Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Et par spørgsmål ang. handel
Fra : Klaus G.

Dato : 08-07-02 02:06

Hej.

Jeg skal lige have forklaret noget. Håber i vil hjælpe mig.

Hvis jeg er moms registreret, og køber en vare for 10kr. og sælger den for
15kr. hvor meget skal jeg så betale skat af? Man skal jo ikke betale moms
når man køber varen, og den skal sælges med moms. Man har jo også fradrag,
osv. osv.

Nogen der kan gøre det her mere forståeligt?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 08-07-02 13:52

"Klaus G." skrev:

> hvor meget skal jeg så betale skat af?

Under forudsætning af:
- at du har anden indkomst der sluger dit personlige fradrag
- at din evt. ægtefælle har indkomst der sluger hendes personlige fradrag
- at du ikke har negativ indkomst fra tidligere indkomstår som kan fremføres
til modregning i positiv indkomst i år
- at dit eksempel er uden moms

skal du betale skat af 5 kr.

Såfremt dit eksempel er incl. moms i købspris og salgspris skal du betale
skat af 4 kr. Momsen er således ganske irrelevant ved opgørelse af
skattepligtig indkomst.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-02 13:57

Klaus G. wrote:

> [...]
> når man køber varen, og den skal sælges med moms. Man har jo også fradrag,

Først og fremmest, moms og skat er to forskellige ting.

Du skal normalt altid betale moms, når du køber en vare, ligesom du skal
opkræve moms, når du sælger den videre. Den moms du har betalt, da du
købte varen kan trækkes fra den moms du har fået, da du solgte varen.
Det vil i realiteten sige, at du skal betale moms af forskellen på de to
beløb.

I ovenstående tilfælde vil du skulle betale 2,50 kroner i moms, når du
køber varen til 10 kroner (med mindre de 10 kroner er inklusiv moms).
Dem kan du trække fra de 3 kroner, du opkræver i moms, når du sælger
varen til 15 kroner (inklusiv moms). Altså skal du betale 50 øre i moms
for denne handel.

Hvis din virksomhed har udgifter, hvor du har betalt moms - det kan være
kontorartikler, telefonregning og i nogle tilfælde husleje - kan denne
moms trækkes fra ligesom købsmomsen.

Skat er noget du skal betale af overskuddet. Det er dit salg (uden moms)
minus dit køb (uden moms) fratrukket dine udgifter (uden moms). Du kan
altså sagtens risikere at skulle betale moms, men ikke skat, hvis dine
udgifter til husleje, telefon med mere er højere end forskellen mellem
salgs- og købspris. Og du kan såmænd også risikere at få momspenge
tilbage, hvis du for eksempel køber flere varer end du sælger (meget
normalt i en opstartsfase).

Hvis du gennem længere tid har underskud på momskontoen eller hvis du
kører med underskud i længere tid, risikerer du, at virksomheden bliver
betragtet som en hobby. I så fald vil du ikke kunne trække købsmoms fra,
ligesom dine udgifter ikke kan trækkes fra. Dette sker med
tilbagevirkende kraft, hvorfor du risikerer at skulle betale penge
tilbage til henholdsvis moms og skat.

Håber ovenstående blev forklaret tydeligt nok, ellers må du spørge igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 13:32

gør det sort, så slipper du for at staten stjæler dine penge..