Trenger expert hjelp
Fra : Roger

Dato : 07-07-02 16:26

Jeg må si at jeg lurer noe helt inn i H#%¤¤% på hvorfor min Xp Pro Fryser
når jeg spiller spill. Den fryser også under 3d mark test.Har testet med
Windows 2000 frøs også der Har nå lastet ned og installert den nyeste
offisielle bios
Jeg har den nyeste 4.1 driver til hovedkortet pluss den nyeste driver til
min AGP port Nyeste driver til mitt skjermkort Winfast Geforce3 Ti 500
Prøvd mange drivere??
Cpu temp ligger stødig på 59 grader system temp på 49 grader Jeg har
original 256 ddr ram Mitt hoved kort er abit kg7-Raid.
Min strømforsyning er ny den er på 300w.Den er testet den er ok.
Mitt skjermkort er testet i min andre pc med operativ system millennium
fungerer fint som bare det.Har lastet ned alt som er til Windows uppdate
over 20Mb.
Har sett hardware-akselerasjonen ned et hakk, skrudd av fastwrite i
innstillingene har prøvd med og slå av å på video og bios shadowing for
skjermkortet..
Har testet noen instillinger i Agp menyen.Samme dritten.Nesten Alt er
XP-kompatibelt ? .Det varierer når xp fryser.
Så jeg har kommet til at det må vere mitt hovedkort
Jeg har testet min ram mange ganger ser ut for meg som den fryser på samme
plass????
Den stopper her alle gangene

MEMTEST -86.v3.0 : Pass 56%##################
AMD Atlon 1402 Mhz : Test 0%
L1 Cache 128K 8598MB/s :Test #[Blockmove,64 Move cached]
L2Cache 256K 2854MB/s : Testing 69K-256M 256M
Memory 256M 588MB/s : Pattern
Chipset AMD 761 Detect-Correct-

Walltime :0:06:33
Cached :256M
RsvdMem: 76K
Mem Map :e820-std
Cache : On
ECC : Off
Test : Std
Pass :0
Errors :0
ECC Errs :0
Kjørte testen i en annen pc fungerte fint kjørte igjennom hele testen
Prøvde så i min klokken stoppet og alt frøs på starten av test 5??
Kjørte så windows pakke program, pakket 3 Gb cpu varierte mellom 44%-80%
Det gikk greit.
Har fått lånt en ram brikke av en kjenning samme leksa dritten frøs
Finnes det et program hvor man kan teste sin cpu om den blir for varm??
Jeg tror det er mitt hovekort som er deffekt jeg har hatt det samme problem
med 3 andre skjermkort

Alle innspill tas i mot med stor takk

Mvh Roger

Fra : Claus S.

Dato : 07-07-02 17:16

Hmm - det eneste jeg lige kan se er, at din system temp. er noget høj.
Hvis din CPU temp ligger stabilt på 59 grader, så kan der også være
noget der ikke er rigtig der.
Når jeg kører i idle, så ligger min temp på CPU på 52 grader og
SYSTEM på 34.
Ved full load ligger de på 56-58 på CPU og 36-38 på SYSTEM.

Mit PC består af :
Asus A7V333
XP2000+ (med Zalman CNPS 5100-Cu køler)
plus en masse andet skrammel

Mvh.
Claus

Fra : Roger

Dato : 07-07-02 17:32

> [...]
> SYSTEM på 34.
> Ved full load ligger de på 56-58 på CPU og 36-38 på SYSTEM.

Jeg mente når jeg stresset den at den ligger på 59
Til vanlig ligger den på 45-47

Fra : Claus S.

Dato : 07-07-02 17:34

Ok - har du prøvet at låne en anden CPU køler ?

Fra : Roger

Dato : 08-07-02 09:04

> Ok - har du prøvet at låne en anden CPU køler ?
>
> Claus

Jeg har en nabo som har en 1.2Ghz AMD når han stresser den så har han en
temp på opp mot 70 derfor tror jeg ikke det er min temp
Rett nok han kjører millenium men den fryser ikke

Fra : Claus S.

Dato : 09-07-02 09:58

Det er rigtig, men jeg har så tit set, at det er kølingen der er problemet.
Jeg har selv kæmpet med ind til flere AMD Athlon maskiner med stabilitets
problemer. Og de 75% af gangene, er det kølingen der er for dårlig.
Typisk fordi at selve køleren er skæv i bunden.

