En simpel opgave (was: Igang med SQL)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-07-02 16:09

Jeg har de seneste dage stillet en række begynderspørgsmål i både
serverside gruppen og serverside.php gruppen, fordi jeg har svært ved
overhovedet at komme igang.

Grunden til at jeg har kastet mig ud i dette er, at jeg tidligere har
stillet spørgsmål angående en lille funktion på en bestillingsside,
der skal kunne generere et unikt, fortløbende nummer, som skal være
ID-nummer på hver enkelt bestilling. Det er et krav PBS stiller.

Jeg blev venligst rådet til at sætte mig ind i sagerne, hvorefter jeg
var velkommen til at stille konkrete spørgsmål.

Nu må jeg så se i øjnene, at jeg skal bruge mange uger på at lære de
mest elementære begreber - altsammen "bare" fordi jeg skal have lavet
en lille database med eet felt som indeholder et nummer. Hver gang der
sendes en bestilling fra hjemmesiden læses tallet i databasen, der
lægges 1 til og det nye tal skrives i databasen.

Denne lille opgave + lidt tilretning af formularen, så den sendes til
een URL hvis transaktionen er lykkedes og til en anden, hvis den ikke
er - er stort set de eneste problemer jeg har, for at få min
bestillingsside til at opfylde PBS's krav og komme igang. Lad det være
nævnt for god ordens skyld, at Johan Holst Nielsen i sin tid tilbød at
lave det for mig, men da han p.t. ikke svarer pr. e-mail, går jeg ud
fra at han holder ferie og da "bossen" nu har givet mig tommelskruer
på, kan jeg desværre ikke vente til han kommer tilbage.

Kan det være rigtigt, at enten skal jeg bruge hele sommerferien og et
godt stykke hen på efteråret, for at lære PhP/MySQL fra bunden af,
eller at jeg/vi skal hyre et stort og forkromet bureau til at lave
disse småting for os? Er der ikke en eller nogen der kan hjælpe mig
med at lave denne simple ting, eller ligefrem - mod et beskedent
vederlag - at lave det for os?

Jeg vil dog under alle omstændigheder gå i lære, for det er tanken at
bygge hjemmesiden helt om og base den på en database, men det har jeg
jo god til til bagefter.

Se venligst bestillingssiden på adressen
http://www.danacord.dk/frmsets/orderform.html

Jeg undskylder meget hvis nogen finder dette hælden-vand-ud-af-ørerne
er for meget og måske endda placeret i den forkerte nyhedsgruppe, men
hvad gør man, når man er desperat?

Da problemerne omfatter både MySQL og PhP har jeg tilladt mig at
krydsposte i både serverside og serverside.php, men med FUT til
serverside.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
Ikke-ansat, ekstern, "ulønnet" webmaster for www.danacord.dk