Betjening af (Win)MySQLMyAdmin
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-07-02 09:32

Jeg har installeret PhP 4.2.1 og MySQL 3.23.49 på Windows XP og skal
igang med at oprette min første database. Med MySQL følger
WinMySQLAdmin 1.4, hvor man skulle kunne oprette en ny database,
definere en tabel og oprette felter.

Brugerfladen består af 4 felter: Databases, Database Tables, Table
Columns og Table Indexes. Da der jo ingen hjælp er til programmet, har
jeg klikket og højreklikket over det hele og fundet ud af, at hvis jeg
højreklikker i "Databases" får jeg mulighed for af "Create Database"
Det gør jeg så og kalder den "gbog" (eksemplet i hæftet "Start på
PHP"). Hvis jeg nu markerer databasen "gbog" dukker der også en "gbog"
op ovre i feltet "Database Tables". Eksemplet i hæftet forudsætter at
jeg opretter en tabel der bare hedder "bog" og jeg har prøvet dels at
omdøbe tabellen "gbog" (det kan man åbenbart ikke) og jeg højreklikker
i feltet, men der kommer ingen menu hvor jeg kan oprette en ny tabel.

Jeg holder aldrig op med at undre mig over hvorfor alting skal være så
besværligt og hvorfor man skal gætte og eksperimentere sig frem til
alting[1]. Det ender jo altid med, at man må spørge dumt i en
nyhedsgruppe og det må da være en smule trættende for de hærdede at se
disse tåbelige begynderspørgsmål gang på gang[2].

[1] Jeg har kigget i MySQL-manualen (c:\mysql\docs\manual_toc.html),
men ikke fundet hjælp til WinMySQLAdmin.

Venlig hilsen
Kurt Hansen