Mastermind
Fra : Thygesen

Dato : 07-07-02 15:22

Jeg sidder og skal have lavet et mastermind og har lavet noget kode til at
tjekke hvor mange der er rigtigt placeret og hvor mange der ikke er rigtigt
placeret. Jeg kan ikke helt gennemskue om den altid vil virke, så jeg vil
være glad for, hvis I vil kigge på nedenstående kode og i kan evt. også
teste det på denne adresse: http://cht.dk/mastermind/

Vi kunne f.eks. have følgende variabler:

rigtig_kombination = 2231
valgt_kombination = 2132

og så skal rigtigtplaceret blive 2 og forkertplaceret blive 1

rigtigtplaceret = 0
For i = 1 to 4
if mid(rigtig_kombination,i,1) = mid(valgt_kombination,i,1) then
rigtigtplaceret = rigtigtplaceret+1

if i = 1 then
valgt_kombination = "0" & mid(valgt_kombination,2)
rigtig_kombination = "0" & mid(rigtig_kombination,2)
elseif i = 2 then
valgt_kombination = left(valgt_kombination,1) & "0" &
mid(valgt_kombination,3)
rigtig_kombination = left(rigtig_kombination,1) & "0" &
mid(rigtig_kombination,3)
elseif i = 3 then
valgt_kombination = left(valgt_kombination,2) & "0" &
mid(valgt_kombination,4)
rigtig_kombination = left(rigtig_kombination,2) & "0" &
mid(rigtig_kombination,4)
elseif i = 4 then
valgt_kombination = left(valgt_kombination,3) & "0"
rigtig_kombination = left(rigtig_kombination,3) & "0"
end if
end if
Next

forkertplaceret = 0
For i = 1 to 4
if Instr(rigtig_kombination,mid(valgt_kombination,i,1)) > 0 and
mid(rigtig_kombination,i,1) <> mid(valgt_kombination,i,1) then
forkertplaceret = forkertplaceret+1
end if
Next

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk

Fra : Thygesen

Dato : 07-07-02 16:59

Så tror jeg at det kom til at virke ved at bruge nedenstående kode

I må meget gerne teste det på denne side: http://cht.dk/mastermind/

[...]

tegn1rigtigt = 0
tegn2rigtigt = 0
tegn3rigtigt = 0
tegn4rigtigt = 0

forkertplaceret = 0
For i = 1 to 4
if mid(valgt_kombination,i,1) <> 0 and
Instr(rigtig_kombination,mid(valgt_kombination,i,1)) > 0 and
mid(rigtig_kombination,i,1) <> mid(valgt_kombination,i,1) then
if (i = 1 and tegn1rigtigt <> 1 ) or (i = 2 and tegn2rigtigt
<> 1) or (i = 3 and tegn3rigtigt <> 1) or (i = 4 and tegn4rigtigt <> 1) then
forkertplaceret = forkertplaceret+1
end if

if Instr(rigtig_kombination,mid(valgt_kombination,i,1)) = 1
then tegn1rigtigt = 1
if Instr(rigtig_kombination,mid(valgt_kombination,i,1)) = 2
then tegn2rigtigt = 1
if Instr(rigtig_kombination,mid(valgt_kombination,i,1)) = 3
then tegn3rigtigt = 1
if Instr(rigtig_kombination,mid(valgt_kombination,i,1)) = 4
then tegn4rigtigt = 1
end if
Next

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 07-07-02 19:16

> I må meget gerne teste det på denne side: http://cht.dk/mastermind/

Kører OK - men den er meget nem! En mere interessant variation kunne være,
hvor brugeren kan vælge antal kolonner og antal mulige farver - det kunne
give lidt udfordring! (Bare en tanke, hvis du ikke ved, hvad sommeren ellers
skal gå med...)

Kim

Fra : Thygesen

Dato : 08-07-02 19:53

> [...]
> hvor brugeren kan vælge antal kolonner og antal mulige farver - det kunne
> give lidt udfordring! (Bare en tanke, hvis du ikke ved, hvad sommeren

Det er meget fint med nogle ideer. Det kunne godt tænkes at jeg vil lave de
muligheder.

Jeg har også tænkt på at lave et andet pointsystem, så det ikke bare gælder
om at gøre det så hurtigt, som muligt. Jeg har også tænkt på at det skulle
give ekstra bonus, hvis man lavede gode resultater flere gange i træk (hvis
man nu laver en strike tre gange i træk eller noget i den stil... men det
bliver måske lidt svært at få det, så jeg må se hvad jeg ellers kan finde
på).

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk
homepage: http://cht.dk