Et par eksempler:
Jeg byggede en Athlon xp1900+ til en kollega. Allerede under installationen
havde jeg problemer. Og uanset hvad jeg skiftede hjalp det ikke.
Til sidst "clockede" jeg den ned til 1200 MHz - og vupti, så var den stabil.
Derefter kørte jeg trinvis hastigheden op. Men jeg kunne ikke få den ret
højt
op, inden det gik galt. På intet tidspunkt var temp'en over 65 grader.
Til sidst skiftede jeg køleren(en Thermaltake) ud med en billig Cooling
master
og så var alle problemer væk. Ved nærmer undersøgelse, viste det sig at
Thermaltak køleren var lidt skæv i bunden, og derfor ikke kølede ordentlig!

En kammerat byggede en Athlon xp2000+. Han klagede over at den var ustabil.
Han fik BSOD og ulovlige handlinger hele tiden. Som forsøg, bad jeg ham
sætte
hatigheden ned. Så blev den stabil.
Her efter lånte han en anden køler. Og væk var alle problemer.
Sjovt nok, så var det også en Thermaltake køler.

Så mit råd er - prøv en anden køler.
Selv om temp'en ser fin ud, er det ikke sikkert at kølingen er i orden.

Fra : DWM

Dato : 07-07-02 19:56

> [...]
> når jeg spiller spill. Den fryser også under 3d mark test.Har testet med
> Windows 2000 frøs også der Har nå lastet ned og installert den nyeste
[snip]

Har du mulighed for at ændre volten på coren?
Ellers var det en mulig løsning.
Du skal selvfølgelig sætte den op i små doser.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 07-07-02 21:42

Roger wrote:
> Jeg har testet min ram mange ganger ser ut for meg som den fryser på samme
> plass????
> Kjørte testen i en annen pc fungerte fint kjørte igjennom hele testen

Test din RAM i en anden PC.
Byt evt. lidt rundt på PCI-kortene og se om det gør nogen forskel.

Fra : Razer

Dato : 09-07-02 07:46

> [...]
> Finnes det et program hvor man kan teste sin cpu om den blir for varm??
> Jeg tror det er mitt hovekort som er deffekt jeg har hatt det samme

Jeg tror ikke at det er din temp, da en xp godt burde kunne arbdejde fint i
det område du beskriver. en smule varmt efter min mening men ikke
skræmmende.
Derimod skriver du desværre kun at den fryser, men kommer der nogle
fejlmeddelser??

Jeg har haft et Geforce 2 pro kort der konstant frøs i spil, og det var pga.
et problem med en loob som driverne lavede.
Jeg fik et nyt kort G3 TI200 128 MB ram og det virker perfekt.
Jeg ved at der er MANGE der har problemr med Geforce kort specielt med XP.
Har du prøvet at installere Win 98 som et sekundært styresystem og så teste
om det virker her??

En anden mulighed er det faktum at WinXp pr. default er installeret med IRQ
sharing og lad os bare sige at det ofte gør ondt værre.
MS anbefaler i det skjulte at man deaktivere IRQ sharing således at det
virker som på irq tildelingen på en win98 = alle enheder har en unik IRQ.
Problemet er specielt udbredt med et Creative lydkort på samme irq som et
Geforce kort da creatives kort ikke er ret gode til at understøtte IRQ
sharing.
Jeg har hørt om to muligheder for at slå irq sharing fra, men jeg ved kun at
den ene virker 100%.
Metode 1: dette er jeg blevet fortalt og jeg skal ikke kunne sige om det
virker for dig.
du skal i system/under hardware/enheder vælge at skifte til STANDART PC og
så skulle XP skifte fra IRQ sharing til standart.
Hvis dette ikke virker så gør det her 100%.

Metode 2:
Smid din win xp cd i drevet/genstart og boot op på cd'en.
når den føste blå skærm dukker op vedbliver du at trykker på F5 og F9 ( jeg
kan ikke huske hvilken det er så bare tryk på dem begge ).
du vil så se at der kommer et lille vindue op hvor du så vælger at
installere som standart pc med et eller andet c-step 486 eller noget i den
stil.

nu installeres win xp uden irq sharing.

MÅSKE virker dette på dine lock up problemer,det er ihvertfald værd at
prøve.

Gi et svar når du har set om det virker.

Mvh. Thomas