Kan man tillade sig det?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 07-07-02 20:30

Hej.
A hjælper B med at finde personer i B's slægt.
Pludselig, efter et længere tidsrum uden kontakt mellem A og B, ser B
pludselig sin slægt på Internettet - på A's hjemmeside. Endda med personer
som B ikke selv kender til!
Hvordan forholder I jer til ovennævnte? Kan A tillade sig det -
juridisk/moralsk?
Erik

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-07-02 21:08

On Sun, 7 Jul 2002 21:30:29 +0200, Erik M. Nielsen wrote:

> [...]
>som B ikke selv kender til!
>Hvordan forholder I jer til ovennævnte? Kan A tillade sig det -

Som du fremstiller det, lyder det som at A har stjålet B's arbejde og
offentliggjort det som sit eget. En nærlæsning tyder dog på, at det
nok forholder sig lidt anderledes.

Udgangspunktet er, at A hjælper B - altså har A formentlig størst
viden og mest materiale om den pågældende slægt. Pludselig opdager B,
at A har lagt slægten ud på nettet, men historien melder ikke noget
om, hvorvidt det har ligget der længe og at B bare har opdaget det ved
en tilfældighed, eller om A "pludselig" offentliggør sit materiale.

At A's online slægtsdata indeholder personer som B end ikke kender,
indikerer yderligere, at A hele tiden har arbejdet med samme slægt og
har en masse materiale i forvejen, men har delt ud af en del af sin
viden til B.

På det foreliggende (spinkle) bedømmelsesgrundlag, finder jeg ikke
umiddelbart, at der er noget at kritisere A for.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 07-07-02 22:01

Al slægtsforskning er vel vidensdeling, således at de forenede kræfter giver
den enkelte mere viden end hvis man selv skulle finde materialet frem.

Derudover er alle eller næste alle kilder offentlig tilgængelige og vi vil
alle før eller siden komme frem til det resultat som andre forskere har
fundet frem til om ens "egen" familie.

Jeg synes det er rart at vi kan arbejde sammen om at grave i historien og at
vi lægger det tilgængeligt for hinanden på Internet - på den måde kommer vi
alle hurtigere frem til et godt resultat.

www.familisearch.com er jo et sted som vi alle bruger, men det er jo
Mormonerne der har indtastet materialet og derfor har en slags rettighed til
kilderne, men det afholder ingen fra at benytte det flittigt, vel !

Lad være med at ærgre dig over det, men glæd dig over at andre kan bruge dit
materiale .......

MVH

Bjarne

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 07-07-02 22:44

Enig.
Der kan ikke være noget forkert i fremgangsmåden.
Vi har jo ikke "ophavsret" el. lign. tuil vore aner (det modsatte skulle i
givet fald være tilfældet!).
Grænsen må gå ved følsomme oplysninger om nulevende personer.

Noget andet er at tage æren for andres arbejde, hvilket er uanstændigt i
alle sammenhænge; men så vidt jeg forstår, er det ikke tilfældet her.

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 07-07-02 22:49

Hej
Ja jeg mener det er ok, hvis at den der offentliggør, overholder de etiske
regler med hensyn til ikke at lægge noget kompromiterende ud på nettet.
Samtidig er det hellerikke i orden hvis den der offentliggør vil have penge
for at andre skal se arbejdet, for så tjenes der penge på andres gratis
arbejde, og dette er ikke moralsk.
Det forholer sig jo sådan at vi alle låner hos hinanden, og som i nok ved så
er det sådan at er arbejdet udført helt i overensstemmelse med kilderne og
der er flere kilder til dataene så vil andre slægtsforskere jo komme frem
til samme resultater, og kilderne er jo stadig gratis at benytte og derfor
hvis personer hjælper hinandes så ved man jo at den hjælp kan afføde at ens
slægt bliver offentliggjort enten på Internettet eller i en slægtsbog, så
det at bruge arbejdet på den måde kan jo kun være ok, dog bør et sådan
arbejde ikke udgives kommersielt da der så kan være nogle problemer med en
afregning.
Mvh
Niels