:36

> [...]
> Athlon XP) skal sammenlignes med AMD Athlon.
>
> Intel-sammenligningen er tilsyneladende en die-hard skrøne.

OK, jeg var ikke klar over hvad AMD siger at den betyder, selvom det nok er
relevant, når de nu har lavet den...

Men AMD, er nok ikke så kede af at folk sammenligner med Intel. Hvis den
performede som Intel pr. clock, ville AMDs CPUer nok ikke blive markedsført
under Performance Rating i stedet for Mhz.

Fra : Martin K

Dato : 08-07-02 14:50

Tinky Winky wrote:
> OK, jeg var ikke klar over hvad AMD siger at den betyder, selvom det
> nok er relevant, når de nu har lavet den...

Det er ret relavant i denne sammenhæng....

> Men AMD, er nok ikke så kede af at folk sammenligner med Intel. Hvis
> den performede som Intel pr. clock, ville AMDs CPUer nok ikke blive
> markedsført under Performance Rating i stedet for Mhz.

Det tror jeg nu heller ikke... I staten synes jeg det var noget bras med
denne form for rating, men nu når man har fundet ud af systemet virker det
ganske logisk....

--
Martin K

Fra : Dennis B

Dato : 09-07-02 09:03

> Formlen for at regne "tallet" (PR (Performance Rating) fx 1800) ser sådan
> ud:
> Performance Rating = (Clock frekvens -1000) * 1.5 + 1000

Hmm jeg har nu hørt navnet Pentuin rating.. som jo hentyder til at 1800+ er
den Pentium hastighed som AMD'eren kører..
Om det er korrekt ved jeg ikke.. men det er da "sjovere"

Mvh Dennis