check om serveren skal reboote snart
Fra : SoulMate

Dato : 29-01-01 17:28

er det muligt at checke om der er givet en reboot kommando så serveren
rebooter om f.eks. 2 min. ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-01 00:29

On Mon, 29 Jan 2001 17:27:39 +0100,
SoulMate <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> wrote:
>er det muligt at checke om der er givet en reboot kommando så serveren
>rebooter om f.eks. 2 min. ?

Ikke lige i PHP, men hvis du laver en pseudo-console burde du
kunne læse fra denne.

Fra : SoulMate

Dato : 30-01-01 01:19

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke lige i PHP, men hvis du laver en pseudo-console burde du
> kunne læse fra denne.

hmmm
1. hvad er det ?
2. hvordan gør man ?
3. er det php det hele ?
4. er det svært ?
:)

--
SoulMate

Fra : Morten

Dato : 31-01-01 01:37

Hey!

Hvis du har adgang til logfilerne på serveren, kan du sikkert kigge efter
beskeden fra "root" om, at systemet lukkes ned om xxx minutter
("now"!!!???)... Jeg ved ikke i hvilken log-fil det står, men det kan man
finde ud af...

Når du har fundet logfilen, kan du hælde de sidste 143 linier ind i en
streng i PHP sådan her:

$min_logfil = `tail -n 143 /absolut/sti/til/logfilen`

Bemærk, at det er omvendte "plinger", der skal bruges. ("Accent grave"
hedder de vistnok.) (Læs mere på www.php.net/system om dette.)

Herefter er det en smal sag at kigge strengen igennem efter det
nødvendige.... (anvend PHP-funktionerne der begynder med "ereg")

Hvis du ikke har adgang til logfilerne, skal du nok have en virtuel konsol
op at køre. Jeg aner bare ikke hvordan man gør dette....

Fortæl om det virker...

/Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-01 01:54

Hej,

Det kan du sagtes, da shutdown skriver i en fil når den eksekveres -
forhindre nye brugere i at logge sig på, når kommandoen shutdown er
afgivet. Se man shutdown for detaljer.

Michael.

Fra : SoulMate

Dato : 31-01-01 14:02

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Det kan du sagtes, da shutdown skriver i en fil når den eksekveres -
> forhindre nye brugere i at logge sig på, når kommandoen shutdown er
> afgivet. Se man shutdown for detaljer.

hmm, det der ligner vejen frem for mig - er slet ikke PHP-nørd nok til
de der avancerede ting de to andre skriver, selvom de lyder meget
gode!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-01 22:22

On Tue, 30 Jan 2001 01:18:41 +0100,
SoulMate <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> wrote:
>"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
>serveren

>hmmm
>1. hvad er det ?

Det der sker når du laver en reboot er, at et program laver en
wall (write all) til alle consoller/terminaler med brugere.

>2. hvordan gør man ?

En mulighed kunne være at lave en telnet til den lokale maskine
og holde den åben, og se hvad man får smidt i hovedet af beskeder.

Nu jeg tænker over det, så er det letteste at smide en fil i
/etc/rc.d/rc6.d som hedder S00-minfil

Denne fil skal være eksekverbar (f.eks. et /bin/sh script, eller
et php script hvis du har php installeret som en lovlig
kommandofortolker).

Filen udføres først når maskinen skal lukke ned, men hvis
du kan leve med at maskinen altid er 2 minutter længere
om at lukke ned, så kan du f.eks. lade den indeholde:

#!/bin/sh
touch /tmp/shutdown-in-2-minutes
sleep 120

S00-minfil kør at det er et program der startes i det nye
runlevel (runlevel 6 = shutdown), og 00 gør at den startes
først.

Kommandoerne ovenfor opretter filen /tmp/shutdown-in-2-minutes

DU kan så fra php check om den findes

Husk at slette file i din rc.local under opstart
Og husk den ikke skal være i /tmp, men et sted hvor kun
root kan skrive, eller kan brugere få din php til at tro
at den er på vej ned.

>3. er det php det hele ?

Kan være, afhængigt af om du har installeret php som stand-alone.
Jeg har med Linux Mandrake.
>4. er det svært ?
>:)

Næh...